Upadek narodowy

1. Data: 2013-05-08 05:16:10

Temat: Upadek narodowy
Od: LaL <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Charakter narodowy jako ŹródŁo upadku.

Niż cywilizacyjny wraz z jego konsekwencjami historycznymi nie jest
więc dla nas czymś zewnętrznym lub przypadkowym, lecz czymś, co
organicznie wyrasta z rdzenia polskości.
W tym, co jest najbardziej swojskie, co jest systemem wartości
tradycyjnych, hodowanych przez naród, upatrujemy źródło naszego
upadku.
Tak - uwiąd emocjonalny stanowi podstawową właściwość oddziaływania
naszych treści tradycyjnych.
Z surowego materiału biologicznego, jakim jest każdy osobnik rodzący
się i dojrzewający w środowisku polskim, system treści tradycyjnych
kształtuje typ Polaka o znacznie osłabionej dynamice dążeń życiowych.
Jakiż to jest typ psychiczny?
Użyłem dlań gdzie indziej nazwy indywidualizm wegetacyjny.
Środowisko polskie w niezmiernie prawidłowy sposób hoduje psychikę
człowieka, dla którego określenie indywidualizm wegetacyjny
najbardziej jest odpowiednie.

(...) Indywidualizm wegetacyjny jako cecha polskiego charakteru
narodowego jest przejawem najgłębszego schorzenia gatunku ludzkiego.
To nie są wcale jakieś wady, lecz konsekwentnie rozwinięty i
uformowany stosunek do bytu człowieka, który uległ wspakulturowemu
wykolejeniu. (...) ...pierwszą zasadą polskiego indywidualizmu
wegetacyjnego jest poczucie, że głównym nurtem życia ludzkiego jest
sycenie się szczęściem czystego trwania fizjologicznego. Stąd wynika
odruch obronny wobec naporu obiektywnych zadań, które nam narzuca rytm
społeczno-historyczny. Nazwałem to gdzie indziej wzgardą dzieła.
Niezależność od czegoś, wolność od wszystkiego, oto opiewany ideał
życia. Na tym tylko tle może zakwitnąć druga właściwość: kult
odosobnionej, wolnej od wszelkich obowiązków i zadań, nagiej
egzystencji. Stąd znów wynika bezodpowiedzialny utylitaryzm,
konsumpcyjny stosunek do życia. W środowisku, składającym się z takich
jednostek, normą naczelną, pozwalającą na współżycie, jest tylko
bierna dobroć nagich egzystencji, do niczego nie dążących poza lubym
spokojem. Godziwym, porządnym człowiekiem jest więc ten, który nic nie
robi, ma mało pragnień, do niczego nie dąży; musi on odpowiednio
organizować swoją psychikę, by zawczasu zdusić w sobie wszelkie
zdrożności; stąd wypływa jałowy moralizm.
Indywidualizm wegetacyjny jest więc zestalonym wyrazem wspakultury w
polskiej umysłowości. Zasady jego są następujące:
a) wzgarda dzieła
b) kult nagiej egzystencji
c) bierna dobroć nagich egzystencji
d) jałowy moralizm.
Zasady powyższe stanowią kręgosłup polskiego charakteru narodowego."
Tę wspakulturę w polskiej mentalności, szczegółowo zanalizowaną,
trzeba w tym miejscu nazwać po imieniu: jest to katolictwo.

1) Wyjątek z artykułu Jana Stachniuka Nurty społeczno-polityczne w
Kraju. Artykuł ukazał się w prasie Polski Podziemnej w dwutygodniku
Kadra nr 27/268 we wrześniu 1943 roku, oczywiście - anonimowo.
2) Józef ChaŁasiński Społeczna genealogia inteligencji polskiej,
Warszawa 1946, s. 74.
3) Zygmunt Łempicki Oblicze duchowe wieku dziewiętnastego, Warszawa
1933, s. 23.
4) Ferdynand Goetel Do czego nadają się Polacy (w:) Pion z
15.05.1938.
5) Jerzy Kirchmayer Kampania wrześniowa, Czytelnik, 1946, s. 26.
6) Jan Stachniuk Droga rewolucji kulturowej w Polsce, Bydgoszcz 1948,
maszynopis, s. 101.
7) Tamże, ss. 48-50.

2. Data: 2013-05-08 09:45:02

Temat: Re: Upadek narodowy
Od: Maciej Woźniak <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "LaL" napisał w wiadomości grup
g2000vbl.googlegroups.com...

O ile państwo można i chyba należy uznać za zło konieczne, 2 państwa
to o jedno za dużo. Tak więc, z upadku narodowego (który, istotnie,
daje się obserwować) tylko się cieszę.

3. Data: 2013-05-08 15:04:18

Od: LaL <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 8 Maj, 09:45, Maciej Woźniak <m...@w...pl> wrote:
> [...]
>
> O ile państwo można i chyba należy uznać za zło konieczne, 2 państwa
> to o jedno za dużo. Tak więc, z upadku narodowego (który, istotnie,

Cecha charakteru, czyli ta katolicka bierność, spowodowała i powoduje
brak jakiegokolwiek rozwoju kraju i jego w konsekwencji upadek.

4. Data: 2013-05-08 15:52:12

Od: Maciej Woźniak <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "LaL" napisał w wiadomości grup
g2000vbl.googlegroups.com...

> [...]

|Cecha charakteru, czyli ta katolicka bierność, spowodowała i powoduje
|brak jakiegokolwiek rozwoju kraju i jego w konsekwencji upadek.

Hę?
No, cóż, moja wiedza o historii prowadzi do wręcz przeciwnego
wniosku.

5. Data: 2013-05-08 17:25:55

Od: LaL <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 8 Maj, 15:52, Maciej Woźniak <m...@w...pl> wrote:
> Użytkownik "LaL"  napisał w wiadomości grup
g2000vbl.googlegroups.com...

g2000vbl.googlegroups.com...

> Hę?
> No, cóż, moja wiedza o historii prowadzi do wręcz przeciwnego
> wniosku.

Masz tu wielkie odkrycia naukowe, masz tu jakąkolwiek filozofię nie
zachodnią, masz tu jakikolwiek twór który cokolwiek znaczy w świecie.?
Masz za to alergię do świata, rozwijającej się i zmieniającej
kultury, alergię na myślenie, na tworzenie, alergię do jakiegokolwiek
przemyślenia swojego bytu w kontekscie historycznym i społecznym.
Bo przecież lepiej się modlić, niż rozwijać niż myśleć.
Ci co chcą coś zmienić w tym nieruchliwym bagienku są prześladowani,
więc odkrycia sprzedają obcym korporacją, bo tu tworzenie jest wbrew
bierności bagienka katolickiego. Jakieś ckliwe wierszopisze na
sztandarach narodowych, co skowyczą ku chwale tylko tego
uwstecznionego bagienka.
Kraj który nie rozwija się w zmieniającej się historii leci z
szabelkami na czołgi, co rzeczywiście zatrzymało niemców- ze
zdziwnienia. My tymi szabelkami cały czas wojujemy z rozwijającym się
zachodem, taki kraj jałowy upada.

6. Data: 2013-05-08 17:53:07

Od: LaL <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 8 Maj, 17:25, LaL <r...@g...com> wrote:

> [...]
> szabelkami na czołgi, co rzeczywiście zatrzymało niemców- ze
> zdziwnienia. My tymi szabelkami cały czas wojujemy z rozwijającym się

Było parę osób które pisało o tym specyficznym charakterze samobójczym
polaków......

lecz tutaj czyha niestety inne jeszcze niebezpieczeństwo. Gombrowicz
widział je w specyficznym typie katolicyzmu, jaki się w Polsce
wytworzył. Pisał o nim w "Dzienniku", dobrze wyczuwając podstawową
słabość: Katolicyzm taki, jak urobił się historycznie w Polsce,
rozumiem jako przerzucenie na kogoś innego - Boga - ciężarów nad siły.
Jest to zupełnie stosunek dzieci do ojca. (...) Więc dziecko może
pozostać dzieckiem, ponieważ wszystka "ostateczność" przekazana jest
Bogu-Ojcu i jego ziemskiej ambasadzie, Kościołowi. Polak uzyskał z ten
sposób świat zielony także dlatego że w nim łąki, drzewa są kwitnące,
nie zaś czarne i metafizyczne. Żyć na łonie natury, w świecie
ograniczonym, pozostawiając czarny wszechświat Bogu.

Mnie, który jestem okropnie polski i okropnie przeciw Polsce
zbuntowany, zawsze drażnił polski światek dziecinny, wtórny, uładzony
i pobożny. Polską nieruchomość w historii temu przypisywałem. Polską
impotencję w kulturze - gdyż nas Bóg prowadził za rączkę.

7. Data: 2013-05-08 18:06:29

Od: LaL <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

"Mnie, który jestem okropnie polski i okropnie
przeciw Polsce zbuntowany, zawsze drażnił
polski światek dziecinny, wtórny, uładzony
i pobożny. Polską nieuchronność w historii
temu przypisywałem. Polską impotencję w
kulturze ; gdyż nas Bóg prowadził za rączkę.
To grzeczne polskie dzieciństwo przeciwstawiałem
dorosłej samodzielności innych kultur.
Ten naród bez filozofii, bez świadomej historii,
intelektualnie miękki, duchowo nieśmiały, naród,
który zdobył się tylko na sztukę 'poczciwą'
i 'zacną', rozlazły naród lirycznych wierszopisów,
folkloru, pianistów, aktorów, w którym
nawet Żydzi się rozpuszczali i tracili jad"
Witold Gombrowicz, Dzienniki 1953-1956

8. Data: 2013-05-08 18:22:12

Od: Maciej Woźniak <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "LaL" napisał w wiadomości grup
g2000vbz.googlegroups.com...

> [...]

|kultury, alergię na myślenie, na tworzenie, alergię do jakiegokolwiek
|przemyślenia swojego bytu w kontekscie historycznym i społecznym.

Mam czy nie, pod rozbiorami kościół odegrał dużą rolę w
utrzymaniu poczucia przynależności narodowej.
Tak przynajmniej ja to odbieram.

9. Data: 2013-05-08 18:34:20

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 8 May 2013 18:22:12 +0200, Maciej Woźniak napisał(a):

> Mam czy nie, pod rozbiorami kościół odegrał dużą rolę w
> utrzymaniu poczucia przynależności narodowej.
> Tak przynajmniej ja to odbieram.

Pod rozbiorami, podczas okupacji hitlerowskiej i II WŚ, podczas stanu
wojennego... Słowem - zawsze kiedy naród w potrzebie.
--
XL

10. Data: 2013-05-08 18:38:31

Od: LaL <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 8 Maj, 18:22, Maciej Woźniak <m...@w...pl> wrote:
> Użytkownik "LaL"  napisał w wiadomości grup
g2000vbz.googlegroups.com...

> Mam czy nie, pod rozbiorami kościół odegrał dużą rolę w
> utrzymaniu poczucia przynależności narodowej.
> Tak przynajmniej ja to odbieram.

Kościół wspierał zaborców, trzeba było do szkoły chodzić.

Detronizacja DSM
Kim jest prawicowy fanatyk?
Przykład mądrego narodu