Zaburzenia równowagi - oczopląs

1. Data: 2002-06-06 05:23:20

Temat: Zaburzenia równowagi - oczopląs
Od: "prezesikk" <p...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam serdecznie.
Muszę opisać Wam pewną historyjkę.
Działo się to w szpitalu w Wejherowie.
Karetka pogotowia zabrała moja mamę do szpitala na odział neurologiczny.
Powodem było silne zawroty głowy, wymioty i oczopląs.
Po dwóch dniach pobytu kobieta w fartuchu stwierdza, że można mamę wypisać
do domu. Byłem w szoku ponieważ nie zostało wykonane żadne badani, a stan
mojej mamy był niezadowalający. Zawroty powtarzały się często (byłem
świadkiem podczas odwiedzin) którym towarzyszył silny oczopląs.
Po wielkich prośbach i widocznym strachu w moich oczach, pani w bieli
przeprowadziła badania ucha środkowego i .............. i to wszystko.
Kochani jestem tylko elektrykiem i nie znam się na tym, ale bez pewnej
diagnozy i w takim stanie wypuścić chorego do domu to jest już nienormalne.
Proponowałem, aby zrobić może tomografię komputerową, jednak w odpowiedzi
widziałem mały drwiący uśmiech..

Co mam robić?
Zawroty powtarzają się często rano i po większym wysiłku.
Może jest jakiś specjalista, który zadba o dobro chorego, a nie czeka na
kopertę.
Z poważaniem
K.K.

2. Data: 2002-06-06 06:24:24

Temat: Re: Zaburzenia równowagi - oczopląs
Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 6 Jun 2002, prezesikk wrote:

> do domu. Byłem w szoku ponieważ nie zostało wykonane żadne badani

nic nie zrobili - dwa dni trzymali i wypuscili nawet bez morfologii?
A karta wypisowa - rozpoznanie jakies jest? Jakie zalecenia dali?

P.
----
Piotr Kasztelowicz <P...@a...torun.pl>
[http://www.am.torun.pl/~pekasz]

3. Data: 2002-06-06 09:29:49

Od: ulapod (było ula p.) <u...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

prezesikk wrote:

> [...]
> Powodem było silne zawroty głowy, wymioty i oczopląs.
> Po dwóch dniach pobytu kobieta w fartuchu stwierdza, że można mamę wypisać

Postaraj się zrobic mamie prywatnie EEG i USG głowy i iść do jakiegoś
poważnego neurologa. Tomografii nie robi się tak od ręki ale powinni zrobić
USG i dopiero na jego podstawie zadecydować czy potrzebna jest tomografia.
Moj wujek miał slne zaburzenia równowagi i okazało sie, ze to było coś z
błędnikiem, nic groźnego w sumie.

pozdrawiam serdecznie i życzę zdrowia dla mamy

--
ula p.

4. Data: 2002-06-06 09:46:04

Od: "I.Tichy" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ulapod (było ula p.)" <u...@w...pl> napisał

| Postaraj się zrobic mamie prywatnie EEG i USG głowy i iść do jakiegoś
| poważnego neurologa. Tomografii nie robi się tak od ręki ale powinni
zrobić
| USG
to usg to przezciemiączkowo czy jak ??? niech mnie moze ktos oswieci, a
może przezgałkowo???
hmmm
pzozdrawiam Tichy

5. Data: 2002-06-06 10:37:07

Od: "Marek Bieniek" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej,

Użytkownik "I.Tichy" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

> to usg to przezciemiączkowo czy jak ??? niech mnie moze ktos oswieci, a
> może przezgałkowo???

Nie znasz sie, bracie, to nie deprecjonuj:)

Sam wykonalem do tej pory okolo 2 tysiecy badan USG przezczaszkowego naczyn
mozgowych (teraz juz nie wykonuje, bo aparat mi sie zepsul i szpital od pol
roku nie ma srodkow na naprawe) i bynajmniej nie przezciemiaczkowo.
Wpisz w Google transcranial doppler, a jesli bedzie za duzo, to skrzyzuj z
Aaslid (tworca metody).
A jesli masz dalsze pytania - zapraszam na priv.

Co do powyzszych postow:
0. Jesli chora badal laryngolog, i neurolog, i postawili rozpoznanie
neuronitis vestibularis - to wszystko w zasadzie jest w porzadku. Tej
jednostki nie trzeba leczyc w szpitalu, a oczoplas, nudnosci i reszta moga
sie utrzymywac nawet tygodniami...
1. Teoretycznie prawda jest, ze kazdy udar mozgu (a rozumiem, ze to chce
wykluczac ulapod) powinien byc zobrazowaby (czy to w TK, czy to w MRI).
Klopot w tym, ze:
a. Nie ma no to pieniedzy - i to jest fakt, jesli oddzial internistyczny
dostaje za hospitalizacje pacjenta 1000 PLN (a takie bywaja kontrakty dla
interny), a pacjent lezy tydzien, to pieniadze te pokryja wlascwie tylko
koszty hotelowe i lekow. (z drugiej strony tomografia bez kontraktu kosztuje
ok. 2 dni hospitalizacji...)
b. W przypadku niewydolności t. podstawnej TK wykaze jedynie duze i
ewidentne zmiany - poniewaz nie jest to najlepsze badanie do oceny tylnej
jamy czaszki. Zmiany w niewydolności t. podstawnej bywaja czesto niewielkie.
Alternatywne MRI głowy kosztuje orientacyjnie od 450 (bez kontrastu) do 900
zlotych. Czyli w przypadku wykonania badania pacjenta nalezalo by wypisac
natychmiast po przyjeciu...
c. nie zawsze jest to bezwzglednie konieczne, nawet, jesli sa na to pienidze
i warunki.
2. Nie widze powodu, dla ktorego u chorego z podejrzeniem niewydolności t.
podstawnej mial bym robic EEG.
3. Nie widze powodu, dla ktorego wskazania do TK mialy by byc postawione na
podstawie USG tt. mózgowych / domozgowych. Te badania sa niejako
komplementarne - jesli znajdziemy ognisko niedokrwienne w glowie, to w
badaniu USG szukamy zwezenia / zamkniecia naczynia jako jego przyczyny. Poza
tym jesli pacjentka miala by na przyklad migotanie przedsionkow - to
konieczne bylo by także USG serca (nawet bardziej, niz tetnic)... I w ogole.
W standardach leczenia udaru w pierwszej kolejnosci jest TK, nie USG.
4. Zadna lapowka nie wplynie w istotny sposob na stan ekonomiczny szpitala,
a to szpital, nie lekarz, oplaca koszty badan. Jesli dyrektor szpitala wydal
na przyklad nieoficjalne zarzadzenie, ze nie robimy TK w niewydolnosci t.
podstawnej - to lekarz nie zrobi, bo bedzie chcial utrzymac sie w pracy.
5. Z pytaniem dlaczego w Polsce w wiekszosci szpitali nie ma pieniedzy na
dzialania uwazane za standard w krajach cywilizowanych prosimy nie do
lekarzy, a do politykow.

Pozdrawiam

m.

6. Data: 2002-06-06 10:47:42

Od: "I.Tichy" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

dzieki
zaraz sobie poczytam
pozdrawiam Tichy

7. Data: 2002-06-06 10:54:52

Od: Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl> szukaj wiadomości tego autora

Marek Bieniek wrote:

> Użytkownik "I.Tichy" <t...@w...pl> :

> Nie znasz sie, bracie, to nie deprecjonuj :)

W sumie jednak lepiej pytać i mądrzeć niż UDAWAĆ MˇDREGO

Pozdrowienia

Leszek

8. Data: 2002-06-06 11:02:40

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 6 Jun 2002, Marek Bieniek wrote:

> 1. Teoretycznie prawda jest, ze kazdy udar mozgu (a rozumiem, ze to chce
> wykluczac ulapod) powinien byc zobrazowaby (czy to w TK, czy to w MRI).
> Klopot w tym, ze:

jest tutaj tez takie spostrzezenie co do co raz wiekszego spadku
zaufania do badania klinicznego czy neurologicznego wobec
silnego utechnologizowania wspoleczesnej medycyny. Dobrze
zebrany wywiad i badanie wykonane przez doswiadczonych neurologow
i laryngologa maja takze jak przypuszczam duza wartosc?

To jest pytanie czy np. w kazdym przypadku bolow zamostkowych
nalezy wykonywac troponine, echo serca, moze scyntygrafie
i bog wie co, czy wystarczy dobrze zebrany wywiad, badanie
kliniczne i ekg, ew. badania biochemiczne typu sod, potas
cholesterol ew. CPK? Jesli bol jest zlokalizowany w barku,
nasila sie przy jego poruszaniu to sensowniejsze moze
byc zrobienie rtg klatki piersiowej (guz pluca???) i
barku niz moze troponiny i echo?

To taki refleksyjny glos w dyskusji ale moim zdaniem
w Polsce za malo szanuje sie doswiadczonych, dobrych
klinicystow a za bardzo moze fetyszyzuje sie sprzet.
Sprzet sam nie bada. Nie leczy sie badan tylko chorego?

P.
----

9. Data: 2002-06-06 11:28:00

Od: "prezesikk" <p...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziękuję za zainteresowanie się moim przypadkiem.
Jak wrócę do domu szybko spróbuję napisać coś więcej.
Co jest napisane w karcie wypisowej i zalecenia.
Dzisiaj mama pojechała do lekarza do Słupska. Zobaczymy co tam jej powiedzą.
Jeszcze raz DZIĘKUJĘ.

K.K.

10. Data: 2002-06-07 09:33:54

Od: "prezesikk" <p...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam to znowu ja.
Zanim opiszę co znajdowało się na karcie informacyjnej leczenia szpitalnego
chciałbym podkreślić, że
mama zaczęła leczyć się już wcześniej. Przytoczę opis zdjęcia RTG zrobionego
przed miesiącem:

"Skolioza kręgosłupa szyjno-piersiowego.
Przewężenia tarcz międzykręgowych C4-5,C5-6.
Zanik kostny."

Może ten opis nasunie jakieś sugestie.

Teraz dane z karty informacyjnej leczenia szpitalnego:

DIAGNOZA:
Syndroma vertigorum.
Spondyloarthrosis def. reg. cervicalis.

BADANIA:
Podstawowe krwi i moczu. /Jest tu tego trochę, jak będzie potrzeba to
wypiszę/

KONSULTACJA LARYNGOLOGICZNA
Uszy otoskopowo - ucho lewe bez refleksu, ucho prawe bez zmian.
Nosogardziel - wolna
Badanie słuchu - Weber lateralny po stronie prawej.
Krtań - budowa i ruchomość strun głosowych bez zmian
Audiogram - bez cech niedosłuchu.

LECZENIE:
Nootropil, Torecan, Atenolol, Acerd, Effox long, PWE, Coaxil.

EPIKRYZA
Chora, przyjęta do Oddziału Neurologicznego z powodu zawrotów głowy z
towarzyszącymi zaburzeniami równowagi i wymiotami.
W badaniu neurologicznym stwierdzono:
-bolesność uciskowa kręgosłupa szyjnego /każdemu po takim nacisku by
zabolało/
-niepewna próba Romberga.
Zastosowanym leczeniem uzyskano poprawę.
W dniu wypisu chora zgłasza zawroty jedynie po nocy.
Z zaleceniem dalszego leczenia ambulatoryjnego wypisana do domu.

ZALECENIA:
Kontrola neurologiczna
Olfen 50+50+100
Cinarizina 1+1+1

Jak już wspominałem mama była również wczoraj u lekarza jednak z innego
powodu.
Od dłuższego czasu leczy się na niedokrwienie mięśnia sercowego.
No i stało się to czego obawiała się najbardziej - dostała skierowania na
koronografię.

Może to był powód, że w Wejherowie nie chcieli zrobić TK.

KOCHANI I CO WY NA TO ?
CZEKAM .
Z poważaniem K.K.

Zapalenie osierdzia sercowego ?