goraca prosba o opinie

1. Data: 2000-02-17 17:11:54

Temat: goraca prosba o opinie
Od: Andrzej Piotr <f...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc , pisze z pewna taka niesmialoscia. Sprawa jest tego typu, ze
oslabia mnie bardzo ta straszna rozbieznosc w pogladach na kwestie
wegetarianizmu. Wszelkie najwyzsze autorytety moralne , medyczne i
dietetyczne prawia skrajnie odmienne teorie. Zgodzicie sie chyba, ze
prawie kazdy stara sie naciagnac fakty do wyznawanej przez siebie
ideologii. I tak "profesor" wegetarianin twierdzi, ze bez miesa mozna
sie wspaniale obyc, zas "profesor" nie-wegetarianin zacznie prawic o
niedoborach bialkowych i kazdy z nich ma "fakty naukowe"
Wiem , ze to jest z mojej strony skrot myslowy, ale wielu z nas jest
takim "profesorem" , ktory poszukuje w nauce udowodnienia swych
pogladow.
Dlatego, nosze sie z zamiarem zebrania maksymalnej ilosci literatury ,
spojrzenia na nia krytycznie i obiektywnie, dalej chcialbym
przeprowadzic wlasne badania (tj ankiety - zaleznosc: dieta a choroby i
samopoczucie) napisac prace i opublikowac ja w jakims czasopismie
medycznym.
I tutaj mam do wszystkich goraca prosbe o opinie, czy taka praca bedzie
miala jakis sens, wszak jest juz mnostwo podobnych opracowan? Czy watro?
Czy to cokolwiek zmieni?
I druga kwestia jest taka , czy w sprawie ankiet moglbym liczyc na wasza
pomoc i wspolprace - musialyby ich byc setki wiec chodziloby mi o
wskazanie klubow, towarzystw wegetarianskich , a takze indywidualne
(internetowe) wypelnienie ankiety. To wszystko na dzis, z gory dziekuje
za odpowiedzi.
P.S. Wiadomosc te oglosilem w dwoch grupach: medycyna oraz wegetarianizm

2. Data: 2000-02-18 07:37:10

Temat: Re: goraca prosba o opinie
Od: m...@c...med.pl (Marek Wasilewski) szukaj wiadomości tego autora

In article <3...@p...wp.pl>, Andrzej Piotr <f...@p...wp.pl>
wrote:
Ciach
> [...]
>przeprowadzic wlasne badania (tj ankiety - zaleznosc: dieta a choroby i
>samopoczucie) napisac prace i opublikowac ja w jakims czasopismie
Ciach
Upewnij się, czy nie wyważasz otwartych drzwi- na przykład przejrzyj Medline
(jesli chcesz coœ opublikować w piœmie fachowym to powinieneœ wiedzieć, co to
jest....). Moim zdaniem wady wegetarianizmu sš udokumentowane (dieta zazwyczaj
niedoborowa jeżeli chodzi o żelazo, zawsze niedoborowa jeżeli chodzi o
witaminę B12, brak białka nie stanowi problemu). Inny problem to metodyka
pracy- albo dieta a choroby (tu najlepiej wieloletni przeglšd dokumentacji
medycznej) albo dieta a odczucia (badania ankietowe) albo przeglšd literatury.
Wypadało by też mieć grupę kontrolnš. Nie jest dobrze widziane badanie czy
publikacja, które sš trochę prospektywne a trochę retrospektywne, z elementami
pracy przeglšdowej i metaanalizy. Badacz w typie człowieka Oœwiecenia (sšdził,
że zna się na wszystkim) nie ma racj bytu we współczesnej nauce. I raczej
wyjdzie z tego co najwyżej praca popularno naukowa (albo nawet pseudonaukowa).

Marek Wasilewski
Wojewódzki Szpital ZakaŸny
Warszawa

3. Data: 2000-02-18 09:30:25

Od: "Andrzej Miszczyk" <m...@c...pg.gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wydaje mi sie, ze po czesci wynika to z faktu, ze wegetarianizm nie jest
jednakowo odpowiedni dla kazdego człowieka. Ma to związek z grupa krwi.
Pierwotna, najstarsza grupa to grupa 0, charakterystyczna dla czlowieka.
Pozniejsze zdobywanie nowych obszarów Ziemi w związku z ekspansją czlowieka
poza Afryke laczylo sie ze zmiana pozywienia. W odpowiedzi organizm
człowieka adaptowal się wytwarzajac odpowiednie przeciwciała we krwi. Grupa
A to ludzie najbardziej predystynowani do wegetarianizmu (tzw. rolnicy -
teren ekspansji Europa). Grupa B to ludzie koczownicy, ktorzy emigrowali do
Azji, zywiacy sie miesem, mlekiem itp., ze wzgledu na trudniejsze warunki
naturalne. Oczywiscie pozniejsze migracje i najazdy wymieszaly troche te
podziały, ale sklonnosci pozostały, a krotki okres cywilizacji nic w tym
wzgledzie nie zmienil.

Andrzej M.

Andrzej Piotr napisał(a) w wiadomości: <3...@p...wp.pl>...

4. Data: 2000-02-18 12:53:25

Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <k...@i...pwr.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Andrzej Piotr wrote:

> Czesc , pisze z pewna taka niesmialoscia.

:))))))))))))))))))))))))))

> [...]
> przeprowadzic wlasne badania (tj ankiety - zaleznosc: dieta a choroby i
> samopoczucie) napisac prace i opublikowac ja w jakims czasopismie

To ciekawe.

> I tutaj mam do wszystkich goraca prosbe o opinie, czy taka praca bedzie
> miala jakis sens, wszak jest juz mnostwo podobnych opracowan? Czy watro?
> Czy to cokolwiek zmieni?

To zalezy co chcesz zmieniac :))) Czy jestes osobiscie zaangazowany w
wegetarianizm? Wg. mnie rzetelna praca naukowa nie zaszkodzi a nawet
przeciwnie - ludzie ufajacy autorytetowi nauki beda mieli latwiej :)))

> I druga kwestia jest taka , czy w sprawie ankiet moglbym liczyc na wasza
> pomoc i wspolprace

Z checia Ci pomoge, mysle ze inni wegetarianie z psw i ipp rowniez nie
beda miec nic naprzeciw ankiecie :)

Cooler

5. Data: 2000-02-19 11:58:49

Od: Jakub 'mick3y' Mikusek <m...@s...k.pl> szukaj wiadomości tego autora

Marek Wasilewski wrote:
> [...]
> jest....). Moim zdaniem wady wegetarianizmu sš udokumentowane (dieta zazwyczaj

taaak? dlaczego?

> zawsze niedoborowa jeżeli chodzi o
> witaminę B12,

jeśli się je wszystkie warzywa sterylnie zapakowane to oczywiście

> brak białka nie stanowi problemu).

???

> Marek Wasilewski
> Wojewódzki Szpital ZakaŸny
> Warszawa

Jakub Mikusek
Osiedlowy Leń Patentowany
Radom

6. Data: 2000-02-19 14:48:12

Od: Mrówka <a...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Marek Wasilewski wrote:

> jest....). Moim zdaniem wady wegetarianizmu sš udokumentowane (dieta zazwyczaj
> niedoborowa jeżeli chodzi o żelazo,

To dziwne, że ostatnio, gdy robiono mi badzania na gdańskiej AM (m.in. zawartoci
Fe i witamin), to osoba interpretująca moje wyniki powiedziała mi, że te badania
są przeprowadzane właŚnie dlatego, że u wegetarian stwierdza się ponadnormatywne
iloŚci Fe, ale za to niedobory kwasu askorbinowego (co jest troche dziwne biorąc
pod uwage iloci zjadananych przez nas owoców). Ja akurat mam żelazo w normie
(109ug*dl^-1, przy normie 53-167), natomiast wit C mam 05 pg*cm^-3 (przy normie
2.1-13.7),a moja znajoma miala wit C 0,1 pg. Dlaczego nie uzywacie więc tego
argumentu?

> zawsze niedoborowa jeżeli chodzi o
> witaminę B12,

Chyba jednak nie *zawsze*.

A tak jak już mówimy o normach, może ktoŚ mi wytłumaczy co oznacza i czym grozi
duża iloŚć trójglicerydów we krwi (149 mg*dl^-1 - norma jest do 150 mg*dl^-1)

7. Data: 2000-02-19 20:58:37

Od: de gzyra <m...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Marek Wasilewski wrote:

> Moim zdaniem wady wegetarianizmu są udokumentowane (dieta zazwyczaj
> niedoborowa jeżeli chodzi o żelazo, zawsze niedoborowa jeżeli chodzi o
> witaminę B12 (...)

Dieta wegetariańska zawsze prowadzi do niedoboru B12? Mówisz o
laktowegetarianizmie, laktoovowegetarianizmie, czy diecie wegańskiej?
Proszę o konkrety.

Czy możesz podać konkretne publikacje na temat niedoborów żelaza i B12 u
wegetarian/wegan?

Jakie inne wady wegetarianizmu są udokumentowane i czy możesz podać
stosowne publikacje?

gzyra

8. Data: 2000-02-20 10:40:26

Od: "nycpd" <a...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jesli chodzi o naukowe badania to Instytut Zywienia AM w Gdansku zaprasza
wszystkich wegetarian stosujacych diete wegetarianska przynajmniej od 2 lat
na badanie krwi.Po zebraniu danych napewno zostana opublikowane wnioski.
Pozdrowienia
nycpd

9. Data: 2000-02-20 10:49:00

Od: "Seva" <s...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

nycpd <a...@t...pl> napisał(a) tak:
> [...]
2 lat
> na badanie krwi.Po zebraniu danych napewno zostana opublikowane

Nie wszystkich wegetarian, ale tylko tych po 30-tce, bo młodszych już
przebadali i ich wyników nie potrzebują.

10. Data: 2000-02-20 11:55:59

Temat: Odp: goraca prosba o opinie
Od: "Leszek Serdyński" <l...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Andrzej Piotr <f...@p...wp.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:3...@p...wp.pl...
> [...]
> sie wspaniale obyc, zas "profesor" nie-wegetarianin zacznie prawic o
> niedoborach bialkowych i kazdy z nich ma "fakty naukowe"

Tak to mniej więcej wygląda. Jest jednak metoda która obiektywnie może
rozstrzygnąć jakie odżywianie jest najlepsze. Tą metodą jest określenie
kosztów leczenia na poszczególnych dietach. Ostatnio wśród optymalnych
rozpowszechniana jest idea powołania Kasy Chorych tylko dla optymalnych.
Jeżeli wegetarianie twierdzą, że ich styl odżywiania jest bardzo zdrowy, to
niech też wystąpią z inicjatywą utworzenia Wegetariańskiej Kasy Chorych.
Dlaczego macie płacić za leczenie ciężko chorych od tych tłuszczy
optymalnych czy innych mięchożerców.? Kiedy powstaną takie Kasy wtedy
dopiero reforma Służby Zdrowia nabierze sensu. Wtedy okaże się która Kasa
może fundować sanatoria na Majorce, a która nie będzie miała pieniędzy żeby
zapłacić za insulinę. Sens jest właśnie w takich Kasach, a nie w Kasach
wynikających z podziału geograficznego. Teraz Kasy w biednych województwach
dostają mniej pieniędzy na człowieka, bo tam ludzie mniej zarabiają, ale za
to powinny wydać więcej bo ludzie mniej zarabiajacy gorzej jedzą, więc
więcej chorują.
Sądzę, że lekarze będą przeciw, ale co myślą wegetarianie?

Leszek

zdrowie.med.pl ???
Amalgamat a drozdzaki z gat. Candida
Niezyt nosa