Teoria świadomości

1. Data: 2005-07-28 10:38:28

Temat: Teoria świadomości
Od: "Paweł" <n...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Myśląc wczoraj, a raczej dzisiaj na ten temat coś takiego wymysliłem:
Świadomość to zjawisko powstające wraz ze zrozumieniem otaczających
procesów.
Im wyższy poziom zrozumienia, tym bardziej świadomość danej jednostki jest
rozwinięta.
Poziom zrozumienia zależy od intelektu danego organizmu. Intelekt danego
organizmu pozwala
na przetworzenie i zrozumienie informacji wytworzonych przez inne jednostki.
Z chwilą przyjęcia tych informacji następuje powolny rozwój świadomości,
według ich zawartości.

Zjawisko świadomości składa się z trzech czynników.
Świadomości własnego ja, składającego się z mózgu i powłoki zewnętrznej,
którą nazywamy ciałem,
oraz jego procesów.
Świadomości środowiska, w którym ciało egzystuje i z którego informacje są
pobierane
i przesyłane do mózgu w celu przetworzenia, zrozumienia i przyswojenia.
Świadomości conajmniej podstawowych procesów, zachodzących w środowisku
egzystencji ciała.

Świadomość składa się ze Świadomości przekazanej i Świadomości wyuczonej.

Świadomość przekazana to świadomość przekazywana przez rodziców
(w genach lub innym nośniku informacji - nie oceniam, bo się nie znam, oraz
nie wiem),
wytworzona w drodze ewolucji. Świadomość przekazana najczęściej opisuje
podstawowe procesy ciała, także w różnych fazach rozwoju ciała.

Świadomość wyuczona to świadomość, którą tworzy organizm w czasie swojej
egzystencji.
Powstaje ona ze zrozumienia otaczających czynników.

28 Lipca 2004r.
3:48 Rano
Mam nadzieję, że jak na 15 latka to całkiem nieźle.
Paweł S.

2. Data: 2005-07-28 12:16:46

Temat: Re: Teoria świadomości
Od: Jerzy <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 28 Jul 2005 12:38:28 +0200, Paweł <n...@m...pl> napisał:

> My?l?c wczoraj, a raczej dzisiaj na ten temat co? takiego wymysli?em:
> ?wiadomo?ae to zjawisko powstaj?ce wraz ze zrozumieniem otaczaj?cych
> procesów.
> Im wy?szy poziom zrozumienia, tym bardziej ?wiadomo?ae danej jednostki
> jest
> rozwini?ta.
No chyba nie wystarczy zrozumienie aby mówić o świadomości. Mój pies
dostaje szału jak tylko wezmę smycz do ręki. Zrozumiał proces wychodzenia
na spacer.
Jak wracam do domu również zaczyna pchać nosem miskę ,zrozumiał proces
przygotowywania mu żarcia.

> Poziom zrozumienia zale?y od intelektu danego organizmu. Intelekt danego
> organizmu pozwala
> na przetworzenie i zrozumienie informacji wytworzonych przez inne
> jednostki.
> Z chwil? przyj?cia tych informacji nast?puje powolny rozwój ?wiadomo?ci,
> wed?ug ich zawarto?ci.

Hm, to jest moja wątpliwość. Czy możliwa jest inteligencja bez posiadania
samoświadomości?
Raczej jest to wykluczone ( chociaż słyszę różne opinie na ten temat). IMO
nie można wyciągać wniosków na podstawie zgromadzonej wiedzy bez
świadomego zrozumienia jej znaczenia. Inaczej mówiąc nie istnieje czysta
inteligencja bez posiadania "inteligentnej" wiedzy a wiedza inteligentna
to właśnie wiedza uświadomiona.

Tu rodzi się pytanie o inteligentne maszyny. Moim zdaniem osiągną
inteligencję wraz z osiąganiem świadomości. Niska inteligencja to niska
samoświadomość.

--
Używam M2 - innowacyjnego klienta poczty wbudowanego w Operę:
http://www.opera.com/

3. Data: 2005-07-28 13:09:21

Od: Pawel <n...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jerzy napisał:

> [...]
> wychodzenia na spacer.
> Jak wracam do domu również zaczyna pchać nosem miskę ,zrozumiał proces

Nie dokładnie o takie procesy mi tu chodziło, o ile można je nazwać
procesami. Mówiąc procesy miałem na mysli np. to, że jak podskoczę to
spadnę. Bardziej chodziło tu o rzeczy fizyczne.
Co do Twojego psa wątpie, żeby rozumiał te czynności.
Jego reakjce są na bazie prostych skojarzeń. Pan bierze smycz, czyli idę
na spacer, bo zawsze tak jest. Popchnę miskę, to Pan będzie wiedział, że
chce mi się jeść. A tak przy okazji Twój i każdy inny pies je, aby nie
czuć głodu. Nie rozumieją oni procesu odżywiania się - nie muszą.

> [...]
> czysta inteligencja bez posiadania "inteligentnej" wiedzy a wiedza
> inteligentna to właśnie wiedza uświadomiona.

Czysta inteligencja nie, ale istnieje, jako sztuczna.
Najlepszym przykładem są gry, najlepiej typowe strzelanki np. Quake 3.
Postacie komputerowe zachowują sie niemal jak inteligentne,
ale nie mają świadomości swojego istnienia. Jednak gdyby ludzie chcieli,
to mogliby ich uczynić prznajmniej w części świadome, jednak byłoby to
niepotrzebne.

> Tu rodzi się pytanie o inteligentne maszyny. Moim zdaniem osiągną
> inteligencję wraz z osiąganiem świadomości. Niska inteligencja to niska
> samoświadomość.
Praktycznie, to odpowiedź na twoje pytanie jest wyżej.
Moim zdaniem najpierw powstaje inteligencja, a później niemal
równocześnie świadomość.

Paweł

4. Data: 2005-07-28 13:14:35

Temat: Re: Teoria Ĺ?wiadomoĹ?ci
Od: "Sky" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jerzy" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
..

> [...]
wychodzenia
> na spacer.
> Jak wracam do domu również zaczyna pchać nosem miskę ,zrozumiał

Jurku -zrób coś z kodowaniem -bo się czytać tego nnie da... :(

5. Data: 2005-07-28 13:34:51

Od: Jerzy <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 28 Jul 2005 15:14:35 +0200, Sky <s...@o...pl> napisał:

> Jurku -zrób co? z kodowaniem -bo si? czytaae tego nnie da... :(

A nie sadzisz, ze to u Ciebie jest cos z kodowaniem? Moje posty u innych
sa poprawnie odczytywane.

p.
Jerzy

6. Data: 2005-07-28 14:27:28

Temat: Re: Teoria Äą?wiadomoÄą?ci
Od: "Sky" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jerzy" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
..

> A nie sadzisz, ze to u Ciebie jest cos z kodowaniem? Moje posty u innych
> sa poprawnie odczytywane.

Jesteś pewien? ;)

A nawet gdyby -to nie wyjaśnia dlaczego u mnie tylko twoje posty są
poszatkowane ;)

7. Data: 2005-07-28 14:54:31

Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Paweł; <dcackl$76r$1@atlantis.news.tpi.pl> :

> Myśląc wczoraj, a raczej dzisiaj na ten temat coś takiego wymysliłem:
> Świadomość to zjawisko powstające wraz ze zrozumieniem otaczających
> procesów.

I tu masz pierwszy problem - zrozumienie za pomocą treści werbalnych,
które jest często fałszywe, choć logicznie spójne z innymi treśćmi
[treściami?] - czyli Twoja *świadomość* , i zrozumienie na bazie
rozpoznania własnych funkcji organizmu i przypisania ich do mechanizmów
działania otoczenia - czyli *samoświadomość* .

Flyer

8. Data: 2005-07-28 15:14:10

Od: "Duch" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> na spacer.
> Jak wracam do domu również zaczyna pchać nosem miskę ,zrozumiał proces

Wlasnie, wlasnie...

> Raczej jest to wykluczone ( chociaż słyszę różne opinie na ten temat). IMO
> nie można wyciągać wniosków na podstawie zgromadzonej wiedzy bez
> świadomego zrozumienia jej znaczenia.

No dobra, ale co to jest "świadomego zrozumienia znaczenia wiedzy" ?

> Inaczej mówiąc nie istnieje czysta
> inteligencja bez posiadania "inteligentnej" wiedzy a wiedza inteligentna
> to właśnie wiedza uświadomiona.

No dobra, ale jaka jest roznica miedzy wiedza a wiedza uswiadomiona?

> Tu rodzi się pytanie o inteligentne maszyny. Moim zdaniem osiągną
> inteligencję wraz z osiąganiem świadomości. Niska inteligencja to niska
> samoświadomość.

Ciekawe pytanie: jak sprawdzisz, czy maszyna jest swiadoma?
Czy zapytasz maszyny "jestes swiadoma"? I ona odpowie "tak" -
ale taki program komputerowy mozna zrobic w 5 minut.

-----

Wyglada na to ze zeby sprobowac odpowiedziec co to jest swiadomosc
trzeba podejsc od innej strony.

Jak pisze Pawel - swiadomosc to m.in. swiadomosc istnienia wlasnego ja.
Tylko co to znaczy 'swiadomosc istnienia' - istniejemy jesli jestesmy
swiadomi ze istniejemy :)

Kolko sie zamyka.

Jestem za tym zeby okreslic swiadomosc jako cos pierwotnego bez definicji.

Ale zaraz, zaraz .... wezmy zdanie "jestem swiadomy ze dokola slonca kraza
planety".
Co to znaczy? Ze wiem jak sie planety poruszaja? Czy aby na pewno?
Wiem pare ogolnych zasad o tym, przekazanych mi przez innych, ale czy
widzialem
chociaz raz poruszajac sie planete golym okiem? Pewnie nie!
Wiec na czym ta swiadomosc mialaby polegac.... hmmmm.... to nie takie proste
:)

-----

Moze jezscze inaczej: jestes czegos swiadomy, ze cos dziala, cos jest lub
czegos nie ma, cos jest dobre lub zle.
Jesli okreslilem ze cos jest to pewien cel, sens, kontekst. Jaki?
Po co to robie ze to okreslam (dobro, zlo, cos jest, cos dziala tak a nie
inaczej)?

Po to ze *musze* i *potrzebuje*.
Jesli mowie "jestem swiadomy ze dokola slonca kraza planety", to byc moze
chce wiedziec,
co jest dalej, jeszcze dalej, jest mi to potrzebne. Chce to wiedziec,
patrze, czytam gazete i widze.
Potrzebuje do poczucia swojej tozsamosci, moze dobrego samopoczucia?

Wiec swiadomosc czegos to skutek *potrzeby*. Wewnetrzna potrzeba, ktora po
prostu jest,
ona generuje swiadomosc. Mi taka odpowiedz wystarcza :)

-----

Teraz pytanie: czy jesli w calym wszechswiecie nie byloby ludzi, istot
swiadomych, to czy
cokolwiek by istnialo? Wyglada na to ze nie :)
Zeby cos istnialo to ktos musi byc swiadomy istnienia tego :)

Pozdr,
Duch

9. Data: 2005-07-28 15:22:08

Od: "Duch" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Pawel" <n...@m...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> spadnę. Bardziej chodziło tu o rzeczy fizyczne.

> Co do Twojego psa wątpie, żeby rozumiał te czynności.
> Jego reakjce są na bazie prostych skojarzeń.

No wlasnie. tu jest problem - czy pies jest swiadomy pewnych rzeczy czy nie.
Mi sie wydaje ze tak.
Jesli jednak tak to czym sie rozni nasze zorozumienie 'procesu odzywania'
od psiego? Moze tylko stopniem skomplikowania? (pies widzi prosta zasade
miska-to-papu).
My znamy duzo wiecej zasad, np. jak pracuja jelita itp.

Tylko znou pytanie: czy czlowiek wyksztalcony jest bardziej swiadomy swojego
ja
i srodowiska od jakiegos buszmena?
Trudno powiedziec! :)

> [...]
> ale nie mają świadomości swojego istnienia. Jednak gdyby ludzie chcieli,
> to mogliby ich uczynić prznajmniej w części świadome, jednak byłoby to

Ej, jak zrobic zeby robot byl swiadomy? Jak zbadac, czy JUZ jest swiadomy?
:)
MZ, nie da sie! :)

Pozdr,
Duch

10. Data: 2005-07-28 16:05:25

Od: Paweł <n...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

-------------------

> [...]
> rozpoznania własnych funkcji organizmu i przypisania ich do mechanizmów
> działania otoczenia - czyli *samoświadomość* .

Przyznam, że nie do końca rozumiem Twoją wypowiedź, więc jeśli źle
skojarzyłem, to mnie naprowadź odpowiednio.
Treści werbalne, a więc słowa zawszsze mogą być nieprawdziwe, lub nie do
końca prawdziwe. Zależy to tylko od dowodów, które się przedstawi w
danej sprawie.
Pojęcie samoświadomości, które tu przedstawiłeś moim zdaniem wykracza
trochę poza ramy świadomości. Pierwszą część tego pojęcia zaliczyłem do
Świadomości własnego ja, "składającego się z mózgu i powłoki
zewnętrznej, którą nazywamy ciałem, oraz jego procesów."
Jednak przypisanie tych funkcji do mechanizmów działania otoczenia
bardziej pasuje do znalezienia własnego miejsca w świecie.

Paweł

Predyspozycje zawodowe
Świadoma pamięć -czyli co rózni nas od zwierząt...
Re: Determinizm naszego świata.
Jak reaguje kobieta?
kontrolowany kieliszek