Zywnosc modyfikowana genetycznie [Pilne]

1. Data: 2003-11-25 16:22:46

Temat: Zywnosc modyfikowana genetycznie [Pilne]
Od: "cierzy" <c...@v...net> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich. To moj pierwszy list na te grupe.

Chcialbym poznac podstawy obaw, ktore spowodowaly gorace dyskusje na temat
zywienia sie zywnoscia modyfikowana genetycznie. Co mogloby nam grozic i w
jaki sposob?

Drugie pytanie brzmi: Czy istnieja choroby, ktore moga modyfikowac DNA
czlowieka (jakies wirusy?). Uprzedzam, ze jestem laikiem w kwestii biologii, a
zwlaszcza medycyny, co pewnie zreszta wynika z tego pytania :)

Z gory dziekuje za odpowiedzi

--
[cierzy]: Jerzy Cichocki
[Gildia Horroru]: http://horror.gildia.com

2. Data: 2003-11-26 07:33:23

Temat: Re: Zywnosc modyfikowana genetycznie [Pilne]
Od: "Trapez" <t...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "cierzy" <c...@v...net> napisał w wiadomości
> [...]
temat
> zywienia sie zywnoscia modyfikowana genetycznie. Co mogloby nam grozic i

Z żywnością modyfikowaną jest tak, że nie wiadomo co z tego wyniknie.
Nauka wiele razy udowodniła, że w kwestii poznania wpływu różnych czynników
na organizm ludzki niewiele ma do powiedzenia. Wiele było przypadków takich
jak rodzenie się dzieci bez rąk po zażyciu przez matki środka
uspokajającego, który miał być neutralny lub pokazówki w stylu kąpania ludzi
w oparach DDT, aby udowodnić jaki ten środek jest nieszkodliwy. Skutki
spożywania żywności modyfikowanej mogą wyjść dopiero za kilka pokoleń lub w
postaci ukrytych nieprawidłowości, które będzie ciężko przypisać
jakiejkolwiek przyczynie. Najgorsze jest to, że firmy biotechnologiczne
ogłaszają fałszywe hasła, że ich istnienie jest konieczne ze względu na
potrzebę wyżywienia ludzkości podczas gdy na świecie istnieje jej
nadprodukcja, a największy problem to kłopoty z dystrybucją i bieda, która
niemożliwia kupno jedzenia.
Może za jakiś czas ludzie będą o wiele słabsi i życie się znacznie
skróci, ale to nie obchodzi firm biotechnologicznych, które nastawione są na
zysk. Dodatkową kwestią jest fakt konieczności dodatkowych opłat za ziarno
modyfikowane, podczas gdy normalnie rolnicy część plonów mogą przeznaczyć na
kolejny zasiew.

> [...]
biologii, a
> zwlaszcza medycyny, co pewnie zreszta wynika z tego pytania :)

Wirusy wnikając do komórki modyfikują jej DNA i taki jest sposób ich
działania.

Trapez
www.trapezonet.republika.pl

3. Data: 2003-11-26 08:16:01

Od: "Cage" <n...@c...civ.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Chcialbym poznac podstawy obaw, ktore spowodowaly gorace dyskusje na
temat
> zywienia sie zywnoscia modyfikowana genetycznie. Co mogloby nam grozic i
> jaki sposob?

Ja slyszalem jedynie o przypadkach wyginiecia np pewnego gatunku motyli,
ktory idealnie sobie zyl na zwyklej uprawie, ale gdy posiano zmodyfikowana
genetycznie... motyl jakby wyparowal... motyl nie czlowiek ale geny tez
ma... warte zastanowienia.

4. Data: 2003-11-26 22:27:18

Od: jakub <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Z żywnością modyfikowaną jest tak, że nie wiadomo co z tego wyniknie.

[...]
facet, z zywnoscia modyfikowana genetycznie masz do czynienia od
urodzenia, a Twoi przodkowie od paru tysiecy lat... Roznica polega
wylacznie na TECHNOLOGII modyfikacji, a to zacznie miec istotne
znaczenie dopiero za kilkanascie (jesli nie kilkadziesiat) lat. Nie
twierdze, ze problem nie istnieje, ale nie panikuj. To co rozne bardziej
lub mniej dotowane i honorowane zespoly naukowe robia z wirusami i
obiecuja (goloslownie) ze beda robily z bakteriami ma sie nijak do
przemyslowych upraw soi czy kukurydzy. Zgadzam sie, ze sprawa zasluguje
na baczna uwage. Ale na razie nie rob innym (i sobie...) wody z mozgu, ok?

Jakub

5. Data: 2003-11-27 09:47:10

Od: "Trapez" <t...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "jakub" <a...@g...pl> napisał w wiadomości

> Ale na razie nie rob innym (i sobie...) wody z mozgu, ok?

Chyba nie ok. Modyfikowanie jak do tej pory odbywało się na zasadzie doboru
i selekcji lub wszczepów, a nie bezpośredniej ingerencji w DNA.

Trapez
www.trapezonet.republika.pl

poszukiwany neurolog od... spastyki
bardzo zniszczone i słabe paznokcie
Borelioza, raz jeszcze
Toksoplazmoza - Znowu ale tym razem inne pytanie
Skomplikowana sprawa.