Re: Telefon znowu dzwoni.

From: Ikselka <i...@g...pl>
Subject: Re: Telefon znowu dzwoni.
Newsgroups: pl.sci.psychologia
<5...@g...com>
<767haw7wcm71.a6r9vzd7lwin$.dlg@40tude.net>
<1...@g...com>
<smam5ahunrx0$.13wtywk528h5k$.dlg@40tude.net>
<5...@g...com>
<i3ydy4c0ator.1lnnfof4ewv1d$.dlg@40tude.net>
<5...@g...com>
Date: Sat, 13 Oct 2012 17:37:34 +0200

Dnia Sat, 13 Oct 2012 03:30:14 -0700 (PDT), k...@g...pl napisał(a):

> "Teda" nie widzialem i nie zobacze. Chocby ze wzgledu na formule. Jestem
impregnowany na tego typu Kino. Nie widzialem i nie zobacze "Kewin sam w domu" "I kto
to mowi", a nawet "Pretty Woman". Doslownosc i kompletny brak metafory w tych filmach
jest powodem ze po pierwszych 10-15 min. projekcji jestem tak znudzony ze nie
wytrzymuje dluzej. Film z jakism misiem-lalka... I te trywialne amerykanskie siupy?!

I tu już moglibyśmy zakończyć, bo absolutnie się mylisz co do "Ted'a".
"Ted" absolutnie nie przystaje do wymienionych dalej przez Ciebie filmów.
Zostałam zaproszona na ten film przez znajomych i szłam (bo akurat nie
wypadało odmówić ze wzgl. na pewne aspekty towarzyskie) właśnie z takim
sceptycznym nastawieniem, jak sam prezentujesz. Wyszłam zadowolona, bo film
daje do myślenia.

> Zdecydowanie bardziej wole kino W.Allena. Albo kino skandynawskie. Moze byc
polskie.

Nie czynię takich sztywnych podziałów co do narodowości albo autora.
Absolutnie nie.
Uwazam, ze tak jak istnieje bardzo dobre polskie kino, tak nie wszystko, co
zrobią Wajda czy Holland (flagowi, he he) jest wg mnie dobre. I td.
Liczy się dla mnie film, a nie kraj czy autor.
Np jestem pod nieustającym wrażeniem poslkiego filmu "Chrzest". Obejrzałam
go dosyć dawno już, a wrażenie pozostaje, i temat do przemyśleń.

> Przeciez ocena bohaterki mowiaca i jej braku doroslosci jest krzywdzaca. Ona jest
osoba niewykle wrazliwa i nieprzystajaca do wspolczesnego drapieznego i bezwzglednego
funkcjonowania.

Czyli nie jest dorosła. Bo nie mówimy tu o dorosłosci fizjologicznej, lecz
emocjonalnej.
Fizjologicznie jest kobietą, jest zdrowa psychicznie i fizycznie, ale nie
radzi sobie z funkcjonowaniem z powodu niedostosowania i nadwrażliwości.
Czyli emocojnalnie nie jest dorosła DO warunków i wymagań, o których
mówisz. Człowiek dorosły to taki, który sobie z nimi radzi. Dorosłość to nc
innego jak zdolność dostosowania się do warunków i wymagań czasów, w
których się żyje.Bardziej dorosłe dziś bywają niektóre dzieci, młodzież,
niż niektorzy "fizycznie dorośli" - często można to obserwować na różnych
płaszczyznach.
:-]

> Zwroc uwage ze zamiast sprzedawac leki, co jej sie bardziej oplaca wypozycza
kilentom apteki filmy w ramach terapii. Albo pomaga uwolnic sie zlodziejowi, ktory
napadl na jej apteke w celach rabunkowych.

Czyli działa nieracjonalnie. Wciskając film zamiast leku wkracza lekce
m.in. w kompetencje lekarza, nie biorąc za to żadnej odpowiedzialności.
Pomagając w ucieczce złodziejowi kieruje się impulsem - to też nie świadczy
dobrze o jej dorosłosci.

> Przejela sie do glebi jego losem i tez wypozyczyle mu jakies filmy.

Jak dzieci, zupełnie jak dzieci w teatrzyku - jedne krzyczą "uciekaj", a
drugie "tam uciekł"!
Reakcje spontaniczne do granic, jak potrafią TYLKO dzieci. Ale TYLKO u
dzieci jest to urocze i nieszkodliwe DLA INNYCH.
Zycie to nie teatrzyk kukiełkowy, w życiu po takim "spektaklu" następuje
dalszy ciąg poza sceną... za który trzeba wziąć odpowiedzialność.

> Jak sie okazalo z dobrym skutkiem. W tym filmie mnostwo jest symboliki.

Raczej mało. Proste symbole, proste aluzje. Powiedziałabym wręcz
wyświechtane.

> Nawet szczegolny element ozdoby salonu siostry jest symboliczny. Ciekawe co on
znaczy?

Plakat z portretem?
A, nie - siostry, no to nie pamiętam, co to było.

> Allen nie jest dla niej fetyszem. On jest symbolem delikatnosci inteligencji i
madrosci.

A jaki jest naprawdę, wiesz? Nie? - ona też nie. Wymyśliła go sobie,
wyidealizowała. Zupełnie jak dziecko z pierwszej klasy zakochane w swojej
nauczycielce.
:->

> Bo zwroc uwage ze ona z nim dyskutuje, i chetnie slucha jego wypowiedzi-cytatow z
innych filmow. Ale nie oczekuje doslownych porad dot. swojego postepowania. Wszystko
odbywa sie w sferze doznan intelektualnych!

A tam, gada sama ze sobą. W myślach inscenzuje rozmowę z wyimaginowaną
postacią, idolem. Jak samotny chłopiec w "Gdziekolwiek jesteś Panie
Prezydencie" i w setkach innych podobnych (pod tym względem) wątków
filmowych i książkowych.
(by XL)