kuchenka "trojfazowa" a zwykle gniazdko ...

11. Data: 2005-08-25 07:36:52

Temat: Re: kuchenka "trojfazowa" a zwykle gniazdko ...
Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "B0B" <c...@p...wytnijto.ikatel.wytnijto.pl> napisał w
wiadomości news:dejs04$bhg$1@nemesis.news.tpi.pl...

> Nominalne obciazanie czego???

Nominalne w sensie: typowe obciążenie na jakie jest projektowany
typowy obwód.

> 1. Ma szanse tylko nie przy obciazeniu mniz 3680W.

To też cały wątek zaczął się od stwierdzenia Marcina, że kuchenki
elektrycznej z jednej fazy nie da się normalnie wykorzystywać.

> 3. Moja odpowiedz bardziej dot. tego ze jest mozliwosc podlaczenia
> kuchenki el. 3-faz do instalacji 1-faz w ogole. Wiekszosc
> wspolczesnie wykonywanych instalacji na to pozwala (jednak nie
> zawsze kuchenki moga pracowac "pelna para". I tak raczej nigdy nie
> wlacza sie wszystkich pol na maks.)

Nie wiemy, czy chodzi o instalację wykonaną "współcześnie" (czyli
powiedzmy w ostatnich kilkunastu latach) czy też o typowy
wielkopłytowy blok z aluminiową instalacją, dlatego byłbym ostrożny
przy takich radach. Kuchenkę się podłączy, pierwsze włączenia będa
pewnie ostrożne i połączone z węszeniem przy ścianach, a potem się
zacznie: 'a duży obiad się gotuje, uruchomię trzeci palnik'.

Zgadzam się.

J.

12. Data: 2005-08-25 07:48:41

Od: "ad" <a...@a...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

instalacje mam miedziana gr. przewodu 2,5 mm
bezpiecznik 16 amperow
obecnie jest tam podlaczona kuchenka amici (jakis stary model)
i bez problemu wytrzymuje 2 "palniki" + piekarnik

Darek

13. Data: 2005-08-25 07:59:26

Od: "B0B" <c...@p...wytnijto.ikatel.wytnijto.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nominalne w sensie: typowe obciążenie na jakie jest projektowany typowy
> obwód.

Obwody w mieszkaniach projektuje sie na prace ciagla. Jesli jest
zaprojektowany
na 3680W to tyle ma wytrzymac bez ryzyka uszkodzenia instalacji. Przed
uszkodzeniem
ma zabezpieczac wlasciwie dobrany bezpiecznik lub wylacznik nadpradowy.

> [...]
> z węszeniem przy ścianach, a potem się zacznie: 'a duży obiad się gotuje,

Nie wiemy tez czy po podlaczeniu a przed uruchomieniem kuchenki przypadkiem
Bin Laden czegos nie wykreci. Jesli zabezpieczenia sa wlasciwie dobrane do
instalacji (niech sprawdzi to elektryk lub ktos kto ma o tym pojecie) to
smialo nawet zwarcia mozna robic bez ryzyka uszkodzenia instalacji -
zadziala zabezpieczenie. Stare aluminiowe instalacje tez moga i musza byc
wlasciwie zabezpieczone. Rozczulajac sie dalej nad tym problemem dojdziemy
do tego ze pewnie nie w kazdym mieszkaniu mozna sobie zagotowac wode na
herbate w czajniku elektrycznym ktory nierzadko pobiera 3kW.

BoB

14. Data: 2005-08-25 08:09:15

Od: "B0B" <c...@p...wytnijto.ikatel.wytnijto.pl> szukaj wiadomości tego autora

> instalacje mam miedziana gr. przewodu 2,5 mm
> bezpiecznik 16 amperow
> obecnie jest tam podlaczona kuchenka amici (jakis stary model)
> i bez problemu wytrzymuje 2 "palniki" + piekarnik

16A to wlasciwe zabezpieczenie dla przewodow 2.5mm2 w izolacji PVC ulozonych
pod tynkiem.
Musisz miec na uwadze fakt ze przy przekroczeniu poboru mocy 3.68kW bedzie
wylaczal bezpiecznik
(sprawdz jakie moce maja poszczegolne pola kuchenki, ktora chcesz
podlaczyc).

BoB

15. Data: 2005-08-25 09:14:15

Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "B0B" <c...@p...wytnijto.ikatel.wytnijto.pl> napisał w
wiadomości news:dejtp5$qrg$1@atlantis.news.tpi.pl...

> Obwody w mieszkaniach projektuje sie na prace ciagla. Jesli jest
> zaprojektowany
> na 3680W to tyle ma wytrzymac bez ryzyka uszkodzenia instalacji.

W tym sęk,że typowy obwód mieszakaniowy nie jest projektowany na taką
moc, jaka wychodzi z pomnożenia wartości bezpiecznika przez napięcie.
W ten sposób można sobie jedynie szacować, ile tam można sobie _mniej
więcej_ podłączyć bez szkody. Obciążony na granicy, lub nawet
nieznacznie ponad tą granicę, jeśli tylko jest sprawny oczywiście
będzie pracował, ale nie musi.

> Nie wiemy tez czy po podlaczeniu a przed uruchomieniem kuchenki
> przypadkiem
> Bin Laden czegos nie wykreci.

Tudzież, czy Ben Laden kiedyśtam nie wbił w niezbyt szczęśliwym
miejscu gwoździa w ścianę, inny Ben Laden w trakcie trwania budowy
jeszcze, kabla nie przytarł o narożnik... Taka instalacja mogła latami
nie sprawiać żadnych problemów, ale przy jej regularnym przeciążaniu
zacznie.

> [...]
> zwarcia mozna robic bez ryzyka uszkodzenia instalacji - zadziala
> zabezpieczenie. Stare aluminiowe instalacje tez moga i musza byc

Ależ ja się cały czas z tym zgadzam: instalację powinien przejrzeć
fachowiec i on powinien zadecydować, czy kuchenkę tam się da
podłączyć, czy nie. Niemniej przy aluminiowej (mieszkaniowej)
instalacji i prawdziwym fachowcu, a nie "Panu Kaziu-złotej rączce"
odpowiedź na powyższe pytanie powinna brzmieć "nie!". Nie z powodu
wątpliwości co do ich zabezpieczenia ale raczej z powodu pewnych
własności aluminium, głównej przyczyny dla której takich instalacji
już się nie robi.

> Rozczulajac sie dalej nad tym problemem dojdziemy do tego ze pewnie
> nie w kazdym mieszkaniu mozna sobie zagotowac wode na herbate w
> czajniku elektrycznym ktory nierzadko pobiera 3kW.

To nie jest temat do rozczulania tylko dość częsty przypadek awarii w
starszych mieszkaniach. Kończący się zwykle usmażeniem gniazdka, ale
pewnie gdyby w statystykach straży pożarnej poszukać, niejeden pożar
by się też znalazł.

J.

16. Data: 2005-08-25 09:41:42

Od: "B0B" <c...@p...wytnijto.ikatel.wytnijto.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> podłączyć bez szkody. Obciążony na granicy, lub nawet nieznacznie ponad tą
> granicę, jeśli tylko jest sprawny oczywiście będzie pracował, ale nie

A gdzie napisalem, ze obwod projektowany jest z pomnozenia pradu
bezpiecznika przez napiecie?
Gdzie sie o takich rzeczach dowiedziales?
To bezpiecznik dobiera sie do obwodu a nie na odwrot.

> [...]
> nie przytarł o narożnik... Taka instalacja mogła latami nie sprawiać
> żadnych problemów, ale przy jej regularnym przeciążaniu zacznie.

A slyszales o zabezpieczeniach przed przetezeniem, o ktorych caly czas
pisze?
Jeszcze raz napisze, ze zabezpieczenie dobiera sie w zaleznosci od rodzaju
przewodow (przekroju zyl, ilosci zyl, rodzaju izolacji, materialu z jakiego
sa wykonane zyly Cu/Al, sposobu ulozenia przewodow, warunkow pracy, rodzaju
odbiornika). Zabezpiecznie dobrane wg kryteriow zapewnia jego niezawodnosc.
Tak mnie uczono na studiach, tak mowia PN i wszelkie publikacje nt. temat.

> [...]
> ale raczej z powodu pewnych własności aluminium, głównej przyczyny dla
> której takich instalacji już się nie robi.

Aluminim w ogole warto wymienic na miedz nawet przed polaczeniem kuchenki.
A stosowane bylo kiedys jedynie ze wzgledow ekonomicznych.

BoB

17. Data: 2005-08-25 09:54:41

Od: "MarcinB" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "B0B" <c...@p...wytnijto.ikatel.wytnijto.pl> napisał w
wiadomości news:dek3ot$slv$1@atlantis.news.tpi.pl...

> Aluminim w ogole warto wymienic na miedz nawet przed polaczeniem kuchenki.

Racja.

> A stosowane bylo kiedys jedynie ze wzgledow ekonomicznych.

Raczej politycznych.
W każdym razie prywatni inwestorzy nie mieli wiele do gadania.

MarcinB.

18. Data: 2005-08-25 09:58:56

Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
wiadomości news:dek3ot$slv$1@atlantis.news.tpi.pl...

> A gdzie napisalem, ze obwod projektowany jest z pomnozenia pradu

Piszesz (nie tylko Ty - tak dla ścisłości) cały czas o tych 3680W.
Skąd taką wartość wziąłeś?

> To bezpiecznik dobiera sie do obwodu a nie na odwrot.

Naprawdę??? No niemożliwe...

> odbiornika). Zabezpiecznie dobrane wg kryteriow zapewnia jego
> niezawodnosc.
> Tak mnie uczono na studiach, tak mowia PN i wszelkie publikacje nt.
> temat.

No popatrz, a mnie w zawodówce i między kumplami na budowie, co mnie
fachu uczyli, coś tam tłukli do głowy, że o niezawodności obwodu kilka
różnych względów decyduje, samo jak to mądrze określiłeś
"zabezpieczenie przed przetezeniem" nie przed wszystkim zabezpiecza. W
szczególności zaś nie zabezpiecza przed skutkami działań przeróżnych
"BenLadenów", "Panów Mieciów" i tym podobnych.

> Aluminim w ogole warto wymienic na miedz nawet przed polaczeniem
> kuchenki.

Nie zawsze jest to możliwe, nie każdy jest w stanie sobie zafundować
związany z pruciem ścian remont całego mieszkania. Jednak - jeśli mogę
zasugerować powrót do tematu zasadniczego - przy instalacji kuchenki
elektrycznej w mieszkaniu z instalacją Al, warunkiem podłączenia
takiej kuchenki byłoby dla mnie pociągnięcie osobnej miedzianej linii
z osobnym zabezpieczeniem od samego miejsca rozdziału obwodów. A i
wtedy warto byłoby mieć świadomość, że wcześniej są stare aluminiowe
przewody. Autor wątku ma instalację Cu, więc ten temat go nie dotyczy,
ale nawet u niego bez przeróbek instalacji bałbym się uruchamiac
więcej niż dwóch palników i sugerowałbym podłączenie kuchenki przez
elektryka.

J.

19. Data: 2005-08-25 10:08:40

Od: "MarcinB" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Piszesz (nie tylko Ty - tak dla ścisłości) cały czas o tych 3680W. Skąd
> taką wartość wziąłeś?

Niech zgadnę: 230V x 16A = 3680VA.
Dla cosfi = 1 (czysta rezystancja) jest to także 3680W.

MarcinB.

20. Data: 2005-08-25 10:25:16

Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "MarcinB" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

> Niech zgadnę: 230V x 16A = 3680VA.

Własnie o to mi chodziło (pisałem wczesniej o mnożeniu wartości
bezpiecznika przez napięcie), ale tego się tak nie liczy. Fakt, że
obwód jest zabezpieczony bezpiecznikiem 16A nie jest równoznaczny
temu, że był on projektowany dla takiej właśnie mocy, a jedynie temu,
że taka wartość bezpiecznika projektantowi z tabel wyszła, bądź taką
sobie przyjął jako dobraną z odpowiednim _zapasem_ do spodziewanego
maksymalnego obciążenia.

J.

Alarm do mieszkania w bloku
przegląd kotła gazowego Viessman