Re: dyskutując z Golemanem "Nienawidzimy cię"

From: "Duch" <a...@p...com>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: dyskutując z Golemanem "Nienawidzimy cię"
Date: Mon, 17 Jan 2005 17:51:03 +0100

Użytkownik "Jesus" <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:csgnpl$s5u$1@nemesis.news.tpi.pl...

> Ludzie czują się popychani i bez tego czy ktoś ich rzeczywiście
> popycha. Szukają swoich guru i bez tego czy rzeczywiście jakiś istnieje.
>
> Wg. mnie wszystko co ma w nazwie "społeczny" odnosi się do sumienia
> więc ma związek z moralnością. A tu wyjątkowo chodzi o to czy jakieś
> akceptowanie postępowanie uznamy w grupie za "dobre" a jakie za "złe".

Dalej sie upieram, ze bym nie łączym zasad w grupie (kto z nami, kto
przeciw),
z moralnością. To że dzieciaki odrzucają kogoś nie ma raczej nic wpólnego z
dobrem i złem.
Prosty przykład: dzieciaki robią sobie trasy w piaskownicy i jeżdzą po nich.
I ustalają pewne zasady np. nie można niszczyć tras (nad którymi sie
napracowali).
Wchodzi obcy i mówi, że chce teraz robić babki. To one są przeciw, bo chcą
trasy.

Nie ma to nic wspólnego z moralnością i ustalaniem co jest dobre i złe -
poprostu
jakieś zasady muszą panować.

Jeżleli chciałbyś żeby ktoś obcy (zły albo dobry) od razu ze wsym pomysłem
był
*bezkrytycznie* zaakceptowany przez grupe - to ... robisz z niego właśnie
świętą krowe.
I zmuszasz żeby wszyscy inni się do niego dostosowali.

A z życia dorosłych - jeśli przychodzisz jako nowy do pracy, to tak samo
musisz
sie wykazać, wkupić, poznać. Nie uważam żeby to było złe - normalność.
Zresztą - nie ma innej możliwości. Bo jaka? Że niby bezkrytyczna akceptacja,
tak za nic?

> Czy ja to potępiam? Przecież sam tak robię. Ustalam swoją moralność, wg.
> niej żyję.

Dokładnie - nawet pisząc swój post ustaliłeś co jest "dobre a co złe".
Sam moralizujesz, czy to złe? Nie wydaje mi sie - to raczej ciekawe :)

Zdajesz sobie sprawe, ze sam mocno okreslasz co jest dobre a co zle i
zachowujesz sie wlasnie tak jakbys sam "chciał rządzić na placu", ustalać
zasady ? :)

> To robi każdy człowiek, a Goleman mówi o szacunku do zasad
> innych.

Aaaa, szacunek lub jego brak to juz troche inna para kaloszy. Pewne o to Ci
chodzilo od poczatku.

> Tylko czy musi być zawsze tu przy tym lisowatość i wchodzenie w
> dupę jak w polityce? By być zawsze "politycznie" poprawnym? Czasem po
> prostu nie da się by nie być odrzuconym przez jakąś grupę.

Niekoniecznie trzeba - np. taki Hitler nie starał się być politycznie
poprawnym.
He, czemu tak zalezy Ci zeby byc twardym, nieugietym?
Ze inni to "frajerzy"? Wierzysz ze mozna takim byc? Ja nie, chociaz fajnie
by pomarzyć :)
Co wiecej - to wlasnie pokorni (ale nie bzkrytyczni) najwiecej potrafią
zdziałac i być kimś, MZ.

-------

Tak naprawde rozumiem o co Ci chodzi, nie tylko w tym wątku. Moim zdaniem
zaczynasz
widzieć brudy tego świata. I jesteś w szoku że to tak wygląda i np. martwi
Cie ze trzeba
bedzie sie podlizywać. A chcialoby się być bohaterem (jak w filmie
telewizyjnym).
Wiesz jaka jest odpowiedz (wedlug mnie)? Bohaterzy sa tylko na filmie, a
zycie takie
wlasnie jest brudne, niejednoznaczne. Niestety. I nie ma na to rady - trzeba
sie przyzwyczaić.

Pozdrawiam w zawiłościach :)
Duch