Torbiel piersi, sprawa b. powazna

11. Data: 2001-10-18 16:04:19

Temat: Re: Torbiel piersi, sprawa b. powazna
Od: NakaiSuzuki <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

<i...@p...onet.pl> wrote in
news:52ed.00000dc8.3bcef6e7@newsgate.onet.pl:

> czy ktos moglby odpowiedzec konkrtetnie na zadane przez nas pytania?
> Jak na razie pomoc jest w postaci stwierdzenia, ze trzeba sie badac.

Biję się w piersi ;-)) jako jeden z tych co się zagalopowali.

Torbiele w biuście najczęściej stanowią sładnik tzw. zmian torbielowato-
włknistych (mastopatia, dysplazja łagodna). Jak nazwa wskazuje polegają one
na pojawieniu się obszarów włóknienia i mniejszych lub większych torbieli.
Zmiana bardzo częsta.
Znaczenie onkologiczne: o ile nie wspóistnieją inne zmiany (głównie rozrost
nabłonka) ryzyko rozwoju raka w takiej zmianie jest praktycznie równe
populacyjnemu (czyli u kobity co takich zmian nie ma).
Moża: 1) obserwować 2) jak duże torbiele nakłuwać (ale nawracają) 3) jak
niepokoi wyciąć (miejscowo).
Ponieważ rozumiem, że zmiana jest drobna, i zweryfikowana rtg/usg, to myślę
że odczekiwanie jest bezpieczne. Jak się denerwujesz, można by nakłuć
cienką igłą i zweryfikować cyto, ale mała zmianę trudno trafić, a wynik na
90% będzie: bardzo skąpa treść białkowa.

Krzysiek, FEBP
----------------
Jeśli nie wiesz co robisz, rób to porządnie

12. Data: 2001-10-18 17:23:49

Od: <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Znaczenie onkologiczne: o ile nie wspóistniejš inne zmiany (głównie rozrost
> nabłonka) ryzyko rozwoju raka w takiej zmianie jest praktycznie równe
> populacyjnemu (czyli u kobity co takich zmian nie ma).
> Moża: 1) obserwować 2) jak duże torbiele nakłuwać (ale nawracajš) 3) jak
> niepokoi wycišć (miejscowo).
> Ponieważ rozumiem, że zmiana jest drobna, i zweryfikowana rtg/usg, to myœlę
> że odczekiwanie jest bezpieczne. Jak się denerwujesz, można by nakłuć
> cienkš igłš i zweryfikować cyto, ale mała zmianę trudno trafić, a wynik na
> 90% będzie: bardzo skšpa treœć białkowa.

> [...]
Wielkie dzieki. To cos konkretnego. Zmiana jest 7x14mm, gleboko umiejscowiona,
nie wyczuwalna palpacyjnie. Badanie USG: echoujemna cysta.
in

13. Data: 2001-10-18 19:51:09

Od: "Karolina" <k...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik NakaiSuzuki <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:X...@1...156.4.11...
> "Karolina" <k...@b...wroc.pl> wrote in

> IMHO nie wtedy kiedy nie ma pewnoœci (badanie radiologiczne jej nie daje)
> ale gdy powstwaje podejrzenie nowotworu, albo chce się postawić
> jednoznaczne rozpoznanie. Jednoznaczne rozpoznanie zmiany w sutku to
> dopiero bad. kliniczne + bad. obrazowe j.w. + biopsja

Chyba troche sie zagalopowales>Nie robi sie biopsji w kazdym przypadku aby
miec jednoznaczna odpowiedz.Jezeli na usg wychodzi mala torbiel to nie u
kazdej pacjentki sie ja nakluwa i aspiruje plyn tylko czesto sie zmiane
obserwujei robi sie kontrolne usg.A u 56 letniej pacjentki o ktorej pisal
inczuczu na pewno nie wystarczy samo usg.W tym wieku jest niezbedna
mammografia bez wzgledu na wywiad czy inne czynniki ryzyka u pacjetki.W tym
wieku stwierdzenie samej torbieli w usg absolutnie nie powinno uspokajac a
to ze zmaiana jest niewyczuwalna palpacyjnie tez o niczym nie swiadczy.
Pozdrawiam Karolina

14. Data: 2001-10-19 08:25:01

Od: NakaiSuzuki <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Karolina" <k...@b...wroc.pl> wrote in
> Chyba troche sie zagalopowales>Nie robi sie biopsji w kazdym przypadku
> aby miec jednoznaczna odpowiedz.

MOże nie byłej dość jasny. Nie chciałem powiedzić, żeby _zawsze robić
biopsję_, tylko, że _jedynie biopsja daje jednoznaczne rozpoznanie_.
Biję się w piersi za niejasność... :-))

----------------
Krzysiek, FEBP
----------------
Jeśli nie wiesz co robisz, rób to porządnie

15. Data: 2001-10-19 18:07:55

Od: <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> to ze zmaiana jest niewyczuwalna palpacyjnie tez o niczym nie swiadczy.

Ale ja pisalem wyraznie, ze u 56 letniej pacjentki zrobiono i mammografie i
USG. Mammografia wykazala "cos" tylko na jednej piersi. USG wykazalo, ze
to "cos" to torbiel 7x14mm. Jednoczesnie USG wykazalo, ze na drugiej piersi
jest tez torbiel, tylko mniejsza, 4x8mm (mammografia nie zauwazyla tej drugiej
torbieli wogole). Tak bylo pol roku temu. Teraz zrobiono pacjentce tylko USG i
okazalo sie, ze tej malej torbieli nie ma natomiast ta wieksza, na drugiej
piersi, zostala bez zmian. Opis USG: torbiel echoujemna.
Czy Karolina lubi straszyc?
incz

16. Data: 2001-10-19 19:24:21

Od: watson <h...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

i...@p...onet.pl wrote:

> [...]
> incz
>
>Mastopatia czy dysplazja sutka lub też nazywana torbielowate zwyrodnienie gruczołu
piersiowego, występuje naj-

częściej w 3 i 4 dekadzie życia. Są one wynikiem niezłośliwego przerostu
lub zaciśnięcia przewodów wyprowadzających gruczołów piersiowych.
Dolegliwości są spowodowane obrzekiem i uciskiem , zmiany mogą obejmować
jeden lub oba gruczoły , bywają bolesne w czasie dotyku , nasilają się w
drugiej połowie cyklu. PRZYCZYNĄ są zaburzenia chormonalne , dominują
estrogeny, Wynika ona z pojawienia się cyklów bezowulacyjnych lub
niewydolności ciałka żółtego, owulacja jest bowiem momentem
dostarczającym odpowiedni poziom progesteronu. estrogeny pobudzają do
wzrostu komórki estrogenozależne. progesteron równoważy to działanie,
zapobiegając ich nadmiernemu wzrostowi. Najwcześniejszymi objawami
mogącymi to sugerować są objawy tzw. napięcia przedmiesiączkowego.
nieprawidłowy poziom progesteronu jest powodem pozakomórkowego
gromadzenia wody, co powoduje bolesny obrzęk sutków uczucie ogólnego
obrzmienia i pełności w dole brzucha i zmienność nastroju. LECZENIE
polega na przywróceniu równowagi hormonalnej. PO oznaczeniu poziomu
hormonów we krwi , lekarz dobiera odpowiednią dawkę gestagenów-
progesteronu i jego pochodnych. Czasami nie leczone zmiany mastopatyczne
zatrzymują się samoistnie , jest to wynik starzenia się. Niekiedy jednak
nasilają się i mogą zezłośliwieć. Biopsję robi się poto aby wykluczyć
komórki złośliwe które muszą być inaczej leczone, należy sobie
kontrolować samemu piersi palpacyjnie i robić USG raz w roku.

17. Data: 2001-10-19 20:05:46

Od: <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> komórki złośliwe które muszą być inaczej leczone, należy sobie
> kontrolować samemu piersi palpacyjnie i robić USG raz w roku.

Jaka jest zatem rada dla przedstawionego wyzej przypadku? Robic biopsje? Lekarz
robiacy USG zostawil to do decyzji pacjentki, nie nalegal na biopsje.
Internista natomiast z kliniki stanowczo odradzil biopsje twierdzac, ze cysta
jest za mala i jako cysta nie jest tworem groznym.
incz

18. Data: 2001-10-19 20:55:41

Od: watson <h...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

i...@p...onet.pl wrote:

> [...]
> incz
>

> Nic nie pisałeś czy lekarz zlecił zbadanie poziomu hormonów, a jest to ważne.

Moim zdaniem nie powinna, robić biopsji bo torbiel jest zbyt mała, a nawet
jeśli by się zdecydowała to i tak po jakimś czasię torbiel się odnowi.

19. Data: 2001-10-20 00:22:11

Od: <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

jak na razie nikt nie zlecil zbadanie poziomu hormonow. Czemu jest to wazne? W
kazdym razie pacjentka od szeregu lat szpikowana jest, przez ginekologa,
hormonami.
incz

20. Data: 2001-10-20 00:42:33

Od: "Karolina" <k...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Nie- nie lubie straszyc.Odpowiadalam na post z 17.10.01 gdzie nie pisales ze
pacjetka miala rowniez wykonana mammografie tylko podales opis usg. Ponadto
podlaczyles sie do postu innej osoby i ja w odpowiedzi zaznaczylam ze nie
wiem czy chodzi o ta sama pacjetke czy o rozne osoby i pisalam o pewnych
standartach postepowania.A moja dyskusja z NakaiSuzuki(zreszta bardzo
sympatyczna i nie dlatego ze na moja korzysc) na temat celowosci biopsji w
kazdym przypadku nie miala na celu zweryfikowac czy podwazyc wynikow badan
panskiej zony.
Dyskusje czesto sie rozwijaja i odchodza czesto od przypadku ktory ja
zapoczatkowal ale ma to na celu wymiane pogladow i doswiadczen a nie
udawadnianie sobie "jedynie slusznej racji".
Pozdrawiam i jeszcze raz zapewniam ze nie mialam zamiaru"straszyc" a jezeli
chce sie otrzymac wyczerpujaca odpowiedz nalezy dostarczac jak najwiecej
danych a nie "dawkowac"je najpierw usg,potem mammografia ,potem ze od kilku
lat stosowane jest HTZ...Nawt jezeli sie nie wie co jest wazne a co nie (ma
pan prawo nie wiedziec) to nie nalezy od razu spodziewac sie idealnej
informacji ("konkretnej" jak pan to raczyl okreslic)ktore i tak na tej
liscie maja charakter orientacyjny a nie ostateczny
Pozdrawiam Karolina

Użytkownik <i...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:3...@n...onet.pl...

> [...]
> okazalo sie, ze tej malej torbieli nie ma natomiast ta wieksza, na drugiej
> piersi, zostala bez zmian. Opis USG: torbiel echoujemna.

(OT) Wymowa...
pytania egzaminacyjne na medycynę
Bol 8-mym zmyslem ?
Czy powinnam sie martwic?
Bol to 8-my zmysl czlowieka ? Re: Co trzeba aby bol zaliczyc do zmyslow czlowieka ? Re: Popularyzacja