Urlop dodatkowy

11. Data: 2010-02-12 07:09:05

Temat: Re: Urlop dodatkowy
Od: "scorpio" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Bzdura - jakiej dawno nie słyszałem

Ze wzglad, ze nie jestem jakims tam pseudokadrowcem i rownoczesnie ze nie
mam zamiaru nikogo wprowadzac w blad - opisanym przez nicki - wagabunda,
Sylwi@ i sebkrk nizej podam podstawy prawne KP odnosnie przedawnienia urlopu
oraz interpretacje :

Art. 291. § 1. Roszczenia ze stosunku pracy ulegają przedawnieniu z upływem
3 lat od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne.

§ 2. Jednakże roszczenia pracodawcy o naprawienie szkody, wyrządzonej przez
pracownika wskutekniewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków
pracowniczych, ulegają przedawnieniu z upływem 1 roku od dnia, w którym
pracodawca powziął wiadomość o wyrządzeniu przez pracownika szkody, nie
później jednak niż z upływem 3 lat od jej wyrządzenia.
§ 21. Przepis § 2 stosuje się także do roszczenia pracodawcy, o którym mowa
w art. 611 oraz w art. 1011 § 2.

§ 3. Jeżeli pracownik umyślnie wyrządził szkodę, do przedawnienia roszczenia
o naprawienie tej szkody stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.

§ 4. Terminy przedawnienia nie mogą być skracane ani przedłużane przez
czynność prawną.

§ 5. Roszczenie stwierdzone prawomocnym orzeczeniem organu powołanego do
rozstrzygania sporów, jak również roszczenie stwierdzone ugodą zawartą w
trybie określonym w kodeksie przed takim organem, ulega przedawnieniu z
upływem 10 lat od dnia uprawomocnienia się orzeczenia lub zawarcia ugody.
Art. 292. Roszczenia przedawnionego nie można dochodzić, chyba że ten,
przeciwko komu roszczenie przysługuje, zrzeka się korzystania z
przedawnienia; zrzeczenie dokonane przed upływem przedawnienia jest
nieważne.

Art. 295. § 1. Bieg przedawnienia przerywa się:

1) przez każdą czynność przed właściwym organem powołanym do rozstrzygania
sporów lub egzekwowania roszczeń przedsięwziętą bezpośrednio w celu
dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia,

2) przez uznanie roszczenia.

§ 2. Po każdym przerwaniu przedawnienia biegnie ono na nowo. Jeżeli przerwa
biegu przedawnienia nastąpiła wskutek jednej z przyczyn przewidzianych w § 1
pkt 1, przedawnienie nie biegnie na nowo, dopóki postępowanie wszczęte w
celu dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia
roszczenia, nie zostanie zakończone.

Interpretacja :

Jeśli pracownik nie wykorzystuje przysługującego mu urlopu w terminie, musi
liczyć się z tym, że po pewnym czasie straci do niego prawo. Prawo do urlopu
nie jest bowiem wieczne i może ulec przedawnieniu.
Roszczenia ze stosunku pracy ulegają przedawnieniu z upływem trzech lat od
dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne. Roszczenia przedawnionego nie
można dochodzić, chyba że ten, przeciwko komu roszczenie przysługuje, zrzeka
się korzystania z przedawnienia. Zrzeczenie dokonane przed upływem
przedawnienia jest nieważne. Jak podkreśla sędzia Rafał Krawczyk (GP nr
247/2007), jeżeli pracownik (powód) pomimo upływu okresu przedawnienia złoży
pozew z żądaniem obejmującym roszczenie przedawnione, liczyć się musi z
oddaleniem powództwa. W takiej sytuacji roszczenie może zostać uwzględnione
wyłącznie wtedy, gdy pracodawca (pozwany) zrzeknie się korzystania z
przedawnienia, przy czym warunkiem ważności zrzeczenia się jest to, aby
nastąpiło ono dopiero po upływie terminu przedawnienia. W orzecznictwie
dominuje pogląd, że sąd nie może uwzględnić upływu terminu przedawnienia z
urzędu i konieczne jest podniesienie tego zarzutu przez pozwanego (uchwała
SN z 10 maja 2000 r., III ZP 13/00, OSNP 2000/23/846). W szczególnych
sytuacjach sąd może jednak uznać skorzystanie z zarzutu przedawnienia za
sprzeczne z zasadami współżycia społecznego.

Roszczenie o udzielenie urlopu wypoczynkowego przedawnia się z upływem
trzech lat od dnia, w którym stało się wymagalne (art. 291 par. 1 k.p.),
przy czym rozpoczęcie biegu tego terminu następuje bądź z końcem roku
kalendarzowego, za który urlop przysługuje (art. 161 k.p.), bądź najpóźniej
z końcem I kwartału roku następnego, jeżeli urlop został przesunięty na ten
rok z przyczyn leżących po stronie pracownika lub pracodawcy (art. 168
k.p.). Tak orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z 11 kwietnia 2001 r. (I PKN
367/00, OSNP 2003/2/38).

W uzasadnieniu do uchwały z 20 lutego 1980 r. (V PZP 61/79, Praca i
Zabezpieczenie Społeczne 1981/8 str. 57) SN uznał, że ogólna zasada z art.
161 k.p., określająca termin wymagalności roszczenia o urlop wypoczynkowy,
nie będzie jednak miała zastosowania w sytuacji, gdy szczególne przepisy
kodeksu pracy lub innych aktów normatywnych przewidują obowiązek udzielenia
przez zakład pracy urlopu w innym okresie lub z nadejściem określonej daty.

Na przykład inna będzie - zdaniem SN - data wymagalności roszczenia o urlop
wypoczynkowy w razie przesunięcia urlopu na inny termin, niż to zostało
ustalone w planie urlopów, z przyczyn leżących po stronie pracownika lub
zakładu pracy, wykraczający poza rok kalendarzowy, o którym mowa w art. 161
k.p. (np. na wniosek pracownika umotywowany ważnymi przyczynami - art. 164
par. 1 k.p.; z przyczyn usprawiedliwiających nieobecność w pracy - art. 165
i 166 k.p.; z powodu szczególnych potrzeb zakładu pracy - art. 164 par. 2
k.p., z powodu odwołania pracownika z urlopu - art. 167 par. 1 k.p.).

a.. Po upływie terminu przedawnienia roszczenia ze stosunku pracy ten,
przeciwko komu przysługuje roszczenie, może uchylić się od jego
zaspokojenia, chyba że zrzeka się korzystania z zarzutu przedawnienia (art.
292 k.p.) - uchwała SN z 6 marca 1998 r., III ZP 50/1997, OSNP 1998/18/534
b.. Zrzeczenie się korzystania z przedawnienia (art. 292 k.p.) wymaga
świadomego i celowego oświadczenia woli przez uprawnioną do tego stronę, że
nie czyni użytku z przysługującego jej prawa uchylenia się od zaspokojenia
przedawnionego roszczenia - wyrok SN z 5 września 2001 r., I PKN 622/2000,
OSNP 2003/15/354
Zdaniem SN trzeba jednak mieć na uwadze, że kodeks pracy zakreślił w
przedmiocie przesunięcia pracownikowi urlopu pewne granice czasowe.
Stosownie bowiem do art. 168 k.p. udzielenie urlopu niewykorzystanego
zgodnie z planem urlopów musi nastąpić najpóźniej do końca I kwartału
następnego roku kalendarzowego. Zatem z ostatnim dniem I kwartału następnego
roku kalendarzowego rozpoczyna biec termin przedawnienia roszczenia o urlop,
z tym bowiem dniem pracownik może dochodzić swego roszczenia jako już
wymagalnego. Ma to miejsce wówczas, gdy terminu wykorzystania przesuniętego
urlopu nie wyznaczono lub przesunięto na termin wykraczający poza I kwartał
roku następnego. Pracownik bowiem z chwilą nadejścia przewidzianego w art.
168 k.p. terminu nabywa uprawnienia do dochodzenia roszczenia o
przysługujący mu urlop wypoczynkowy.

Nie dotyczy to takich wypadków, jak choroba pracownika (art. 165 pkt 1 i 2 i
art. 166 pkt 1 i 2 k.p.) czy urlop macierzyński pracownicy (art. 165 pkt 4 i
art. 166 pkt 4 k.p.), jeżeli trwają one poza okres I kwartału następnego
roku kalendarzowego. W tych wypadkach bieg przedawnienia rozpoczyna się z
nadejściem terminu, na który nastąpiło przesunięcie urlopu.

Z przepisów szczególnych kodeksu pracy, dotyczących rozważanego zagadnienia,
wymienić można jeszcze - dla ilustracji - art. 163 par. 3 k.p., według
którego na wniosek pracownicy mającej lub korzystającej z urlopu
macierzyńskiego zakład pracy obowiązany jest udzielić jej urlopu
wypoczynkowego bezpośrednio po urlopie macierzyńskim, jak również art. 205
par. 3 k.p., który zobowiązuje zakład pracy do udzielenia młodocianemu
pracownikowi uczęszczającemu do szkoły urlopu wypoczynkowego w okresie ferii
szkolnych. Bieg przedawnienia roszczenia o urlop wypoczynkowy rozpocznie się
dla wspomnianej pracownicy z dniem pierwszym następującym po okresie urlopu
macierzyńskiego, dla młodocianego zaś pracownika - z pierwszym dniem
rozpoczęcia ferii szkolnych.

Bieg przedawnienia przerywa się przez każdą czynność przed właściwym organem
powołanym do rozstrzygania sporów lub egzekwowania roszczeń przedsięwziętą
bezpośrednio w celu dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia lub
zabezpieczenia roszczenia, a także przez uznanie roszczenia. Czynnością,
która najczęściej powoduje przerwanie biegu przedawnienia, jest wystąpienie
pracownika z powództwem do sądu pracy. Taki sam skutek ma udzielenie przez
pracodawcę zaległego urlopu.

Mysle ze podalem wyczerpujaca interpretacje.

12. Data: 2010-02-12 16:21:50

Od: "Sylwi@" <e...@d...jest.ten.swiat-onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "scorpio" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

Dzień dobry,
Przepraszam, zrobił się zbyt długi wątek, zupełnie niepotrzebnie.
Jednak postanowiłam pozostawić część cytatów żeby nie zostać posądzoną za
tendencyjność,
choć początkowo chciałam wszystko wykreśłić jako niepotrzebne,....

> [...]
> mam zamiaru nikogo wprowadzac w blad - opisanym przez nicki - wagabunda,

Przeczytałam
i widzę, że nie przeczytał Pan jednak ze zrozumieniem tematu i tego o czym
rozmawialiśmy w wątku i o co pytał zainteresowany.
Tak ogólnie przypomnę, .... rozmawialiśmy o przyznawaniu i wykorzystywaniu
urlopu dodatkowego na cele rehabilitacyjne a Pan przytacza cytaty dotyczące
przedawnienia urlopu wypoczynkowego.
Opanował Pan "Copy" i "Paste" i uraczył nas informacjami nie na ten temat o
którym było pytanie. Zboczył Pan z tematu.

> Art. 291. § 1. Roszczenia ze stosunku pracy ulegają przedawnieniu z
> upływem 3 lat od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne.
[....]

Powyższy artykuł omawia sprawy przedawnienia urlopu wypoczynkowego i
roszczenia względem niego.
Nie o tym rozmawialiśmy.
My rozmawiamy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób
niepełnosprawnych.
Proszę przeczytać Ustawę z dnia 27.VIII 1997 rozdział 4 art 19 i 20
To jest to o co zostaliśmy zapytani i o czym pisałam.
Pisaliśmy o _PRZYZNAWANIU_ urlopu dodatkowego a nie o roszczeniach
wynikających z przedawnienia urlopu wypoczynkowego.

> [...]
> przez pracownika wskutekniewykonania lub nienależytego wykonania
> obowiązków pracowniczych, ulegają przedawnieniu z upływem 1 roku od dnia,

i to dotyczy urlopu rehabilitacyjnego?

> [...]
> § 3. Jeżeli pracownik umyślnie wyrządził szkodę, do przedawnienia
> roszczenia o naprawienie tej szkody stosuje się przepisy Kodeksu
[....]

> [...]

> czynność prawną. § 5. Roszczenie stwierdzone prawomocnym orzeczeniem
> organu powołanego do rozstrzygania sporów,
[,....]
> [...]
> przeciwko komu roszczenie przysługuje, zrzeka się korzystania z
> przedawnienia; zrzeczenie dokonane przed upływem przedawnienia jest
[...]

wszystko nie na temat.
Niepotrzebne zadał Pan sobie trud, niczego te cytaty nie wnoszą do tematu o
którym rozmawialiśmy

> [...]
> sporów lub egzekwowania roszczeń przedsięwziętą bezpośrednio w celu
> dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia,

to też jest na temat ?

> [...]
> jednej z przyczyn przewidzianych w § 1 pkt 1, przedawnienie nie biegnie na
[....]

to też jest na temat ?

> [...]
> Roszczenia ze stosunku pracy ulegają przedawnieniu z upływem trzech lat od
> dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne.

I to jest niby to o czym rozmawiamy?
Proszę przeczytać przykłady, które przytoczyłam w poprzednim emailu.
Proszę przeczytac ze zrozumieniem, podałam tam przykład, przykład dotyczący
tego urlopu o którym my rozmawiamy, urlopu rehabilitacyjnego.

> Roszczenie o udzielenie urlopu wypoczynkowego przedawnia się z upływem
> trzech lat od dnia, w którym stało się wymagalne (art. 291 par. 1 k.p.),

_URLOPU WYPOCZYNKOWEGO_ to nie ten teamt!

> przy czym rozpoczęcie biegu tego terminu następuje bądź z końcem roku
> kalendarzowego, za który urlop przysługuje (art. 161 k.p.), bądź
> najpóźniej z końcem I kwartału roku następnego,

dokładnie to zostało wspomniane,
tłumacząc Panu różnice pomiędzy przyznawaniem urlopu wypoczynkowego a
dodatkowego urlopu na cele rehabilitacyjne oraz obowiązkach w wykorzystaniu
go przez pracownika.

Następne cytaty wykreśłiłam bo są zupełnie nie temat.

> Mysle ze podalem wyczerpujaca interpretacje.

Gdybyśmy dyskutowali o urlopie wypoczynkowym i o sprawach roszczeniowych to
tak
ale my rozmawiamy o przyznawaniu i wykorzystaniu urlopu inny niż ten
okreśłony w Kodeksie Pracy.
Dodatkowy urlop rehabiitacyjny jest ustanowiony ustawą, której nr podałam
wyżej i postanowienia Kodeksu Pracy nie mają nic do niego. Można przeczytać
tutaj: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU2008014
0092

Dodatkowy urlop da celów rehabiitacyjnych w wysokości 10 dni, musi być
wykorzystany w danym roku kaendarzowym i nie można go prolongować na I
kwartał roku następnego tak jak urlop wypoczynkowy. Możemy go wykorzystać w
sposób dowolny, w całości bądź na pojedyncze dni, nawet tak, że rano
zgłaszamy w zakładzie pracy telefonicznie prośbę o jego udzieenie na dany
dzień (tak jak zgłaszamy chęć wykorzystania urlopu nie zaplanowanego na tzw
żądanie)
Poczytaj: http://www.spes.org.pl/?module=tresc&id=286

Nadmieniam, że pracuję od 35 lat w przedsiębiorstwie, które na dzień
dzisiejszy ma w nazwie Spółka SA a przez wiele lat było Przedsiebiorstwem
Państwowym. Orzeczenie o niepełnosprawności mam datowane w roku 1995. Nie
zgłaszałam tego faktu w zakładzie pracy. Zgłosiłam je w zakładzie pracy we
wrześniu 2006 (bo zabrakło mi urlopu wypoczynkowego a musiałam jeździć na
badania do szpitala odległego o 350 km). Zakład pracy przyznał mi 3 dni
urlopu rehabilitacyjnego za rok 2006. Nie kwestionowałam.
W grudniu była kontrola PIP, która wyłapała mój przypadek i nakazała
natychmiastowe udzielenie mi 40 dni urlopu rehabilitacyjnego za lata 2002,
2003, 2004, 2005 oraz 10 dni za rok 2006. Zakład pracy odwoływał się od tej
decyzji i przegrał, a ja byłam pół roku na urlopie i mogłam spokojnie
przeprowadzić moje leczenie.

Tak wygląda sprawa przyznawania tego urlopu za lata wstecz.
Jednak nie można jego wykorzystania przełożyc na rok następny, musi byc
wykorzystywany na bieżąco w danym roku kalendarzowym.

Tak więc bardzo proszę nie przytaczać cytatów, które nie dotyczą tematu, nic
nie wnoszą do tematu i nie zarzucać, że wprowadzam w błąd. Znam Kodeks
Pracy, Ustawy, naczytałam sie tego sporo dla własnych potrzeb.
Proszę przeanalizować sobie wątek od samego początku i popatrzeć w którym
momencie Pan źle zrozumiał to o czym rozmawiamy.

I to by było na tyle w tym wątku i temacie
Nie mam zamiaru dłużej polemizować z Panem _nie_ na_ temat._

Życzę pogodnego wieczoru,

--
do usłyszenia
Sylwi@

13. Data: 2010-02-13 09:15:36

Od: "scorpio" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Oskarzono mnie o bzdurne komentarze (nie tylko dotyczacego
przedawnienia urlopow wypoczynkowych) i naopluwano mnie na forum (tak to
osobiscie odczulem) a przy okazji podwazono moja wiarygodnosc w kwestii
prawa.
Wybralem przyklad udowodnienia na podstawie przedawnienia urlopu
wypoczynkowegoz tego wzgledu przypominajac teksty :

Moje :
> I tu tez pani nie ma racji.
> Urlop przedawnia sie z uplywem 2 lub 3 lat (nie moge sobie przypomniec),
> liczac od dnia uprawnienia do tego urlopu.
Pani :
Nie mylę się. Proszę nie pisać takich bzdur i niepotrzebnie innym stwarzać
problem.

oraz
nickowi : sebakrk

Bzdura - jakiej dawno nie słyszałem

A poza tym

> Dzień dobry,
> Przepraszam, zrobił się zbyt długi wątek, zupełnie niepotrzebnie.

Wiecej nie bede robil takich dlugich watkow ale sama Pani tego chciala, wiec
obszernie wykazalem zasadnosc zastosowania KP w tej kwestii.

Na "chlopski rozum" pisalem w/w watkach.

A odnosnie tego czy nadal pani uwaza ze przedawnienie urlopu jest bzdura ?

Uwaza Pani ze zastosowanie przedawnienia urlopow nie odnosi sie do kwestii
dyskusji ?

To mam pytanie dlaczego wg Pani :

" ...... orzeczenie o niepelnosprawnosci wydane 03.01.1998
zgloszenie posiadania orzeczenia pracodawcy: 10.02.2010
w tym przypadku otrzymamy 40 dni urlopu za lata poprzednie + 10 dni za rok
2010 " ......

Wiec niech Pani wytlumaczy zainteresowanym dlaczego w tym przypadku nie
nalezy sie 120 dni urlopu a jedynie 40 dni ?
Moze Pani poda paragrafy lub interpretacje ?

Na zakonczenie to nie ja a Pani robi zamieszanie i stwarza problem
niedowiarkom.
Nie ja bede sie musial sie tlumaczyc z tego.
Pani komentarz zasluguje na ROTFL.

14. Data: 2010-02-13 10:16:00

Od: "scorpio" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie wiem dlaczego ta Pani wprowadza w blad forumowiczow twierdzac ze urlop
dodatkowy dla osoby niepelnosprawnej nie przechodzi w kolejnych latach ?
Dlaczego twierdzi ze mozna go jedynie wykorzystac do konca pierwszego
kwartalu roku nastepnego ?
Ta Pani nie zna zawilosci procedur KP i wprowadza w Was blad.
I malo tego zarzuca mi temat zastepczy jaki poruszylem o przedawnieniu
urlopow, ktory jej zdaniem jest nieistotny.
Prosze przeczytac artykul.

Pytanie :
Posiadam znaczny stopień niepełnosprawności ustalony na komisji lekarskiej
dnia 23.10.2002 r. Zgodnie z przepisami, z dniem 23.10.2003 r. po
przepracowaniu roku od zaliczenia do grona niepełnosprawnych w stopniu
znacznym, nabyłem prawo do dodatkowego urlopu w wymiarze 10 dni, co łącznie
z przysługującym urlopem podstawowym dało 36 dni urlopu. Wykorzystałem z
tego w sumie 13 dni. Teraz minął kolejny rok (23.10.2004 r.) i wydaje mi
się, że nabyłem prawo do kolejnych 10 dni dodatkowego urlopu. Tymczasem
poinformowano mnie, że poprzednie 10 dni urlopu dodatkowego przepadło mi,
ponieważ go nie wykorzystałem. Nie rozumiem więc czy mam biorąc urlop mówić,
że korzystam właśnie z urlopu dodatkowego? Czy to prawda, że urlop taki
przepada niewykorzystany i nie należy się za niego nawet ekwiwalent
pieniężny?

Odpowiedz wg prawnikow z prawa pracy.

W świetle podanego stanu faktycznego prawo do pierwszego urlopu pracownik
nabył w dniu 23.10.2003 r. w wymiarze 10 dni, a prawo do następnego urlopu
dodatkowego w dniu 1 stycznia 2004 r.
Urlop podstawowy i dodatkowy powinny być wykorzystywane zgodnie z planem
urlopów sporządzanym przez pracodawcę albo w terminach ustalonych na
zasadzie porozumienia z pracownikiem.

Urlop dodatkowy rządzi się ogólnymi zasadami urlopu podstawowego. Oznacza
to, że w razie niewykorzystania przechodzi na następny rok jako zaległy.
Podlega jednak także ogólnym regułom przedawnienia, po upływie 3 lat, licząc
od dnia wymagalności roszczenia o urlop (art. 291 par. 1 K.p.).

Pracodawca zobowiązany jest udzielać pracownikowi urlopu wypoczynkowego w
kolejności chronologicznej, w jakiej pracownik nabył do urlopu prawo. W
konsekwencji, nie można mieć niewykorzystanego urlopu np. za rok 2003 r.,
przy wykorzystanym urlopie za rok 2004.

Taki sposób prowadzenia ewidencji czasu pracy pracownika, w której zapisuje
się udzielane urlopy wypoczynkowy jest wadliwy.

W konsekwencji, na wypadek sporu w tym zakresie, sąd pracy powinien zaliczyć
wykorzystany urlop za rok 2004 r. na poczet urlopu za rok 2003 r., natomiast
niewykorzystany pozostawić zawsze urlop ostatni.

Reasumując, w podanym przykładzie mamy do czynienia z urlopami za 2003 r.
podstawowym i dodatkowym i dlatego nie może być mowy o utracie do niech
prawa w drodze.

15. Data: 2010-02-13 10:24:59

Od: "scorpio" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Zgadza się.
> Te dodatkowe 10 dni urlopu jest traktowane jako urlop na żądanie.
> Oprócz tego należy Ci się 7 godzinny dzień pracy oraz dodatkowa przerwa 15
> minut

Jak mozna traktowac te 10 dni jako dodatkowy urlop na zadanie ?
Jak mozna wierzyc pieknym oczom ?
KP okresla co innego.
Prosze poczytac odpowiedz z prawa gospodarczego :

Uregulowanie prawne w zakresie urlopu na żądanie znalazły się w art. 167 2 i
art. 167 3 kodeksu pracy. Zgodnie z nimi pracodawca obowiązany jest udzielić
na żądanie pracownika i w terminie przez niego wskazanym nie więcej niż 4
dni urlopu w każdym roku kalendarzowym. Pracownik zgłasza żądanie udzielenia
urlopu najpóźniej w dniu rozpoczęcia urlopu.

Łączny wymiar urlopu wykorzystanego przez pracownika na zasadach i w trybie
wskazanych wyżej nie może przekroczyć w roku kalendarzowym 4 dni,
niezależnie od liczby pracodawców, z którymi pracownik pozostaje w danym
roku w kolejnych stosunkach pracy.

16. Data: 2010-02-13 10:45:00

Od: "scorpio" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Mylisz się.
> Te 21 dni urlopu dostaniesz tylko wtedy gdy nie korzystasz z tego
> dodatkowego urlopu jak wyżej napisałam.
> Możesz je wykorzystac jedynie na turnus rehabilitacyjny lub inne leczenie
> i trzeba go wykorzystac w calosci.
> Jeśłi nie dostaniesz turnusu lub innego leczenie ten urlop przepada.
> Tak wiec albo albo, musisz sie zdecydować. Jednego i drugiego nie
> dostaniesz.

I tu nasza bohaterka wybija sie.
Prosze przeczytac artykul :

Magdalena Zbrzeźna, starszy specjalista w Biurze Pełnomocnika Rządu do Spraw
Osób Niepełnosprawnych

Dodatkowy urlop wypoczynkowy przysługujący osobie niepełnosprawnej jest
takim samym urlopem wypoczynkowym jak każdy inny. Zatem o sposobie jego
wykorzystania decyduje niepełnosprawny pracownik, któremu urlop ten
przysługuje. Pracodawca nie może uzależnić udzielenia takiego urlopu od
skorzystania przez pracownika z turnusu rehabilitacyjnego. Informacja, jaką
uzyskał czytelnik, że dodatkowy urlop wypoczynkowy przepada, jeżeli nie
skorzysta on z turnusu rehabilitacyjnego, jest błędna, niezgodna z
obowiązującymi przepisami.

Wymiar dodatkowego urlopu wypoczynkowego wynosi 10 dni roboczych w roku
kalendarzowym. Urlop ten z mocy ustawy nie przysługuje osobom zaliczonym do
znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, które:

są uprawnione do urlopu wypoczynkowego w wymiarze przekraczającym 26 dni
roboczych (do urlopu przekraczającego 26 dni nie dodaje się wówczas
dodatkowych 10 dni) oraz

na innej podstawie niż art. 19 ust. 1 ustawy są już uprawnione do innego
urlopu dodatkowego w wymiarze co najmniej 10 dni.

Gdy wymiar innego dodatkowego urlopu, przysługującego na podstawie odrębnych
przepisów, jest niższy niż 10 dni roboczych, zamiast niego przysługuje
pracownikowi dodatkowy urlop wypoczynkowy określony w ustawie (a więc 10 dni
roboczych).

Natomiast art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy przyznaje pracownikom niepełnosprawnym
uczestniczącym w turnusach rehabilitacyjnych odrębne uprawnienie. Jest to
zwolnienie od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia na udział w
turnusie rehabilitacyjnym. Zwolnienie to (w wymiarze 21 dni roboczych)
przysługuje tak jak dodatkowy urlop wypoczynkowy jedynie osobom zaliczonym
do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. Może być ono
udzielone nie częściej niż raz w roku. Wynagrodzenie za czas zwolnienia
oblicza się jak ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy.

Pracownik zaliczony do znacznego lub umiarkowanego stopnia
niepełnosprawności może w danym roku korzystać:

tylko z dodatkowego urlopu wypoczynkowego, albo

tylko ze zwolnienia od pracy w celu uczestniczenia w turnusie
rehabilitacyjnym albo

z obu tych uprawnień.

W ostatnim przypadku obowiązuje zasada, że łączny wymiar urlopu dodatkowego
i zwolnienia od pracy w celu uczestniczenia w turnusie rehabilitacyjnym nie
może przekroczyć 21 dni roboczych w roku kalendarzowym. Z zasady tej wynika,
że jeżeli pracownik w danym roku wykorzysta 21 dni zwolnienia od pracy w
celu uczestniczenia w turnusie rehabilitacyjnym, to nie przysługuje mu już w
tym roku urlop dodatkowy. Jeżeli skorzysta z 15 dni zwolnienia od pracy na
turnus, to przysługuje mu 6 dni dodatkowego urlopu wypoczynkowego. Natomiast
gdy w danym roku w ogóle nie skorzysta ze zwolnienia na uczestniczenie w
turnusie rehabilitacyjnym, ma prawo do 10 dni urlopu dodatkowego.

Kolejność skorzystania z omawianych uprawnień nie ma znaczenia dla ustalania
ich maksymalnego łącznego wymiaru. Jeżeli pracownik wykorzysta w danym roku
najpierw 10 dni dodatkowego urlopu wypoczynkowego, to nadal będzie mu
przysługiwało maksymalnie do 11 dni zwolnienia od pracy na udział w turnusie
rehabilitacyjnym.

Ponadto dodatkowy urlop niewykorzystany w danym roku kalendarzowym
przechodzi na rok następny tak samo jak urlop podstawowy. W tym przypadku
stosuje się przepisy kodeksu pracy.

17. Data: 2010-02-13 10:53:43

Od: "scorpio" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Moze jeszcze cos przeoczylem ?

18. Data: 2010-02-13 10:57:42

Od: "scorpio" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie wiem co Pan robi ale jeśli zarabia Pan wprowadzając ludzi w błąd to
> nie wróże długiej kariery

Ma Pan racje ze wprowadzam ludzi w blad. Ale Pana nie wprowadze, i ma Pan
szczescie ze Panowi nie bede sluzyl pomoca.

19. Data: 2010-02-13 11:04:33

Od: "scorpio" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zdaje się, że mamy do czynienia z pseudokadrowcem, który zarabia na
życie doradztwem, ciekawe na jak wysokie OC sią Pan ubezpieczył, ja
też zarabiam na życie ale nie od wszystkich biorę pieniądze.
pozdrawiam i życzę zdrowia

Ja tez zycze zdrowia. Sparwa OC jest sprawa indywidualna, tez nie wiem jaka
Pan ma :) Zainteresowanym powinno zalezec.
I to jest rownoczesne z tym gdybym wille dal remontowac.
Ja tez nie od wszystkich biore pieniadze, niech pan wezmie za przyklad
udzieleniae sie na forum a ze biora moje komenty za debilne to juz ich
sprawa - chyba Pan wie co to jest netyketa.

Ja Pana niczym nie zwalem, a Pan mnie Pseudokadrowcem - i niech Pan wie ze
net nie jest anonimowy, gdybym chcial pozwalbym Pana ale w takie duperele
nie bawie sie to jeszcze nie Ameryka.

20. Data: 2010-02-15 09:02:13

Od: "LM" <l...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Sylwi@" <e...@d...jest.ten.swiat-onet.pl> napisał w
wiadomości news:hl3vs0$clo$1@nemesis.news.neostrada.pl...

/.../
> [...]
> Opanował Pan "Copy" i "Paste" i uraczył nas informacjami nie na ten temat
> o którym było pytanie. Zboczył Pan z tematu.

Jest jeden problem - obawiam się, że nie ma takiego pojęcia, jak "urlop
rehabilitacyjny" - to jest potoczne określenie dodatkowych 10 dni urlopu
WYPOCZYNKOWEGO, przyznawanego określonym osobom w określonej sytuacji.

> [...]
> Pisaliśmy o _PRZYZNAWANIU_ urlopu dodatkowego a nie o roszczeniach
> wynikających z przedawnienia urlopu wypoczynkowego.

No więc czytam wspomnianą przez Panią ustawę, i co widzę:

Art. 19.
1. Osobie zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia
niepełnosprawności przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 10
dni roboczych w roku kalendarzowym.

DODATKOWY URLOP WYPOCZYNKOWY !!!
A nie jakiś wirtualny urlop rehabilitacyjny.

A ponieważ w tej ustawie nie ma praktycznie żadnych szczególnych zasad
regulujących wykorzystanie tego urlopu, zatem - należy wnioskować, że
odnoszą się do niego ogólne zasady, na jakich odbywa się wykorzystanie
urlopu wypoczynkowego.

Jeśli się mylę - proszę o podanie KONKRETNEGO przepisu prawnego, który to
reguluje w sposób odmienny - tak jak podał to Scorpio, przytaczając
KONKRETNE artykuły KP.

/.../

> [...]
> dotyczący tego urlopu o którym my rozmawiamy, urlopu rehabilitacyjnego.

> _URLOPU WYPOCZYNKOWEGO_ to nie ten teamt!

Proszę jeszcze raz przeczytać to co wyżej - w ustawie, którą sama Pani
podała jest wyraźnie napisane, że przysługuje DODATKOWY URLOP WYPOCZYNKOWY.
Więc chyba jednak na temat.

/.../
> [...]
> zgłaszamy w zakładzie pracy telefonicznie prośbę o jego udzieenie na dany
> dzień (tak jak zgłaszamy chęć wykorzystania urlopu nie zaplanowanego na

A niby z czego KONKRETNIE to wynika? Proszę podać KONKRETNY akt prawny,
który reguluje inny sposób wykorzystania tych dodatkowych 10 dni niż
standardowego urlopu wypoczynkowego.
Mimo długich i usilnych poszukiwań nie znalazłem takiego aktu prawnego - a
jeśli go nie ma, to obowiązują zapisy KP dotyczące urlopu wypoczynkowego.

Proponuję zatem, żeby - albo podała Pani stosowny akt prawny (konkretny
paragraf konkretnej ustawy), albo przyznała się do błędu - aby nie
wprowadzać innych w błąd.

LM

Jak urzędnicy traktuja inwalidów
odsnizanie
W 2012 roku ma zdarzyćsię cud...
ksiazki czytane - zbior
Obóz nurkowy w Ciechanowie z fundacji Tacy Sami.