dziwne bóle po chińszczyźnie

1. Data: 2001-02-15 10:12:17

Temat: dziwne bóle po chińszczyźnie
Od: "Joanna Wysocka" <m...@p...promail.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie,
wczoraj z okazji Walentynek moj męzus zaprosil mnie do chinskiej
restauracji. Jedlismy kurczaka z warzywami i wieprzowine z trawką cytrynową
na ostro. Tuż przed zakończeniem jedzenia poczulam jak powoli sztywnieja mi
mięśnie calego ciała, ścinają się, bolą, oblalam sie potem, mialam duze
trudnosci z oddychaniem... Trwalo to długo, dopiero w domu po jakims czasie
minelo. Mialam to juz kilkakrotnie po chińskim żarciu, ale takim z budek lub
barów (a teraz to byla bardzo droga restauracja). Czy przezyliście coś
takiego?
Co to może być? Może alergia na jakis składnik, przyprawe? Może imbir, ale
stosuje go w domu, np. do flaczków i nic mi nie jest.
Poradzcie.
Joanna

1. Data: 2001-02-15 10:26:15

Temat: Re: dziwne bóle po chińszczyźnie
Od: "===wojmat===" <C...@v...pl.INVALID> szukaj wiadomości tego autora

Joanna Wysocka <m...@p...promail.pl> w wiadomości
news:96ga3j$ac4$1@zeus.man.szczecin.pl napisał(a):

> Co to może być?

glutaminian sodu. syndrom chińskiej restauracji.

wojmat

1. Data: 2001-02-15 10:41:46

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>Co to może być? Może alergia na jakis składnik, przyprawe? Może imbir, ale
>stosuje go w domu, np. do flaczków i nic mi nie jest.

wyglada to na alergie. Ja mam na cytrynowa trawe.
Jakbys kupila i dodala do czegos i spobowala w charakterze
eksperymentu naukowego...

ja jeszcze u siebie odkrylam jakies alergie na kombinacje
skladnikow, ale nie doszlam juz do jednostkowych elementow. Musze
nad tym popracowac. Ale po reakcji na nie-jedzenie (Ibuprofen na
pusty zoladek) na razie esperymentow nie bedzie
Krysia
K.T. - starannie opakowana

http://www.newsfeeds.com - The #1 Newsgroup Service in the World!
-----== Over 80,000 Newsgroups - 16 Different Servers! =-----

1. Data: 2001-02-15 10:42:20

Temat: Re: dziwne bóle po chi?szczy?nie
Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

>glutaminian sodu. syndrom chi?skiej restauracji.
>
>wojmat

od tego sie czlowiek slini... bardzo

1. Data: 2001-02-15 12:37:37

Temat: Re: dziwne bóle po chińszczyĽnie
Od: Szymon 'Zbooy' Madej <s...@r...fm> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 15 Feb 2001 11:12:17 +0100, "Joanna Wysocka"
<m...@p...promail.pl> wrote:

> [...]
>takiego?
>Co to może być? Może alergia na jakis składnik, przyprawe?

Mnie to zdecydowanie wygląda na działanie osławionego glutaminianu
sodu. Jak za dużo go kucharz sypnie, to mi kark i żuchwa sztywnieje,
czuję mrowienie na skórze i tego typu zabawne objawy. Mija samo po
kilkunastu minutach.

zbooy

1. Data: 2001-02-15 12:49:39

Temat: Re: dziwne bóle po chińszczyĄnie
Od: "Joanna Wysocka" <m...@p...promail.pl> szukaj wiadomości tego autora

Szymon 'Zbooy' Madej napisał(a) w wiadomości:
<0...@4...com>...
> [...]
>sodu. Jak za dużo go kucharz sypnie, to mi kark i żuchwa sztywnieje,
>czuję mrowienie na skórze i tego typu zabawne objawy. Mija samo po

Tak, dokładnie kark sztywnieje!!!
ale po co dodają glutaminianu sodu??? Co to daje? Gęstość przezroczystego
sosu? Poprawia smak?
Wiem, ze po samej zupce z kurczakiem (kiedys zjadlam na miescie) mialam to
samo.
No i dlaczego moj meżuś, który zjadł duzo więcej nic takiego nie odczuł,
tylko wybałuszał na mnie oczy?
Joasia

1. Data: 2001-02-15 13:05:08

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>samo.
>No i dlaczego moj meżuś, który zjadł duzo więcej nic takiego nie odczuł,

Glutaminian sodu to "wzbogacacz smaku" ("flavour enhancer") -
powoduje, ze wszystko z nim jest dosolone i ma bardziej wyrazisty
smak. Sos sojowy jest naturalnym "wzmacniaczem smaku"

Krysia, ktora z coraz wieksza checia chce pisac posty do grupy, a
nie odrabiac lekcje (w moim wieku do tego!!!)

1. Data: 2001-02-15 16:46:27

Od: "Agnieszka Litwin" <a...@a...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie!
Dodam tylko od siebie ze glutek jest rowniez w vegecie i innych gotowych
przyprawach np kamisa wiec jesli to bylo by po tym to w domu (jesli uzywasz)
bylo by to samo. Mysle ze to jakas ich specyficzna przyprawa.
Pozdrawiam Aga

a...@a...com.pl
http://nasze-dzieci.dobrestrony.pl/dzieci/julia_litw
in/index.htm

1. Data: 2001-02-15 16:56:00

Od: "Art (Gruby)" <j...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 15 Feb 2001 13:37:37 +0100, Szymon 'Zbooy' Madej
<s...@r...fm> wrote:

> [...]
>sodu. Jak za dużo go kucharz sypnie, to mi kark i żuchwa sztywnieje,
>czuję mrowienie na skórze i tego typu zabawne objawy. Mija samo po

Popieram - bole niemalze porodowe, przechodza po 30 -60 minutach. A
moj syn czerwienieje jak rak po gotowaniu i przez kilka godzin jest
nie do opanowania...
Niech ktos mi powie ze MSG nie ma wplywu na organizm...

Art(Gruby)
"Imperialistyczny wrog kusi Cie Coca-Cola"

1. Data: 2001-02-15 18:47:44

Od: "busek" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

[...]

Witam serdecznie

Są to prawdopodobnie uboczne skutki działania glutaminianu sodu.
Jest to wykrystalizowany ekstrakt z suszonej fermentowanej pszenicy lub
bialka sojowego.

Sam glutaminian sodu nie ma prawie smaku, jednak uważa się, że podnosi on
smak składników z którymi się łączy.
Używanie tego składnika z racji jego bezsmakowości jest obecnie dosyć
kontrowersyjne, ponieważ nie widziałem jeszcze żadnej restauracji gdzie
ważono by przyprawy(kucharz sypie wedlug uznania do smaku lub zapachu).

Własnie z tego powodu w przyprawach tego typo jak Vegeta, Jarzynka itp.
glutaminian nie szkodzi poniewaz jego ilość jest dokładnie okreslona i
przestrzegana.

Natomiast z tego co wiem można przy zamawianiu potrawy poprosić o
niedodawanie tego składnika .

pozdrawiam busek

bardzo stara książka kucharska
FTP