do Adminów SBS-ów NW i MS

1. Data: 2006-07-20 12:50:54

Temat: do Adminów SBS-ów NW i MS
Od: "RomanO" <r...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

Chodzi o wynagrodzenie.
Sprawy tzw. dodatkowych czynności na rzecz szkoły (w ramach swoistej
interpretacji KN), dotyczące nauczucieli TI i pokrewnych za admnistrowanie
systemami sieciowymi na tereni szkoły są znane. W ramach nawiązania do tego;
Pragnę pozbierać nieco informacji które w sieci się znajdują.
Takie oto ogłoszeni znalazłem na pl.comp.sys.novell:
(Post z 17 b.m. z 11.50) cyt:
"Witam
Jako administrator szkolnych pracowni opartych na Novell NetWare
poszukuje osób pełniących takie samo stanowisko celem wymiany doświadczeń.
Pomocne bardzo będą odnośniki do grup dyskusyjnych, publikacji itp.
dotyczących tego specyficznego zajęcia."
k.cyt.

Inny system: na forum MS SBS
http://forum.2p.pl/read.php?f=43&i=53520&t=53520
cyt:
"Pan Poseł Czesław Mroczek - autor zapytania do MEiN odnośnie wynagrodzeń
Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych
http://sbs.oeiizk.edu.pl/zjazd5/?id=11 - deklaruje podjęcie działań
legislacyjnych w celu rozwiązania tego problemu. Wkrótce odbędzie się
spotkanie konsultacyjne z Panem Posłem. Dlatego proszę o zamieszczanie na
grupie i przysyłanie propozycji rozwiązań, które mogą być przedmiotem
dalszych prac. Myślę tu o konkretnych wskaźnikach, liczbach składających się
na kwotę wynagrodzenia - algorytm naliczania." itd.
k.cyt.

<...>
Pozdrawiam:
RomanO

2. Data: 2006-07-22 17:53:48

Temat: Re: do Adminów SBS-ów NW i MS
Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:e9nuc4$oub$1@nemesis.news.tpi.pl RomanO
<r...@k...chip.pl> pisze:

> [...]
> dalszych prac. Myślę tu o konkretnych wskaźnikach, liczbach składających
> się na kwotę wynagrodzenia - algorytm naliczania." itd.
Nie wiem czy tak się da i nie wiem czy ma to sens.
Infrastruktura pracowni jest różna, bardzo różny jest sprzęt, różna
dostępność (i możliwości nabycia) odpowiedniego sprzętu i oprogramowania.
Jak można tu ustalić algorytm naliczania? I po co?
Utrzymanie wszystkich elementów wyposażenia szkoły w stanie umożliwiającym
sprawne prowadzenie zajęć jest podstawowym obowiązkiem dyrektorów. Dotyczy
to również administracji pracowniami i/lub systemami informatycznymi w
szkołach. Jak tego nie spełniają, to należy ich pociągnąć do
odpowiedzialności. Niech więc w ich gestii pozostanie zawieranie
odpowiednich umów. Przecież to jasne, że administrowanie nie należy do
obowiązków nauczyciela. Jak się któy zgodzi sprostytuować i robić to za 100
zł miesięcznie, to jego sprawa.

Jotte

3. Data: 2006-07-23 09:14:33

Od: "RomanO" <r...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

<...>
> [...]
> odpowiednich umów. Przecież to jasne, że administrowanie nie należy do
> obowiązków nauczyciela. Jak się któy zgodzi sprostytuować i robić to za
(Dla okolicznych słuchaczy: Nie jest to NTG, skupiamy się tu tylko na
związku z edukacją.)
Może tak: Czemu to sygnalizuję, -bo jeśli poseł deklaruje pomoc?
"Jednego sprawiedliwego trzeba wspierać".
Aby nie narazić się (tylko) na burzenie, (ujmijmy to jako) "istniejącego
porządku", musi przedstawić rozwiązania.
Obecnie dyrektor pod pretekstem innych zadań statutowych szkoły,
daje-wymusza na nauczycielu realizację zadań administratora, konserwatora,
itp.
I co najważniejsze: Bez kichkolwiek uregulowań dotyczących (za to)
wynagrodzenia.
Po prostu nie skodyfikowane są reguły powstają warunki do (jak to Jotte
lapidarnie okreslił) "sprostytuowania się nauczyciela TI".
Jak wiemy to "choroba", dręcząca ludzość w różnych okresach, w różnej skali,
już od najdawniejszych czasów.
Różnie z nią cywilizacje walczyły...
IMHO, nie jest "uleczalna", ale wszystko zależy od skali i po to, tu piszę.
Nie doprecyzowano (co daje pracodawcom dowolność interpretacji) zakresu
obowiązków nauczyciela względem sprzętu.
Konkretnie utrzymaniu go w ruchu.
IMO" Wystarczyłoby jednym zdaniem:
"Nauczyciel odpowiada za utrzymanie w ruchu sprzętu i oprogramowania w jego
pracowni, w zakresie wykonywania swoich obowiązków wynikających z umowy o
pracę. (Warunek przeszkolenie jako opiekun pracowni)."
Ktoś powie: Czego nie ma w KN -to z KP?
-że odsyła do prawa pracy, a tu jak się okazuje jest dziura!
Specyfika pracy nauczyciela TI w szkole. Tego nie ma w kodeksie.
Zmusiłoby to pracodawcę do dookreślenia tych; "obowiązków" przy zawieraniu
umowy o pracę z nauczycielem (lub aneksem).
Oczywiście dyrekcja może _sobie_ "laboranta" zatrudnić!
Nauczyciel nie jestem pracownikiem administracji w szkole, moim zdaniem tego
właśnie tu brakuje.
U innych grup nauczycielskich jest inna specyfika pracy. Szczególnie w
sytuacji coraz większego nasycenia szkół sprzętem TI.
To wszyscy czują, że jest wielka różnica w tej grupie nauczycieli, wynika to
z tzw. opieki na sprzętem.
(I to też poza pracowniami lekcyjnymi).
Ostatnia akcja; pracownie CMI (komputery dla biblioteki).
Dochodzi do sytuacji stawiania komputerów w innych pomieszczeniach (np.
czytelni biblioteki),
które podlegają z załozenia administrowaniu po podłączanie do serwerów
pracowni.
Instalatorzy widząc jaka jest sytuacja, po cichu wycofują się z instalacji
założeń logowania.
Twierdzę, że to źle, administrowanie siecią i prowadzenie biblioteki, to
zupełnie co innego!
Jest grupa komputerów w szkole, z dowolnym dostępem dla uczniów i powinny
być pod kontrolą w sieci.
Aaaaa? Zakładamy, że "na razie bez administrowania'.-Byle było z głowy?
Kto je będzie "pojedyncze" nadzorował? Bibliotekarz?
Wracając do meritum:
Czy się dogada Dyrekcja (za stówę) czy nie; to nie może być dowolność.
Szkoła _musi_ funkcjonować i nie ma "zmiłuj się". Ciekawe co by było, gdyby
w np. Starostwie padł serwer?
Administrator powiedziałby, "nie mam czasu"? A za te 20 litrów
benzyny/miesiąc, to "Pana majstra mogą!"
Prawda jest taka, że jest "belejak".
I tu rada dla zawiadowców edukacyjnych, bo widzę co dzieje się, nie tylko w
szkołach ale na uczelniach.
Albo będziecie dbali o swoja kadrę:
Szkolili ich sobie (wszkole nie szkoli się opiekunów) dobrze płacili i
chodzili jak koło złotej kury, albo Wam się wszystko posypie.
(Przepraszam, że trochę seksistowsko -nie jest to regułą ale jet tak
często!).
Zostaniecie z paniami "informatyczkami od internetowego windowsa".
Sprzętu przybywa -już czas! Szkocja i Irlandia czeka. Jak ktoś, coś
umie -"wieje".
Co do panów "Kaziów magików", przyjadą, owszem: Ale: "5x później"?.
(Tu narażam się znowu mafii adminów). Kasę zgarną i na jakiś czas spokój.
To dedykuję szczególnie dyrektorom większych obiektów, bardziej wrażliwym na
serce!
(Tym -to dawno podpadłem).
Spokojności życzę:
RomanO

4. Data: 2006-07-23 13:53:00

Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:e9ven8$jqh$1@atlantis.news.tpi.pl RomanO
<r...@k...chip.pl> pisze:

> Obecnie dyrektor pod pretekstem innych zadań statutowych szkoły,
> daje-wymusza na nauczycielu realizację zadań administratora,
> konserwatora, itp.
W każdym razie może próbować.

> I co najważniejsze: Bez kichkolwiek uregulowań dotyczących (za to)
> wynagrodzenia.
Ale jak to chcesz uregulować? Przecież infrastruktury informatyczne w
różnych placówkach różnią się, i to czasem bardzo. Tu są możliwe dwie drogi:
- poszukiwany zarządca systemu informatycznego, płacimy tyle a tyle,
- poszukiwany zarządca systemu informatycznego, oczekujemy ofert.
Oczywiście podstawą byłby nabór wewnętrzny.

> [...]
> piszę. Nie doprecyzowano (co daje pracodawcom dowolność interpretacji)
> zakresu obowiązków nauczyciela względem sprzętu.
Ależ ten zakres jest praktycznie zerowy. Jak się coś popsuje, to się zgłasza
i tyle. Przykładowo: czy jak się w szkole gastronomicznej piec spieprzy to
nauczyciel naprawia?

> [...]
> jego pracowni, w zakresie wykonywania swoich obowiązków wynikających z
> umowy o pracę. (Warunek przeszkolenie jako opiekun pracowni)."
Absolutnie się z tym nie zgadzam. Nauczyciel nie jest (nie musi być)
serwisantem. Jeśli zaś chce/zgodzi się być - zawiera osobną umowę z
pracodawcą po wynegocjowaniu uposażenia. W końcu zna system i wie za ile
opłaci mu się przy nim robić.

> Wracając do meritum:
> Czy się dogada Dyrekcja (za stówę) czy nie; to nie może być dowolność.
> Szkoła _musi_ funkcjonować i nie ma "zmiłuj się".
Zatem na dyrektorze powinien spoczywać obowiązek zabezpieczenia serwisu
sprzętowego. Jego sprawa jak to zrobi - sam napisałeś: ma działać. Fakt,
może być różnie. Jeden dyrektor po prostu zatrudni kogoś (najlepiej
oczywiście nauczyciela z danej szkoły, on zna sprzęt i potrzeby) i zapłaci
mu umówioną kwotę. Inny będzie kombinował, spróbuje za frajer wepchnąć tę
robotę jakiemuś nauczycielowi "co zna się komputerach" łżąc o zadaniach
satutowych, albo "bo to się panu do stażu przyda".
Ale cóż - to po prostu jedna ze spraw dotyczących sprawnego działania
szkoły, można skontrolować i rozliczyć.

Nie można natomiast zapisem prawnym składać na nauczyciela TI _obowiązku_
opieki nad systemem i sprzętem, i to jeszcze mówiąć mu za ile. Jeśli tak, to
może niech fizyk naprawia oscyloskop, a wuefmen łata piłki i zszywa
materace, po ustalonej ogórnie stawce.

Jotte

5. Data: 2006-07-23 14:41:43

Od: "RomanO" <r...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

<...>
> Ależ ten zakres jest praktycznie zerowy. Jak się coś popsuje, to się
> zgłasza i tyle. Przykładowo: czy jak się w szkole gastronomicznej piec
> spieprzy to nauczyciel naprawia?
Najlepiej się sprawdza: "Na czym pracuje tym się opiekuję, tu chodzi też o
oprogramowanie."
Nie o remonty, a np diagnozy zataracia wentylatora czy wymiany
napędu -drobne
poprawki. Po to mają być uzgodnienia, w umowie o pracę.Teraz NIMA NIC!
Po za tym, lekki hamulec dla pracowników z przypadku.

> [...]
> serwisantem. Jeśli zaś chce/zgodzi się być - zawiera osobną umowę z
> pracodawcą po wynegocjowaniu uposażenia. W końcu zna system i wie za ile
Powstaje pracownia, powstają warunki:
Chce pan tę pracę, nie mam teraz laboranta, a nie wiem czy przyjmę pana bez
tego administrowania?
W przepisach, mam warunek uzgodnienia tego jako dodatkowych odrębnych
obowiązków, jw więc?"

<..>
> Ale cóż - to po prostu jedna ze spraw dotyczących sprawnego działania
> szkoły, można skontrolować i rozliczyć.
Co skontrolować, że antywirusowi skończyla się licencja 2 tygodnie temu i
"robaczki" zjadły dane?
Szalają po sieci o zjedzonych rejestrach systemowym nie spomnę?
Konieczna jest reinstalacja serwera i wszystkich stacji?

<...>
> [...]
> opieki nad systemem i sprzętem, i to jeszcze mówiąć mu za ile. Jeśli tak,
> to może niech fizyk naprawia oscyloskop, a wuefmen łata piłki i zszywa
Jeszcze raz piszę:
Powiązać admistrowanie z istniejącym sprzętem, nie konieczniem musi to robić
nauczyciel.
Warunek dla dyrekcji ma być, a komu i za ile i jak zleci -jego problem.
Wycenę szacunkową można zrobić na podstawie SIO.
Chodzi o podstawę zarezerwowania środków, tu chyba "jest pies pogrzebany"?

RomanO

6. Data: 2006-07-23 15:55:01

Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:ea01tg$eaj$1@atlantis.news.tpi.pl RomanO
<r...@k...chip.pl> pisze:

> Najlepiej się sprawdza: "Na czym pracuje tym się opiekuję
Tak sądzisz? To co z tym piecem w gastronomiku? Co dokładnie rozumiesz pod
określeniem "opieka"?

> [...]
> bez tego administrowania?
> W przepisach, mam warunek uzgodnienia tego jako dodatkowych odrębnych
Nie tak. To powinny być osobne umowy, nawet dla tej samej osoby. Nauczanie i
serwisoadministratorka to zupełnie różne sprawy. Nauczyciel nie musi -
powtarzam, nie musi - być praktykującym sprzętowcem itp.

> Jeszcze raz piszę:
> Powiązać admistrowanie z istniejącym sprzętem,
To można administrować sprzętem nieistniejącym? ;)

> nie konieczniem musi to
> robić nauczyciel.
Owszem, niekoniecznie.

> Warunek dla dyrekcji ma być, a komu i za ile i jak zleci -jego problem.
Przecież to również napisałem.
<cit>
Zatem na dyrektorze powinien spoczywać obowiązek zabezpieczenia serwisu
sprzętowego. Jego sprawa jak to zrobi - sam napisałeś: ma działać.
</cit>
W jakim celu to powtarzasz?

> Wycenę szacunkową można zrobić na podstawie SIO.
> Chodzi o podstawę zarezerwowania środków, tu chyba "jest pies pogrzebany"?
Nie sądzę. Co z tego, że ktoś na podstawie SIO oszacuje? Jak nikt sie tego
za cenę zbliżona do szacunkowej nie podejmie?
Czy na podstawie SIO szacunkuje się ile będzie kosztować pomalowanie
korytarza? Remont toalet? Itp.?

Jotte

7. Data: 2006-07-23 16:56:44

Od: "RomanO" <r...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

<...>
> Tak sądzisz? To co z tym piecem w gastronomiku? Co dokładnie rozumiesz pod
> określeniem "opieka"?
Utrzymanie w ruchu -do prowadzenia zajęć na nim.

<..>
> Nie tak. To powinny być osobne umowy, nawet dla tej samej osoby. Nauczanie
> i serwisoadministratorka to zupełnie różne sprawy. Nauczyciel nie musi -
> powtarzam, nie musi - być praktykującym sprzętowcem itp.
W zakrsie objętym zakresem programowym nauczania -TAK!

> To można administrować sprzętem nieistniejącym? ;)
Myśle o wykazanym w "papirach" z legalnym oprogramowaniem.

> [...]
> za cenę zbliżona do szacunkowej nie podejmie?
> Czy na podstawie SIO szacunkuje się ile będzie kosztować pomalowanie
No chwila a co to ma z procesem uczenia?
W /za przeproszeniem/ nie pomalowanym kiblu są lekcje?
RomanO

8. Data: 2006-07-23 17:06:34

Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:ea09t4$o42$1@nemesis.news.tpi.pl RomanO
<r...@k...chip.pl> pisze:

> Utrzymanie w ruchu -do prowadzenia zajęć na nim.
Dobra, w kompie np. padła kość RAM. Zdechł i tyle.
Czy wg Ciebie _obowiązkiem_ nauczyciela jest zdiagnozowanie usterki, zakup
nowej i realizacja wymiany?
Bez jaj, za to sie kasę bierze.

> W zakrsie objętym zakresem programowym nauczania -TAK!
A niby jaki zakres sprzętostwa objęty jest programem nauczania?

> No chwila a co to ma z procesem uczenia?
Źródło danych do oszacowania.

Jotte

9. Data: 2006-07-23 17:29:34

Od: Dawid 'Grendel' Krysiak <n...@c...ty> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 23 Jul 2006 19:06:34 +0200, Jotte napisał(a):

> W wiadomości news:ea09t4$o42$1@nemesis.news.tpi.pl RomanO
> nowej i realizacja wymiany?
> Bez jaj, za to sie kasę bierze.

nie tylko wymian ramów ale także:

- projektowanie potrzeb szkoły w zakresie TI
- opieka nad sprzętem administracji
- prowadzenie zakupów w zakrsie TI i okolice (tonery, drukarki, faksy itd.)
- nadzór nad aplikacjami płacowymi/płatnik/mshab(przelewy)/arkusz
organizacyjny, SIO i inne aplikacje oświatowe
- serwisowanie komputerów
- nekrofilia (*)
- instalacja / reinstalacja wszelkiego oprogramowania
- nadzór nad treściami przesyłanymi przez łącze (w moim przypadku filtry
antypornograficzne na squidzie) celem ochrony przed niewłaściwymi treściami
- przyjazd z urlopu by odblokować program do przelewów, bo się komuś
dyskietki z kodami pomyliły
- projektowanie i tworzenie sieci lokalnych

to tylko skromny wycinek obowiązków "niepisanych i niepłaconych"
nauczycielom TI. Do tego cała masae rzeczy które tytułuję "przynieś,zanieś,
pozamiataj" czyli pomoc innym nauczycielom, bo 'ty szybciej piszesz'.

od tego roku wieszam na drzwiach pracowni kartkę "tu się prowadzi lekcję!
ZAKAZ WSTĘPU!"

--
Grendel
*) Nekrofilia komputerowa - termin który ukułem w tym tygodniu po tym jak

10. Data: 2006-07-23 19:26:45

Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:10koe0p4ym53r$.1rbnczx14c5yo.dlg@40tude.net Dawid
'Grendel' Krysiak <n...@c...ty> pisze:

> [...]
> nauczycielom TI. Do tego cała masae rzeczy które tytułuję
> "przynieś,zanieś, pozamiataj" czyli pomoc innym nauczycielom, bo 'ty

Dlaczego więc to za frajer robisz?

Jotte

Polska Partia Piratow. http://www.pp-internatio nal.net/forum/index.php? sid=a7e7a6aa77621c9786db 231208dc8e41
[Bardzo potrzebne] Operon
aneksy
Fundusze Unijne: SGH Podyplomowe czy COS INNEGO?
Informatyka - gdzie mam iść i czy mam szansę