deser trifle (czyli igraszki w kuchni)

1. Data: 2004-08-02 13:16:29

Temat: deser trifle (czyli igraszki w kuchni)
Od: "eM" <...@...c> szukaj wiadomości tego autora

Otoz: postawiono przede mna zadanie przygotowania deseru, co jest
niepieczony, niecieply i niemaly, a jako dodatkowa trudnosc - ktora
zreszta pozniej jednoglosnie wycofano - mial byc niebezalkoholowy ;-)

[wynik zakladu, ktory sromotnie przegralam, szczegolow nie ujawniam, bo
nadal nie umiem sobie rozumowo wytlumaczyc - poza wszechobecnym
niemilym fatum - dlaczego galaretka z owocami kiwi sie nie ścina ;-)]

Palec padl na TRIFLE w spisie angielskiej ksiązki kucharskiej no i w
sumie dobrze sie stalo.

Skladniki (przywolane z pamięci, ale bardzo dokladnej):
paczka biszkoptów
dzem
owoce
galaretka
budyn
bita smietana
alkohol - opcjonalne ;-)

Dokladna pamięc nie zawiera informacji o ilosciach i proporcjach, więc
odwaznie to zostawiam wycwiczonej wyobrazni kulinarnej Grupowiczow.

Wykonanie trenowane przez angielskie ptaszki domowe od wiekow:
biszkopty posmarowac grubo dzemem i ukladac na dno (najlepiej
szklanej - to wymóg mojej tesciowej, ktorej w kuchni zawsze imponuja
walory wizualne... ja to mam zycie, ech...) miski lub bardzo duzej
salaterki. Polac sherry jesli wersja ma byc dla powyzej 18 roku zycia
;-). Dodac pokrojone w kostke owoce. Calosc zalac galaretka i odstawic
do lodowki, az sie stęgnie (BTW czy owoce kiwi powodują, ze galaretka
sie nie stęgnie?). Przygotowac budyn, przestudzic. Zalac nim galaretkę
(warstwa druga). Ubic smietane i przelozyc na wystudzony budyn
(warstwa trzecia). Koniec pobytu w kuchni :-).

Wersje i odmiany trifle są rozne, w zaleznosci od alkoholu, owocow i
dzemu (klasyczna jest z sherry). Poza lenistwem nie ma powodu, zeby
deseru nie robic, bo skladniki - niestety lub stety ;-) - zawsze są w
domu.

Pozostaje jeszcze kwestia importowania nazwy. Co to znaczy trifle? I
jak to przetlumaczyc na kuchenny polski? Bo moj online translator (co
jednak nie zawsze ma racje) wywala mi: malo, drobiazg, blahostka,
fraszka, bagatelka, igraszka, zabawka, bzdura (!), pestka, źdźblo i
glupstwo :-)))).

Smacznego,
eM, po trifle z podwojna szerrrrry

1. Data: 2004-08-02 13:41:22

Temat: Re: deser trifle (czyli igraszki w kuchni)
Od: m...@p...onet.pl (Kot) szukaj wiadomości tego autora

eM wrote:

> [wynik zakladu, ktory sromotnie przegralam, szczegolow nie ujawniam, bo
> nadal nie umiem sobie rozumowo wytlumaczyc - poza wszechobecnym
> niemilym fatum - dlaczego galaretka z owocami kiwi sie nie ścina ;-)]

Enzymy zawarte w kiwi nie pozwalaja na zakrzepniecie zelatyny. To samo
dzieje sie z anananasem.

Ale mozesz jeszcze walczyc o swoje - wystarczy takiego pokrojonego
kiwiego sparzyc wrzatkiem (podobno) i powinno byc OK (moze zrob
gararetke z kiwi jako dodatek to trifle?) ;))

--
Kot
m...@p...onet.pl

1. Data: 2004-08-02 13:58:24

Od: "eM" <...@...c> szukaj wiadomości tego autora

"Kot" ratuje jak moze:
> [...]
> kiwiego sparzyc wrzatkiem (podobno) i powinno byc OK (moze zrob
> gararetke z kiwi jako dodatek to trifle?) ;))

Kiwi w plynie galaretkowym zostal wyrzucony pod osloną ciemnej nocki,
zeby sladow przestepstwa rankiem nie bylo widac. Lapy tez dokladnie
umylam ;-).

A z ananasem - to masz na mysli zywego, a nie z puszki? Bo jak z puszki
sie nie powinien w galaretce scinać, to mam kolejny dowod na spisek na
moje zycie :-(.

Pozdrawiam,
eM scięta, a juz na pewno nieruchoma, bo brzucho baaardzo pelne

PS. A nie mogliby producenty pisac duzym drukiem, ze palenie
szkodzi zdrowiu, a kiwi galaretce?

1. Data: 2004-08-02 14:20:18

Od: m...@p...onet.pl (Kot) szukaj wiadomości tego autora

eM wrote:

> A z ananasem - to masz na mysli zywego, a nie z puszki? Bo jak z puszki
> sie nie powinien w galaretce scinać, to mam kolejny dowod na spisek na
> moje zycie :-(.

Zywego.

> Pozdrawiam,
> eM scięta, a juz na pewno nieruchoma, bo brzucho baaardzo pelne
>
> PS. A nie mogliby producenty pisac duzym drukiem, ze palenie
> szkodzi zdrowiu, a kiwi galaretce?

No widocznie zapomnieli. Pewnie kiwi ma za slaby dostep do sfer
rzadzacych i mediow ;)

--
Kot
m...@p...onet.pl

1. Data: 2004-08-02 14:50:29

Od: MarioBe <n...@...tego> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik eM napisał:

> [wynik zakladu, ktory sromotnie przegralam, szczegolow nie ujawniam, bo
> nadal nie umiem sobie rozumowo wytlumaczyc - poza wszechobecnym
> niemilym fatum - dlaczego galaretka z owocami kiwi sie nie ścina ;-)]

Są sposoby na to, żeby galeretka z kiwi się udała (musi być z agarem, a
nie z żelatyną). Niżej wklejam kawałek tekstu na ten temat:

"Kilka smakowicie wyglądających owoców (kiwi, mango, ananas i papaja) w
żadnym wypadku nie może wylądować w galaretce ozdabiającej nasze
wypieki. Chyba, że w galaretce żelatynę zastąpiono agarem lub inną
substancją powodującą jej tężenie. Innym wyjściem jest zastąpienie
świeżych owoców owocami z puszki, ewentualnie podgrzanymi w syropie
cukrowym. Dlaczego? Odpowiedź jest o wiele prostsza, niż by się
wydawało. Wszystkie one zawierają specyficzne substancje chemiczne -
enzymy - które, reagując ze składnikami galaretki, nie pozwalają jej
zastygać.
Miąższ ananasa zawiera bromelinę, która przyspiesza rozkład białek,
wspomagając trawienie. Liście i owoce papai są nasycone papainą, której
działanie przypomina "poczynania" bromeliny. Kiwi są bogate w
aktinidynę. Z tego powodu nie należy przygotowywać koktajli mlecznych na
bazie tego owocu. Enzym rozłoży białko, powodując, iż napój będzie gorzki".
POzdrawiam, MB

1. Data: 2004-08-03 15:51:03

Od: "eM" <...@...c> szukaj wiadomości tego autora

"MarioBe" donosi:

> "Kilka smakowicie wyglądających owoców (kiwi, mango, ananas i papaja)
> w żadnym wypadku nie może wylądować w galaretce ozdabiającej nasze
> wypieki.

O rany :-(.

Dobrze, ze piszesz. Swoja droga, czy to są jakies takie oczywistosci,
ktore umknęly w mojej edukacji, czy mam prawo nie wiedziec, ze te owoce
grożą zyciu niewinnej galaretki?

Nie ma jak owoce prosto z puszki ;-).

Pozdrawiam,
eM

1. Data: 2004-08-05 13:04:22

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

>Skladniki (przywolane z pami?ci, ale bardzo dokladnej):
>paczka biszkoptów
>dzem
>owoce
>galaretka
>budyn
>bita smietana
>alkohol - opcjonalne ;-)
>

>Smacznego,
>eM, po trifle z podwojna szerrrrry

mozna uzyc blatu biszkoptowego zamiast pojedynczych (wtedy nie ma
pustych miejsc...) i moznaby zorbic waniliowy sos oparty na
jajkach mleku i cukrze (na parze poczatkowo), gesty. no bo...no
bo polski budyn jak sie schlodzi to mi sie wydaje bardziej
gumiasty niz angielski custard (z proszku).... to tylko tak.

w ogole to dobra rzecz i mozna robic wielka miche tego albo
pojedyncze procje. u mnie pojedyncze porcje nie przejda, bo kazdy
chce najwieksza, a tak bierze sobie z michy ile chce i tyle.

pierz, bez trifle ale za to z bananowo-truskawkowym smoothie
K.T. - starannie opakowana

knajpa ormianska nieopodal ciechocinka ???
witam wszystkich i od razu pytanie o warzywka
Dzisiaj jemy ŻABY
driny
w spiżarce mam patisona i kabaczka