kiszona kapusta * KIM-CHEE * - zna ktoś przepis?

1. Data: 2002-12-14 11:12:27

Temat: kiszona kapusta * KIM-CHEE * - zna ktoś przepis?
Od: "Mirek" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Byłem w stanach i jadłem coś takiego. Naprawdę smaczna rzecz. Przepis mam w
angielskiej wersji ale wolałbym kogoś z polskim doświadczeniem.

1. Data: 2002-12-14 21:18:30

Temat: Re: kiszona kapusta * KIM-CHEE * - zna ktoś przepis?
Od: waldemar z domu <w...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

Mirek wrote:

> Byłem w stanach i jadłem coś takiego. Naprawdę smaczna rzecz. Przepis mam
> w angielskiej wersji ale wolałbym kogoś z polskim doświadczeniem.

sam nigdy nie robiłem, ale w New Smyrna Beach, FL udało mi się zanieczyścić
całą kuchnię otwierając ćwierćgalonowy słoik kim-chi. Żona kolegi twierdzi,
że przepisów jest tyle, ilu ludzi to robi. Przepisu podać nie chciała,
menda jedna. Jest ona mianowicie po pierwsze koreanką a po drugie
współwłaścicielką (byłą) knajpy koreańskiej w Berlinie.
Summa summarum: mam doświadczenie w jedzeniu kim-chi (też słoikowego), ale
nie w robieniu.

Waldek

1. Data: 2002-12-15 13:26:13

Od: "Adam" <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kim chi robi się prosto:

Musisz mieć garnek do kiszenia najlepiej gliniany polewany z dopasowanym
drewnianym wieczkiem z dziurką (standardowe narzędzie do kiszenia)
Dobra sól średnio mielona najlepiej morska.
Świeże lub suszone chili.
Dodatkowo: czosnek, imbir lub inne zioła dające tę "inną" nutę. Tyle
kombinacji ile osób
robiących kim chi.
Ja używam tartego imbiru i odrobiny czosnku.
Kapustę pekińską (musi być zbita i niezbyt dojrzała) ta z supermarketów
odpada bo jest przesuszona nacinasz przy głąbie na krzyż (równolegle do osi
symetrii kapusty :-) na głębokość 2-3 cm. Następnie delikatnie rozdzielasz i
dostajesz ćwiartki kapusty.
Każdą z ćwiartek solisz mniej więcej płaską łyżeczka od herbaty i posypujesz
rozdrobnionym chili świeżym lub suszonym. nacierasz to wszystko odrobiną
imbiru i układasz cztery części ciasno w garnku i przykrywasz wieczkiem.
Czas kiszenia to kilka dni w tem pokojowej. Co jakiś czas dociskasz denko
aby sok całkowicie pokrył kapustę. Po ukiszeniu odlewasz sok. każdą z części
krojisz na 3 4 porcje i do lodówki. Powinieneś ją zjeść w ciągu kilku dni.
Można sprawę uprościć stosując specjalną zalewę do kiszenia do kupienia w
sklepach z azjatycką żywnością bądź w internecie.

Za 5 razem zaczęła mi wychodzić lepsza niż w sklepie.

Pozdrawiam.

1. Data: 2002-12-16 11:58:32

Od: "BeataSz" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Adam" <a...@s...pl> wrote in message
> [...]
> Świeże lub suszone chili.
> Dodatkowo: czosnek, imbir lub inne zioła dające tę "inną" nutę. Tyle

Nie robilam niestety kimchi wlasnorecznie, udalo mi sie tylko podpatrzec
jak to robia inni. Jak pisze Adam, kombinacji jest mnostwo, wiec powiem czym
roznila sie ta "moja" ;-)
Kapusta przecieta na pol lub cwiartki, w zaleznosci od wielkosci, byla
najpierw obficie posypana sola (mozna tez zamoczyc w solance) i
pozostawiona tak na kilka godzin, potem oplukana, osaczona i dopiero natarta
mieszanina przypraw - kazdy lisc osobno. Reszta jak u Adama.

Dodam, ze kimchi jest robione nie tylko z kapusty pekinskiej, chociaz to
jest najbardziej "klasyczne", ale i z innych warzyw - bialej rzodkwi,
ogorkow, cebulki ze szczypiorkiem plus mieszane. Zdarzaja sie kombinacje z
krewetkami, krabami czy ostrygami. Zostalam raz obdarowana spora iloscia
krewetkowego kimchi o nieziemskim ;-) zapachu, domowej roboty. Przepyszne.
Tylko maz kazal mi z tym zjezdzac na balkon...

Pozdrawiam

Beata

1. Data: 2002-12-18 09:37:26

Od: "M.W." <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"BeataSz" <b...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
natarta
> mieszanina przypraw - kazdy lisc osobno. Reszta jak u Adama.

Ważnym składnikem Kim Chi jest sos ostrygowy...
z chili czosnku imbiru i sosu ostrygowego robi sie
taką pastę do smarowania kapusty...

Akurat chili dostepne u nas w sklepach ma sie nijak do tego uzywanego w kim
chi...
w Koreanskich marketach mozna kupic gotowe pasty przypraw do kim chi
ale tam każda gospodyni ma swoje własne proporcje...

Ja dodaję jescze pora pokrojonego w paseczki..

Co do innych warzyw to bardzo fajne efekty daje
zamarynowanie rzodkwi lodowej pokrojonej w plasterki
w zalewie z sosu sojowego octu i cukru...

Pozdrawiam

Marek

Re: Dzisiejszy Dukaj
placek węgierski