| « poprzedni wątek | następny wątek » |
61. Data: 2003-08-17 21:25:46
Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikumUżytkownik Sławomir Żaboklicki napisał:
> Róznice są większe. Inna jest motywacja, znacznie większe zróżnicowanie grupy,
> na kursie słuchacz chce nabrać biegłości w posługiwaniu się danym narzędziem,
> tu czeka dzwonka.
Na kursach też jest różnie... Czasami jest tak, że pracownik skierowany
przez pracodawcę, zachowuje się jak uczeń podstwówki - obrażony na cały
świat, że musi siedzieć w sali i 'uczyć się głupot', zamiast zajmować
się czymś przyjemniejszym.
> Trzeba bardziej pracować nad motywacją uczniów.
Wydaje mi się, że i tak uczniowie są dziś bardziej zmotywowani, niż my
15 lat temu ;-) Może to efekt wszechogarniającego wyścigu szczurów...
>Szczegóły
> w poradniku. Jest to coś w rodzaju wyprawki dla początkujacych nauczycieli
> informatyki i TI.
Czekam z niecierpliwością.
--
Grendel
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
Zobacz także
62. Data: 2003-08-18 07:49:57
Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum>
> Czekam z niecierpliwością.
Co czekam? Wysłałem.
SZ
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
63. Data: 2003-08-18 09:08:33
Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikumPrzedmiot nosi nazwę: "technologia informacyjna" a nie "technologie
informatyczne".
Może on być realizowany w szkołach średnich w zakresie podstawowym (2
godziny w cyklu nauczania - np. 1 godzina w kl. I i 1 godz. w kl. II) lub
rozszerzonym (3 lub 4 godziny w cyklu).
Przedmiot ten funkcjonuje od roku szkolnego 2002/2003 - uczyłem go w liceum
ogólnokształcącym. Oparłem się o program nauczania i podręcznik, wydany
przez Wydawnictwo Szkolne PWN - mimo pewnych mankamentów wydaje mi się, że
jest to najlepszy podręcznik obecnie na rynku (niezły jest także podręcznik
pani Grażyny Koba oraz wydawnictwa Videograf z Katowic). Z podręcznikiem PWN
można także dostać materiały na CD-ROM oraz Przewodnik metodyczny. Materiały
te praktycznie zawierają wszystko, co jest potrzebne nauczycielowi - łącznie
ze wzorami konspektów.
Program nauczania TI zakłada, iż uczniowie wynieśli z gimnazjum odpowiednie
przygotowanie w pracy z komputerem - i tu bywa z tym różnie. W niektórych
gimnazjach pracownie są bardzo kiepskie, jeśli były to pracownie MEN, to
uczniowie zajmowali się prawie wyłącznie buszowaniem w internecie.
Kwestie nauki programowania, algorytmiki - dotyczy rozszerzonego programu
nauczania przedmiotu technologia informacyjna. Na rynku są już podręczniki
do tej części.
Pozdrawiam
ABC
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
64. Data: 2003-08-18 12:46:00
Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikumUżytkownik Sławomir Żaboklicki napisał:
> Co czekam? Wysłałem.
cóż... widzę, że hoga rzeczywiście zasługuje na swą złą opinię... Nic
nie doszło - zapewne znów admin hogi w przypływie radości skasował /home
cóż... poproszę raz jeszcze na inny adres, który przynajmniej nie
zawiedzie: grendel(małpka)nospam-pl.net
dzięki i przepraszam za kłopot (a konto na hodze idzie do kasacji, bo to
już drugi taki numer...)...
--
Grendel
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
65. Data: 2003-08-18 13:12:37
Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikumUżytkownik Ar napisał:
> Ministerstwo mysli o wyprowadzeniu przedmiotu Technologia Informacyjna
> ze wszystkich szkół ponad gimnazjalnych
Byłem dziś w szkole... o poziomie obecnych uczniów nie dowiedziałem się
za wiele, ale dowiedziałem się paru ciekawych rzeczy.
Liceum profilowane, o kierunku 'zarządzanie informacją' rusza dopiero,
więc mam możliwość zrobić od początku 'po swojemu' (ten nadmiar władzy
mnie przeraża ;>). Dostałem przy okazji ksero artykułu Anny Koludo z
Łódzkiego Centrum Kształcenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego.
Jest to artykuł o założeniach tego kierunku.
Zaciekawiła mnie otwartość założeń. Nie zakłada się bowiem, że absolwent
liceum o takim profilu, z założenia jest przyszłym studentem
informatyki. Lista możliwych kierunków jest dość szeroka: informatyka,
informacja naukowa, bibliotekoznawstwo, fotografika, urządzenia
audiowizualne, techniki multimedialne, systemy bazodanowe, grafika
komputerowa, poligrafia.
Bloki tematyczne obejmują:
1. Wyszukiwanie, selekcjonowanie i gromadzenie informacji
2. Przetwarzanie informacji
3. Upowszechnianie informacji
Co ciekawe, lista 'sprawności' ucznia na takim kierunku nie ogranicza
się do tworzenia i prezentowania danych tekstowych/graficznych w oparciu
tylko o pakiety graficzne/prezentacyjne/biurowe itd., ale również
obejmuje _tworzenie_ prostych filmów-prezentacji.
Kolejną, dla mnie interesującą propozycją (którą sam chciałem oddolnie
zaproponować), jest prowadzenie w trakcie nauki projektów, które mają
być namacalnym dowodem umiejętności ucznia. Nie czarujmy się bowiem -
dziś, zapis w CV oznajmiające, że uczeń skończył najbardziej nawet
prestiżową szkołę / uczelnię, nic (lub prawie nic) nie znaczy, jeśli nie
jest to poparte aktywnością we właściwej dziedzinie. Mnie zamarzyło się,
by uczniowie w trakcie nauki rozpoczęli jakiś projekt, który byłby
rozwijany w trakcie nauki o kolejne poznane elementy, zaś autorstwo
poszczególnych elementów było jasno określone. Uczeń może potem
pochwalić się, że w trakcie nauki _coś_zrobił_ (a nie tylko
"uczęszczałem do szkoły"). Autorka artykułu proponuje, by projektami
tymi były: strony www, pakiety multimedialne, projekty relacyjnych baz
danych, skład publikacji, galerie zdjęć (niekoniecznie multimedialne),
dokonanie recenzji wybranych przekazów informacji.
Wygląda to wszystko bardzo interesująco - pytanie tylko, jak za 3 lata
wyglądać będzie matura z tego przedmiotu. Jako podstawę programową
autorka wskazuje "technologie informatyczne" powiązane z blokami
tematycznymi profilu. A więc "technologie", a nie informatyka, co z
jednej strony sugeruje "niższy" poziom, choć to oczywiście złudne
wrażenie - profil zakłada moim zdaniem poszerzony program przynajmniej
jeśli chodzi o SQLa, bezpieczeństwo gromadzenia, przetwarzania i
przekazywania informacji.
No cóż... wyjdzie w praniu ;-)
--
Grendel
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
66. Data: 2003-08-18 14:17:24
Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum
Użytkownik "Grendel" <n...@...co.mi.zrobisz> napisał w wiadomości
news:3f40ca89@news.home.net.pl...
> Użytkownik Sławomir Żaboklicki napisał:
>
> > Co czekam? Wysłałem.
>
> cóż... widzę, że hoga rzeczywiście zasługuje na swą złą opinię... Nic
> nie doszło - zapewne znów admin hogi w przypływie radości skasował /home
> cóż... poproszę raz jeszcze na inny adres, który przynajmniej nie
> zawiedzie: grendel(małpka)nospam-pl.net
Poszło + to co miałem o multimediach i zarządzaniu informacją
--
Pozdrawiam
SZ
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
67. Data: 2003-08-18 14:20:51
Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikumUżytkownik Sławomir Żaboklicki napisał:
> Poszło + to co miałem o multimediach i zarządzaniu informacją
co ciekawe - teraz doszło na usenet /na/ hoga.pl... Jak ja 'kocham' ten
serwer...
--
Grendel
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
68. Data: 2003-08-18 19:34:04
Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikumKłaniam się, dnia pon 18. sierpnia 2003 15:12 ktoś podpisujący się jako
Grendel napisał(a):
> Użytkownik Ar napisał:
> "uczęszczałem do szkoły"). Autorka artykułu proponuje, by projektami
> tymi były: strony www, pakiety multimedialne, projekty relacyjnych baz
> danych, skład publikacji, galerie zdjęć (niekoniecznie multimedialne),
> dokonanie recenzji wybranych przekazów informacji.
Możesz mi podesłać kopię tego?
--
Przemysław Adam Śmiejek
Nie próbuj uczyć świni śpiewu. Stracisz swój czas, a i świnię zdenerwujesz.
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
69. Data: 2003-08-18 19:45:50
Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikumUżytkownik "Grendel" <n...@...co.mi.zrobisz> napisał w wiadomości
news:3f40e0c3$1@news.home.net.pl...
Witam!
<..>
> co ciekawe - teraz doszło na usenet /na/ hoga.pl... Jak ja 'kocham' ten
> serwer...
W związku z problemami kolegów
(niewątpliwie związanymi z zawirusowanymi ostatnio kanałami poczty),
proponuje skorzystać z usług np:
www.edysk.pl oraz www.e-floppy.pl
Polecam!
Zakładamy konto usser/hasło, dajemy znać znajomemu i jak skorzysta zmieniamy
potem hasło
Wygodna toto (obsługa po www) i sprawdzone.
--
Roman
Nie wiesz? Zobacz tu:
http://pse.of.pl - faq grupy pl.soc.edukacja
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
70. Data: 2003-08-18 19:53:01
Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikumUżytkownik Roman O. napisał:
> W związku z problemami kolegów
> (niewątpliwie związanymi z zawirusowanymi ostatnio kanałami poczty),
problemem są spamerzy, którzy tylko czychają na nasze adresy ;-). Z tego
też powodu nie podaję adresu, do którego mam 100% zaufanie i nigdy mnie
nie zawiodło - aby takim pozostało, nie może być rozdawane na lewo i
prawo. Dlatego też raczej podaję adresy na serwerach darmowych, które do
najstabilniejszych nie należą.
> proponuje skorzystać z usług np:
> www.edysk.pl oraz www.e-floppy.pl
> Polecam!
na edysku mam chyba jeszcze konto (zakładałem dawno temu), ale tam też
są limity przepływu (dzienne).
--
Grendel
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
| « poprzedni wątek | następny wątek » |