Uchylek Meckela

1. Data: 2000-02-13 02:44:42

Temat: Uchylek Meckela
Od: "Frukto" <f...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc.
Potrzebuje wszelkich informacji na temat Uchylka Meckela (chyba tak sie to
pisze),
co to jest, jakie sa przyczyny, skutki, skad sie to bierze, po prostu
potrzebuje
co tylko mozliwe. Jesli ktos cos wie to prosze o informacje.

Pozdrawiam.
Frukto.

2. Data: 2000-02-13 08:41:44

Temat: Re: Uchylek Meckela
Od: "Adamus" <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Frukto napisał(a) w wiadomości: <8855pt$e2h$1@korweta.task.gda.pl>...
>Czesc.
>Potrzebuje wszelkich informacji na temat Uchylka Meckela (chyba tak sie to

Jest to wrodzona wada w czesci dystalnej jelita kretego (jelito cienkie
dzieli sie na jelito czcze (ok. 2/5 dlugosci jelita cienkiego) i na jelito
krete (3/5 dlugosci)). W jelicie czczym jest wiecej kosmkow jelitowych i
jest lepiej ukrwione.
Uchylek jest umiejscowiony najczesciej pomiedzy 91,5 a 183 cm powyzej
zastawki kretniczo-katniczej (czyli miejsca, gdzie laczy sie jelito cienkie
z grubym).
Dlugosc uchylka waha sie w granicach 2,5-15,2 cm.

Jak powstaje? W zyciu plodowym jest sobie przewod zoltkowy, ktory biegnie od
koncowej czesci jelita kretego do pepka. Przewod ten powinien zarosnac do 7
tygodnia zycia. Zaburzenia tego procesu moga doprowadzic wlasnie do
powstania u.M. (szczegoly sobie darujemy).

Objawy i rozpoznanie.
U dzieci epizodyczne krwawienia z przew. pokarmowego, bedace skutkiem wrzodu
trawiennego w przyleglym do u.M. jelicie kretym (skad wrzody? a stad, ze u
25% chorych u.M. zbudowany jest z tkanki zoladka i tak jak zoladek wydziela
kwas solny). Krwawienia sa ostre i obfite, lecz nie az tak, by wywolaly
wstrzas.
U doroslych i mlodizezy - moze pojawic sie niedroznosc jelitowa (kolka +
wymioty).
Moze sie pojawic ostre zapalenie u.M. - umiejscowiony bol brzucha +
bolesnosc paplpacyjna (przy uciskaniu) ponizej pepka lub po jego lewej
stronie. Bol jest ostry, moga towarzyszyc mu wymioty. Generalnie jest
podobny do ataku wyrostka.
Uchylek moze byc widoczny na zdjeciu rtg z uzyciem kontrastu.

Leczenie.
Chirurgicznie usuwa sie uchylek + krwawiaca czesc jelita. Male, bezobjawoe
uchylki, wykryte przy pomocy laparoskopii zostawia sie w spokoju.
U.M. moze doprowadzic do niedroznosci jelit, co jest dosc niebezpiecznym
stanem i wymaga natychmiastowej operacji.

Ciekawostka - poniewaz objawy zapalenia u.M. sa zblizone do objawow zap.
wyrostka robaczkowego, to zawsze podczas operacji wyrostka, gdy okazuje sie,
ze rzeczony wyrostek jest w porzadku - nalezy zawsze sprawdzic, czy pacjent
nie ma wlasnie u.M.

Adam B.

3. Data: 2000-02-13 08:52:11

Od: "P(r)zemo" <p...@a...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Frukto wrote in message <8855pt$e2h$1@korweta.task.gda.pl>...
> [...]
>potrzebuje
>co tylko mozliwe. Jesli ktos cos wie to prosze o informacje.

Powinieneś w bibliotece poszukać w książce do anatomii lub innej.
Ja tylko pamiętam, że jest to pozostałość rozwojowa (nie wada)
występująca u ok.2% ludności (chyba); w uchyłku może np. umiejscowić
się wrzód trawienny; a, no i jeszcze to że uchyłek znajduje się w jelicie
cieńkim.
raczej niewiele pamiętam... ;-)

p...@p...onet.pl

zacma a niska plytkowosc krwi
Temperatura
aparat pozagenetyczny
Ubezplodnienie
Zatrudnie pediatre i poloznika do pracy spolecznej ...