Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
-for-mail
From: "Robakks" <r...@o...pl>
Newsgroups: pl.sci.filozofia,pl.sci.psychologia
Subject: Re: co to jest informacja? [crosspost]
Date: Wed, 25 Aug 2010 12:49:01 +0200
Organization: http://onet.pl
Lines: 65
Message-ID: <i52seu$beg$1@news.onet.pl>
References: <i41daj$6ab$1@inews.gazeta.pl> <i4g8j3$btn$1@inews.gazeta.pl>
<3...@z...googlegroups.com>
<i4ga8i$i7s$1@inews.gazeta.pl> <i4ir8u$tos$3@news.dialog.net.pl>
<i4iutt$e6j$1@inews.gazeta.pl> <i4m306$osb$3@news.dialog.net.pl>
<i4m5ia$vk9$1@news.onet.pl> <i4nosk$7ru$1@inews.gazeta.pl>
<i4qrpp$i80$1@news.onet.pl> <i4ruip$m1l$1@inews.gazeta.pl>
<i4t7af$7ot$1@news.onet.pl> <i4tb9e$i9u$1@inews.gazeta.pl>
<i4um9d$fl3$1@news.onet.pl> <i4vtng$5vq$1@news.net.icm.edu.pl>
<i4vulm$spo$1@news.onet.pl> <i4vvg2$fm0$1@inews.gazeta.pl>
<i4vvoo$lu$1@news.onet.pl> <i5008p$29k$1@news.onet.pl>
<i50vld$tuu$1@news.onet.pl> <i510ja$nkk$1@usenet.news.interia.pl>
<i513ca$938$1@news.onet.pl> <i514k9$cun$1@news.onet.pl>
<i515uc$h28$1@news.onet.pl> <i51a1n$a5q$1@inews.gazeta.pl>
<i51dq3$8g0$1@news.onet.pl> <i5286t$jkq$1@news.onet.pl>
<i52fck$4v5$1@news.onet.pl> <i52h18$n0$1@usenet.news.interia.pl>
<i52ood$la$1@news.onet.pl>
NNTP-Posting-Host: chello089073079001.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="UTF-8"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1282733342 11728 89.73.79.1 (25 Aug 2010 10:49:02 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Wed, 25 Aug 2010 10:49:02 +0000 (UTC)
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5931
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5931
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.filozofia:206567 pl.sci.psychologia:555763
Ukryj nagłówki
"Piotrek Zawodny" <p...@o...pl>
news:i52ood$la$1@news.onet.pl...
> W dniu 2010-08-25 09:33, Robakks pisze:
>> "Piotrek Zawodny" <p...@o...pl>
>>> Niezbyt mi pasuje (do formy buddyjskiej) Pana powiązanie formacji z
>>> predyspozycjami. O ile wiem, formacje a predyspozycje to dokładnie
>>> to samo.
>>
>> Predyspozycje (zdolności) są wrodzone, a formacje (programy)
>> są nabyte. Nie ma potrzeby zrównywać tych słów, skoro są różne.
>
> W ciągu przyczynowym jaki podałem (niewiedza -> formacje -> świadomość -> nazwa i
kształt -> ...)
> formacje są tym samym. Dlaczego? Formacje mogą być zarówno teraźniejsze
(kształtowanie teraz) jak
> i mogą być jakimś efektem kształtowania z "kiedyś" (predyspozycje). Te ostatnie też
są formacjami,
> tylko że z "kiedyś".
>
> W ciągu przyczynowym, jaki podałem, formacje są ukształtowaniami dokonanymi w
poprzednim (-ich)
> życiu. Świadomość, jako następny element ogniwa, jest świadomością w tym życiu.
Niekoniecznie. Przyglądnij się temu ciągowi:
->
niewiedza = nic nie wiem
->
formacje = zaistniały warunki abym wiedział
->
świadomość = skupiłem uwagę na tym co postrzegam
->
nazwa i kształt = rzeczom rozpoznanym nadaję nazwy i rozróżniam
po kształcie
->
Jak widzisz wcale nie muszę odwoływać się genetyki, bo rzecz
dotyczy mnie tu i teraz. Opisuję co jest :-)
. . .
Edward Robak* z Nowej Huty
~>°<~
miłośnik mądrości i nie tylko :)
>> PS. Wydaje mnie się Kolego Piotrek, że zbyt dużą wagę przywiązujesz
>> do urody słów tracąc przez to desygnaty tych słów, a więc rzeczy,
>> których te słowa bezpośrednio dotyczą. W konsekwencji pozostają
>> Ci słowa, ale ich treść ginie w mrokach niewiedzy... :)
>>
>> Ten cytat który podawałeś brzmiał:
>> "Według Buddy świadomość bierze się z formacji (predyspozycji)."
>>
>> Dlaczego dla Ciebie ważniejsze jest "według Buddy"
>> a nie "według Ciebie"?
>> Przecież Twoje życie jest Twoje, a nie Buddy i istotne jest
>> skąd Ty bierzesz świadomość. Budda niech odpoczywa w spokoju. :)
>> Robakks
>> *°"˝'´¨˘`˙?^:;~>¤<×÷-.,˛¸
> Zgadza się. Niemniej Budda był mądry, miał coś do powiedzenia. Interesuje mnie
zrozumienie tego.
> Świadomość moim zdaniem nie bierze się z niczego. Świadomość jest bez początku. Nie
ma przyczyny.
> Przez świadomość rozumiem tu uwagę, świadomość czegoś, bycie świadomym, stan
rozpoznawania - a nie
> umysł, nie treść umysłu z jego tendencjami, głosami, nakazami, impulsami, myślami i
emocjami.
> Wydaje mi się, że świadomość w tym znaczeniu, o jakim mówię (uwaga, zauważanie,
rozpoznawanie) nie
> jest tą świadomością, o jakiej mowa w ciągu przyczynowym Buddy. Tam mowa jest moim
zdaniem o
> umyśle z jego tendencjami i emocjami. Czyli bardziej o osobowości.
patrz wyżej. :-)
|