Re: Zdrowy stosunek człowieka do własnego ciała

Data: 2006-11-09 21:14:33
Temat: Re: Zdrowy stosunek człowieka do własnego ciała
Od: "path loss model" <k...@v...pl>

Użytkownik "Marcin Ciesielski" <m...@o...nospam.pl> napisał w
wiadomości news:2260959.cPgM1iqjIA@Marcin_Ciesielski...
> Moje zdanie jest takie:
>
> Ciało to tylko urządzenie wejścia/wyjścia i zasilacz oraz obudowa
> centralnego układu nerwowego. Należy dbać przede wszystkim o układ
> nerwowy,
> co oczywiście wiąże się _również_ z utrzymywaniem homeostazy somatycznej,
> ale to mózg jest najważniejszy. Inne części ciała są istotne jedynie w
> takim stopniu, w jakim umożliwiają przekazywanie informacji między CUN a
> środowiskiem zewnętrznym. Istotą człowieczeństwa jest centralny układ
> nerwowy.
>
> Co sądzicie o takiej filozofii?

Osobiście jestem zwolennikiem przeciwnej teorii, która traktuje ciało jako
równoważny mózgowi element układu nerwowego.

Za Wikipedią:
--------------------
Kokaku kidotai (Ghost in the Shell)

Ghost, po polsku duch, oznacza tu esencję danej istoty, to co odróżnia
człowieka od biologicznego robota. Niezależnie od tego ile ciała zostanie
zastąpione mechanizmem lub elektroniką, istota pozostaje sobą tak długo jak
duch jest nienaruszony.

Masamune Shirow zapożyczył swą koncepcję ducha z eseju o strukturalizmie
Duch w maszynie Artura Koestlera. Słów Duch w maszynie użył po raz pierwszy
Gilbert Ryle, parodiując paradoks konwencjonalnego dualizmu kartezjańskiego.
Koestler, tak jak Ryle, sprzeciwia się temu dualizmowi i przedstawia umysł
jako pochodną fizycznego stanu mózgu.

Również Shirow jest przeciwny dualizmowi w swoim dziele. Opierając się na
idei Koestlera, Shirow rozszerza pojęcie ducha z cechy fizycznej do stanu
lub zjawiska pojawiającego się w systemach o odpowiednim stopniu złożoności.
Mózg jako taki jest _tylko_ częścią całej sieci neuronowej, więc jeśli
usunie się jakiś organ z ciała, to znikną nerwy a wskutek tego również duch.
Chyba, że uda się wystarczająco dokładnie odtworzyć bodźce generowane przez
ten organ przy użyciu mechanizmu lub elektroniki.

W Ghost in the Shell, Kusanagi odtwarza wszystkie bodźce produkowane
normalnie przez ludzkie ciało, żeby podtrzymać istnienie swojego ducha. Przy
próbie przenoszenia ducha z jednego ciała do innego, następuje zwykle
porażka powodowana różnicami systemów lub brakami w protokole przesyłania.
Władca Marionetek jest w stanie przetrwać połączenie z Kusanagi, gdyż jego
ciałem jest informacja, stąd brak upośledzenia na poziomie materii.