Re: Urlop dodatkowy

From: "scorpio" <s...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.soc.inwalidzi
Subject: Re: Urlop dodatkowy
Date: Sat, 13 Feb 2010 11:16:00 +0100

Nie wiem dlaczego ta Pani wprowadza w blad forumowiczow twierdzac ze urlop
dodatkowy dla osoby niepelnosprawnej nie przechodzi w kolejnych latach ?
Dlaczego twierdzi ze mozna go jedynie wykorzystac do konca pierwszego
kwartalu roku nastepnego ?
Ta Pani nie zna zawilosci procedur KP i wprowadza w Was blad.
I malo tego zarzuca mi temat zastepczy jaki poruszylem o przedawnieniu
urlopow, ktory jej zdaniem jest nieistotny.
Prosze przeczytac artykul.

Pytanie :
Posiadam znaczny stopień niepełnosprawności ustalony na komisji lekarskiej
dnia 23.10.2002 r. Zgodnie z przepisami, z dniem 23.10.2003 r. po
przepracowaniu roku od zaliczenia do grona niepełnosprawnych w stopniu
znacznym, nabyłem prawo do dodatkowego urlopu w wymiarze 10 dni, co łącznie
z przysługującym urlopem podstawowym dało 36 dni urlopu. Wykorzystałem z
tego w sumie 13 dni. Teraz minął kolejny rok (23.10.2004 r.) i wydaje mi
się, że nabyłem prawo do kolejnych 10 dni dodatkowego urlopu. Tymczasem
poinformowano mnie, że poprzednie 10 dni urlopu dodatkowego przepadło mi,
ponieważ go nie wykorzystałem. Nie rozumiem więc czy mam biorąc urlop mówić,
że korzystam właśnie z urlopu dodatkowego? Czy to prawda, że urlop taki
przepada niewykorzystany i nie należy się za niego nawet ekwiwalent
pieniężny?

Odpowiedz wg prawnikow z prawa pracy.

W świetle podanego stanu faktycznego prawo do pierwszego urlopu pracownik
nabył w dniu 23.10.2003 r. w wymiarze 10 dni, a prawo do następnego urlopu
dodatkowego w dniu 1 stycznia 2004 r.
Urlop podstawowy i dodatkowy powinny być wykorzystywane zgodnie z planem
urlopów sporządzanym przez pracodawcę albo w terminach ustalonych na
zasadzie porozumienia z pracownikiem.

Urlop dodatkowy rządzi się ogólnymi zasadami urlopu podstawowego. Oznacza
to, że w razie niewykorzystania przechodzi na następny rok jako zaległy.
Podlega jednak także ogólnym regułom przedawnienia, po upływie 3 lat, licząc
od dnia wymagalności roszczenia o urlop (art. 291 par. 1 K.p.).

Pracodawca zobowiązany jest udzielać pracownikowi urlopu wypoczynkowego w
kolejności chronologicznej, w jakiej pracownik nabył do urlopu prawo. W
konsekwencji, nie można mieć niewykorzystanego urlopu np. za rok 2003 r.,
przy wykorzystanym urlopie za rok 2004.

Taki sposób prowadzenia ewidencji czasu pracy pracownika, w której zapisuje
się udzielane urlopy wypoczynkowy jest wadliwy.

W konsekwencji, na wypadek sporu w tym zakresie, sąd pracy powinien zaliczyć
wykorzystany urlop za rok 2004 r. na poczet urlopu za rok 2003 r., natomiast
niewykorzystany pozostawić zawsze urlop ostatni.

Reasumując, w podanym przykładzie mamy do czynienia z urlopami za 2003 r.
podstawowym i dodatkowym i dlatego nie może być mowy o utracie do niech
prawa w drodze.