Tluszcze (przydlugie)

1. Data: 2011-02-02 14:07:29

Temat: Tluszcze (przydlugie)
Od: "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Mam pare pytan dot. tluszczow celem skorygowania diety, bo widze, ze sa tu osoby
zorientowane w temacie. Pytania o kwasy tluszczowe nasycone, 1nienasycone om9,
wielonienasycone om6 i om3.

1. Wiadomo, ze jemy za duzo nasyconych. Trzeba jesc wiecej nienasyconych (om9,
om6 i om3), ale trzeba jeszcze dobrac proporcje. Sposrod nienasyconych zjadamy
za duzo om6, za malo om3. Prawidlowy stosunek om6 : om3 = 4:1.
Wniosek: jesc wiecej produktow, gdzie om6 : om3 = okolo 4:1
orzechy wloskie 5:1
pestki dyni 2:1
oraz jesc produkty gdzie malo om6, a duzo om3: ryby, olej lniany (0.3 : 1).
Wniosek prawidlowy?
http://www.annecollins.com/dietary-fat/omega-3-efa-6
-chart.htm

2. Oleje, oliwa z oliwek. W markiecie spisalem sobie sklad olejow w 100g:
. oliwa z oliwek extra virgin
tl nasycone ............ 14g
1nienasycone om9........ 68g
wielonienasyc (om6+om3).. 9g

. olej rzepakowy
tl nasycone............ 7g
1nienasyc............. 65g
wielonienasyc......... 28g

. olej z pestek winogron
tl nasycone........... 9g
1nienasyc............. 17g
wielonienasyc......... 66g

Czemu uwaza sie, ze oliwa z oliwek zdrowsza od innych olejow? Przeciez ma duzo
1nienasyconych. Rzepakowy i z winogron maja wiecej wielonienasyconych czyli tych
lepszych. Moze chodzi o rafinacje, extra virgin jest tloczona na zimno?

3. Tluszcze trans.
One naleza do nasyconych czy nienasyconych? Trans roslinne (margaryna) sa tak
samo be ja zwierzece (mleko, mieso)? Czy zwierzece trans sa pochodzenia
naturalnego, czy po obrobce chemicznej w fabryce? Tzn. czy mieso, mleko od
chlopa ze wsi tez ma trans?

4. Smazenie
najlepszy tluszcz 100% nasycony. Czyli olej palmowy, potem smalec. Oleje nie, bo
wolne rodniki, od biedy oliwa z oliwek. Prawidlowo?

5. Czemu tluszcze trans: slodycze, wafelki, chalwa itp. i potrawy smazone na
oleju: schabowy, placki ziemniaczane, frytki nam tak bardzo smakuja, ladnie
pachna, choc sa dla nas niezdrowe?

--
Pozdrawiam i dziekuje za pomoc.
Z.

2. Data: 2011-02-02 20:22:51

Temat: Re: Tluszcze (przydlugie)
Od: "Stokrotka" <o...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

>....Rzepakowy i z winogron maja wiecej wielonienasyconych czyli tych
> lepszych.
Amerykańscy dietetycy preferują olej rzepakowy.
W Polsce każdy praktycznie wie, że zdrowszy jest słonecznikowy.
Myślę, że po prostu istotą jest urozmaicenie: oni produkują dużo słonecznika
i tego mają, także w diecie za dużo, w Polsce mamy dużo żepaku, więc brakuje
w organizmie słonecznikowego.
Druga pszyczyna tkwi w gatunku ziarna żepaku, dawniej odmiany zawierały
szkodliwy olej eurykowy, obecnie podobno gatunki są takie, że tego oleju nie
zawierają.
Ale ja wiem swoje: po żepakowym, nawet w śladowej ilości boli mnie wątroba,
po słonecznikowym nie: więc albo to, że tam nie ma tego oleju eurykowego to
nieprawda, albo pszyczyna jest inna niż olej eurykowy.

> Moze chodzi o rafinacje, extra virgin jest tloczona na zimno?
Oliw z oliwek jest wiele rużnego typu: z pierwszeg tłoczenia, z drugiego, z
wytłoczyn, tłoczona na zimno, na ciepło, rafinowana, czyszczona hemiacznie.
Za komuny było łatwiej: była jedna nadająca się do wszystkiego także do
smażenia, w ciemnej butelce o dziwnym kształacie.
Obecnie te zielone, nawet extra wirdżin nie nadają się do smażenia,
ale isnieją, z pierwszego tłocznia, na zimno i potem rafinowane nadające się
do smażenia.
Czasem cieżko się w tym połapać.

> 3. Tluszcze trans.
> One naleza do nasyconych czy nienasyconych?
One nie są nienasycone.
Utwardzenia jak rozumiem powoduje zniszczenie dobrego wiązania
czyniącego cząstke nienasyconą, i wciśnięcie tam na siłę atomu wodoru.
Czasem powstaje cząstka rakotwurcza, może zawsze, ale nie wiem.

> Trans roslinne (margaryna)
Margaryna nie musi zawierać tłuszczy trans.
Margaryny zwykle są utwardzane pszez
pszekształcenie części cząstek w tłuszcze trans.

> 4. Smazenie
> najlepszy tluszcz 100% nasycony.
Dlaczego?

> Czyli olej palmowy, potem smalec. Oleje nie, bo
> wolne rodniki, od biedy oliwa z oliwek. Prawidlowo?
Co to sa te wolne rodniki z oleju?

> [...]
> na
> oleju: schabowy, placki ziemniaczane, frytki nam tak bardzo smakuja,

Shabowego w książce kuharskiej pisze, że smaży sie na maśle,
i tak jest smacznie.
Frytki i placki ziemniaczane są smaczne na smalcu - to już nie z książki,
tam było napisane , żeby pomieszać olej ze smalcem w jakimś stosunku ,
podobnej ilości tłuszczy.

Dla mnie zwykła oliwa z oliwek extra wirgin nie nadaje się do smażenia -
śmierdzi,
ale jest pyszna na surowo, np ze śledziami.
Ale podobno ta rafinowana się nadaje.

Rybę smażę na oleju, ale zdaje is ejuż nie długo, pewnie za kilka miesięcy ,
jak pszemyślę sprawę wybiore smalec.

3. Data: 2011-02-03 07:32:40

Od: "jagr" <j...@W...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl> napisał w
wiadomości news:iiboe6$cav$1@inews.gazeta.pl...
> 1. Wiadomo, ze jemy za duzo nasyconych. Trzeba jesc wiecej nienasyconych
Nieprawda.

> Sposrod nienasyconych zjadamy
> za duzo om6, za malo om3.

Prawda.

> [...]
> orzechy wloskie 5:1
> pestki dyni 2:1
> oraz jesc produkty gdzie malo om6, a duzo om3: ryby, olej lniany (0.3 :

Może być.

> 2. Oleje, oliwa z oliwek. W markiecie spisalem sobie sklad olejow w 100g:
> . oliwa z oliwek extra virgin
> tl nasycone ............ 14g
> 1nienasycone om9........ 68g
> wielonienasyc (om6+om3).. 9g

Do smażenia - nie utlenia się zbyt łatwo.

> . olej rzepakowy
> tl nasycone............ 7g
> 1nienasyc............. 65g
> wielonienasyc......... 28g

Nie nadaje się do smażenia - utlenia się i truje wątrobę.

> . olej z pestek winogron
> tl nasycone........... 9g
> 1nienasyc............. 17g
> wielonienasyc......... 66g

Nie nadaje się. Także olej lniany do niczego się nie nadaje. Bardzo łatwo
się utlenia i ten sprzedawany jest najczęściej już trucizną.

> Czemu uwaza sie, ze oliwa z oliwek zdrowsza od innych olejow?
> Przeciez ma duzo1nienasyconych.

Bo oliwa się nie tak łatwo "przepala" - j.w.

> Rzepakowy i z winogron maja wiecej wielonienasyconych
> czyli tych lepszych.

Nie przesadzałbym z opijaniem się wielonienasyconymi. Organizm człowieka
potrzebuje ich bardzo mało, choć są niezbędne. Nadmiar szkodzi.

A w ogóle wszystkie tłuszcze, z których oleje pochodzą,
są przecież w tych produktach.
Lepiej schrupać pestek semen lini (oczywiście nie prażone), niż olej lniany.

> 3. Tluszcze trans.
> One naleza do nasyconych czy nienasyconych? Trans roslinne (margaryna) sa
> tak samo be ja zwierzece (mleko, mieso)?

Margaryna, to sztucznie utwardzony tłuszcz chyba nawet z 50% wiązaniami
trans. Z katalizatorem (np. niklem), który jemy razem z nią. Do wyrzucenia.

> 4. Smazenie
> najlepszy tluszcz 100% nasycony. Czyli olej palmowy, potem smalec. Oleje
> nie, bo
> wolne rodniki, od biedy oliwa z oliwek. Prawidlowo?

Tak.
Smalec, wbrew powszechnej opinii nie jest tak w pełni tłuszczem
nasyconym. A szkoda. Ciekawym tłuszczem jest masło.

> 5. Czemu tluszcze trans: slodycze, wafelki, chalwa itp. nam tak bardzo
> smakuja

Mają dodatki chemiczne ("poprawiacze smaku") które nas zwodzą smakiem,
kolorem i zapachem.

> i potrawy smazone na oleju:
> schabowy, placki ziemniaczane, frytki nam tak bardzo smakuja,
> ladnie pachna, choc sa dla nas niezdrowe?

Muchomor sromotnikowy jest też grzybem smacznym.
Nie przeżywa się niestety jednak nawet małego kęsa.

Pozdr.
jagr

4. Data: 2011-02-03 10:19:08

Od: "Przemyslaw Salata" <p...@P...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Stokrotka" <o...@a...pl> napisał w wiadomości

> Dlaczego?

bo tluszcze nasycone nie utleniaja sie w czasie smazenia.

> Co to sa te wolne rodniki z oleju?

wolne rodniki powstaja w czasie utleniania nienasyconych, w czasie smazenia,
podgrzewania

> Rybę smażę na oleju, ale zdaje is ejuż nie długo, pewnie za kilka miesięcy ,
> jak pszemyślę sprawę wybiore smalec.

smalec tez nie jest idealny, lepszy olej palmowy ma prawie 100% tluszczy
nasyconych.

--
pozdr Z.

5. Data: 2011-02-03 10:28:39

Od: "Przemyslaw Salata" <p...@P...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "jagr" <j...@W...fm> napisał w wiadomości

> Do smażenia - nie utlenia się zbyt łatwo.

czyli to jest cala zasluga oliwy z oliwek?

> [...]

> są przecież w tych produktach.
> Lepiej schrupać pestek semen lini (oczywiście nie prażone), niż olej lniany.

nasiona lnu podobno, tak tu ktos pisal, powoduja 'wyscielanie' zoladka i blokuja
wchlanianie witamin, mineralow itp.

Olej lniany skoro tez niedobry, to jak uzupelnic braki kwasow omega 3?
Dieta dr Budwig: olej lniany + twarozek to sciema?

Z.

6. Data: 2011-02-03 11:34:57

Od: "jagr" <j...@W...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Przemyslaw Salata" <p...@P...pl> napisał w
wiadomości news:iie00o$7sd$1@inews.gazeta.pl...
> czyli to jest cala zasluga oliwy z oliwek?

Jeszcze smak. Niektórzy lubią (ja też) - ma taki charakterystyczny
ostry smak.

> nasiona lnu podobno, tak tu ktos pisal, powoduja 'wyscielanie' zoladka i
> blokuja wchlanianie witamin, mineralow itp.

Jeśli ktoś będzie wsuwał co dzień wiaderko nasion lnu, to tak.
Jeśli sobie schrupie łyżeczkę, to co się stanie? To "wyścielanie" jest
bardzo
cenne i wykorzystywane w chorobach żołądka.

> Olej lniany skoro tez niedobry, to jak uzupelnic braki kwasow omega 3?
> Dieta dr Budwig: olej lniany + twarozek to sciema?

Olej lniany byłby bardzo dobry, ale jako tłuszcze wielonienasycone,
natychmiast się utleniają na powietrzu i na świetle. Dlatego lepiej
zemleć troszkę nasion lnu i od razu spożyć.
Omega 3 jest niezbędny ale potrzeba go bardzo niewiele.
A ten twarożek, to po co? Kazeina jest be.

7. Data: 2011-02-03 12:10:42

Od: "ffiona" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> bardzo
> cenne i wykorzystywane w chorobach żołądka.

Na mój poziom wiedzy wyściełają całe ziarna, nie są one trawione, tylko
przelatują przez przewód pokarmowy, natomiast ziarna zmielone nie mają już
takich właściwości i można je jeść w celu uzupełnienia diety w omega 3. Ja
dodaję łyżeczkę zmielonych ziaren do śniadania i po 2 miesiącach
cholesterol spadł mi z 290 do 213! Super sprawa.

8. Data: 2011-02-03 12:31:15

Od: "jagr" <j...@W...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ffiona" <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]

> dodaję łyżeczkę zmielonych ziaren do śniadania i po 2 miesiącach
> cholesterol spadł mi z 290 do 213! Super sprawa.

Z tym cholesterolem, to jakieś zawody? To dobrze że spadł czy źle?
A co Ci przeszkadza cholesterol?

9. Data: 2011-02-03 16:37:40

Od: "ffiona" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "jagr" <j...@W...fm> napisał

> Z tym cholesterolem, to jakieś zawody? To dobrze że spadł czy źle?
> A co Ci przeszkadza cholesterol?
Mi nic, ale staram się przestrzegać wartości referencyjnych podanych na
wynikach z laboratorium. Traktuję to jak swego rodzaju wyścig:-) Hehe. Poza
tym coś mi kiedyś okulista mówił o zmianach zwyrodnieniowych w naczyniach
krwionośnych, jakie jakoby zobaczył w moim dnie oka. To się przyłożyłam do
zawodów, żeby odrzucić ICH argument o nadmiarze cholesterolu. Siemię lniane
polecam, tylko się walnęłam, nie łyżeczkę, a łyżkę stołową tego mielę
codziennie w młynku - to ważne, żeby było zmielone na świeżo, inaczej jak z
olejem lnianym - bezwartościowe. W temacie zdrowych tłuszczów dodam jeszcze
orzechy włoskie, te też mielę i wrzucam do śniadaniowego śmietnika,
rewelacja!

10. Data: 2011-02-03 18:24:59

Od: "Stokrotka" <o...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> bo tluszcze nasycone nie utleniaja sie w czasie smazenia.
Nie rozumiem: utlenianie to spalanie, to tak jak byś napisał, że tłuszcze
nasycone nie palą się a to nie jest prawda, każdy tłusz ma temperaturę
czegoś tam - jakoś się to nazywa: dymienia?.

ALe co to jest?

zdrowa dieta
Dobra dieta
Dieta Dukana/wysokobiałkowa