czy to mozliwe???? HIV

1. Data: 2007-01-26 21:10:36

Temat: czy to mozliwe???? HIV
Od: "rface" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

witam
pytanie - przeczytalem w tym artykule
http://209.85.165.104/search?q=cache:xidd2qiPNyIJ:ww
w.aids.gov.pl/files/wied
za/lek_definic.doc+histoplazmoza+badanie&hl=pl&ct=cl
nk&cd=1

ze możliwe jest NIE wykrycie w badaniach metodą elisa przeciwciał anty-hiv a
tym samym pozostawienie badanego na pastwę losu z chorobą i w
nieświadomości-zatem dlaczego w naszych laboratoriach państwowych czy też
prywtnych badania wykonywane są tą własnie metodą?Czy to nie zwykłe
oszukiwanie badanych jeśli taki wynik wyjdzie fałszywie(-).Nie od razu
wykonań badania metoda WESTERN BLOD?
pzdr

2. Data: 2007-01-27 14:52:06

Temat: Re: czy to mozliwe???? HIV
Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Owszem, uogólniając możliwe jest niewykrycie choroby przy zastosowaniu
dowolnej metody diagnostycznej.

Wracając do HIV...
Elisa jest stosunkowo tania, ma stosunkowo wysoką czułość i stosunkowo
niską swoistość. Wysoka czułość (oczywiście nie 100%) czyni z tej metody
dobre badanie przesiewowe. Wyniki dodatnie bada się następnie metodą
Western Blot, która ma dla odmiany niższą czułość, ale bardzo wysoką
swoistość, co czyni z tej metody doskonałe narzędzie do potwierdzania
diagnozy.

Gdyby działać według Twojego pomysłu (od razu WB), wyniki byłyby
katastrofalne, a koszty dużo większe.

Pozdrawiam
Piotr

3. Data: 2007-01-27 15:31:00

Od: "LL" <l...@g...wytnijto.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr" <e...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> diagnozy.
>
> Gdyby działać według Twojego pomysłu (od razu WB), wyniki byłyby

Doedukowałem sie jeśłi chodzi o pojęcie swoistości :-)
Czyli zatem jeśli pacjent wykonał badanie a wyszło ono ujemnie, po czym
wykonał badania ponownie tą samą metodą po dłuższym okresie i rowniez wyszło
ujemnie-a ze zwykłej ciekawości mówie czysto hipotetycznie - wykonał badanie
metodą western blod i wyszło ono dodatnio - to który z testów wtedy mówi
prawdę i jakie jest prwdopodobieństwo ze oba badania metodą elisa sa
fałszywe?Troche to dziwne- i czy jest jakies badanie które w 100% nie
przepuści wirusowi i da 100% wynik?Sorry za tyle hipotez ale ostatnio mnie
zainteresował temat skutecznosci badań.

4. Data: 2007-01-27 15:59:59

Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Takich "hipotetycznych" statystyk nie znam, bo statystycznie są one
bezużyteczne w życiu statystycznego lekarza ;-). Nie wiem, możliwe, że
np. Wirgo włączy się do rozmowy, na pewno wie na ten temat więcej.

Gdybym u pacjenta otrzymał dwa kolejne ujemne wyniki elisy, przy
założeniu, że w tym czasie nie był narażony na świeże zakażenie, to
szczerze mówiąc nie przyszłoby mi do głowy, żeby go wysyłać na WB. Gdyby
jednak, hipotetycznie, taki pacjent zrobił sobie jakoś to WB i przyszedł
z wynikiem dodatnim, to byłbym nieco wygłupiony, odesłałbym go do
jakiegoś speca od HIV, a on ma jeszcze cały arsenał możliwości (od PCR
po oznaczanie RNAzy, choć pewnie zacząłby od powtórzenia WB).

Rozmawiamy oczywiście na bardzo wysokim poziomie abstrakcji, bo podwójny
negatywny wynik elisy praktycznie załatwia sprawę i nic więcej się nie
bada - widać z dobrym skutkiem, skoro nikt jeszcze nie pomyślał, żeby
namieszać w standardach postępowania.

Aha, i na koniec...

Gdybyś dobrze poszukał, to pewnie znajdziesz wyjątki, ale generalna
zasada jest taka, że medycyna nie zna pojęcia "100%". Nawet tak pewna
rzecz jak stuprocentowa śmiertelność w objawowej wściekliźnie ostatnio
padła. Pacjentowi nie pozostaje nic innego, jak tylko zaufać lekarzowi,
że wie co robi i nie filozofować za dużo, bo to prowadzi do choroby
psychicznej, która też może zabić.

Jak ja kupuję nową wiertarkę, albo samochód, też nie myślę, jakie jest
prawdopodobieństwo, że ktoś się pomylił i coś mi wybuchnie, albo porazi
prądem - tak jest zdrowiej.

Pozdrawiam
Piotr

5. Data: 2007-01-27 22:47:44

Od: "Maja" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 27 Sty, 15:52, Piotr <e...@t...pl> wrote:
> [...]
> Gdyby działać według Twojego pomysłu (od razu WB), wyniki byłyby
> katastrofalne, a koszty dużo większe.

Ja tylko jedno pytanie, może głupie :)
Co miałeś na myśli, pisząc "wyniki byłyby katastrofalne"? Czy to
badanie prawie zawsze wychodzi pozytywne?

Pozdrawiam,
Maja

6. Data: 2007-01-27 23:09:47

Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie - ma za niską czułość i dawałoby więcej fałszywych negatywów.

7. Data: 2007-01-27 23:16:05

Od: "Maja" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 28 Sty, 00:09, Piotr <e...@t...pl> wrote:
> Nie - ma za niską czułość i dawałoby więcej fałszywych negatywów.

Dzięki serdeczne :)

Pozdrawiam,
Maja

8. Data: 2007-01-28 09:31:58

Od: wirgo <k...@s...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

rface napisał(a):
> [...]
> prywtnych badania wykonywane są tą własnie metodą?Czy to nie zwykłe
> oszukiwanie badanych jeśli taki wynik wyjdzie fałszywie(-).Nie od razu

ogólnie -

testy ELISA sa testami na obecnosc przeciwciał
testy westernbot i wszystkie inne blottingi sa testami na wykrycie
konkretnych antygenow

jesli pozwolicie to aby sczegolowiej wytlumaczyc jak to sie odbywa to sama
musialabym sie doksztalcic ;) - zbyt specjalistyczna dziedzina, ogolna
zasada to wlasnie ta, ktora przedstawialm wzcesniej :) testy ELISA wchodza w
standard wszystkich, prawie wszytskich testow hormono-markerowych i mam z
nimi do czynienia na co dzien.

Wirgo
(Mam gugla i nie zawaham się go użyć.)

9. Data: 2007-01-28 10:11:45

Od: "rface" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "wirgo" <k...@s...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> standard wszystkich, prawie wszytskich testow hormono-markerowych i mam z

Czyli zasdniczo jesli chodzi o standarty testy elisa w kieruynku hiv są
testami które w zwykłym badaniu dają najbardziej prawdopodobny wynik- z tego
co zrozumiałem- wiec poprawcie mnie jesli sie mylę:) i jesli wynik ujemny
jest, a dla potwierdzenia poraz drugi wychodzi ujemnie to raczej nie ma
potrzeby wykonywania kolejnych testów np.trzeci raz elisa?????
pzdr

10. Data: 2007-01-28 10:57:37

Od: wirgo <k...@s...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

rface napisał(a):
> [...]
> jest, a dla potwierdzenia poraz drugi wychodzi ujemnie to raczej nie ma
> potrzeby wykonywania kolejnych testów np.trzeci raz elisa?????

Zgadza sie :)
Jesli nie ma przeciwcial nie ma czynnika chorobowego, ani nie bylo go w
przeszlosci. No chyba, ze zosatles zaszczepiony - wowczas przeciwciala,
ktore masz sa wynikiem szczepienia. Ale jak dodta szczepionek przeci
wirusowi HIV nie ma.
Dopiero ktorykolwiek test dodatni jest przyczynkiem do kolejnych testow w
tym testow blottingujacych.

Wirgo
(Mam gugla i nie zawaham się go użyć.)

wysokie CRP