bajpasy-operacja

21. Data: 2003-12-13 09:16:39

Temat: Re: bajpasy-operacja
Od: "pestifer" <p...@U...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "C.Jola" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:brejap$m9p$1@news.onet.pl...

> Użytkownik "pestifer" <p...@U...fm> napisał w wiadomości
> zdarza
> >

> Ho ho - skąd takie wiadomości ??
> Wytłumacz mi więc, dlaczego w trybie pilnym i z niesamowitą ostrożnością
> operuje się chorych z krytycznym zwężeniem pnia??

jezeli masz jakis % zwezenia pnia to jego istotnosc powinnas pomnozyc przez
2 z uwagi na podzial, dlatego 30% pien juz jest istotny a zamkniecie zwykle
smiertelne

I wtedy naprawdę nikt nie
> przejmuje się zwężoną w 50% gałęzią marginalną....

interesujace rzeczy twierdzisz, chcialbym widziec tego, ktory zoperuje pien
i pozostawi nieruszona tak zwezona brzezna. i co wtedy? powtornie zoperuje
za pol roku jak bedzie 60%

(a swoją drogą zwężenie
> rzędu 50% zazwyczaj nie jest uważane jako istotne....)

ale powyzej juz tak

to o czym wspomnialem wynika z morfologii zwezenia
oczywiscie to wszystko jest statystyka ale...
zwezenia krytyczne powodowane sa przez stopniowo narastajaca blaszke
miazdzycowa, sa twarde i narastaja latami. jednoczesnie w miare postapu
niedokrwienia rozwija sie krazenie oboczne. w koncu tetnica sie zamyka i w
wielu przypadkach krew przeplywa naturalnymi by-passami. czy wtedy operowac?
oczywiscie, bo to krazenie nie bedzie zwykle wydolne.
etiologia zwezen niekrytycznych bardzo czesto jest skrzeplina. mozne ona
gwaltownie narosnac lub, czesciej, oderwac sie powodujac zawal. i to u
chorego bez wytworzonego krazenia obocznego.
to tak ogolnie

22. Data: 2003-12-13 17:18:02

Od: "Paweł" <p...@w...pl@niechcespamu> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
pien
> i pozostawi nieruszona tak zwezona brzezna. i co wtedy? powtornie zoperuje

Jak sie zdaje , można powiedzieć (z zastrzeżeniem oczywiście, że zależy to
od lokalizacji, historii choroby i innych indywidualnych czynników), że w
praktyce np angioplastykę stosuje sie do zwężeń> 70%. Zwężenia 50% traktuje
się jako jeszcze nie wymagające interwencji i zostawia je sie w spokoju,
nawet jeśli już robi się angioplastykę w innym miejscu i możnaby to załatwić
za jednym podejściem. Przyznam się, że trochę mnie ta powściągliwość dziwi,
bo zazwyczaj, mimo statyn itp trzeba wracać do tego miejsca po kilku latach
(nie mówiąc o możliwości bardziej dramatycznego rozwoju wypadków).
Co na to PT specjaliści?

23. Data: 2003-12-13 18:16:09

Temat: Odp: bajpasy-operacja
Od: "Wojciech Chmielnicki" <e...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik pestifer <p...@U...fm> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:brelbp$7fg$...@a...news.tpi.pl...

> [...]
przez
> 2 z uwagi na podzial, dlatego 30% pien juz jest istotny a zamkniecie

IMHO nie w tym rzecz. Blaszka miazdzycowa zajmujaca znaczna wiekszosc
naczynia jest z reguly stabilna. Czesciej niestabilnoscia wykazuja sie
mniejsze blaszki, zajmujace 50%.
Dlatego w sumie oboje macie racje - robi sie by-passy przy zwezeniach
krytycznych, bo jest duza szansa, ze przy obciazeniu serca dojdzie do
uposledzenia przeplywu i nastepowego wytworzenia skrzepliny; ale prawda jest
rowniez, ze zrodlem zawalu powstajacego na podlozu oderwanej blaszki
miazdzycowej jest czesto zwezenie 50%.

pozdrawiam
Wojtek

24. Data: 2003-12-13 20:07:02

Od: "pestifer" <p...@U...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wojciech Chmielnicki" <e...@m...pl> napisał w wiadomości

> [...]
jest
> rowniez, ze zrodlem zawalu powstajacego na podlozu oderwanej blaszki

wybacz, ale zparzeczasz potwierdzajac
poza tym nigdy nie odrywa sie blaszka miazdzycowa, odrywa sie skrzeplina
pierwotna albo powstajaca na podlozu peknietej blaszki miazdzycowej

25. Data: 2003-12-13 20:10:37

Od: "pestifer" <p...@U...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Paweł" <p...@w...pl@niechcespamu> napisał w wiadomości

> [...]
latach
> (nie mówiąc o możliwości bardziej dramatycznego rozwoju wypadków).

obecnie wskazaniem do angioplastyki nie jest % zwezenia a mnogosc i
lokalizacja zmian oraz doswiadczenie zespolu
w tej chwili robi sie juz plastyki pnia co jeszcze kilka lat temu bylo nie
do pomyslenia
angioplastyka nie jest zabiegiem tak dramatycznym jak pomostowanie naczyn
wiencowych i mozna ja robic nawet co kilka miesiecy

26. Data: 2003-12-13 23:01:41

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 13 Dec 2003, C.Jola wrote:

> Wytłumacz mi więc, dlaczego w trybie pilnym i z niesamowitą ostrożnością
> operuje się chorych z krytycznym zwężeniem pnia?? I wtedy naprawdę nikt nie
> przejmuje się zwężoną w 50% gałęzią marginalną.... (a swoją drogą zwężenie
> rzędu 50% zazwyczaj nie jest uważane jako istotne....)

nie jest istotnie - na pewno pod katem by-passow - jesli juz
to moze to ptca. Oczywiscie sa to rozwazania teoretyczne
i trzeba rozwazac indywidualnie

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz

27. Data: 2003-12-13 23:03:05

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 13 Dec 2003, pestifer wrote:

> interesujace rzeczy twierdzisz, chcialbym widziec tego, ktory zoperuje pien
> i pozostawi nieruszona tak zwezona brzezna. i co wtedy? powtornie zoperuje
> za pol roku jak bedzie 60%

mozna zrobic ptca? mniej inwazyjne dzialanie.

P.

28. Data: 2003-12-14 08:43:24

Od: "Wojciech Chmielnicki" <e...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik pestifer <p...@U...fm> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:brfrf7$qvq$...@a...news.tpi.pl...

> wybacz, ale zparzeczasz potwierdzajac
> poza tym nigdy nie odrywa sie blaszka miazdzycowa, odrywa sie skrzeplina
> pierwotna albo powstajaca na podlozu peknietej blaszki miazdzycowej

Wybacz, ale czepiasz sie rozwazan teoretycznych, nie majacych wiekszego
wplywu na nasz problem. Owszem, najpierw na podlozu peknietej blaszki
powstaje skrzeplina (ktora powstaje wskutek kontaktu krwi z czynnikiem
tkankowym, aktywujacym zewnatrzpochodny uklad krzepniecia, znajdujacym sie
fizjologicznie w blonie zewnetrznej tetnicy, a w przypadku blaszki rowniez w
jej rdzeniu). Tylko to zadnego znaczenia nie ma dla problemu, ktory brzmial:
ktore blaszki sa grozniejsze, ktore sa czestszym zrodlem zawalu.
A grozniejsze sa te, w ktorych stosunek rdzenia lipidowego do
lacznotkankowej otoczki jest najwiekszy, i gdzie jest najwiekszy naciek
zapalny - bo makrofagi produkuja enzymy proteolityczne, dodatkowo
uszkadzajace otoczke. Czyli tzw. blaszki ranliwe.
I tak wrocilismy do pytania, od ktorego dyskusja sie zaczela: jakie blaszki
sa bardziej narazone na pekniecie, czy te zajmujace 50% naczynia, czy te w
zwezeniu krytycznym. Z tego co pamietam, to nie ma tu liniowej zaleznosci
(wieksza blaszka - wieksze ryzyko niestabilnosci) i na podstawie wielkosci
uposledzenia przeplywu nie da sie o tym wnioskowac. Chyba, bo nie jestem do
konca tego pewien, a nie chce mi sie tego szukac, niech mnie jaki kardiolog
poprawi, wdziecznym bede. Wiem, ze w tetnicach szyjnych za pomoca MRI mozna
okreslic stopien stabilnosci blaszki, i ze przy tej samej wielkosci blaszki
miazdzycowej ryzyko udaru jest wielokrotnie wieksze, jesli blaszka jest
niestabilna. Czyli nie wielkosc blaszki, a jej stabilnosc ma ostatecznie
najwiekszy wplyw na rokowanie.

pzdr
W.

29. Data: 2003-12-14 09:36:16

Od: "pestifer" <p...@U...fm> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Piotr Kasztelowicz" <p...@a...torun.pl> napisal w wiadomosci
.am.torun.pl...

> mozna zrobic ptca? mniej inwazyjne dzialanie.

mazna ale kazdy zrobi tam by-pass bo jest to pewniejsze, lepsze rokowanie
odlegle a wiadomo, ze zmiana sama nie zniknie
poza tym chcac robic PTCA trzeba bedzie sie przecisnac przez ten zwezony
pien

30. Data: 2003-12-14 09:41:23

Od: "pestifer" <p...@U...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik pestifer <p...@U...fm> w wiadomości do grup
> dyskusyjnych napisał:brfrf7$qvq$...@a...news.tpi.pl...

> Wybacz, ale czepiasz sie rozwazan teoretycznych, nie majacych wiekszego
ciach

nie mialem takiego zamiaru, wybacz jesli tak to odebrales
powtorze, ze chodzilo mi o to, ze mniejsze zwezenia czesto nie sa powodowane
przez blaszke miazdzycowa a przyscienna skrzepline i dlatego sa czestsza
przyczyna zawalow
jest jakas zaleznosc miedzy wielkoscia blaszki a jej stabilnoscia ale tez
musialbym poszperac

Jaki to lekarz??
wcześniak
wykrywanie ciąży