drzazga ...

11. Data: 2005-04-27 00:33:50

Temat: Re: drzazga ...
Od: Kaja <m...@b...spamu.autograf.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wed, 27 Apr 2005 01:51:00 +0200, na pl.sci.medycyna napisałeś(aś):

> za portalem wiedzy onet >>polszczyzna
>
> sł.j.pl:
>
> pęseta || pinceta (Wilga)
> rz. ż Ia 'rodzaj specjalnych szczypiec lub kleszczy przeznaczonych do
> chwytania, usuwania czegoś, używanych w medycynie (zwłaszcza chirurgii),
> kosmetyce, technice itp.'
>
> sł.wyr.obc:
>
> pęseta (Europa)
> (fr. pincette) szczypczyki, kleszczyki do podtrzymywania lub usuwania
> czegoś, stosowane m.in. w chirurgii i kosmetyce.
>
> pinceta (Europa)
> zobacz pęseta.

To już *pinceta* ładniej brzmi niż pęseta

Kaja

12. Data: 2005-04-27 07:05:19

Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

d4mcga$d8v$...@n...onet.pl,
scream <n...@p...pl>:

> po prostu drażni mnie słowo "pinceta".. to jakiś makaronizm i nie do
> końca wiadomo skąd się w ogóle wziął - prawidłowe określenie tej
> rzeczy w języku polskim to "pęseta"

Zapożyczenie z jęz. francuskiego, przy czym dwie alternatywne formy
graficzne pozostają pod wpływem oryginalnej 1) pisowni i 2) wymowy.

NTG, a emocje i dyrektywy proponuję zachowaj na cos innego ;-)

--
Robert

13. Data: 2005-04-27 09:22:46

Od: scream <n...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

doslaw napisał(a):
> za portalem wiedzy onet >>polszczyzna
[..]

no i? udowodniles przed chwila, ze mialem racje.. "pinceta" pochodzi z
jez. francuskiego :)

--
best regards,
scream (at)w.pl

14. Data: 2005-04-27 21:40:38

Od: zawada <payback-m-a-l-p-a-@.os.p> szukaj wiadomości tego autora

RobertSA napisał(a):
> [...]
> graficzne pozostają pod wpływem oryginalnej 1) pisowni i 2) wymowy.
>
> NTG, a emocje i dyrektywy proponuję zachowaj na cos innego ;-)

w istocie. "in" wymawiamy jako 'ę' :P
pinceta [wym. pęseta] ż IV, CMs. ~ecie; lm D. ~et
-> pęseta

pęseta ż IV, CMs. ~ecie; lm D. ~et
<<rodzaj szczypiec o sprężystych ramionach służących do chwytania,
ujmowania lub usuwania czegoś>>
Pęseta chirurgiczna, drukarska, kosmetyczna.

--
Warszawa
GG# 5324432

dłuuugie meisiączki
Srebro koloidalne
dla studentow medycyny - alternatywy dla wiwisekcji w edukacji
Gdzie można odczulić się na nikiel?
Zapalenie tchawicy i krtani - co naprawdę skutecznego