kilka sposobów na zagęszczanie sosów...

1. Data: 2004-03-03 10:51:37

Temat: kilka sposobów na zagęszczanie sosów...
Od: z...@o...pl (Monika Zarczuk) szukaj wiadomości tego autora

Drodzy listowicze.
Oczywiście po moich wypowiedziach można się zorientować, że kucharką to ja
wielką nie jestem, właściwie dopiero zaczynam eksperymentować. Do tej pory
umiałam ugotować kilka potraw i tego się trzymałam.

Teraz czytając zastanawiam się nad sosami.
Słyszałam, że jest kilka sposobów ich zagęszczania. ja znam oczywiście ten
tradycyjny, trochę zwykłej mąki rozbełtuję z zimną wodą i wlewam do sosu.
Podobno można tak zrobić z ziemniaczaną, ale nie wiem czy z samą, czy zawsze
musze dodać trochę zwykłej?
Czym różni się zagęszczanie zwykłą mąką od zagęszczanie mąką ziemniaczaną?
Czy smak sosu jest inny?
Podobno także da się zagęścić sos masłem. Czy chodzi tylko o zwykłe masło w
kostce? Jeśli tak, to ile go dawać? Czy masło zagęszcza tak jak mąka czy
mniej?
No i jeszcze ktoś pisał o śmietanie... Można nią zagęścić sos np. do
spagethi? Jaką śmietaną? Ile jej dać?
A może znacie jeszcze inne sposoby zagęszczenia? Wiem, że do bigosu czy
innych rzadkich rzeczy można dać usmażoną na tłuszczu mąkę, ale też nie
jestem pewna, czy do sosu to się nadaje...
Jeśli moglibyście podzielić się doświadczeniami, to będę niezmiernie
wdzięczna.

Pozdrawiam gorąco

Monika Zarczuk

1. Data: 2004-03-03 11:02:43

Temat: Re: kilka sposobów na zagęszczanie sosów...
Od: "batory" <b...@w...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> A może znacie jeszcze inne sposoby zagęszczenia? Wiem, że do bigosu czy
> innych rzadkich rzeczy można dać usmażoną na tłuszczu mąkę, ale też nie
> jestem pewna, czy do sosu to się nadaje...

Do sosu sie nadaje, do bigosu IMHO jakby nieco mniej
Pozdrówka - Agnieszka

1. Data: 2004-03-03 11:10:37

Od: Marcin E. Hamerla <X...@X...Xonet.Xpl.remove_X> szukaj wiadomości tego autora

Monika Zarczuk napisal(a):

>Teraz czytając zastanawiam się nad sosami.
>Słyszałam, że jest kilka sposobów ich zagęszczania. ja znam oczywiście ten
>tradycyjny, trochę zwykłej mąki rozbełtuję z zimną wodą i wlewam do sosu.

Sos wolowinowy zageszczam chlebem. Najbarziej lubie wlasnie taki sos.

--
Pozdrowienia, Marcin E. Hamerla

1. Data: 2004-03-03 11:19:42

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

====
A ja sosy do mięsa zagęszczam również cebulą.

waldek
====

1. Data: 2004-03-03 11:21:49

Od: Waldemar Krzok <w...@u...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

waldek:
> ====
> A ja sosy do mięsa zagęszczam również cebulą.

a ja bananem. No nie zawsze to pasuje, ale niekiedy tak.

Waldek

1. Data: 2004-03-03 11:24:11

Od: "Jakub 'Wilq' Wilczek" <w...@N...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Monika Zarczuk" <z...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> musze dodać trochę zwykłej?
> Czym różni się zagęszczanie zwykłą mąką od zagęszczanie mąką ziemniaczaną?

Nie wiem, nie probowalem nigdy zageszczac ziemniaczana, boje sie ze sos
stalby sie taki, hmmm... galaretowaty.

> No i jeszcze ktoś pisał o śmietanie... Można nią zagęścić sos np. do
> spagethi? Jaką śmietaną? Ile jej dać?

Ja smietany dodaje raczej do sosow miesnych, slodkiej. Co do ilosc, no coz,
tak na oko - zalezy tez oczywiscie od ilosci sosu, "procentazu" smietany,
itd.

> A może znacie jeszcze inne sposoby zagęszczenia? Wiem, że do bigosu czy
> innych rzadkich rzeczy można dać usmażoną na tłuszczu mąkę, ale też nie
> jestem pewna, czy do sosu to się nadaje...

Jak najbardziej - klasyczna zasmazka - biezesz lyzke maki, troche masla i
przesmazasz to na patelni. Potem rozrabiasz to woda (koniecznie zimna na
goraca zasmazke, albo na odwrot!) tak dlugo az ma jednolita kleista
konsystencje bez grudek, potem dodajesz do sosu tudziez zupy mieszajac.
Mozna tez robic zasmazke na smazonej cebulce. Do bigosu nie probowalem,
natomiast bardzo czesto robie do gotowanej kiszonej kapusty z wedzonka.

Generalnie musisz tez pamietac o tym, ze zageszczanie sosow (tudziez innych
potraw) polega glownie na odparowywaniu z nich wody - czyli zageszczasz sos
nieduza iloscia maki/smietany/zasmazki a potem odparowywujesz wode tak dlugo
az to co gotujesz bedzie tak geste jak tego oczekujesz. Jezeli dasz na
poczatku za duzo maki/smietany/zasmazki, to mozesz zabic smak potrawy...

O zageszczaniu maslem nie slyszalem.

WILQ

PS: Mam nadzieje, ze tu nie bija wymadrzajacych sie nowicjuszy? ;-)

--
http://www.wilq.z.pl/ <<<+++++++>>> gg: 1149759

"Jak tak dalej pojdzie to dopchamy ten autobus do Katowic"
(c) pasazer pchajacy

1. Data: 2004-03-03 11:25:06

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> a ja bananem. No nie zawsze to pasuje, ale niekiedy tak.
====
Do mięsa? Daj jakiś przykład.

waldek
====

1. Data: 2004-03-03 11:25:52

Od: "Mateusz Jacek Płodzień" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Powiem szczerze, że ja używam głównie śmietany do zagęszczania sosów, zup i
przede wszystkim sosu do spaghetti. Spaghetti ze śmietaną jest po prostu
lepsze! (śmietana daje nutę kwaskowości w smaku)
Pytasz ile tej smietany trzeba... nie umiem odpowiedzieć bo nie wiem ile
będziesz miała sosu/zupy... Trzeba zawsze robić na "oko".
2 duże łyzki 18% śmietany do kubka i trzeba tam wlać sos/zupę, tak do połowy
kubka. ( robi się to po to aby śmietana się nie ścięła - sos/zupa zawsze ma
wyższą temperaturę od śmietany ) Nastęnie dokładnie wymieszać i wlewać do
potrawy dokładnie mieszając!!! (niekoniecznie wszystko) Jeżeli okarze się,
ża za mało ... czynność powtórzyć.

Co do mąki, to nigdy nie używałem ziemniaczanej... używam zwykłej. A
podsmażona mąka na tłuszczu to... biała zasmażka. Jest dobra, mniej zmienia
smak od śmietany ale... ja wolę śmietanę. Poza tym zostawia ślady w potrawie
w postaci "oczek" tłuszczu....

To chyba tyle....

Aha o maśle jako zagęszczaczu nigdy nie słyszałem...

Powodzenia!
Mateusz

1. Data: 2004-03-03 11:29:17

Od: "Mateusz Jacek Płodzień" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

I jeszcze jedno!
Jak zagęszczasz mąką, to nie musisz jej "bełtać" z wodą tylko możesz z tym
czym aktualnie robisz... tzn. sosem bądź zupą.

Mateusz

1. Data: 2004-03-03 11:34:27

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

====
Mąkę pszenną łączysz z tłuszczem, a ziemiaczaną z wodą.
====

> Nie wiem, nie probowalem nigdy zageszczac ziemniaczana, boje sie ze sos
> stalby sie taki, hmmm... galaretowaty.
====
Nie bój się. Jest dobrze, jak nie przesadzisz. I rozpuszcza się świetnie.
Sosy, które nie potrzebują zasmażek, a których nie zagęszcza się inną
metodą, można spokojnie potraktować mąką ziemiaczaną. Tyle że trzeba uważać,
bo jedna łyżeczka zagęszcza tak, jak dwie łyżki pszennej.

waldek
====

Tasiemiec - ciacho...
Zsiadłe mleko a kefir