Data: 2001-07-17 10:46:50
Temat: Re: Telefony-ulgi (dlugie - przepisy)
Od: "Zbig Andrzej Gintowt" <z...@c...net.pl>
Pokaż wszystkie nagłówki
Użytkownik "Jägermeister" <j...@j...prv.pl> napisał w wiadomości
news:9ivlto$7bk$1@news.internetia.pl...
> Witam!
> Mam do Was nastepujace pytanie:
> -czy ktos posiada ulge w abonamencie w ktoregos z operatorow
> telefonicznych (TePSA,Netia,Era,Plus,Idea itp.)?
> Jesli tak to na jakich zasadach?
> Slyszalem, ze wymagana jest pierwsza grupa i uszkodzenie wzroku,sluchu
> lub mowy ew. tzw. grupa10 wg.ZUS czyli calkowita niezdolnosc do pracy
> i samodzielnej egzystencji.
----------------------------------------------
By nie "gdybac pozwole sobie przytoczyc tekst odpowiedniego rozporzadzenia,
z ktorego zreszta wynika, ze zobowiazany jest _kazdy_ operator sieci
telefonicznej, a nie tylko wybrani, lub tepsa...
-------------------------------------------------
Dz.U.96.127.598
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŁĄCZNOŚCI
z dnia 21 października 1996 r.
w sprawie określenia zakresu dostępu osób niepełnosprawnych do świadczonych
usług pocztowych lub telekomunikacyjnych o charakterze powszechnym.
(Dz. U. z dnia 29 października 1996 r.)
Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 23 listopada 1990 r. o łączności (Dz. U. z
1995 r. Nr 117, poz. 564 i z 1996 r. Nr 106, poz. 496) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Podmiot świadczący usługi pocztowe lub telekomunikacyjne o charakterze
powszechnym, zwany dalej "podmiotem", zapewnia osobom niepełnosprawnym
dostęp do świadczonych przez niego usług, co najmniej w zakresie określonym
w rozporządzeniu.
§ 2. 1. Zapewnienie dostępu osobom niepełnosprawnym do świadczonych usług
telekomunikacyjnych o charakterze powszechnym, z zastrzeżeniem ust. 2,
polega w szczególności na:
1)stosowaniu 50% ulgi w opłacie za uzyskanie dostępu do sieci
telekomunikacyjnej, wraz z zainstalowaniem telefonicznego urządzenia
końcowego, oraz w miesięcznej opłacie abonamentowej,
2)zawieraniu z osobami niepełnosprawnymi umów o świadczenie usług
telekomunikacyjnych o charakterze powszechnym w pierwszej kolejności,
3)dostarczeniu, na żądanie i koszt abonenta będącego osobą niepełnosprawną,
telefonicznego urządzenia końcowego, dostosowanego do korzystania z tego
urządzenia przez osobę niepełnosprawną,
4)instalowaniu publicznych aparatów telefonicznych przystosowanych, w
zakresie nie mniejszym niż określony w załączniku do rozporządzenia, do
korzystania przez osoby niepełnosprawne,
5)umieszczaniu publicznych aparatów telefonicznych w sposób i w miejscu
umożliwiającym korzystanie z nich osobie niepełnosprawnej, poruszającej się
na wózku inwalidzkim,
6)oznakowaniu aparatów telefonicznych, o których mowa w pkt 4 i 5, w sposób
umożliwiający ich lokalizację przez osoby ociemniałe oraz piktogramami,
określającymi rodzaje niepełnosprawności, do których są przystosowane,
7)zainstalowaniu w każdym mieście o liczbie mieszkańców większej niż 20
tysięcy, położonym na obszarze, na którym podmiot świadczy usługi
telekomunikacyjne o charakterze powszechnym, co najmniej jednego tekstofonu
przynajmniej w jednej placówce świadczenia usług telekomunikacyjnych,
8)umieszczaniu w wykazie abonentów (książce telefonicznej) informacji o
miejscach zainstalowania tekstofonów i wideotelefonów oraz o abonentach
posiadających tekstofony lub wideotelefony - za ich zgodą,
9)oznaczaniu kart telefonicznych w sposób pozwalający na samodzielne,
prawidłowe posługiwanie się nimi przez osoby ociemniałe.
2. Udogodnienia lub ulgi, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3:
1)przysługują osobie niepełnosprawnej z uszkodzeniem narządu słuchu lub mowy
w stopniu powodującym konieczność korzystania z tekstofonu lub wideotelefonu
albo z uszkodzeniem narządu wzroku, zakwalifikowanej do pierwszej grupy
inwalidzkiej,
2)przysługują również prawnemu opiekunowi osoby niepełnosprawnej, o której
mowa w pkt 1, albo pozostającemu z tą osobą niepełnosprawną we wspólnym
gospodarstwie domowym wstępnemu albo zstępnemu, będącym abonentami sieci
telekomunikacyjnej lub ubiegającym się o podpisanie umowy o świadczenie
usług telekomunikacyjnych o charakterze powszechnym,
3)dotyczą tylko jednego telefonicznego urządzenia końcowego w gospodarstwie
domowym, w którym pozostaje osoba niepełnosprawna, o której mowa w pkt 1.
§ 3. 1. Zapewnienie dostępu osobom niepełnosprawnym do świadczonych usług
pocztowych o charakterze powszechnym polega w szczególności na:
1)umieszczaniu skrzynek pocztowych w sposób i w miejscu umożliwiającym
korzystanie z nich osobie niepełnosprawnej poruszającej się na wózku
inwalidzkim,
2)doręczaniu osobie niepełnosprawnej, na jej żądanie i bez pobierania
dodatkowych opłat, przesyłek listowych, listów wartościowych, paczek
pocztowych i przekazów pocztowych bezpośrednio pod wskazany przez nadawcę
adres, z pominięciem skrzynki do doręczania korespondencji oraz bez
konieczności odbierania przesyłek w placówce oddawczej, z zastrzeżeniem ust.
2,
3)przyjmowaniu przez listonosza od osoby niepełnosprawnej prawidłowo
opłaconej zwykłej przesyłki listowej.
2. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, przysługują osobie
niepełnosprawnej z uszkodzeniem narządu ruchu powodującym konieczność
korzystania z wózka inwalidzkiego albo z uszkodzeniem narządu wzroku,
zakwalifikowanej do pierwszej grupy inwalidzkiej.
§ 4. Niezależnie od wymogów, o których mowa w § 2 i 3, podmioty zapewnią:
1)dostosowanie placówek świadczenia usług pocztowych lub telekomunikacyjnych
o charakterze powszechnym do obsługi osób niepełnosprawnych oraz wydzielenie
w tych placówkach stanowisk przystosowanych do obsługi tych osób,
2)oznaczenie stanowisk, o których mowa w pkt 1, odpowiednimi piktogramami,
3)utworzenie służb pośredniczących w świadczeniu usług pocztowych lub
telekomunikacyjnych o charakterze powszechnym dla osób niepełnosprawnych, a
w szczególności dla tych, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 oraz w § 3 ust.
2,
4)publikowanie informacji o:
a)stosowanych przez podmiot ulgach i udogodnieniach dla osób
niepełnosprawnych,
b)aktualnie świadczonych przez podmiot usługach dla osób niepełnosprawnych,
c)organizacjach, instytucjach i służbach, pośredniczących w świadczeniu
usług pocztowych lub telekomunikacyjnych osobom niepełnosprawnym.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIK
MINIMALNY ZAKRES PRZYSTOSOWANIA PUBLICZNYCH APARATÓW TELEFONICZNYCH DO
KORZYSTANIA Z NICH PRZEZ OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE
Publiczne aparaty telefoniczne przystosowane do korzystania przez osoby
niepełnosprawne powinny posiadać co najmniej:
1)wzmacniacz słuchawkowy z możliwością regulacji wzmocnienia,
2)pętlę indukcyjną w słuchawce,
3)gniazdo do podłączenia tekstofonu,
4)klawiaturę wybierczą co najmniej z jednym przyciskiem wyróżnionym w sposób
umożliwiający jego rozpoznanie przez osoby ociemniałe (w przypadku
wyróżnienia tylko jednego przycisku, powinien to być przycisk oznaczony
numerem pięć),
5)wlot karty lub monety, oznaczony w sposób umożliwiający identyfikację jego
położenia przez osoby ociemniałe,
6)zapowiedzi słowne informacji sygnalizowanych sygnałami świetlnymi lub na
wyświetlaczu aparatu.
--------------------------------
Tekst chociaz przydlugi, pozwolilem sobie zacytowac w calosci ze wzgledu na
spore zainteresowanie na Grupie.
Pozdrawiam
Zbig AG
|