Wadliwe przetwory

1. Data: 2003-05-26 11:12:07

Temat: Wadliwe przetwory
Od: PatryCCCja <k...@s...TO_WYTNIJ.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wadliwe przetwory
http://www.vege.pl/str.php?dz=72&id=411

Kontrola UOKiK wykazała wadliwość 77,5 proc. badanej papryki konserwowej i
65,6 proc. grzybów marynowanych. Połowa przetworów warzywnych nie spełnia
wymogów jakościowych - alarmuje Inspekcja Handlowa.
Z informacji przekazanej w środę przez Urząd Ochrony Konkurencji i
Konsumentów (UOKiK) wynika, że jakość przetworów jest gorsza w porównaniu z
wynikami poprzedniej kontroli z 1999 r.

"Jeśli konsument nie dostrzeże przez opakowanie nadgniłej papryki albo
piasku na grzybkach, to na pewno po otwarciu słoika przekona się o złej
jakości tych wyrobów" - czytamy w komunikacie UOKiK.

Konsumentów lekceważy również wielu producentów koncentratu pomidorowego.
Ponad połowa, bo 54,9 proc. oferowanego koncentratu nie powinna znaleźć się
na półkach sklepowych, bo "poza nazwą na etykiecie produkt rzadko ma coś
wspólnego z prawdziwym koncentratem pomidorowym" - oceniła Inspekcja
Handlowa.

Towary, które nie spełniają wymagań jakościowych, oferowano do sprzedaży
nie tylko w małych sklepach, ale i supermarketach. W tych ostatnich
wadliwych było ok. 50 proc. towarów.

Wg kontrolerów powodem gorszej jakości produktów jest stosowanie przez
producentów m.in. niepełnowartościowych surowców oraz "celowe fałszowanie
koncentratu pomidorowego. Proceder ten polega na otrzymywaniu produktu w
wyniku dodawania substancji zagęszczających, zamiast odparowywania wody".

Kontrola wykazała, że wielu producentów nie przestrzega obowiązującej od
tego roku ustawy o paczkowaniu żywności. Nieprawidłowości dotyczyły głównie
braku nazwy i adresu producenta lub importera, klasy jakości, masy netto
produktu, słownego lub cyfrowego określenia daty minimalnej trwałości,
kraju pochodzenia oraz oznaczeń w języku polskim.

W wielu przypadkach stwierdzano też niedowagę w opakowaniach. W przypadku
grzybów marynowanych o deklarowanej ilości nominalnej 900 g brakowało od 69
g do 121 g produktu.

W ocenie inspektorów powodem wadliwości towarów jest nierzetelność
przedsiębiorców. "Producenci działają w przekonaniu, iż na produkty tanie
jest większy popyt, więc aby nie tracić zysków obniżają koszty produkcji
poprzez stosowanie surowców niepełnowartościowych albo wręcz fałszowanie" -
czytamy w komunikacie.

Na wniosek Inspekcji Handlowej wstrzymano od obrotu przetwory warzywne o
wartości 8 tys. 17 zł . W zależności od rodzajów wad Inspekcja zarządziła
zwrot towarów do producentów lub dostawców w ramach reklamacji.

Inspektorzy ukarali też 69 osób grzywnami o łącznej wartości 9 tys. 840 zł.
Skierowano również 14 wniosków do sądów.

Źródło: PAP

pozdr, pat
--
vege.pl http://www.vege.pl
PuszKKKa http://puszkkka.spinacz.pl

1. Data: 2003-05-26 11:29:04

Temat: Re: Wadliwe przetwory
Od: "Irek Zablocki" <i...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

"PatryCCCja" <k...@s...TO_WYTNIJ.pl> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
> na półkach sklepowych, bo "poza nazwą na etykiecie produkt rzadko ma coś
> wspólnego z prawdziwym koncentratem pomidorowym" - oceniła Inspekcja

A ja glowa krece kiedy mnie moja Mama o koncentraty prosi albo o proszek do
prania. I pomylec, ze Polakow przeciwnicy EU biurokracja i europejskimi
normami strasza. Jak dzisiaj zadzwonie, zeby zlozyc zyczenia, to zapytam czy
w prezencie chce karton unijnego koncentratu. Dzieki, Pat, za podrzutke.

Irek kochany

1. Data: 2003-05-26 14:52:06

Od: maruda <m...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

26.05.2003 13:12, osoba o wdzięcznym nicku 'PatryCCCja', napisała:

> [...]
> na półkach sklepowych, bo "poza nazwą na etykiecie produkt rzadko ma coś
> wspólnego z prawdziwym koncentratem pomidorowym" - oceniła Inspekcja

To prawda. Oprócz dodawania zagęstników, dodaje się konserwanty. Otwarta
puszka lub słoik normalnego przecieru pomidorowego, w warunkach
lodówkowych, powinna pokryć się pleśnią w ciągu 2-3 tygodni. A niektóre
przeciery można spokojnie odstawić na 6 miesięcy, bez większych obaw, że
pleśń, robal czy bakteria się tym zainteresuje. Co ciekawsze, na
etykiecie widnieje napis "Produkt naturalny. Bez konserwantów"
Wg mojego rozeznania, liderem w dziedzinie robienia klientów w balona (i
konserwanty, i zagęstniki) jest firma Dawtona (Błonie k. Warszawy).

1. Data: 2003-05-26 19:05:01

Od: PatryCCCja <k...@s...TO_WYTNIJ.pl> szukaj wiadomości tego autora

maruda wrote:
> To prawda. Oprócz dodawania zagęstników, dodaje się konserwanty.

ano wlasnie, juz od dluzszego czasu mam ochote zapoznac sie z jakims testem
jakosci koncentratow. w swiecie konsumenta co jakis czas cos takiego robia,
moze przyjdzie kiedys pora na koncentrat....

troche zmieniajac temat: ktore koncentraty wolicie?
tradycyjnie lowicz? ja lubie.
a moze pudliszki? pudliszki mialy kiedys koncentrat w tubce! cos dla mnie!
uwielbiam wyjadac koncentrat! ;)
a moze koncentrat z wloclawka? w w-wie nie zawsze widuje....

a kupujecie koncentrat w puszeczkach takich malutkich czy w sloiczkach? ja
wylacznie w sloiczkach! nie znosze sie paprac z otwieraniem tych malych
puszek! a pozniej jak koncentrat wylazi i dotyka puszki z zewnatrz... nawet
jak umylam to mi sie ciagle wydawalo ze juz sie nie nadaje do jedzenia ;)
strasznie niepraktyczne moim zdaniem. ale widocznie ktos kupuje skoro wciaz
jest w sprzedazy.

pozdr, pat

1. Data: 2003-05-26 22:19:05

Od: Sabinka <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 26 May 2003 16:52:06 +0200, maruda <m...@b...pl>
wrote:

> [...]
> pleśń, robal czy bakteria się tym zainteresuje. Co ciekawsze, na
>etykiecie widnieje napis "Produkt naturalny. Bez konserwantów"

No mi wlasnie smutno, bo mi sie moje domowe przeciery pokonczyly, byly
super (po pomidory byly super aromatyczne) i trzeba sie bedzie
przerzucic na kupne. Koncentrat jest taki jeden, ktory mi smakuje, nie
wiem czyj, po wygladzie poznaje. I nie wiem co do tych puszek/sloikow
pakuja, ale wyraznie widac, ze w koncentratach jednych firm sa
pomidory, w innych jakas galeratowato-kisielowata paciaja w smaku ble.
Wlasnie - poleccie jakies koncentraty / przeciery / pomidory w
puszkach - dobre a niedrogie.

--
Pozdrawiam, Sabina

1. Data: 2003-05-26 23:23:00

Od: maruda <m...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

26.05.2003 21:05, osoba o wdzięcznym nicku 'PatryCCCja', napisała:

> [...]
> uwielbiam wyjadac koncentrat! ;)
> a moze koncentrat z wloclawka? w w-wie nie zawsze widuje....

Osobiście, to raczej pudliszki, chociaż łowicz też.
Puszeczki nie są złe, jeżeli koncentrat jest zużyty w miarę szybko.

1. Data: 2003-05-27 06:58:46

Od: zGosiula <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

PatryCCCja wrote:

> troche zmieniajac temat: ktore koncentraty wolicie?

No właśnie - najczęściej kupuję Łowicza, bo taki mam w osiedlowym
sklepie. Od czasu do czasu gdzieś dalej kupuję Pudliszki a Włocławka
ostatnio nie widzę :-(. A ich ketchupy tak bardzo lubię... Za to
potwierdzam opinię "marudy", że Dawtona jest do d... Kupiłam RAZ i o ten
jeden raz za dużo.

> a kupujecie koncentrat w puszeczkach takich malutkich czy w sloiczkach? ja
> wylacznie w sloiczkach!

W słoiczkach, bo są wygodniejsze do użytku. Czasami, gdy akurat w
słoiczkach są "nieciekawych" firm, to decyduję się na puszkę. Ale raczej
tę większą, jeśli mam wybór.

> nie znosze sie paprac z otwieraniem tych malych
> puszek!

Otwiertam je otwieraczem elektrycznym :-). Pomimo "kluczyka" ;-).

--
Gosia
wywal "brzydkie" mailto: zgosiula(at)poczta.onet.pl

1. Data: 2003-05-27 08:08:33

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> tradycyjnie lowicz? ja lubie.
> a moze pudliszki? pudliszki mialy kiedys koncentrat w tubce! cos dla mnie!
=========
Przestałem kupować Łowicz, kiedy po użyciu
uzyskałem "efekt Dawtony", czyli zniszczony obiad.
Być może była to jednorazowa wpadka,
ale od długiego czasu kupuję wyłącznie Pudliszki -
jak dotychczas 100% gwarancji "pomidorowości".

waldek
========

1. Data: 2003-05-27 08:19:38

Od: "walkie!" <w...@w...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik waldek napisał:

> [...]
> Być może była to jednorazowa wpadka,
> ale od długiego czasu kupuję wyłącznie Pudliszki -
> jak dotychczas 100% gwarancji "pomidorowości".

Jak ja nie cierpie pudliszek. Dla mnie smak tych
koncentratow zajezdza blizej nieokreslonym czyms ale
odrzucajacym, taka chemia mi stamtad zwiewa ze szkoda gadac.
Ja wole kupic sok pomidorowy i odparowac.

--
Pozdrawiam <- walkie! ->
http://walkie.cegla.art.pl

1. Data: 2003-05-27 08:29:33

Od: "Ivan" <N...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Sabinka" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
> Wlasnie - poleccie jakies koncentraty / przeciery / pomidory w
> puszkach - dobre a niedrogie.

Valfrutta (jakoś tak się to pisze) moja ładniejsza używa tego do
spagetti czy pomidorówki.
(w puszkach - pomidory całe lub krojone)

Zbychu (Ivan)
N...@p...onet.pl => odpisujac usun "co trzeba"

rewelacyjna alternatywa dla czipsow
Frytki