Wariacje na temat: chutney. tylko dla Basi i Ani ;)

1. Data: 2002-05-10 14:56:14

Temat: Wariacje na temat: chutney. tylko dla Basi i Ani ;)
Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

Chutney to takie mazidlo bardziej niz sos - bardzo to dobre na
kawal chleba z dobrym serem...albo "przy boku" z curry (tu juz
sobie miejsce rezerwuje mango chutney...), do hamburgerow tez sa
rozne takie.

Poniewaz mazidlo to nie slowo dla eleganskiego towarzystwa, wiec
bede uzywac slowa zastepczego SOS, bo nic innego mi do glowy nie
przychodzi.

baza sosu /chutney sa owoce, cebula, cukier, sol, ocet. zaraz
moga na mnie poleciec gromy, ze jak to owoce...a gdzie warzywa?
zgadzam sie. robilam chutnej z kabaczka (taki sobie), i z czegos
jeszcze, ale wole owocowe. najmniej jablkowe bo za nic nie
chcialy porzadnie zgestniec. dobre wychodzi ze sliwek

wiec moga byc baza warzywa, ale owoce tez tam sa , nawet jesli
tylko-li w formie rodzynek/rodzynkow.

dzialania - posiekac, wrzucic do gara, powoli dusic, az odparuje.

szczegoly: dawniej robilam tego duzo, od paru lat mniej, nie wiem
dlaczego, wiec opieram sie na przepisach, ktore sa najbardziej
umazane.

1. MORELOWY
---------------------------
3/4 ks suszonych moreli,
3/4 l goracej wody
10 duzych zabkow czosnku
10cm kawalek bulwy imbiru (korzen to chyba nie jest...)
ze 300ml octu ( w przpeisie napisane 1/4 l, i moj odreczny
dopisel - WIECEJ!!!!)
1/2 kg cukru (moj dopisek - MNIEJ!!!!!!!!!!!
1/4 lyzeczki soli (moj dopisek - WIECEJ!!!!)
1/4 lyzeczkki pieprzu cayenne
tak 15-20 deko rodzynek/rodzynkow

w goracej wodzie namoczyc morele. 4 h.
posiekac czosnek, imbir, wymieszac z odrobina octu, dobrze
pomieszac.PRAWIE cala reszte wszystkiego wrzucic do sagana, .
gotowac przez ok 45 min, czesto mieszajac. dodac RODZYNKI,
gotowac dalej az geste i - uwaga - blyszczace.
schlodzic i do wyparzonych/wyprazonych sloikow.

2. AGRESTOWY
--------------------------
2kg agrestu (ziel.)
1/2 kg cukru (NAJlepszy jest brazowy)
1 litr octu
1/2 kg cebuli
3/4kg rodzynkow
10dkg gorczycy
5dkg ziela ng w proszku
10 dkg soli

Cukier + 1/2 octu - gotowac az bedzie syrop, dodac posiekana
cebule, rodzynki, lekko zmasakrowana gorczyce, ziele, sol.
gotowac agrest w resszcie octu az miekki. wymieszac z syropem,
gotowac po malenku tak z godzine az bedzie zloto-brazowe i GESTE.

3. GRUSZKOWO-PAPRYKOWY
-------------------------
2 kg twardych gruszek (waga po oporzadzeniu+ pokroic dorbno)
1/2kg cebuli (pociachac drobno)
1/2 kg pomidorow (obrac, pociachac)
2 zielone papryki - pociachane
1/2 kg brazowego cukru
1/4kg rodzynkow
2 zabki czosnku - posiekane
szczypta cayenne
1 lyzeczka imbiru w proszku
850 ml octu zagotowanego z listkiem, gorczyca, zielem
10g soli.

gruszki,cebule, pomidory - do sagana, gotowac bardzo powoli przez
20 minut, albo az cebula bedzie miekka. Dodac reszte i gotowac
powolutku tak z 1 1/2 godz - mieszac, bo cholerstwo zawsze
przywiera (jak biogos). gotowe jak geste i maziowate ;)

MOJE TAKIE COS JAK SZYBKI ANANANANASOWY CHUTNEY

bardzo dobre na kawalku smazonej syznki - "zwyklej",
wedzonej/surowej

ananas z puszki (jak kto sie uprze moze miec prawdziwy),
pociachany na male kawalki
mala cebula - jak wyzej.
w malej ilosci soku z ananasa dusic co wyzej,w miedzyczasie do
malego foliowego woreczka wlozyc caly pierpz, cala gorczyce, te
male czarne, jak im tam - czarnuszka i kumin. zawinac woreczek ,
polyz na deseczce i ..jaknie przylozyc temu pakunkowi walkiem!!!
znaczy sie, delikatnie mowiac - pogniesc ziarenka. a zupelnie
elegancko by bylo z mozdzierzu. ale nie na proszek bo urok jest w
kawalkach ;)
dodac do anananana...i cebuli, dodac ostu, sporo, odac soli i
cukru - ma byc slodko-kwasne z odczuciem soli ;) ma byc
wytrawno-slodko-kwasne...dusic tak z pol godziny, az sos
syparuje. poniewaz musi byc niezle octowate, to ja gotuje szybko
najpier, jak sporo wyparuje a rzecz juz wyglada na gotowa (ananas
przejrzysty, tak samo cebula) to dodaje jeszcze octu. najlepiej
jakis szlachetny ocet uzyc i gotowac bez przykrycia..

dlugo wyszlo, a przepisow jeszcze mam...mam szukac?

Krysia

K.T. - starannie opakowana

http://www.newsgroups.com The #1 Newsgroup Service in the World!
-----= Over 100,000 Newsgroups - Ulimited Fast Downloads - 19 Servers =-----

1. Data: 2002-05-10 15:03:52

Temat: Re: Wariacje na temat: chutney. tylko dla Basi i Ani ;)
Od: "Ana" <a...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomosci news:i3lndu0emnh84v3ems4j3fr39ri6pp3f5k@4ax.com...
> [...]
> rozne takie.

dlugo wyszlo, a przepisow jeszcze mam...mam szukac?

Krysiu jestes wspaniala, drukuje i biore do domu zeby przeanalizowac ...
(juz weekend hurrraa)
Szukac szukac, moze daruje Ci dzis, idz do ogrodka, ale jak cos znajdziesz
to dawaj!!!
Jade jutro na wies, dom powiesze po niedzieli (skrot myslowy bo sie
spiesze), zapomnialam dzisiaj.
AniaK rsb

1. Data: 2002-05-10 15:08:43

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>to dawaj!!!
>Jade jutro na wies, dom powiesze po niedzieli (skrot myslowy bo sie

no, jesli ktokolwiek poza garstka osob ten skrot myslowy zrozumie
to bedzie dobrze...

Krysia rsb

1. Data: 2002-05-10 15:15:49

Od: "Basia" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czuje sie uprzywilejowana ;-)) No i wdzieczna tez jestem, dzieki Krysiu za
pamiec, bede warzyc chytneye(kiedy, to sie zorientujesz po intensywnej
czkawce)

pozdroweczka
Basia

1. Data: 2002-05-10 16:36:40

Od: Mikie <m...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

> no, jesli ktokolwiek poza garstka osob ten skrot myslowy zrozumie
> to bedzie dobrze...

Pranie??

Mikie

1. Data: 2002-05-10 17:30:27

Od: Aleksander Kłosiewicz <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krysia Thompson" <K...@h...fsnet.co.uk>
napisał w wiadomości
> [...]
> rozne takie.
> dlugo wyszlo, a przepisow jeszcze mam...mam szukac?

Mango, pomidorowy i jesli laska sliwkowy
A wogle to czemu tylko dla Basi i Ani ??
Jakies kolo wzajemnej adoracji ?
pozdr.Alex

1. Data: 2002-05-10 17:31:01

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 10 May 2002 18:36:40 +0200, Mikie <m...@g...de>
wrote:

>Pranie??
>
>Mikie

probuj dalej. zimno.

1. Data: 2002-05-10 18:22:29

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

>Mango, pomidorowy i jesli laska sliwkowy
>A wogle to czemu tylko dla Basi i Ani ??
>Jakies kolo wzajemnej adoracji ?
>pozdr.Alex

e tam kolo od razu...to te dwie damy mnie zapytaly o chutney a ja
sie zobowiazalam poszperac i napisac..w tzw meidzyczasie
zadzialala skleroza...

K, ide szpreac, jak nie wro za godzine ot prosze wyslac psy
goncze i specjalistow od sklerozy ;)

1. Data: 2002-05-11 06:24:51

Temat: Re: chutney gruszkowy
Od: "Jola L-L" <j...@p...interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

Przepis pochodzi od mamy Ursyna z Kielc. Do tej pory dostawalismy gotowce w
sloikach, a od kilku dni posiadam kartke z tymze przepisem. Jest rewelacyjny
ten chutney.

CHUTNEY GRUSZKOWY

2 kg dojrzalych gruszek
30 dag cebuli
4-5 zabkow czosnku
20 dag suszonych daktyli ( bez pestek)
kawalek swiezego imbiru ( niekoniecznie)
2 pomarancze
cytryna
papryka chili ( Ula nie dala)
250 ml octu winnego
20 dag cukru
po 1 lyzeczce ziaren gorczycy, mielonej kolendry, cynamonu i soli

Gruszki obrac, wykroic gniazda nasienne, miazsz pokroic w kostke. Obrana
cebule , czosnek, i chili ( bez pestek) drobno posiekac. Dodac pokrojone
daktyle, obrany i starty imbirsok z pomaranczy i cytryny, ocet i przyprawy.
Wymieszac, gotowac ok. 20 min. Dosypac cukier, gotowac dalsze 30 min. Goracy
chutney wlozyc do cieplych sloikow i szczelnie zamknac. Gotowy do jedzenia
PO MIESIACU.

Jola L-L
PS w tym sezonie ja i moja mama zabieramy sie za " produkcje" tego chutneja
do spizarni:))

1. Data: 2002-05-11 06:49:07

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 11 May 2002 08:24:51 +0200, "Jola L-L"
<j...@p...interia.pl> wrote:

> [...]
>
> Jola L-L
>PS w tym sezonie ja i moja mama zabieramy sie za " produkcje" tego chutneja

ooooo - i nie tylko tego, wez wrzuc sliwki, rabarbar, jakies
egzotyczne (brzoskiwnie suszone) i pewnie bedzie tez bardzo
dobry. a ja potem poszukam tych innych co to Alex prosil

hej !!! kuchnie świata ???
Co kupilam
Robie miks o kalarepce bo sezon (P)
Czy ktoś wie