Wraps

1. Data: 2002-09-09 18:47:19

Temat: Wraps
Od: Lukasz Madeksza <m...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

Szesc przepisow z typami pasujacych win (dostepne w Niemczech, ale na
pewno w Polsce cos sie znajdzie, najlepiej spytac o _fachowa_ rade w
sklepie).

Najpierw przepis na pszenna tortille (proporcje na 8 sztuk)
275g maki pszennej
1 lyzeczka soli (najlepiej morskiej)
4 lyzki oleju slonecznikowego
120-150ml cieplej wody

Skladniki wymieszac i ugniesc, przykryc sciereczka i odstawic na 20
minut. Ponownie ugniesc i podzielic na 8 rownych czesci, kazda z nich
rozwalkowac na cienki nalesnik. Kazda tortille podsmazyc (najlepiej na
patelni teflonowej lub zeliwnej) po minucie z kazdej strony.

Nadzienia:

I. Z szynka parmenska i melonem

1 maly melon
1 cytryna (nie pryskana!)
1 peczek bazylii (albo z doniczki z wlasnego okna :-)
2 lyzki oliwy z oliwek (wiadomo, EV)
100g szynki parmenskiej
swiezo mielony pieprz
40g parmezanu
2 lyzki aceto balsamico (di Modena, oczywiscie :-)
4 tortille (j.w.)

Melona przepolowic, wypestkowac, obrac i pociac w osemki, nastepnie
pociac w poprzek na cienkie plasterki.
Bazylie umyc i drobno posiekac (dla cierpliwych: porozrywac palcami).
W miseczce wymieszac plastry melona, skorke cytryny, bazylie i oliwe,
dodac swieza szynke pocieta w paski. Calosc doprawic swiezo zmielonym
pieprzem. Nastepnie na drobnej tarce zetrzec nad salatka parmezan.

Podgrzac tortille, rownomiernie rozlorzyc na niej salatke, skropic aceto
balsamico i posypac dodatkowym parmezanem.

Ciasto ostroznie zwijamy i od razu serwujemy.

Pasujace wina: kalifornijskie lub nowozelandzkie Sauvignon Blanc (np.
Claudy Bay Sauvignon, rocznik 2000).

II. Azjatyckie

2 lyzki wody
2 lyzki sosu sojowego
0,5 lyzeczki cukru
0,5 lyzeczki skrobii kukurydzianej
8 tortilli
1 lyzka oleju roslinnego
1 lyzeczka startego ingwer
2 zabki czosnku (drobno posiekac)
2 srednie marchewki (pociac/zetrzec w cienkie paski)
0,5 malej glowki kapusty (drobno pokroic)
1 srednia cukinia (pociac w cienkie paski)
2-3 szklanki grzybow (pocietych w plastry)
1 szklanka pedow fasoli
250 g tofu (pokroic w drobna kostke)
8 malych cebul (pociac w plastry)
0,5 szklanki sosu Hoisin

Najpierw dokladnie mieszamy wode, sos sojowy, skrobie i cukier. W
woku/duzej patelni podgrzewamy olej, dodajemy zmiazdzony czosnek i
ingwer i krotko podsmazamy. Dodajemy marchewke, po ok. minucie kapuste i
cukinie, smazymy jeszcze minute (mieszamy!). Na koniec wrzucamy grzyby i
kielki, po 1-2 minutach wyjmujemy calosc z woka.
Mieszanine sojowa zagotowujemy w garnku (az troche stezeje), dodajemy
tofu i cebule, gotujemy jeszcze ok. 2 minuty.

Podgrzewamy tortille (na patelni teflonowej lub zawinieta w folie
aluminiowa w piekarniku/prodizu). Nastepnie smarujemy ja sosem Hoisin,
nakladamy farsz i zawijamy.

Wino: polwytrawny riesling (np. Brauneberger Kammer Riesling Auslese,
Paulinshof, 2000).

III. drobiowe z dipem pistacjowo-"ingwerowym"

Farsz:
200g filetow z piersi kurczaka
200g krabow oceanicznych
100g swiezego szpinaku
1 czerwona i 1 zolta papryka (najlepiej wegierskie)
olej, sol, pieprz

Dip:
100g prazonych, solonych pistacji (posiekac)
1 sredni kawalek ingwer (obrac i drobno posiekac)
3 lyzki cukru
150ml octu ryzowego
1 papryczka chilli (posiekac - w rekawiczkach ;-)
100ml wina ryzowego

Przygotowujemy dip: posiekany ingwer mieszamy z cukrem, octem ryzowym i
papryczka chilli, na koncu dodajemy wino ryzowe. Calosc mieszamy w
garnku i gorujemy na malym ogniu ok. 10 minut. Nastepnie dodajemy
posiekane pistacje i odstawiamy do ostygniecia.

Farsz: filety smazymy z obu stron na oleju po ok. 4 minuty z kazdej
strony, doprawiamy sola i pieprzem, po czym kroimy w plastry. Mieso
krabow i szpinak pluczemy pod bierzaca woda, odsaczamy. Liscie szpinaku
przecinamy na pol. Papryki czyscimy z gniazd i kroimy w paski.

Na tortille (j.w.) nakladamy farsz, zwijamy i przepolawiamy w polowie
(najladniej wyglada pod katem ok. 45 st :-)
Podajemy z ostudzonym dipem.

Wina: Rosč znad Loary lub polwytrawny riesling (np. Bacharacher Hahn
Riesling Kabinett, Toni Jost, 2000)

IV. jablkowo - cynamonowe

1 paczka serka grani
2 jablka (obieramy i trzemy na tarce o drobnych oczkach)
cukier, cynamon

Serek grani miksujemy na gladka mase, dodajemy starte jablka, cukier i
cynamon i dokladnie mieszamy. Tortille smarujemy tak powstalym kremem,
zwijamy i przecinamy w polowie.
Mozna je rowniez zawinac w folie aluminiowa i przechowywac w lodowce (na
zimno smakuje rownie dobrze :-)

Wino: Chenin Blanc z Vouvray

V. z wieprzowina i ogorkowym relishem

500g sznycli wieprzowych
60ml soku z cytryny
60ml oliwy
125g sera feta (pokruszyc)
1 maly ogorek (pokroic w kostke)
18 malych chlebkow pita (lub 6 duzych lub 6 tortilli)
1 cebula (siekamy)
kilka lisci salaty
sol, pieprz, rozmaryn

Mieso smarujemy ok. 3/4 soku z cytryny i oliwy, doprawiamy sola,
pieprzem i rozmarynem. Odstawiamy na ok. godzine po czym smazymy na brazowo.

Reszte oliwy i soku dokladnie mieszamy z feta, dodajemy ogorek i cebule.

Pity przecinamy i wykladamy liscmi salaty. Mieso kroimy w cienkie paski
i wypelniamy nim chlebki, po czym smarujemy z wierzchu relishem (jak to
jest poprawnie po polsku??).

Wina: schlodzone, lekkie czerwone z poludniowych Wloch, z
Lagnuedoc-Roussillon lub Grecji (np. Collioure "La Coume Pacole" Domaine
de la Ractoire, Banyuls, 1997)

Pozdrawiam & smacznego!
--
Lukasz Madeksza
Department of Computer Sciences

1. Data: 2002-09-09 18:52:14

Temat: Re: Wraps
Od: Lukasz Madeksza <m...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

Lukasz Madeksza wrote:
> [...]
> I. Z szynka parmenska i melonem
> II. Azjatyckie
> III. drobiowe z dipem pistacjowo-"ingwerowym"

Liczyc do szesciu jeszcze umiem :-) , ale gdzies mi sie jeden
zawieruszyl (z jagniecina), jak znajde to podesle (pewnie jutro). Teraz
ide zrobic cos na kolacje.

1. Data: 2002-09-09 18:57:21

Od: "misiorek :o\)" <m...@a...katowice.pl> szukaj wiadomości tego autora

o rany! slina kapie mi na klawiature :o)

pozdrawiam
misiorek :o)

1. Data: 2002-09-09 23:54:09

Od: "katarzyna" <k...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

"Lukasz Madeksza" <m...@g...de> wrote in message
> [...]

ja wprawdzie niemieckiego ani w zab, ale ten "ingwer" to chyba imbir.
Natomiast jesli chodzi o "relish", to tez nie wiem jak to powiedziec po
polsku.
katarzyna

1. Data: 2002-09-10 10:25:39

Od: Lukasz Madeksza <m...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

katarzyna wrote:
> ten "ingwer" to chyba imbir.

Tyle to ja wiem :-) Tylko, ze w poslkim sklepie ostatnio widzialem ze
byl podpisany wlasnie jako ingwer, wiec mnie ciekawilo jak to by sie
odmienialo :-)

> Natomiast jesli chodzi o "relish", to tez nie wiem jak to powiedziec po
> polsku.

Ja tez nie. Moze wprowadzimy "relisz"? ;-)

1. Data: 2002-09-11 04:26:35

Od: "katarzyna" <k...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

> Tyle to ja wiem :-) <
to ja przepraszam:-)))

> Ja tez nie. Moze wprowadzimy "relisz"? ;-)<
jakos mi to nie brzmi, moze oglosmy konkurs, jako nagroda sloik reliszu:-)
katarzyna

re:czekolada
marynowane dynie i cukinie
vinegret