Re: gruszki mlodosci

From: Ikselka <i...@g...pl>
Subject: Re: gruszki mlodosci
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Date: Tue, 18 Sep 2012 01:06:24 +0200

Dnia 05 Aug 2012 19:20:40 GMT, at napisał(a):

> From: <berimex(at)wp.pl>
> Newsgroups: pl.rec.ogrody
> Subject: gruszki mlodosci
> Date: 05 Aug 2012 19:20:40 GMT
>
> Szukam gdzie w okolicy Krakowa rosnie grusza, taka z malymi okraglymi owocami,
> ktore jak dojrzeja to w srodku maja taki brazowy jak by miod. Byly super do
suszenia.
> Pamietam, ze jak dojrzewaly to cala masa ich lezala pod drzewem rozbitych o ziemie
> a drzewo bylo stare i ogromne.
> Moze ktos wie jak one sie nazywaly i czy jeszcze gdzies mozna mlode drzewko nabyc.
> [...]

http://www.bio-forum.pl/messages/78737/119516.html
Grusza witarnia. Też szukam.
Co zaś do "małowartościowości odmiany", sugerowanej tutaj przez jednego z
przedpiśców, to śmiem zauważyć, że co dla jednego "niewartościowe", dla
drugiego ma prawo być najcenniejsze. I przeciwnie. Więc niech się tak
Przedpiśca nie deklaruje z tą mnałowartościowością, bo jak widać po prostu
się nie zna, jesli sądzi, że wartościowe są odmiany tylko dzieisjze,
nowoczesne. Jak widać padają one jak muchy przy byle wahnięciach aury w
naszym klimacie... a i w smaku im daleko do naszych starych odmian
popularnych dawno temu.
Czym mierzyć bowiem wartościowość odmiany? - np ja mierzę to tylko i
wyłącznie MOIM sentymentem. Mam takich parę odmian w tkliwej pamięci z
dzieciństwa, w tym właśnie witarnię i m.in. czereśnię Dębówkę, jabłoń
Glogierówkę i Zorzę... I pewną śliwę, której nie sposób nigdzie już
znaleźć, a szukam jej od lat i nawet w Instytucie Sadownictwa o niej ani
dudu... a teraz to już nawet już za późno, nawet gdybym znalazła.
:-(

Co do ulężałek - nie jest to jakaś "odmiana", tylko stadium dojrzałości
owocu KAŻDEJ gruszy, który tylko ma szansę do tego stadium dotrwać. No może
nie każdej, ale wielu - owoce niektórych odmian nie osiągają tego stadium i
po prostu gniją.
:-]
--
XL