Witaminy A, B, C, ból głowy

1. Data: 2001-07-22 16:40:37

Temat: Witaminy A, B, C, ból głowy
Od: "Rafal Maj (Raf256)" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Grupowicz Sark polecil mi zazywanie _duzych_ dawek witamin A/B/C w celu
zmniejszenie skutkow ciąglej pracy przy komputerze (oczy, skora)... jakie
max. dawki mogę zazywac ? Czy mozna kupic samą wit. A w tabletkach ?

BTW. Które witaminki są dobre na ból głowy lub co pomoaga na zmniejszenie
nadciśnienia ?

--
Raf256 C++ TP JAVA 3DMax POV HTML <== Email me if U need developer
,--, _ ,- _ _ _ ,---------------------------------------------,

2. Data: 2001-07-22 16:44:33

Temat: Re: Witaminy A, B, C, ból głowy
Od: Jacek <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Rafal Maj (Raf256) napisał:

> Grupowicz Sark polecil mi zazywanie _duzych_ dawek witamin A/B/C w celu
> zmniejszenie skutkow cišglej pracy przy komputerze (oczy, skora)...

jakie sa to te skutki ciaglej pracy przy komputerze, ktore sie istotnie roznia
od ciaglego ogladania komputera, spedzania 10 godzin za kierownica , siedzenia
8 godzin w biurze ??

3. Data: 2001-07-22 18:25:36

Od: "Sark" <s...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
roznia
> od ciaglego ogladania komputera, spedzania 10 godzin za kierownica ,

A przeczytaj sobie Waść post kolegi Rafała (15 w dół) a dowiesz się że m.in.
chodzi o 18 godzin na dobę dzień w dzień a od siedzenia przy kompie,
oglądania TV itp. to dochodzi jeszcze stress związany z pracą i
rozwiązywaniem konkretnych problemów (jak domniemuję)
Sark

4. Data: 2001-07-22 19:04:31

Od: Jacek <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> oglšdania TV itp. to dochodzi jeszcze stress zwišzany z pracš i
> rozwišzywaniem konkretnych problemów (jak domniemuję)

A kto ma dzisiaj jeszcze bezstresowa prace ?
Kto w pracy nie rozwiazuje konkretnych problemow ?
Mamy 21 wiek i nie ma juz dobrze platnych, bezstresowych prac, w ktorych nie
potrzeba rozwiazywac problemow.
Jacek

5. Data: 2001-07-22 19:14:33

Od: "Sark" <s...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Rafal Maj (Raf256)" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> max. dawki mogę zazywac ? Czy mozna kupic samą wit. A w tabletkach ?
>
> BTW. Które witaminki są dobre na ból głowy lub co pomoaga na zmniejszenie

Skąd Rafał takie "zalecenia". Przecież napisałem jak cytuję poniżej:
***Zdrowe odżywianie, dużo sałatek, warzyw, owoców (won kawa, pepsi,
cocacola
itp. chipsy..) Polecam Magne B6 3x2 tabletki, koenzym Q10 30 mg. A na oczy
witaminę A lub pij sok marchewkowy (ja miałem też takie "migawy" jak
opisujesz i piję dr witta)
Czytałem że przy oglądaniu tv lub pracy przy kolorowym monitorze
zapotrzebowanie na wit. A wzrasta 20 krotnie.
A co do słońca to rzeczywiście musisz znaleźć trochę czasu na solidną
przerwę i spacer.***

Witaminę A dostaniesz (samą lub w zestawie A+E) ale polecam sok marchewkowy
Magne B6 to nazwa kompletnego preparatu - związek magnezu+witamina B6 a nie
kompleks witamin B

A napisz bliżej na czym polega ta praca przy kompie ?

NIEDOBÓR I NADMIAR WITAMINY A
Funkcje witaminy A

Funkcje witaminy A w organizmie są wielostronne:
zapobiega wysychaniu i rogowaceniu nabłonka,
sprzyja zdolności regeneracyjnej komórek przez utrzymanie błon śluzowych w
dobrym stanie,
niezbędna w procesie widzenia, ponieważ wchodzi w skład rodopsyny -
światłoczułego barwnika siatkówki oka.
Objawy niedoboru witaminy A

Niedobór witaminy A może objawiać się poniższymi cechami:
kruche, wolno rosnące paznokcie,
suche, łamliwe włosy,
suchość skóry,
wysypka skórna,
brak apetytu,
częste infekcje,
kurza ślepota,
złe widzenie,
zahamowanie wzrostu.
Objawy nadmiaru witaminy A

Podawanie dużych dawek tej witaminy przez dłuższy okres czasu może
spowodować hiperwitaminozę witaminy A z takimi objawami jak:
drażliwość,
zaburzenia ze strony przewodu pokarmowego (m.in. wymioty, brak łaknienia,
nudności),
zmiany zabarwienia skóry,
powiększenie wątroby i śledziony,
wypadanie włosów,
świąd skory,
suchość skóry.
Tak więc, przyjmując witaminę A należy sprawdzić normy dziennego
zapotrzebowania tej witaminy opracowane przez Instytut Żywności i Żywienia w
Warszawie, uwzględniając: płeć, wiek, rodzaj wykonywanej pracy i stan
fizjologiczny organizmu (np. kobieta ciężarna lub kobieta karmiąca).

Witaminę A odkryto i rozszyfrowano jej strukturę chemiczną w roku 1931. Od
1947 witaminę A wytwarza się syntetycznie.

Karoteny pełnią bardzo ważną funkcję - chronią komórki roślin przed wrogimi
mikroorganizmami.

W odniesieniu do karotenów opinia o tzw. wolnych rodnikach wcale nie jest
jednoznaczna. Nie muszą one być tylko narzędziem zła lecz także dobroczynną
instytucją zajmującą się zabijaniem tego co stare a stwarzaniem warunków
życia dla tego co nowe w organizmie. Młode komórki są chronione przez
karoteny i inne substancje. W związku z tym wolne rodniki nie mogą wyrządzić
im krzywdy. Ludzie, których ścianki komórek "wypchane są do oporu
karotenami" zachowują młodość o wiele dłużej niż ci, u których koncentracja
karotenów jest słaba. Tak więc aby zachować młodość należy spożywać pokarm
bogaty w karoteny. W przypadku braku odpowiedniej ilości przeciwutleniaczy
np.: karotenów przeżycie staje się niemożliwe. Utlenianie powoduje szkody w
jądrze komórki co w efekcie prowadzi do procesu starzenia, chorób
nowotworowych, schorzeń serca.

Przyjmując witaminę A w dużych ilościach można ją przedawkować. Natomiast
nie grozi nam przedawkowanie witaminy A jeśli zamiast tabletek staramy się
spożywać produkty roślinne o dużej zawartości karotenu.

Ludzie, których praca wiąże się z długim siedzeniem przed monitorem
komputera potrzebują bezwzględnie więcej witaminy A.

Witamina A jest także niezbędna gdy chodzi o okres miłości i rozmnażanie.
Błony śluzowe organów płciowych potrzebują tej witaminy aby nie ulec
nadmiernemu wysuszeniu.

Brak witaminy A powoduje, że dziecko może przestać rosnąć. Witamina A
współdziała z hormonem wzrostu. Nie bez powodu pierwszy pokarm matki to
siara - odznacza się dużą koncentracją karotenów (widać to po silnym żółtym
zabarwieniu).

ZPAOTRZEBOAWNIE DZIENNE NA WITAMINĘ A
http://zdrowie.med.pl/witaminy/wit_7.html

GDZIE WYSTĘPUJE WITAMINA A
http://zdrowie.med.pl/witaminy/wit_4.html

Witamina C
Rola w organizmie

Tak więc okazało się, że witamina C ma ogromne znaczenie dla organizmu.
Przede wszystkim wpływa na wytwarzanie i zachowywanie kolagenu, z którego
jest produkowana tkanka łączna. Nazwa tej tkanki pochodzi od roli, jaką
odgrywa ona w naszym organizmie, gdyż łączy różne komórki, ma wpływ na
zachowywanie przez nie kształtu i sprawne funkcjonowanie. Kolagen znajduje
się w kościach (także w kręgach kręgosłupa), rogówce oka, zębach, ścięgnach,
mięśniach, stawach, skórze i naczyniach krwionośnych. Obecność kolagenu, a
więc pośrednio witaminy C, ułatwia gojenie się ran, złamań, hamuje tworzenie
się sińców, powstawanie krwotoków i krwawień dziąseł. Dzięki niej zdrowe
komórki stają się odporne na zakażenia i uszkodzenia.

Docenia się więc oddziaływanie witaminy C na podnoszenie odporności
organizmu na choroby, szczególnie w okresach przeciążenia fizycznego.
Wprawdzie nie zapobiega ona bezpośrednio infekcjom, ale może skrócić czas
trwania zaziębienia czy zakażenia. Dzieje się tak dzięki temu, że witamina C
aktywizuje nasz system immunologiczny, czyli pobudza wzrost i sprawność
komórek odpornościowych typu T i B oraz innych białych ciałek krwi, które
zwalczają atakujące nas mikroorganizmy. Wzrasta wtedy również ilość
interferonu, który reguluje system immunologiczny i ma działanie
antywirusowe. Związek ten, powstały pod wpływem wirusa w monocytach
znajdujących się we krwi, wydostaje się z nich i hamuje rozwój wirusa w
innych komórkach.

Spożywanie dostatecznej ilości tej witaminy zapewnia także sprawne
funkcjonowanie układu krwionośnego, a co za tym idzie - serca. Reguluje
produkcję cholesterolu w wątrobie i przetwarzanie go w kwasy żółciowe, które
organizm wydala z organizmu. Obniża ogólny poziom cholesterolu we krwi i
"złego" cholesterolu LDL, podnosząc przy tym ilość "dobrego" cholesterolu
HDL. Zapobiega to odkładaniu się nadmiaru cholesterolu na ściankach naczyń
krwionośnych, chroniąc przed miażdżycą i chorobą wieńcową, która objawia się
zwężeniem tętnic, co z kolei powoduje często groźne dla życia zaburzenia w
przepływie krwi prowadzące nawet do zawału serca. Witamina ta obniża też
ciśnienie krwi, a więc jest stosowana podczas leczenia nadciśnienia. Ma
pozytywny wpływ na stężenie prostacykliny i prostaglandyny, które
zmniejszają zlepianie się i krzepnięcie krwi oraz rozszerzają naczynia
krwionośne, ułatwiając jej przepływ.

Ponadto witamina ta - podobnie jak A czy E - jest znanym już i wszechobecnie
występującym w organizmie przeciwutleniaczem, który chroni płyny ustrojowe
(a więc krew i inne płyny znajdujące się wewnątrz i na zewnątrz komórek)
przed wolnymi rodnikami tlenu mogącymi spowodować uszkodzenia m.in.
wyściółki naczyń krwionośnych (o mechanizmie działania tych rodników piszemy
na s. 10). Zwalczając wolne rodniki, witamina C hamuje utlenianie "dobrego"
cholesterolu LDL, dzięki czemu utrudnia jego niekorzystną przemianę.

Neutralizowanie przez witaminę C szkodliwego wpływu tych cząsteczek tlenu
chroni organizm przed zmianami nowotworowymi, a więc rakiem żołądka, jamy
ustnej, przełyku, płuc, wątroby, szyjki macicy i odbytu. Usuwa, jak już
wspomnieliśmy, wolne rodniki, które mogłyby spowodować uszkodzenia komórek,
ich błon komórkowych, a nawet DNA. Dzięki działaniu witaminy C zmniejsza się
więc prawdopodobieństwo powstania zmian nowotworowych. Umożliwia to
skuteczniejszą obronę przed już zdegenerowanymi, zmienionymi komórkami.
Przypuszcza się, że witamina ta ogranicza produkcję działających nowotworowo
nitrozamin, czyli substancji powstałych z połączenia azotynów (dodawanych do
konserwowanych produktów żywnościowych, m.in. do mięsa) z substancjami
znajdującymi się w żołądku. Ponadto łagodzi ona nieprzyjemne objawy uboczne
radioterapii stosowanej w leczeniu nowotworów.

Ze względu na hamowanie działalności wolnych rodników ostatnio zaczęto
szeroko stosować witaminę C w kosmetyce. Zauważono bowiem, że nie tylko
chroni ona skórę przed niekorzystnym działaniem promieni słonecznych,
powstałymi w ich wyniku zmianami nowotworowymi, ale również przed
starzeniem. Dlatego też dodaje się ją do wielu kremów i środków
kosmetycznych, które pojędrniają skórę i zapobiegają jej wiotczeniu.

Witamina C jest niezbędna również dla cukrzyków, gdyż może mieć wpływ na
poziom glukozy we krwi, a ponadto podwyższa u nich obniżoną odporność.
Przypuszcza się, że może oddziaływać na wzrok, a nawet zahamować rozwój
zaćmy.

Od ilości dostarczanej organizmowi witaminy C zależy prawidłowe
funkcjonowanie systemu nerwowego, gdyż uczestniczy ona w produkcji hormonów
stresu wytwarzanych w nadnerczach. Intensywne napięcie nerwowe i stres
powodują wytrącanie się witaminy C, zwiększają jej wydalanie wraz z płynami
z organizmu, co przyczynia się do wzrostu zapotrzebowania na tę witaminę.
Poza tym warto wiedzieć, że dzięki jej korzystnemu wpływowi na zwiększanie
ilości hormonu stresu (kortizolu) oraz oddziaływaniu na serce poprawia się
wydolność fizyczna organizmu. Wiadomo również, że witamina C bierze udział w
przekształcaniu tryptofanu w hormonopodobną serotoninę (należącą do
neuroprzekaźników impulsów nerwowych), która umożliwia koncentrację, mocny
sen, łagodzenie bólu, ułatwia pokonywanie stresów i nastrojów depresyjnych,
ma wpływ na nasze pozytywne usposobienie.

Niedobór i nadmiar

Poważny i długotrwały niedobór tej witaminy - jak już wspomnieliśmy -
wywołuje chorobę zwaną szkorbutem, która powoduje zaburzenia przemiany
białkowej, węglowodanowej, tłuszczowej i syntezy steroidów. Objawia się
m.in. skłonnością do samoistnych krwawień, uszkodzeń naczyń krwionośnych,
powstawania krwawych wybroczyn pod skórą. Charakterystyczne jest złe gojenie
się, a nawet odnawianie się zagojonych ran. Następuje rozpulchnienie
dziąseł, niekorzystne zmiany w zębach (np. zgorzel). Chory odczuwa bolesność
stawów i mięśni, obrzęki kończyn, osłabienie, utratę apetytu oraz obniżenie
wydolności fizycznej. Objawom tym towarzyszy depresja. U osób zaatakowanych
przez szkorbut stwierdza się tzw. osteoporozę niedobarwliwą, a także
zaburzenia endokrynologiczne (nadczynność gruczołu tarczowego) i
neurologiczne (parestezje). Częstym i groźnym powikłaniem tego stanu są
wtórne infekcje. U małych dzieci, szczególnie sztucznie odżywianych, choroba
ta ma z reguły cięższy przebieg niż u dorosłych (pojawia się gnilec, czyli
choroba Moellera i Barlowa).

Ze względu na rolę w podnoszeniu odporności brak witaminy C przedłuża okres
zaziębienia organizmu i utrudnia leczenie zakażeń. Niski poziom tej witaminy
wykryto u osób mających zmiany skórne w reumatoidalnym zapaleniu stawów.
Zbyt mała jej ilość może mieć niekorzystny wpływ na stan żołądka i sprzyjać
powstawaniu jego schorzeń, np. zapalenia błony śluzowej.

Uważa się, że nadmiar witaminy C nie jest toksyczny, tym bardziej że zbyt
duże jej ilości, przekraczające potrzeby organizmu, są wydalane z moczem.
Jednak niekiedy bardzo duże dawki mogą np. wywoływać dolegliwości żołądka,
nudności, biegunkę, wymioty, wysypkę skórną, a u osób mających problemy z
nerkami przyspieszać tworzenie się kamieni, a nawet obniżać odporność u
dzieci. Przy tym nieustanne przyjmowanie ogromnych ilości witaminy C może
spowodować przyzwyczajenie się organizmu i niższą zdolność jej wchłaniania.
Źródła witaminy

Witamina C znajduje się w świeżych owocach i warzywach. Doskonałym jej
źródłem są zarówno owoce cytrusowe (cytryny, pomarańcze, grejpfruty), kiwi,
melony, ananasy, jak i rodzime czarne oraz czerwone porzeczki, truskawki,
jagody czarnego bzu, maliny, jeżyny. Jest jej dużo w brukselce, kapuście,
kalafiorze, rzepie, cebuli, szpinaku, brokułach, groszku zielonym,
kalarepie, szparagach. Znajduje się też w jabłkach, ziarnach soi,
ziemniakach, pomidorach, karczochach.

Należy jednak pamiętać o tym, że ilość tej witaminy w wymienionych
produktach zmienia się w zależności od pory roku, sposobu ich przechowywania
czy przygotowywania potraw. Witamina ta bowiem rozpuszcza się w wodzie, jest
bardzo wrażliwa na działanie światła, temperatury i powietrza. Na przykład
jabłka na wiosnę mają niewiele witamin, a warzywa długo gotowane tracą
witaminę C, która przechodzi do wywaru. Sałatki przygotowywane na długo
przed podaniem, szczególnie z bardzo rozdrobnionych produktów, utleniają się
i również tracą dużo witaminy. Podobnie szkodzi jej długie przechowywanie,
konserwowanie, odgrzewanie, zamrażanie czy rozmrażanie w temperaturze
pokojowej lub wyższej.

Czy wiesz, że...
Człowiek musi pobierać witaminę C z pokarmów, natomiast zwierzęta są w
stanie wytwarzać ją same (w wyjątkiem małp i świnek morskich).

Chemiczną, czystą postać witaminy C otrzymuje się z dekstrozy pochodzącej z
kukurydzy, chociaż ani sama kukurydza, ani dekstroza nie zawierają tej
witaminy.

Witaminie C znajdującej się w głogu towarzyszą inne substancje enzymatyczne,
takie jak bioflawonoidy, hesperydyna, rutyna, które ułatwiają wchłanianie
tej naturalnej witaminy.

Podczas stresu i wysiłku fizycznego wzrasta zużycie witaminy C, co powoduje
zwiększenie jej zapotrzebowania.

Witamina C pomaga we wchłanianiu żelaza, manganu, a także zmniejsza
toksyczność selenu, miedzi, wanadu, kobaltu i rtęci. Obniża również ilość
selenu i miedzi.

Wapń i mangan zmniejszają wydalanie witaminy C z moczem.

Witamina ta odgrywa dużą rolę w uaktywnianiu się witaminy B9 (kwasu
foliowego).

Zbyt mała ilość witaminy C powoduje zwiększone wydalanie witaminy B6.

W wyniku stosowania witaminy C zwiększa się skuteczność leków stosowanych
przy infekcjach układu moczowego, ma ona również działanie przeczyszczające.

Długotrwałe przyjmowanie aspiryny trzykrotnie zwiększa wydalanie witaminy C,
dlatego też należy wtedy zwiększyć dawki tej witaminy.

Osoby palące, kobiety w ciąży, w okresie karmienia piersią, stosujące środki
antykoncepcyjne oraz ludzie starsi potrzebują więcej witaminy C.
Witaminę C niszczy tlenek węgla, którym jest zanieczyszczone powietrze w
miastach, dlatego też ich mieszkańcy powinni przyjmować jej zwiększone
dawki.

Duża ilość witaminy C może wpływać na zafałszowanie wyników analizy krwi,
moczu i stolca. Niekiedy maskuje obecność krwi w stolcu, a wyniki badań
poziomu hemoglobiny i cukru we krwi u cukrzyków w okresie zwiększonego
przyjmowania witaminy C mogą nie być wiarygodne.

Źródła w pożywieniu
świeże owoce i warzywa (szczególnie zielonoliściaste), owoce cytrusowe
(cytryny, pomarańcze, grejpfruty), kiwi, melony, ananasy, czarne i czerwone
porzeczki, truskawki, jagody czarnego bzu, maliny, jeżyny, brukselka,
kapusta, kalafior, rzepa, cebula, szpinak, brokuły, groszek zielony,
kalarepa, szparagi, jabłka, soja, ziemniaki, pomidory, karczochy

wpływa na wytwarzanie i zachowywanie kolagenu, ułatwia gojenie się ran,
złamań, hamuje tworzenie się sińców, powstawanie krwotoków, krwawień
dziąseł, podnosi odporność na zakażenia, uszkodzenia oraz na choroby,
szczególnie w okresach przeciążenia fizycznego, skraca czas trwania
zaziębienia i zakażenia, aktywizuje system immunologiczny, ma działanie
antywirusowe, zapewnia sprawne funkcjonowanie układu krwionośnego i serca,
reguluje i obniża poziom cholesterolu, chroni przed miażdżycą i chorobą
wieńcową, obniża ciśnienie krwi, zmniejsza zlepianie się i krzepnięcie krwi,
jest przeciwutleniaczem, zwalcza wolne rodniki, chroni przed zmianami
nowotworowymi (rakiem żołądka, jamy ustnej, przełyku, płuc, wątroby, szyjki
macicy i odbytu), łagodzi niepożądane skutki radioterapii, chroni skórę
przed działaniem słońca i przed starzeniem, u cukrzyków reguluje poziom
glukozy we krwi, oddziałuje korzystnie na wzrok, hamuje rozwój zaćmy,
uczestniczy w produkcji hormonów zwalczających stres, poprawia wydolność
fizyczną, umożliwia koncentrację, mocny sen, hamowanie bólu, ułatwia
pokonywanie nastrojów depresyjnych, ma korzystny wpływ na usposobienie

Skutki nadmiaru
nie jest toksyczna, ale przyjmowana w nadmiarze może wywoływać dolegliwości
żołądka, nudności, biegunkę, wymioty, wysypkę skórną, przyspieszać tworzenie
się kamieni nerkowych, obniżać odporność u dzieci

Dorośli: 70 mg

Pozdr.
Sark

6. Data: 2001-07-22 19:52:37

Od: Jacek <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> żołšdka, nudności, biegunkę, wymioty, wysypkę skórnš, przyspieszać tworzenie
> się kamieni nerkowych, obniżać odporność u dzieci

dostajesz prowizje od tych witamin ?

7. Data: 2001-07-22 20:05:34

Od: "Sark" <s...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> dostajesz prowizje od tych witamin ?

I to jeszcze jakie, więcej niż Ty za promocję kijów golfowych

Sark

8. Data: 2001-07-22 20:15:02

Temat: Odp: Witaminy A, B, C, ból głowy
Od: "Rafal Maj (Raf256)" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> I to jeszcze jakie, więcej niż Ty za promocję kijów golfowych
ROTFL :)))

--
Raf256

9. Data: 2001-07-22 22:26:28

Od: Jacek <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Sark napisał:

> Użytkownik "Jacek" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> I to jeszcze jakie, więcej niż Ty za promocję kijów golfowych

Jak sam widzisz za promocje kijow golfowych nie mozna dostac prowizji, a
co najwyzej kijem po ..
Podalem ten link dla finansistow, lekarzy i prawnikow,
gdyz jest to najwieksza na swiecie publiczna licytacja kijow golfowych w
cenie 1 kij = 1 $
Gdyby odbywala sie w Europie, to pewnie w salonie aukcyjnym Christies.
Nie jest to rowniez moj krewny, a jedynie osoba poznana na usenecie.

Jak zarobisz na witaminach to kupcie te kije i dodawajcie do kazdej
recepty.
Leki + ruch na swiezym powietrzu, z pewnoscia wplyna pozytywnie.

A bez kijow to naprawde trudno znalezc pretekst aby sie caly dzien
wloczyc po 50 ha polu i przejsc 10 km.

Zatem pamietaj.
Skuteczna terapia w 21 wieku to diagnoza + recepta + 1 kij golfowy za 1
$ na pacjenta.
Kij golfowy twoja droga do pelnego wyzdrowienia.

Jacek

10. Data: 2001-07-23 06:36:41

Od: "Sark" <s...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A bez kijow to naprawde trudno znalezc pretekst aby sie caly dzien
> wloczyc po 50 ha polu i przejsc 10 km.
> Kij golfowy twoja droga do pelnego wyzdrowienia.

Jasne, chciałbym znaleźć na to czas.
Pozdr.
Sark

helicobacter i wrzody
w ile dni po zapłodnieniu
Dla koneserow : kolekcja 10.000 kijow golfowych za jedyne 10.000 $ na ebayu
!! SPRZEDAM AUTOKLAW !!
ugryzienie owada