Zupa gulaszowa

1. Data: 2013-04-04 16:19:02

Temat: Zupa gulaszowa
Od: Stachu Chebel <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Miałem ostatnio chcicę na polędwicę wołową. Niestety, nie rzucili.
Zakupiłem kawałek udźca wołowego (~1.5kg) bez koncepcji co dalej z tym
uczynić. Po rozfoljowaniu mięcho wyglądało delikatnie mówiąc dość
smutnie. Szpejów od cholery i trochę. Myśle se, że jak zacznę
odszpejowywać, to guzik z tego zostanie do żarcia. No to wpadłem na
pomysł, zrobię gulaszową. Krok po kroku jak zaimprowizowałem:

1) Pociaprałem mięcho razem ze szpejami w kostkę (max. 1cm). Jest
trochę zabawy, ale co tam. Można pociaprać byle jak. Wzdłuż, w poprzek
włókien , jak komy wygodnie.

2) Do gara wciepujemy na rozgrzany olej 3 dupne cebule pociaprane byle
jak, parę listków laurowych, z pół garści ziela angielskiego (nie
żałować!!) i podlewam jasnym sosem sojowym. Tak z pół szklanki.
Pitraszę to tak ze 3 minuty na ostrym ogniu.

3) Wciepuję do tego teraz pociapraną wołowinę i myrdam w garze to
wszystko tak długo, aż wszystkie kawałki miącha są przyrumienione. 3-4
minuty.

4) Teraz podlewam to wodą, tak aby zakryć całość, podsypuję pieprzem i
niech się to pitrasi ze 2 godziny. Oczywiście co jakiś czas uzupełniam
H2O. Hahh !!! Po szpejach śladu nie zostanie! Pięknie się wytopią w
tej zołzie!! MAJERANEK !! NIE ŻAŁOWAĆ!! Śmiało 1/2 torebki...

5) Równolegle w drugim garze robię wywar. Cebula, czosnek, pieprz
ziarnisty, marchewa, pietrucha, seler. Zaczynam pitrasić wywar ok. 1h
po wystartowaniu wołowiny, czyli do finału jest jeszcze druga godzina.

6) W międzyczasie ciapram w kostkę kartofle w kostkę (tak na oko 1/2
kila).

7) Na pół godziny przed finałem wyciągam warzywa z wywaru, ciapram je
w kostkę i wciepuję z powrotem razem z kartoflami. Aha!! bym
zapomniał.. Trzy papryki trójkolorowe pociaprane w kostkę też tam
wjeżdżają.

8) Teraz do miącha dodaję 3-4 łyżki przecieru pomidorowego, słodka
papryka mielona (nie żałować, może być cała torebka, ostra papryka
mielona - ilość w/g gustu). I pitrasimy to jeszcze 1/2 godziny.

9) Teraz wciepujemy miącho razem z sosem do wywaru i pitrasimy jakieś
5 min.

10) FINAŁ !! Zasmażka: 1/2 kostki margaryny, 2-3 łyżki mąki i złocimy
na patelni. Jak się zezłoci, dodajemy na patelnię 2-3 chochle wywaru i
mieszamy, coby na się później gluty nie porobiły. Gotową zasmażkę
walimy spowrotem do głównego gara i na max. ogniu jeszcze jakieś 5
min. ciągle mieszając.

Efekt: Mmmmmm.... Jak macie jakieś pomysły do modyfikacji,
dawajcie !!

P.S. A może by tak jeszcze do tego sypnąć Oregano??

2. Data: 2013-04-04 16:25:07

Temat: Re: Zupa gulaszowa
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 4 Apr 2013 09:19:02 -0700 (PDT), Stachu Chebel napisał(a):

> Jak macie jakieś pomysły do modyfikacji,
> dawajcie !!

Udziec wołowy? - ciachanie go na kawałeczki i cudowanie toż to profanacja,
przecież to wspaniałe mięso na pieczeń właśnie...
--
"Wśród wszystkich przypadków tzw wyleczeń w medycynie konwencjonalnej 80
procent (także w przypadku nowotworów) tak naprawdę stanowią

3. Data: 2013-04-04 16:32:06

Od: Stachu Chebel <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 4 Kwi, 18:25, Ikselka <i...@g...pl> wrote:

> Udziec wołowy? - ciachanie go na kawałeczki i cudowanie toż to profanacja,
> przecież to wspaniałe mięso na pieczeń właśnie...
> --

Uwierz na słowo, po rozfoljowaniu wyglądało toto bardzo smutnie...
Takie rzucili.. Obawiam się, że szpeja pozostałyby w pieczeni, raczej
by się nie wytopiły. No ale to tylko czyste dywagacje.

4. Data: 2013-04-04 17:11:26

Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Udziec wołowy? - ciachanie go na kawałeczki i cudowanie toż to profanacja,
> przecież to wspaniałe mięso na pieczeń właśnie...

To samo pomyślałam, ja lubię bitki, czyli zrazy wołowe w sosie własnym.

--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

5. Data: 2013-04-04 17:31:51

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 4 Apr 2013 09:32:06 -0700 (PDT), Stachu Chebel napisał(a):

> Uwierz na słowo, po rozfoljowaniu wyglądało toto bardzo smutnie...
> Takie rzucili.. Obawiam się, że szpeja pozostałyby w pieczeni, raczej
> by się nie wytopiły. No ale to tylko czyste dywagacje.

Wytopiły, wytopiły. Fkącu jak bałes się pieczeń, to trza było zrazy zrobić,

6. Data: 2013-04-04 18:34:38

Od: Qrczak <q...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2013-04-04 18:19, obywatel Stachu Chebel uprzejmie donosi:

> 2) Do gara wciepujemy na rozgrzany olej

Prawdziwy węgierski kociołek to jednak na smalcu, nie na oleju.

> [...]
> mieszamy, coby na się później gluty nie porobiły. Gotową zasmażkę
> walimy spowrotem do głównego gara i na max. ogniu jeszcze jakieś 5

A w trakcie wykonywania zasmażki Węgier tnie się tępym nożem.

> P.S. A może by tak jeszcze do tego sypnąć Oregano??

A na co to oregano, jak już wciepałeś pół torby majeranku?

7. Data: 2013-04-04 20:41:13

Od: Stachu Chebel <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 4 Kwi, 20:34, Qrczak <q...@g...pl> wrote:
> Dnia 2013-04-04 18:19, obywatel Stachu Chebel uprzejmie donosi:

> Prawdziwy węgierski kociołek to jednak na smalcu, nie na oleju.

Fakt!! Można na szpeku, albo chyba jeszcze lepiej na szpyrach.
Niestety nie miałem takowych pod łapą.

> A w trakcie wykonywania zasmażki Węgier tnie się tępym nożem.

:)))

> A na co to oregano, jak już wciepałeś pół torby majeranku?

Niby podobne, ale jednak jest różnica smakowa.

8. Data: 2013-04-05 10:51:50

Od: Qrczak <q...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2013-04-04 22:41, obywatel Stachu Chebel uprzejmie donosi:

Zamiast zasmażki zagęść zacierką.

Q, sponsorowana przez

9. Data: 2013-04-05 13:30:43

Od: tomjas <t...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 05 Apr 2013 12:51:50 +0200, Qrczak wrote:
> Dnia 2013-04-04 22:41, obywatel Stachu Chebel uprzejmie donosi:

> Zamiast zasmażki zagęść zacierką.

Można też dać dużo cebuli i mało wody. Cebula się rozgotuje i naturalnei
zagęści gulasz.

10. Data: 2013-04-07 23:10:09

Od: Anai <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 04.04.2013 18:32, Stachu Chebel pisze:
> [...]

jak na mój gust za dużo w tym wszystkiego i z różnych bajek na dodatek O_o

> Uwierz na słowo, po rozfoljowaniu wyglądało toto bardzo smutnie...
> Takie rzucili.. Obawiam się, że szpeja pozostałyby w pieczeni, raczej
> by się nie wytopiły. No ale to tylko czyste dywagacje.

Nie wiem co to te szpeje, ale cza było zrobić wołowinę po burgundzku -
za starych dobrych czasów przepis podawała tu Ewa (siostra Ani)...
Przepis świetny i naprawdę nawet średniej jakości wołowina staje się w
tej postaci pyszna ;)

"Wołowina po burgundzku a la Ewa :

Składniki :

1 kg żylastej wołowiny
1 flaszka wytrawnego czerwonego wina (klasycznie : burgund)
400 g cebuli
400 g marchwi
400 g pieczarek
6 ząbków czosnku
4 listki laurowe
2 kostki rosołu wołowego
tymianek, pieprz (może być w ziarnach), sól
musztarda
ew. zielona pietruszka.

Garnek z pokrywka (najlepiej ciężką)

Wykonanie :

Wołowinę pokroić w kawałki nieco większe niż na gulasz (kawałki ok. 3
cm, nie odtłuszczać specjalnie), cebulę w piórka, marchew w grubsze
talarki, czosnek na połówki. Wszystko wrzucić do miski, dodać
tymianek, listki laurowe, pieprz i zalać butelką wina. Wymieszać,
nakryć i zostawić na noc w lodówce.

Następnego dnia odcedzić wszystko, nie wylewać (bron Boże !) marynaty.
Wyjąć kawałki mięsa z warzyw i osuszyć w papierowych ręcznikach.
Rozgrzać w garnku (z pokrywka) olej i obsmażyć kawałki mięsa ze
wszystkich stron. Wrzucić warzywa. Smażyć mieszając, kiedy cebula w
warzywach jest lekko przysmażona (naprawdę lekko, nie należy zapomnieć
o czosnku który może się przypalić) wylać ile się da oleju i zalać
marynatą. Dodać rozpuszczone w szklance gorącej wody buliony wołowe.

Całość ma się pichcić na malutkim ogniu pod przykryciem, przez 4
godziny.
Co pół godziny zamieszać drewnianą łyżką i ewentualnie dodać wody (mięso
ma być przykryte).

Po półtorej godzinie gotowania dorzucić pieczarki (małe w całości, duże
pokrojone na ćwiartki). Pół godziny przed końcem gotowania wymieszać z
wodą 2 łyżki musztardy (najlepiej z Dijon) dodać do garnka. Na tym
etapie gotowania już tylko marchew i pieczarki są jeszcze w całości,
co do kawałków mięsa to zależy ;-)

Tuż przed zgaszeniem gazu sprawdzić smak (ew. posolić, ale tylko wtedy
bo buliony maja sporo soli), wrzucić garść pietruszki (opcjonalne).

Teoretycznie podaje się to z ziemniakami, ale ja wole z ryżem (bo
lepiej się miesza z sosem...). Aha, również teoretycznie, podaje się z
takim samym winem które zostało użyte do sosu.

Wołowina po burgundzku (czyli boeuf bourguignon) znakomicie się
odgrzewa, zamraża itd. Nawet się jej smak polepsza, zupełnie jak bigos
:)
Dlatego zawsze robię tego sporo... zważywszy na czasochłonność
przygotowania."

Korzystałam z tego przepisu wielokrotnie i z czystym sumieniem polecam,
bo jest tego wart... ;)
Ja osobiście podaję z ziemnorami i fasolą szparagową - tak mi się
najlepiej komponuje i już. :D

--
***** MóJ SŁitAśNy TofFanY BloGasEk *****
http://kuchniaanai.blogspot.com/

Zupa Romana
Tym, którzy lubią lukier plastyczny - zamiast.
Co z bialek jaj (poza bezami)
Najpyszniejszy mazurek na świecie.
górna warstwa