Re: Torbiel piersi, sprawa b. powazna

Data: 2001-10-19 19:24:21
Temat: Re: Torbiel piersi, sprawa b. powazna
Od: watson <h...@a...net>

i...@p...onet.pl wrote:

> A u 56 letniej pacjentki o ktorej pisal

> Ale ja pisalem wyraznie, ze u 56 letniej pacjentki zrobiono i mammografie i
> USG. Mammografia wykazala "cos" tylko na jednej piersi. USG wykazalo, ze
> to "cos" to torbiel 7x14mm. Jednoczesnie USG wykazalo, ze na drugiej piersi
> jest tez torbiel, tylko mniejsza, 4x8mm (mammografia nie zauwazyla tej drugiej
> torbieli wogole). Tak bylo pol roku temu. Teraz zrobiono pacjentce tylko USG i
> okazalo sie, ze tej malej torbieli nie ma natomiast ta wieksza, na drugiej
> piersi, zostala bez zmian. Opis USG: torbiel echoujemna.
> [...]
piersiowego, występuje naj-

częściej w 3 i 4 dekadzie życia. Są one wynikiem niezłośliwego przerostu
lub zaciśnięcia przewodów wyprowadzających gruczołów piersiowych.
Dolegliwości są spowodowane obrzekiem i uciskiem , zmiany mogą obejmować
jeden lub oba gruczoły , bywają bolesne w czasie dotyku , nasilają się w
drugiej połowie cyklu. PRZYCZYNĄ są zaburzenia chormonalne , dominują
estrogeny, Wynika ona z pojawienia się cyklów bezowulacyjnych lub
niewydolności ciałka żółtego, owulacja jest bowiem momentem
dostarczającym odpowiedni poziom progesteronu. estrogeny pobudzają do
wzrostu komórki estrogenozależne. progesteron równoważy to działanie,
zapobiegając ich nadmiernemu wzrostowi. Najwcześniejszymi objawami
mogącymi to sugerować są objawy tzw. napięcia przedmiesiączkowego.
nieprawidłowy poziom progesteronu jest powodem pozakomórkowego
gromadzenia wody, co powoduje bolesny obrzęk sutków uczucie ogólnego
obrzmienia i pełności w dole brzucha i zmienność nastroju. LECZENIE
polega na przywróceniu równowagi hormonalnej. PO oznaczeniu poziomu
hormonów we krwi , lekarz dobiera odpowiednią dawkę gestagenów-
progesteronu i jego pochodnych. Czasami nie leczone zmiany mastopatyczne
zatrzymują się samoistnie , jest to wynik starzenia się. Niekiedy jednak
nasilają się i mogą zezłośliwieć. Biopsję robi się poto aby wykluczyć
komórki złośliwe które muszą być inaczej leczone, należy sobie
kontrolować samemu piersi palpacyjnie i robić USG raz w roku.