indyk i sw. Teresa

1. Data: 2001-10-06 12:16:58

Temat: indyk i sw. Teresa
Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Nasz przyjaciel Czarek Gmyz przytacza w dzisiejszym numerze "Zycia"
anegdote o sw. Teresie z Avila ktora jadla indyka. Cos mi sie sie nie
zgadza. sw. Teresa zmarla w 1682 r. Indyk pojawil sie naeuropejskich
stolach podobno w 1570 r. na uroczystosciach weselnych Karola IX, a
powszechnie zaczal byc jadany w ok.1630. Jak to wiec jest Cezary? Albo
to nie byl indyk albo bylo to danie luksusowe i tlumaczenie sie swm
Teresy, ze po prostu spozywa dary boze bylo czysta obluda?

Wladyslaw

1. Data: 2001-10-07 09:06:35

Temat: Re: indyk i sw. Teresa
Od: "czarek" <c...@z...media.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> to nie byl indyk albo bylo to danie luksusowe i tlumaczenie sie swm
> Teresy, ze po prostu spozywa dary boze bylo czysta obluda?

Chyba masz racje Wladyslawie, zacytytowalem z pamieci bodajze za kolega z
Gazety Wyborczej zajmujacym sie temmetyka koscielna. Nie przyszlo mi do
glowy sprawdzic co w reku trzymala sw. Teresa. Musze sprawdzic w zrodle
jesli je znajde.
Czarek

1. Data: 2001-10-07 10:38:11

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

czarek <c...@z...media.pl> wrote:

> [...]
> Gazety Wyborczej zajmujacym sie temmetyka koscielna. Nie przyszlo mi do
> glowy sprawdzic co w reku trzymala sw. Teresa. Musze sprawdzic w zrodle

To powazny blad cytowac GW bez sprawdzenia.
Wladyslaw

1. Data: 2001-10-07 16:52:05

Od: "czarek" <c...@z...media.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los <w...@t...com.pl> napisał(a) w artykule
<1f0wqmr.14me14u1ukxb40N%wlos@tele.com.pl>...

> To powazny blad cytowac GW bez sprawdzenia.
> Wladyslaw

No tak Władyslawie. Masz racje. Z anegdotami tak bywa jak z plotkami.
Przetrzasnalem archiwum GW w te i nazad i nie znalazlem cytowanej przeze
mnie historyjki. A poniewaz bylem przekonany, ze historie te przeczytalem a
nie sobie wymyslilem to zaczalem wertowac biblioteke domowa. I znalazlem.
Anegdote te przytacza niejaka Phyllis McGinley w ksazce "Podpatrujac
swietych" niestety w innym brzmieniu niz przytoczylem ja w moim tekscie. A
oto stosowny cytat:
"Nie bylo w Teresie ani krzty filisterstwa. Cenie sobie replike dana
pewnemu czlowiekowi, ktory zastal ja zjadajaca smakowicie kuropatwe,
przyslana przez jakiegos dobroczynce. Gosc byl zgorszony. Swieta kobieta
rozkoszujaca sie jedzeniem! Co pomysleliby o niej ludzie? - Niech mysla co
chca - odpowiedziala Teresa - Jest czas na kuropatwe, jest czas i na
pokute. I to ucieszylo gorliwego manichejczyka."
Na swoje usprawiedliwienie mam tylko tyle, ze wydobylem lekture gdzies z
dna biblioteki. Wydanie z 1996 roku. No coz pamiec ludzka bywa zawodna.
Kolege z GW, ktorego podejrzewalem o cytat przepraszam
Czarek

1. Data: 2001-10-08 10:05:05

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nasz przyjaciel Czarek Gmyz przytacza w dzisiejszym numerze "Zycia"
> anegdote o sw. Teresie z Avila ktora jadla indyka. Cos mi sie sie nie
> zgadza. sw. Teresa zmarla w 1682 r. [...]
Mnie też, bo zmarła 4 października 1582 roku.
pozdr. Jerzy

1. Data: 2001-10-09 05:58:35

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Jerzy <0...@m...pl> wrote:

> Mnie też, bo zmar"a 4 października 1582 roku.

Nikt Ci nie mowil, zue nieelegancko czepiac sie literowek? Niemniej
dziekuje za oczywista korekte.

Wladyslaw

Jak restauracja orientalna ?
puszkkka