TSH czy fT4

1. Data: 2004-01-15 15:18:03

Temat: TSH czy fT4
Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dotychczas od kilku lat lekarz endokrynolog zlecał pacjentce robienie co
jakiś czas TSH. W dniu dzisiejszym lekarka oświadczyła, że zmieniły się
przepisy NFZ i ona nie może dać już skierowania na TSH i dała na fT4.
Podobno na TSH skierowania wydają tylko i wyłącznie lekarze pierwszego
kontaktu.

W związku z tym mam pytania:

1. Czy faktycznie zmieniły się te przepisy? I jeśli ktoś wie, to jaki był
tego powód?

2. Czy wynik fT4 jakoś koresponduje z wynikiem TSH. Może po prostu to
jakoś się da przeliczyć i nie ma co się denerwować. Może te badania w
sumie dają taki sam wynik, tylko fT4 jest na przykład tańsze i dla tego
NFZ wprowadził taki przepis.

3. Czy jest sens i mimo wszystko zrobić to TSH. Czy to na własny koszt (bo
to nie majątek), lub też próbować wymóc skierowanie na lekarzu pierwszego
kontaktu. Z tym, że już wcześniej endokrynolog robił takie dziwne ruchy,
ale lekarz pierwszego kontaktu zawsze protestował, że skierowanie ma dawać
endokrynolog, bo skąd on ma wiedzieć, co tamtej jest potrzebne. To mnie
się wydaje sensownym podejściem, zresztą w ogóle akurat ten gość jest
bardzo życiowy i sensowny.

2. Data: 2004-01-16 21:55:10

Temat: Re: TSH czy fT4
Od: "Blue Master" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Robert Tomasik wrote:
> [...]
> wiedzieć, co tamtej jest potrzebne. To mnie się wydaje sensownym
> podejściem, zresztą w ogóle akurat ten gość jest bardzo życiowy i

Badanie hormonalne tarczycy ma sens wtedy gdy badamy jednocześnie TSH i FT4.
Oznaczenie tylko jednego z tych hormonów nie jest miarodajne. Proszę zatem
na własny koszt wykonać TSH i z oboma wynikami udać się do lekarza
rodzinnego.

--
Blue Master

3. Data: 2004-01-16 23:54:11

Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Blue Master" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
zatem
> na własny koszt wykonać TSH i z oboma wynikami udać się do lekarza

Nie zrozumieliśmy się. Kobieta leczy się już u endokrynologa od dawna.
Nawet miała operację. Po tym czasie kontrolnie co jakieś pół roku
endokrynolog zlecała TSH. A tu nagle kilka dni temu stwierdziła, że ona
już nie może zlecić TSH, tylko fT4. I wypisała takie skierowanie.

Wydaje mi się, że wizyta z tymi wynikami u lekarza rodzinnego ma jeszcze
mniejszy sens. W końcu on kilka lat temu uznał, że to go "przerasta" i dał
skierowanie do specjalisty. Przecież nie po to, by teraz leczyć za niego.

4. Data: 2004-01-17 15:09:43

Od: La Luna <aga@WYTNIJ_TOzwierzeta.w.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pamiętnego dnia Thu, 15 Jan 2004 16:18:03 +0100, na pl.sci.medycyna, Robert
Tomasik wystukał(a) złowieszcze słowa:

> Podobno na TSH skierowania wydają tylko i wyłącznie lekarze pierwszego
> kontaktu.

Coz - gdy ja poprosilam lekarza interniste o skierowanie na to badanie -
uslyszalam pytanie: a skad pani wie ze ma chora tarczyce? Powiedzialam ze
od endokrynologa - na podstawie badan a to konkretne akurat potrzebne jest
mi do kontroli. Wiec sie dowiedzialam ze skierowania na oznaczenie poziomu
TSH nie dostane poniewaz w chwili gdy chorobe zdiagnozowal specjalista - to
tylko on moze dawac skierowania na takie badania 8-0.

Agnieszka Mockałło
http://www.zwierzeta.cisza.pl/
Jeśli mieszkasz w Lublinie lub okolicach to zapraszam pod adres:
http://www.zwierzeta.cisza.pl/lecznica_azorek.html
Odpisując na priv, usuń "wytnij_to" z adresu

właściwosci lecznicze ciemnego piwa?
szpital dzieciecy w wawie
katar i pytania
rak i chemia