dostałam pomidory

1. Data: 2002-08-30 07:58:33

Temat: dostałam pomidory
Od: "Zuzka" <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

od znajomej 10kg. - nie przejem tyle , czy moze ktos zna fajne przepisy na
salatki zimowe , albo nawet zwykly przecier.
Ja nie mam o tym pomidorowego pojecia ?;)
Pozdrawiam
Zuzka

1. Data: 2002-08-30 08:15:10

Temat: Re: dostałam pomidory
Od: "maja" <m...@m...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

wczoraj przerabialam 7 kg pomidorow. extra latwo. myjesz w/w pomidory i
kroisz w cwiartki. ciasno upychasz do sloikow (najlepiej takich 3/4 litra -
to wystarczy na 1 zupke pomidorowa na zime). pasteryzujesz 10 minut od
chwili zagotowania. w zimie wyjmujesz taki sloik, wylewasz do garnka,
dodajesz cebulki i dusisz 20 minut. przecierasz przez druszlak i wlewasz do
bulionu z warzywami. gotujesz ryz i masz pyszna pomidorowka pachnaca latem !

maja (Rzeszow)

1. Data: 2002-08-30 08:21:06

Od: "Dario" <D...@i...nu> szukaj wiadomości tego autora

pomidory pokroj w plastry, posol i wysusz na sloncu. Dwu - trzy dniowe wloz
do wecka i zalej olejem extra wergine. Zima uzyjesz do salatek. Maja
kwaskowo - slonawy, orzezwiajacy smak. Jezeli podsuszysz je dwa dni dluzej,
mozesz przechowac w plastikowym szczelnym opakowaniu, to pokrojone w kawalki
mozesz urzyc przy pieczeniu chleba. Mozesz tez namoszyc w odrobinie wody i
polozyc na kanapkach np. z bialym serem.....

Nieprzedstawiony:

Dario

1. Data: 2002-08-30 08:30:00

Od: "Basia" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Zuzka" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> salatki zimowe , albo nawet zwykly przecier.
> Ja nie mam o tym pomidorowego pojecia ?;)

polecam przecier "razowy';-) bo z calych pomidorow, ze skorkami.
Pomidory zmielic w maszynce do mielenia, wrzucic do gara, troche odparowac i
potem albo w sloiki, zapasteryzowac i do piwnicy, albo - jesli masz duza
zamrazarke - w woreczki do mrozenia i zamrozic.
mozna z tego zimą robić sos pomidorowy, zupe.

pozdrawiam
Basia

1. Data: 2002-08-30 15:15:17

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

Zuzka wrote:

> [...]
> salatki zimowe , albo nawet zwykly przecier.
> Ja nie mam o tym pomidorowego pojecia ?;)

z mojego archiwum:

Ja robie co roku ogromne ilosci sosu, ktory zaprawiam w pollitrowych
sloikach i uzywam do spaghetti, do duszenia mies, do zup, itd. Robie
dwa rodzaje - z czerwonych i z zoltych pomidorow. Pol litra sosu = 4 lub
5 duzych pomidorow.

Pomidory sparzyc we wrzatku i obrac ze skory, pokroic na duze kawalki.
Cebule (1 cebula na 5 duzych pomidorow) pokroic w male kawalki.
Bazylie (1/2 szklanki lisci na 10 pomidorow) pokroic w waskie paski
Czosnek (1 zabek na 5 duzych pomidorow) posiekac drobno
Ziola prowansalskie, majeran, tymianek i oregano, sol i pieprz zmiazdzyc
w mozdzierzu
Mocny rosol (1 szklanka na 10 pomidorow)
biale wytrawne wino (1/2 szklanki na 10 pomidorow)
Oliwa

Wedle gustu mozna rowniez dodac czerwona papryke pokrojona w kawalki,
uprzednio przypalona i obrana ze skory, zielony seler zeszklony na
oliwie, szalotki zeszklone na oliwie, pieczarki usmazone.

Niektorzy usuwaja nasiona i te galaretowata czesc pomidora, ja nie usuwam.

W duzym garnku z ciezkim dnem umiescic 2-3 lyzki oliwy, dodac cebule
(ev. seler czy szalotki) i zeszklic, dodac czosnek, podsmazyc az bialy,
dodac pomidory i podsmazyc ciagle mieszajac. Dodac biale wino,
wymieszac, dodac rosol, przyprawy, bazylie, (ev. papryke, pieczarki) i
na malym ogniu dusic az zredukowane w polowie. Doprawic pieprzem, sola,
maggi, sosem sojowym do smaku. Goracy przelac do sloikow, zakrecic i
wstawic do kapieli wodnej na 10 minut. Pol litra sosu = 4 lub 5 duzych pomidorow.
Magdalena Bassett

1. Data: 2002-08-30 22:16:01

Od: Sabinka <s...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 30 Aug 2002 10:21:06 +0200, "Dario" <D...@i...nu> wrote:

> [...]
>mozesz urzyc przy pieczeniu chleba. Mozesz tez namoszyc w odrobinie wody i
>polozyc na kanapkach np. z bialym serem.....

Brzmi strasznie apetycznie, ale czy probowales Dario w naszym klimacie
suszyc pomidory na sloncu? A moze polaczyc suszenie na sloncu z
piekarnikiem? Bo ostatnio cos slonca troche mniej...

Sabina

--
Biuro Tlumaczen
www.stranslator.republika.pl

1. Data: 2002-08-31 11:18:00

Od: "Dario" <D...@i...nu> szukaj wiadomości tego autora

Jezeli slonca brakuje, to mozesz wykozystac efekt szklarni: poloz pomidory
na parapecie w naslonecznionym miejscu. Pamietaj ze jezeli chcesz przechowac
je "na sucho" to musisz dac wiecej soli i nie moga byc wilgotne, bo podejda
plesnia. Moze zeczywiscie dodaj wiecej dni na suszenie. To jest naturalny
proces konserwowania pomidora i zalezy od wielu czynnikow: od jego
wilgotnosci, ilosci slonca, temperatury. Suszenia w piekarniku nie polecam.
Temperatura nie moze przekroczyc 70-75 stopni bo pomidory sie rozciapia,
woda ktora paruje z pomidora zkrapla sie i osiada na pomidorze, wiec drzwi
od pieca musza byc uchylone. A efekt? Takie suszone "na sloncu" pomidory
mozesz kupic w sklepie. I nie maja one nic wspolnego z tymi suszonymi na
prawdziwym sloncu. To wymaga troche cierpliwosci. Ja stosuje go od wielu lat
i tez susze na wyczucie

Dario

1. Data: 2002-09-01 09:42:58

Od: "Izabela Koriat-Zumis" <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dario <D...@i...nu> wrote in message
> [...]
> mozesz urzyc przy pieczeniu chleba. Mozesz tez namoszyc w odrobinie wody i
> polozyc na kanapkach np. z bialym serem.....

Cześć,
a czy można suszyć je w suszarce do warzyw?
iza koriat-zumis

1. Data: 2002-09-01 15:20:55

Od: "Dario" <D...@i...nu> szukaj wiadomości tego autora

Pewnie tak, ale slonce, wiatr to jest dopiero zapach....
Dario

1. Data: 2002-09-02 21:42:06

Od: Sabinka <s...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 31 Aug 2002 13:18:00 +0200, "Dario" <D...@i...nu> wrote:

>Jezeli slonca brakuje, to mozesz wykozystac efekt szklarni: poloz pomidory
>na parapecie w naslonecznionym miejscu.

Czy jesli slonce swieci na moj parapet przez jakies 5 godzin dziennie,
to to wystarczy? A jesli zaczne suszyc je dzis i przez dzien lub dwa
nie bedzie slonca to czy sie nie zepsuja? Slonce jest malo
przewidywalne...

(...)
> [...]
>prawdziwym sloncu. To wymaga troche cierpliwosci. Ja stosuje go od wielu lat

Czy robisz to w Polsce?
Kiedys bralam udzial w suszeniu pomidorow i byly taaaaaaakie smaczne
ze juz mi slinka leci, ale to bylo sycylijskie lato...

Sabina

--
Biuro Tlumaczen
www.stranslator.republika.pl

Sony D-CJ01 i Diva Mp3 - oddam w dobre rece
tagiatelle
Re: Mozecie mi podac adres archiwum???
zielone kalafiory
Rogaliki z konfiturka?