Re: karasie i żaby nie przetrwały

From: Krzysztof Wilk <w...@m...agh.edu.pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: karasie i żaby nie przetrwały
Date: Tue, 12 Feb 2002 13:44:32 +0100

Jerzy napisał(zacytował):

> "Podczas ostatnich kilku zim temperatura spadała poniżej - 20°C. Zdarzało
> się, że niektóre jeziorka zamarzały aż do dna. Jeśli więc nadciąga bardzo
> duży mróz, należy wypompować część wody, żeby pomiędzy lodem a taflą wody
> powstała ocieplająca poduszka powietrzna. W płytkich jeziorkach (50-60 cm
> głębokości) na powierzchni lodu można dodatkowo położyć polietylenową
> folię pęcherzykową (cena w sklepie ogrodniczym: ok. 2 zł/m2)."
> http://www.ogrodnik.pl/ogrody/ogrody_30_01.asp

U mnie z tym wypompowaniem się w ogóle nie sprawdziło.
Wypompowałem tak, aby powstało z 5 cm przerwy pod lodem, a za parę dni
lód chyba osiadł, bo woda znów była w pływaku.
Pomimo 25-stopniowych mrozów miałem taflę lodu cieńszą niż w inne lata.
Gruby lód powstaje jak jest nie tylko temperatura, ale i wiatr i brak
śniegu.
Myślę, że nie ma jednej recepty na zabezpieczenie oczka. Każdy powinien
poobserwować jak mocno u niego zamarza i stosować środki
odpowiednie do zagrożenia.
Krzysztof