Torbiel piersi, sprawa b. powazna

1. Data: 2001-10-17 16:28:46

Temat: Torbiel piersi, sprawa b. powazna
Od: "tomas" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc grupie

Pewna kobieta, pewnego dnia zrobila sobie USG piersi
(ultrasonografia) i test wykazal ze ma cos co nazywa sie
'torbiel' o wielkosci kilku milimetrow. Lekarz polecil
jej czekanie 4 miesiace do nastepnej wizyty na ktorej
ma sie okazac czy 'to' sie powieksza a puzniej to juz nie wiem.....

Jesli wiecie <<<cokolwiek o tym >>> napiszcie cos
adresy stron, adresy klinik polskich i zagranicznych
adresy emailowe... cokolwiek !

Pzdr.
tonka (facet)

2. Data: 2001-10-17 16:41:23

Temat: Re: Torbiel piersi, sprawa b. powazna
Od: "Karolina" <k...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc
Pytanie pierwsz -ile lat ma ta pani bo moze bylaby wskazana juz
mammografia.Na razie spokojnie ,nie ma powodu do paniki.Torbiele-czyli
zmiany łagodne(nie złośliwe jak raki) (czesto mnogie) sa czestym schorzeniem
,jezeli sa duze to pod kontrola usg oproznia sie je(igla i strzykawka) i
daje nastepnie plyn do badania cytologicznego.I najwaznijsze -ile lat ma
pani ???
Pozdrawiam Karolina

3. Data: 2001-10-17 20:31:37

Od: <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ,jezeli sa duze to pod kontrola usg oproznia sie je(igla i strzykawka) i
> daje nastepnie plyn do badania cytologicznego.I najwaznijsze -ile lat ma

moja zona, l.56, pol roku temu miala torbiele na obu piersiach (gleboko). Jedna
8x4mm, druga 7x14mm. Ta mniejsza torbiel zniknela (USG jej nie pokazuje), ale
ta wieksza, na drugiej piersi zostala bez zmian. Lekarz, ktory robil USG
powiedzial, zeby nic z tym nie robic. Przyjsc za rok, albo za pol roku do
kontroli.
in

4. Data: 2001-10-17 21:38:21

Od: "Karolina" <k...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> powiedzial, zeby nic z tym nie robic. Przyjsc za rok, albo za pol roku do
Czesc
Trochę się pogubiłam i nie wiem czy Inczuczu i Tomas to ta sama osoba i czy
chodzi o ta sama kobiete.
Jezeli kobieta ma 56 lat i w ciagu ostatnich dwoch lat nie miala
mammografii to nalezy ja bezwzglednie zrobic.Usg i mammografia sa badaniami
uzupelniajacymi sie tzn.nie wszystko widac na usg(nie widac np.mikrozwapnien
ktore sa bardzo wazne) a na mmamografi nie mozna czesto odroznic zmian
litych(guzow) od torbielowatych.
Mammografia polega na przeswietleniu obu gruczolow piersiowych promieniami
Roentgena -nie jest wiec bolesna i nalezy pojsc na to badanie z wynikiem (a
najlepiej z wydrukiem ) z badania usg i dac opisujacemu radiologowi.
Jezeli nie bylo to badanie jeszcze robione - to koniecznie znalezc dobry
osrodek (chodzi o dobry mammograf i doswiadczonego radiologa) i nie
odkladac tego i miec jak najszybciej pewnosc ze to tylko niegrozna torbiel.
Pozdrawiam Karolina

5. Data: 2001-10-18 00:57:20

Od: "tomas" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Karolina" <k...@b...wroc.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> ,jezeli sa duze to pod kontrola usg oproznia sie je(igla i strzykawka) i
> daje nastepnie plyn do badania cytologicznego.I najwaznijsze -ile lat ma

Pani ma 45 latek i zadnych tego typu problemow do tej pory

Pzdr.
tonka

Ps. dzieki za zainteresowanie

6. Data: 2001-10-18 07:25:18

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On 17 Oct 2001 i...@p...onet.pl wrote:

> 8x4mm, druga 7x14mm. Ta mniejsza torbiel zniknela (USG jej nie pokazuje), ale
> ta wieksza, na drugiej piersi zostala bez zmian. Lekarz, ktory robil USG

sa standardy postepowania zalezne od obrazu USG, wieku pacjentki
i dodatkowych czynnikow ryzyka. Czytalem gdzies ale szczegolow nie
pamietam (za duzo czytam) - nie jest to moja dzialka.

P.
----
Piotr Kasztelowicz <P...@a...torun.pl>
[http://www.am.torun.pl/~pekasz]

7. Data: 2001-10-18 10:34:19

Od: <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czesc
> Trochę się pogubiłam i nie wiem czy Inczuczu i Tomas to ta sama osoba i czy
> chodzi o ta sama kobiete.

to 2 rozne osoby. Wlaczylem sie do rozmowy, bo mysle, ze to jest korzystne dla
sprawy.

> osrodek (chodzi o dobry mammograf i doswiadczonego radiologa) i  nie
> odkladac tego i miec jak najszybciej pewnosc ze to tylko niegrozna torbiel.
> Pozdrawiam Karolina

kobieta miala zrobiona najpierw mammografie, na ktorej wykryto "cos". To cos
nalezalo zweryfikowac badaniem USG. USG wykazalo, ze sa to torbiele.
in

8. Data: 2001-10-18 10:54:26

Od: "Karolina" <k...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc
Tak jak pisałam w odpowiedzi do postu Inczuczu-45 lat to juz tez najwyzszy
czas zeby zrobic mammografie.Badanie jest niebolesne,nieinwazyjne-polega na
przeswietleniu obu gruczolow piersiowych i dołow pachowych promieniami
RTG.Samo usg(szczególnie w tym wieku) nie wystarczy aby okreslic czy w
gruczolach nic sie nie dzieje.Sa to badania uzupelniajace sie.Na badanie
mammograficzne nalezy zabrac opis a najlepiej wydruk z usg i odwrotnie na
usg nalezy przychodzic ze zdjeciami z mammografii.Na mammografii trudno
odroznic zmainy lite (guzy) od torbieli ale jest znacznie
dokladniejsza -pokazuje mikro i makrozwapnienia.Na usg mozemy odroznic czy
to jest torbiel czy zmiana lita.Jezeli nadal nie ma sie calkowitej pewnosci
co do diagnozy - to wykonyje sie biopsje cienko lub gruboiglowa pod kontrola
usg .
W tym wieku na pewno nalezy wykonac juz mammografie a jezeli w rodzinie
pacjentki wystepowaly nowotwory sutka(piersi),jajnika czy jelita grubego lub
kobieta pozno rozpoczela rodzenie dzieci ,pali papierosy to nie ma sensu
tego odkladac i aby miec pewnosc ze oprocz tej torbieli nic sie nie dzieje
zaczac robic bad.profilaktyczne-znalezc tylko dobry osrodek i sie zapisac.No
i pamietac o samobadaniu piersi -najlepiej ok 10 dnia po rozpoczeciu
miesiaczki ,wtedy sa one najlatwiejsze do zbadania.

9. Data: 2001-10-18 12:25:47

Od: NakaiSuzuki <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Karolina" <k...@b...wroc.pl> wrote in

> [...]
> torbiel czy zmiana lita.Jezeli nadal nie ma sie calkowitej pewnosci co
> do diagnozy - to wykonyje sie biopsje cienko lub gruboiglowa pod

IMHO nie wtedy kiedy nie ma pewności (badanie radiologiczne jej nie daje)
ale gdy powstwaje podejrzenie nowotworu, albo chce się postawić
jednoznaczne rozpoznanie. Jednoznaczne rozpoznanie zmiany w sutku to
dopiero bad. kliniczne + bad. obrazowe j.w. + biopsja.

A jak o samą torbiel chodzi, to wartość mammografii jest taka se, jakby był
wewnątrztorbielowaty wzrost (jakiś papillare, przyznam, że rzadkość, ale
może być) to zwapnień jakby malutko... Za to jak masz fibro-cystic
leasion aspiracja da nie tylko dgn, ale zaleczy...

Krzysiek, FEBP
----------------
Jeśli nie wiesz co robisz, rób to porządnie

10. Data: 2001-10-18 15:36:07

Od: <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

czy ktos moglby odpowiedzec konkrtetnie na zadane przez nas pytania? Jak na
razie pomoc jest w postaci stwierdzenia, ze trzeba sie badac.
in

(OT) Wymowa...
pytania egzaminacyjne na medycynę
Bol 8-mym zmyslem ?
Czy powinnam sie martwic?
Bol to 8-my zmysl czlowieka ? Re: Co trzeba aby bol zaliczyc do zmyslow czlowieka ? Re: Popularyzacja