Zdumiewające za co można oddać życie lub zabijać.

1. Data: 2012-06-20 16:39:34

Temat: Zdumiewające za co można oddać życie lub zabijać.
Od: Voyager <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Wojna futbolowa

"W Ameryce Łacińskiej [...] granica między futbolem a polityką jest
niezmiernie wąska. Długa jest lista rządów, które upadły lub zostały
obalone przez wojsko, ponieważ drużyna narodowa poniosła porażkę.
Zawodnicy drużyny, która przegrała, są nazywani później w prasie
zdrajcami ojczyzny. Kiedy Brazylia zdobyła w Meksyku mistrzostwo
świata, mój kolega - Brazylijczyk, emigrant polityczny, był
zrozpaczony:>>Prawica wojskowa - powiedział - ma zapewnione co najmniej
pięć lat spokojnych rządów<<. W drodze do tytułu mistrzowskiego
Brazylia pokonała Anglię.
Wychodzący w Rio de Janeiro dziennik >>Jornal dos Sportes<<, w artykule
pt. >>Jezus broni Brazylii<< tak wyjaśnia przyczynę wygranej: >>Ilekroć
piłka leciała w stronę naszej bramki i gol wydawał się nieuchronny,
Jezus spuszczał nogę z obłoków i wykopywał piłkę na aut<<. Do artykułu
dołączono rysunki ilustrujące to nadprzyrodzone zjawisko" -tak Ryszard
Kapuściński opisywał namiętności towarzyszące futbolowi w książce pt.
"Wojna futbolowa". Jej tytuł był zresztą zainspirowany autentycznymi
wydarzeniami, do jakich doszło w 1969 roku - wojną między Hondurasem a
Salwadorem.
Wojna ta wybuchła 14 lipca 1969 roku. Jej bezpośrednią przyczyną stały
się mecze piłkarskie pomiędzy reprezentacjami obu krajów. Decydowały
one o awansie jednej z nich do mistrzostw świata, które miały się
odbyć w następnym roku w Meksyku. W rzeczywistości konflikt polityczny
między obydwoma państwami narastał od kilku lat i swoje apogeum
osiągnął w czerwcu 1969 roku. Wtedy to Honduras zażądał od Salwadoru,
aby ten przyjął z powrotem kilkaset tysięcy swoich obywateli, którzy w
poszukiwaniu pracy i ziemi nielegalnie przekroczyli granicę.
Nic więc dziwnego, że gdy piłkarze Salwadoru przyjechali do
Tegucigalpy na pierwszy mecz, kibice gospodarzy uprzykrzali im życie,
jak mogli - w noc poprzedzającą spotkanie urządzili pod hotelem
zajmowanym przez Salwadorczyków dziki koncert na blaszanych beczkach i
blachach, wybijali szyby kamieniami, strzelali z petard. Byli na tyle
skuteczni, że 8 czerwca 1969 roku zmęczeni i niewyspani piłkarze
Salwadoru przegrali 0 : 1. Obserwująca ten mecz w telewizji 18-letnia
Salwadorka Amelia Bolanios zastrzeliła się. Media i rząd Salwadoru
zrobiły z niej bohaterkę narodową - głosili, że dziewczyna zabiła się,
ponieważ nie mogła znieść upokorzenia swojej ojczyzny.
Tydzień później w San Salwador odbył się rewanż. Kibice Salwadoru
zasypali pokoje piłkarzy Hondurasu zdechłymi szczurami, zgniłymi
jajami, cuchnącymi szmatami, wybili wszystkie okna w zajmowanym przez
nich hotelu. Przed meczem na maszcie - zamiast flagi Hondurasu -
powieszono brudną szmatę. Po spotkaniu, wygranym przez Salwador 3 : 0,
wojsko odwiozło przegranych na lotnisko. Ale kibice z Salwadoru
pozostali bez ochrony. Bici i kopani, dręczeni, uciekali w stronę
granicy. Zginęły dwie osoby, kilkadziesiąt trafiło do szpitali,
spłonęło 150 samochodów.
Granica między obydwoma państwami została zamknięta, a miesiąc później
armia Salwadoru przekroczyła granicę z Hondurasem. Działania wojskowe
w wojnie futbolowej skończyły się 8 sierpnia 1969 roku, dzięki silnym
naciskom Organizacji Państw Amerykańskich. Zginęło w niej ponad trzy
tysiące ludzi, a oba państwa nie utrzymywały ze sobą żadnych stosunków
do 1972 roku. Oficjalnie wojna zakończyła się w 1980 roku podpisaniem
traktatu pokojowego.
Ostatecznie na mistrzostwa pojechał Salwador, który 3: 2 wygrał
trzecie, decydujące spotkanie rozegrane w Meksyku. W turnieju
finałowym rozegrał trzy mecze, stracił dziewięć bramek, nie zdobył
nawet jednej.
oprac. Piotr Żak na podstawie książki "Wojna futbolowa" Ryszarda
Kapuścińskiego (Czytelnik, Warszawa 1998)

http://www.charaktery.eu/artykuly/Psychologia-dla-Ci
ebie/1157/Psychologia-kopania/

My też się tak zachowujemy groteskowo gdy chodzi o naród, czy też ten
Jezus, który broni brazyli, przecież to powtórka obronionego karnego
przez Boga, jak to ogłosił ostatnio biskup. Lub poseł pis, który
wypisywał że kibole bronią, jako jedyni, honoru ojczyzny bijąc ruskich.

2. Data: 2012-06-20 17:03:45

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 20 Jun 2012 09:39:34 -0700 (PDT), Voyager napisał(a):

> "W Ameryce Łacińskiej [

Tam nie mają co robić.
--
XL

3. Data: 2012-06-20 17:06:45

Od: Voyager <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka napisał(a):
> Dnia Wed, 20 Jun 2012 09:39:34 -0700 (PDT), Voyager napisaďż˝(a):

> Tam nie majďż˝ co robiďż˝.
> --
> XL

Raczej traktują fudbol jak polacy naród, podobnie głupowato się
zachowują.

4. Data: 2012-06-20 22:30:32

Od: neo <d...@y...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie wiń ludzi za to, że nie rozumieją świata i wszystko im się miesza.

Ich przodkowie (z takimi samymi mózgami jak oni mają teraz) przed 2
milionami lat mieszkali w jaskiniach i żyli w grupach maks. 30
osobników.

Teraz mamy globalną wioskę i nikt nie wie co z tym począć. Mamy stare
nawyki a nowy świat, wszystko się miesza. Jezus z piłka itd.

Ale tak naprawdę wszystkie te systemy mają wspólną podstawę,
eliminacja agresji (sędzia i żółta lub czerwona kartka w piłce nożnej,
kara boska w religii) i promowanie kooperacji opartej na dialogu.

5. Data: 2012-06-22 21:42:04

Od: Voyager <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

neo napisał(a):
> [...]
> eliminacja agresji (sędzia i żółta lub czerwona kartka w piłce nożnej,
> kara boska w religii) i promowanie kooperacji opartej na dialogu.

Ten Jezus z piłką jest groteskowy prawda? Ostatnio jeden z naszych
biskupów ocenił że karnego obronił bramkarz z pomocą Boga, też śmiechu
warte. Ale jeszcze sto lat temu by to czuli jaką prawdę, jak obronę
częstochowy. Groteskowe zachowania nas wszystkich widać z czasem lub z
dystansu do gromady. I wcale bym się nie zdziwił jakby ludzie nagle
zaczeli chodzić na czworaka i traktować takie zachowanie jak
najbradziej autentyczne i całe gremium biologów by uzasadniało, że to
bardzo zdrowe bo kręgosłup nie ma takiego obciążenie i porody byłby
bezbolesne bo się by miednica poszerzyła, czyli ludzie postępowali
wbrew naturze chodząc na dwóch nogach. Dlatego do wszystkie trzeba
mieć dystans, nawet do siebie. Ten Jezus grający w piłkę to jest
niebezpieczne, bo po co stać na bramce, po co pomagać, po co się
uczyć, jak wszystko bozia załatwi. Dlatego powinni wycofać religię ze
szkół bo psychologicznie szkodzi ucznią i oni zamiast działać zrzucają
działanie na los, a w tych czasach to karkołomne.

6. Data: 2012-06-23 22:46:31

Od: neo <d...@y...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 22 Cze, 23:42, Voyager <r...@g...com> wrote:

> Ten Jezus z piłką jest groteskowy prawda?

Mieszanka wzorców kulturowych. Poczytaj sobie:

http://ecsmedia.pl/c/kulturowe-ramy-zachowan-spolecz
nych-podrecznik-psychologii-miedzykulturowej-b-iext6
234719.jpg

Najlepszy specjalista w Polsce w te klocki. Cała masa najnowszej
literatury w przypisach.

Dla psychologa międzykultorowego nie ma "śmieszne", "nie śmieszne". Są
dane wyjściowe, inżynieria społeczne i efekt końcowy.

> Ostatnio jeden z naszych
> biskupów ocenił że karnego obronił bramkarz z pomocą Boga, też śmiechu
> warte.

Spoko. Ja się nie śmieję, tylko patrzę.

(ok, dobra, śmieszne! ale nikomu ani mru mru, że się śmiałem, ok :)

> [...]
> dystansu do gromady. I wcale bym się nie zdziwił jakby ludzie nagle
> zaczeli chodzić na czworaka i traktować takie zachowanie jak

Genialnie to powiedziałeś :D

> [...]
> szkół bo psychologicznie szkodzi ucznią i oni zamiast działać zrzucają
> działanie na los, a w tych czasach to karkołomne.

Racja. Ale ostatecznie to cholera wie jaka kultura mogłaby nas ocalić.
Mamy kilka podstawowych wzorców cywilizacyjnych, tak? Zależy czy
chcesz przyjąć podział Konecznego czy Huntingtona:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Cywilizacja

Na każdą cywilizację składa się zestaw elementów, które możesz
wyjmować i przekładać na inny grunt, jak potrafisz.

A ponieważ jest XXI wiek i społeczneństwo się globalizuje, to wychodzą
z tego różne rzeczy.

Memy się łączą, dzielą, walczą współpracują .... jeszcze z tego nie ma
zupy, na razie składnika zostały włożone do jednego gara i ktoś to
podgrzewa :D

7. Data: 2012-06-24 17:30:52

Od: Voyager <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

neo napisał(a):

> [...]
>
> Memy się łączą, dzielą, walczą współpracują .... jeszcze z tego nie ma
> zupy, na razie składnika zostały włożone do jednego gara i ktoś to

Kultura ocalić???? Kultura nas raczej nie ocali. Dlatego nie ma co
patrzeć na kulturę a lepiej na ludzi. Dlatego że człowiek przez to że
żyje wymyka się ustalenią, definicją, które tylko na jakiś czas
określają jego twarz, jego stan. Jeśli najlepsza kultura więzi ludzi i
niepozwala się zweryfikować i zmieniać, to staje się represyjna i
wtenczas nie dotyczy problemów, które dzieją się w ludziach. Dlatego
np młodzież ziewa i nudzi się na religii, bo ona nie wyraża problemów
współczesnych. I my mamy taką represyjną kulturę która jak się
okazuje , zdajesz maturę i nagle widzisz, że to ci nie jest potrzebne
w życiu, bo jest anachroniczne, ale za to jak fascynują rzeczy
aktualne, czyli pasje i zainteresowania poniektórych, dały lepsze
rezultaty niż nasza edukacja.

8. Data: 2012-06-25 21:07:52

Od: neo <d...@y...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 24 Cze, 19:30, Voyager <r...@g...com> wrote:

> [...]
> w życiu, bo jest anachroniczne, ale za to jak fascynują rzeczy
> aktualne, czyli pasje i zainteresowania poniektórych, dały lepsze

Czyli co? Brak organizacji i anarchia?

Umrze połowa populacji. Pozostali i tak się zorganizują i tak wróci
stare.

Ważny jest poziom rozwoju nauki i stopień jej rozprzestrzenienia.

Od tego jest net. Ale mamy go dopiero 20 lat.

To mało w porównaniu z 2 mln lat przez które chodzimy po ziemi jako
hominidy.

Tak se myślę.

9. Data: 2012-06-25 21:12:55

Od: Jaroslaw Sakowski <j...@b...loc> szukaj wiadomości tego autora

neo <d...@y...pl> writes:

> Ważny jest poziom rozwoju nauki i stopień jej rozprzestrzenienia.
>
> Od tego jest net. Ale mamy go dopiero 20 lat.

Szerzej 30, nie ekscytowal bym sie zreszta.
Siec eksperymentalna laczaca uniwerki USA byla juz rozbudowana w 1974.

> To mało w porównaniu z 2 mln lat przez które chodzimy po ziemi jako
> hominidy.
>
> Tak se myślę.

A co ma net z ewolucja?

--
JS

10. Data: 2012-06-25 21:23:08

Od: Voyager <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

neo napisał(a):

> [...]
>
> Od tego jest net. Ale mamy go dopiero 20 lat.
>
> To mało w porównaniu z 2 mln lat przez które chodzimy po ziemi jako

Wszystkie definicje kultury i projekty naukowe są bardziej zwiewne niż
ci się wydaje. W latach dwudziestych obowiązkowo mężczyźni mieli
bródkę, czy brodę i zaczeła się nowa moda na golenie brody, z tego
powodu wybuchały skandale, bo taki ojciec jak wrócił do domu wygolony
jak tyłek niemowlaka, to jak go żona zobaczyła, nigdy go nie widząc
bez brody, darła się bardziej niż gdyby przylazł goły do domu. Ludzie
byli przezwyczajeni przez lata do brody i myśleli że tak powinno być.
Tak samo jest z naszymi teoriami, wydają się coś określać raz na
zawsze, a za parę lat są nieprawopodobnie głupie. Dlatego że człowiek
kształtuje obraz świata, a że żyje i swoim ruchem przesuwa się do
przodu, definicję tracą aktualność. Ale za każdym razem wiemy więcej,
więc przyszłe pokolenie napewno nas zadziwi.

Maly Jurisic Park
/
Popieram.
co to "uczucia religijne"?