Zakwas do chleba

1. Data: 2006-03-26 17:30:38

Temat: Zakwas do chleba
Od: "Marek" <m...@...tkb.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kolejna proba spalila.

Komu sie to udalo? Chodzi mi o zakwas bez drozdzy. Jedynie maka i woda.
Wzialem make chlebowa (750). Ciepla przegotowana wode i odstawilem a cieple
miejsce. A jedna nie uzyskalem zakwasu. Czy m ozeie sie podzielic swoimi
sukcesami na tym polu?

MP

2. Data: 2006-03-26 19:52:37

Temat: Re: Zakwas do chleba
Od: "Izolda" <izolda_80@USUŃ_TOpoczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> miejsce. A jedna nie uzyskalem zakwasu. Czy m ozeie sie podzielic swoimi

Witam

Mi się udało, robiłam zakwas na mące żytniej typ 720, upiekłam na nim chleb
mieszany pszenno - żytni i wyszedł bardzo smaczny, korzystałam z tych stron
kiedy zaczynałam robić zakwas:
http://chleb.info.pl/
http://domowe.forumer.pl/index.php
http://www.sys21.de/index.php
Poczytaj sobie, tam są wszystkie informacje potrzebne do wyprodukowania zakwasu,
nie zawsze udaje się to za pierwszym razem, pamiętaj że im cieplejsze miejsce
(najlepiej takie koło 30 stopni Celcjusza) tym szybciej otrzymasz zakwas, mi
udało się za pierwszym razem, hodowałam go w piekarniku przy włączonej żarówce.
W razie problemów pytaj, postaram się pomóc. Powodzenia :)

Pozdrowionka serdeczne
Izolda

3. Data: 2006-03-27 08:02:18

Od: "Atunia " <a...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Izolda <izolda_80@USUŃ_TOpoczta.onet.pl> napisał(a):

> Mi się udało, robiłam zakwas na mące żytniej typ 720, upiekłam na nim chleb
> mieszany pszenno - żytni i wyszedł bardzo smaczny, korzystałam z tych stron

To ja sobie pozwolę Cię "pomęczyć" paroma pytaniami :)
1). Ten chleb robiłaś foremkowy czy samobieżny?
2). Ile czasu wyrastał za pierwszym razem, na "młodym" zakwasie
3). Jakie mniej-więcej proporcje pszenicy do żyta robiłaś
4). Chleb był smaczny od razu, czy dopiero po dobie kroiłaś?
5). Czy smakowo wyszedł porównywalny z tymi chlebami, które można było kupić w
przeciętnej piekarni jeszcze 15 lat temu?

Ja dodaję własny zakwas zrobiony na żytniej 720 jako dodatek smakowy i robię
głównie na drożdżach, korci mnie zrobienie takiego na zakwasie samym, ale
eksperymenty dotychczasowe wykazały, że w smaku to on wychodzi za kwaśny jak
dla mnie :(.

Atunia

4. Data: 2006-03-27 09:21:14

Od: "Izolda" <izolda_80@USUŃ_TOpoczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> 1). Ten chleb robiłaś foremkowy czy samobieżny?

To był chleb który wyrastał w misce wysmarowanej olejem, bardzo ładnie z niej
"wyskoczył" i nie rozlał się więc zostawiłam go bez foremki, piekłam na papierze
do pieczenia, na podwójnej blasze z piekarnika ponieważ nie posiadam kamienia.

> 2). Ile czasu wyrastał za pierwszym razem, na "młodym" zakwasie

Wg przepisu miał wyrastać ok. 1,5 godziny ale młody zakawas nie bardzo mógł
sobie poradzić więc po tym czasie postawiłam go na misce z ciepłą wodą i dopiero
wtedy ruszył, zajęło mu to jakieś dodatkowe 1 - 1,5 godziny.

> 3). Jakie mniej-więcej proporcje pszenicy do żyta robiłaś

Chleb robiłam wg tego przepisu:
http://www.sys21.de/viewtopic.php?t=5309
ale na mące pszennej typ 650 bo chlebowej 750 nie udało mi sie dostać i nie
dodawałam mleka tylko maślanke zmieszaną pół na pół z wodą.

> 4). Chleb był smaczny od razu, czy dopiero po dobie kroiłaś?

Był dobry od razu, tzn. poczekałam aż dobrze wystygnie ale dłużej nie udało mi
się powstrzymać :)

> 5). Czy smakowo wyszedł porównywalny z tymi chlebami, które można było kupić w
> przeciętnej piekarni jeszcze 15 lat temu?

Na to pytanie nie potrafię odpowiedzieć bo już nie pamiętam tego smaku, za młoda
byłam :)

> [...]
> eksperymenty dotychczasowe wykazały, że w smaku to on wychodzi za kwaśny jak

Ten chleb nie był kwaśny, w smaku przypomina chleb ze sklepu ale jest bardziej
aromatyczny i jest po prostu smaczniejszy :) Mam nadzieję, że pomogłam :)

Pozdrowionka serdeczne
Izolda

5. Data: 2006-03-27 09:39:31

Od: "Atunia " <a...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Izolda <izolda_80@USUŃ_TOpoczta.onet.pl> napisał(a):

> Ten chleb nie był kwaśny, w smaku przypomina chleb ze sklepu ale jest bardziej
> aromatyczny i jest po prostu smaczniejszy :) Mam nadzieję, że pomogłam :)

Bardzo! Jak tylko odpracuję szpital i wrócę do domu, jeśli tylko mój zakwas
przez ten czas przeżyje, to wracam do eksperymentów, może jednak się uda w
końcu uniezależnić od drożdży :)) Dziękuję!

Atunia

6. Data: 2006-03-27 09:47:15

Od: "Marek" <m...@...tkb.pl> szukaj wiadomości tego autora

> udało się za pierwszym razem, hodowałam go w piekarniku przy włączonej
> żarówce.\\

To jest swietna rada. Sprobuje jeszcze raz.

MP

7. Data: 2006-03-27 10:44:38

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Marek" <m...@...tkb.pl> wrote in message

> To jest swietna rada. Sprobuje jeszcze raz.
>
> MP

Robiąc chleb drożdżowy trzeba dodać 5 dag mąki więcej i ująć za zrobionego
ciasta około pół szklanki ciasta i dać do miseczki, przykryć i zostawić w
ciepłym miejscu na parę dni dla ukwaszenia. Ten zakwas dodaje się po
wymieszaniu z mlekiem, woda itd jako rozczyn nowego chleba, po wyrobieniu
ciasta zostawia się znowu kęs ciasta na zakwas, tak, ze każdy kolejny jest
niejako świeżym zakwasem. Gdyby chleb kolejny nie udał się trzeba zakwas
wyhodować od nowa...

8. Data: 2006-03-27 11:09:36

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Wzialem make chlebowa (750). Ciepla przegotowana wode i odstawilem a
> cieple miejsce. A jedna nie uzyskalem zakwasu. Czy m ozeie sie podzielic

W zasadzie najlepiej mieć automatyczny piekarnik do chleba, taki na dwa
mieszadła. Dla takiego piekarnika podaję przepis na chleb, nastawa 1250g.;

mąka 80dag - można podzielić dawkę - żytniej 20dag, ziemniaczanej 5dag,
krupczatki 20 dag reszta zwykła pszenna do 80
masło 50g - można użyć (z gorszym skutkiem) margaryny
woda 400ml - może być mleko, gdy piecze się bez timera (opóźnienie procesu
pieczenia np. rozpoczęcie o 2:00 w nocy, aby mieć gotowy chleb rano. Można
dodac jedno jajko.
cztery płaskie łyżeczki cukru
cztery płaskie łyżeczki soli
Do wyboru opcjonalnie 1 łyżka stołowa:
mak
kminek
czarnuszka (nigela nigela)
majeranek
smażona na złoty kolor cebula
drożdże - 1/4 paczki świeżych drożdży (nie dodawać za dużo, proponuję na
początek dać nieco mniej, jeżeli piecze się w automacie, aby ciasto nie
wykipiało na grzełkę. Gdyby rosło, trzeba podziobać palcami i wypuścić gaz z
chleba.

Technologia prosta - wlać wodę lub mleko na dno formy wcześniej smarując
osie mieszadeł paroma kroplami oleju jadalnego, wbić ewentualne jajko do
kubka, po sprawdzeniu wyglądu i zapachu dodać do formy.
Masło lub margaryną można stopić lub pokroić dawkę na plasterki i wlać lub
wrzucać do wody.
Mąkę wymieszać z solą cukrem i dodatkiem smakowym im wsypać do formy, na
końcu dodać podrobione drożdże. Niektóre skłądniki smakowe można mieszać ze
sobą np. majeranek i kminek, albo majeranek i cebula, albo majeranek z
czarnuszką. Generalnie nie powinno ich być więcej niż 5 dag
Piekarnik piecze lub tylko wyrabia - zależnie od ustawionego programu.
Gdy ustawi się tylko na ciasto drożdżowe, trzeba ciasto z foremki wyjąc na
stolnicę lub do miski, wyrobić pieczywo (np. bułki) i ułożyć na blachach do
wyrośnięcia. w skrajnym przypadku do formy silikonowej i po wyrośnięciu do
piekarnika...

Zakwas generalnie stosuje się do chlebów żytnich...

9. Data: 2006-03-27 14:28:41

Od: "Atunia " <a...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista <p...@w...pl> napisał(a):

> Robiąc chleb drożdżowy trzeba dodać 5 dag mąki więcej i ująć za zrobionego
> ciasta około pół szklanki ciasta i dać do miseczki, przykryć i zostawić w
> ciepłym miejscu na parę dni dla ukwaszenia. Ten zakwas dodaje się po

Mam wrażenie, że zakwas na "dzikich" drożdżach powinien być, a nie na tych
izolowanych hodowlanych?

Atunia

10. Data: 2006-03-27 14:33:15

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Atunia " <a...@W...gazeta.pl> wrote in message

> Mam wrażenie, że zakwas na "dzikich" drożdżach powinien być, a nie na tych
> izolowanych hodowlanych?
>
> Atunia

A bakterie?

krewetki z avokado