Re: Winorośla w TV

From: "Janusz Czapski" <j...@p...pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Winorośla w TV
Date: Mon, 14 Oct 2002 11:18:08 +0200

news:ao9mv6$bkc$1@news2.tpi.pl...
> Czy nasz GEW (skróty ostatnio zrobiły się popularne:-)), czyli Główny
> Ekspert Winoroślowy widział dziś w TV "Rok w ogrodzie", który niemal w
> całości poświęcony był winoroślom? Dowiedziałam się, że winorośl rosnąca
na
> zbyt żyznej ziemi rośnie zbyt silnie i staje się podatna na choroby,
głównie
> mącznika, czy to prawda? (póki nie wywaliłam krzewu winoroślowego, to
wypisz
> wymaluj właśnie takie były objawy - niepowstrzymany wzrost i silny
mączniak)

GEW się nie odzywa, no to może ja.... :-))))
Obejrzałem i całkiem sensownie było. Wąsikowski mówił do rzeczy. Ostatecznie
to jeden z lepszych szkółkarzy winoroślowych w okolicach Warszawy.
Z tą żyznością ziemi to jednak sprawa trochę dyskusyjna. Nie sądzę by
należało sie tym przejmować. Raczej nalezy to rozumieć tak, że i na
kiepskiej ziemi winorośla też bedą dobrze rosły i nie ma co przesadzac z jej
ulepszaniem (czytaj nadmiernym nawożeniem).
A związek dobrej ziemi z mączniakiem jest... dosyć daleki. :-))) To nie
dobra ziemia sprzyja przecież jego rozwojowi, a wysoka wilgotność powietrza.
Dlatego korzystne jest dobre "przewietrzanie" krzewu czyli pozbywanie sie
zbędnych latorośli lub zbędnych ich części bez względu na to na jakiej ziemi
rosną. Nadmiar liści sprzyja utrzymaniu wiekszej wilgotności w obrębie
krzewu i rozwojowi zarodników mączniaka.
I możliwe jest, ze przy lepszej ziemi to zielone jest bardziej dynamicznie
rosnące i... wiecej roboty przy pozbywaniu się zbędnych liści, ktore w
wilgotne lata... itd.
A jeżeli nie chce się mieć roboty z przerzedzaniem to.. moze lepiej dać na
mszę by suche lato było :-)))
W żadnym wypadku nie usiłowac psuć żyznej ziemi ( bo i taki wniosek pewnie
komuś mógł przyjśc do glowy). Nawiasem mówiąc z tym straszeniem mączniakiem
to lekka przesada. Ja znam go raczej ze słyszenia niż z widzenia. Nawet w
ubiegłym roku ( przypominam - tropikalna pogoda była: bardzo wysoka
temperatura i opady) tylko na jednym krzewie niewielkie objawy mi się
pokazały, a nie stosuję żadnej chemii (nie z ortodoksji tylko po prostu nie
chce mi sie latać z opryskiwaczem).

Reszta programu była w porządku. Pokazywane owoce naprawdę pochodziły z
uprawy w gruncie w okolicach Warszawy. W okolicach Lublina udają się
podobnie. A na południu to i pewnie ładniejsze ;-)))
Na jeden (chyba ) żarcik Wąsikowski sobie pozwolił. :-))))) Pokazując
wybarwienie niektorych odmian z kamienna twarzą dwukrotnie stwierdził, że
taki ciemniejszy kolor skorki (od nasłonecznionej strony) to efekt tego, że
.... przez skórkę cukier mu wyłazi!!!! :-))))))))) Hi! hi! Osobliwa teoria!
Pozdrawiam ;-)
Janusz