Re: bioenergo....... do Cienia

From: "Zbyszek" <Z...@p...com>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: bioenergo....... do Cienia
Date: Mon, 4 Dec 2000 09:16:36 +0100

Wybacz Cieniu ale tego nie rozumiem:

> [...]
> grubego tylko dlatego, ze komorki jego sluzowki dziela sie wyjatkowo
> szybko. Poniewaz wada ta jest dziedziczna, w drugim pokoleniu nastepuje
> juz znaczny przyrost uszkodzen DNA i nowotwory pojawiaja sie wczesniej,
> glownie w jelicie, ale takze w innych tkankach. W pokoleniu trzecim
> nowotwory dotykaja juz ludzi w wieku lat dwudziestu-trzydziestu i
> pojawiaja sie praktyczne we wszystkich tkankach. Jezli zdazy sie, ze ci
> ludzie maja dzieci, to pokolenie czwarte dotkniete jest nowotworami juz w
> dziecinstwie i rzecz jasna jest to pokolenie ostatnie.

Czy mógłbyś mi wyjaśnić dlaczego te same geny w tych samych warunkach u
dziedzica miałyby wywoływać raka wcześniej w każdym kolejnym pokoleniu??
Jeżeli tak to sądzę, że przy ich przekazywaniu musiałaby za każdym razem
zachodzić jakaś mutacja. Czy tak? Dodaję, że moje wiadomości z tej dziedziny
(dziedziczenie) pozostają na poziomie liceum ogólnokształcącego.
Będę wdzięczny za odpowiedź.

> Palenie tytoniu jest jednym z najskuteczniejszych srodkow
> inicjujacych nowotwory i w dodatku powszechnie dostepnym. Nastepnie
> zwiekszona szybkosc podzialow komorkowych w wyniku roznych procesow
> zapalnych lub nawet najzwyklejszych procesow fizjologicznych, promuje
> rowniez podzial komorek potencjalnie nowotworowych(tych z uszkodzeniami)
> jezli wypadna one spod kontroli podzialow rozwija sie nowotwor.

Niektóre źródła podają, że palenie do 20 papierosów dziennie zmniejsza
statystyczne prawdopodobieństwo raka jelita grubego jak 1:5. Czy jest Ci coś
wiadomo na ten temat. (Oczywiście taka osoba może wcześniej zemrzeć na raka
płuc i dlatego ten sposób nie jest godny polecenia.)

Pozdrowienia, Zbyszek