Re: kwas chlebowy - gdzie kupic

1. Data: 2005-09-22 17:12:35

Temat: Re: kwas chlebowy - gdzie kupic
Od: Sławomir Szczyrba <s...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ciekawe czy RAV naprawdę uważa, że :
> Jeśli powiesz jak to się robi, to chętnie spróbuję

Hm. OK, a przy okazji sobie zabezpieczę przepisy na sieci ;)
Przepisy z AD.1937

Kwas chlebowy
Wziać dobrze wysuszone, wypieczone rumiano kawałki czarnego chleba - z 3kg,
wrzucić to do czystej beczułki, włożyć 15 dkg mięty i zalać gotującą się wodą
w ilości 32 butelek, dobrze przykryć beczkę, z wierzchu szczelnie okryć
wojłokiem i zostawić tak w spokoju przez dobę. Potem przecedzić płyn ten przez
czyste sito, dodać 1/2 kg czerwonej patoki i rozczyn z 15 dkg drożdży
i 2 stołowych łyżek pszennej mąki i włożyć do ciepłego kwasu. Włożywszy drożdże,
zostawić 5 godzin w spokoju, póki się nie pokażą szumowiny, wtedy przecedzić
przez płótno, rozlać w butelki, do każdej włożywszy przed tym parę rodzynek
(wystarczy 1/4 kg), po czym zakorkować, zalać pechem czy lakiem, odrutować
i wynieść do piwnicy. Użyć można dopiero po 5 dniach.

KWas cytrynowy.
Wziąć 6 sztuk ładnych, dojrzałych cytryn, obmyć je i pokrajać w cienkie
plasterki, nie odrzucając skórki; pestki odrzucić, bo kwas byłby gorzki,
cytryny włożyć do kamiennego słoja, dodać 1/2 kg białych, oczyszczonych
rodzynek, z których wyjąć pestki, i 1 1/2 świeżego miodu, zalać to wszystko
5 bytelkami gotującej się wody, przykryć i zostawić w spokoju do następnego
dnia w cieple. Nazajutrz zalać wszystko ostudzoną, przegotowaną wodą w ilości
21 butelek, i dodać 10 dkg drożdży, rozpuszczonych w ciepłej wodzie, z dodatkiem
łyżki mąki. Włożywszy drożdże, zostawić kwas w ciepłym miejscu, aż nie
sfermentuje, a poznaje się to potem, że cytryny i rodzynki wypływają. Wtedy
kwas trzeba przecedzić przez cienkie płótno, rozlać w butelki, zakorkować
i wynieść w chłodne miejsce. Używać dopiero po 5 dniach. Żeby cukier prędzej się
rozpuścił, trzeba go wsypać do dwóch litrów wody i zagotować, zalać tym syropem
cytryny i wtedy dpiero dodać pozostałą wrzącą wodę.

Kwas żurawinowy
Robi się tak samo jak cytrynowy z tą tylko różnicą, że zamiast cytryn bierzemy
2 kg żurawin i utłuczone w garnku zalewamy 6 litrami wody.

Kwas litewski.
W baryłce drewnianej lub kamiennym garnku ułożyć dwa bochenki chleba razowego,
pokrojone w niezbyt duże kawałki i wysuszone w piecu. Zalać 25 litrami wrzącej
wody. Gdy płyn wystygnie, dodać 3 dkg drożdży rozrobionych w letniej wodzie -
niech tak stoi 12 godzin. Potem zlać płyn z baryłki, przecedzić, wsypać
1 1/2 kg cukru - kryształu i nalewać w grube butelki, kładąc do każdej pół
plasterka cytryny bez pestek i kilka dużych rodzynków. Butelki mocno zakorkować
i odrutować; ułożyć w piwnicy, a po 24 godzinach napój gotowy do picia. Można
kłaść na lód - czym zimniejszy tym smaczniejszy. Otwierać ostrożnie, bo silnie
musujący strzela z butelek.

Osobiście robiłem ten ostatni.
Mniam.
Uwaga, jak piszą, że strzela to strzela, mnie nawet butelkę rozsadziło :))
Wszystkie objętości, wagi itp. musisz sobie przeskalować do naszych
dużopowojennych możliwości ;))
Ile zawiera tajemnicza 'butelka' nic mi nie wiadomo. :((
Może ktoś na pl.rek.kuchnia będzie mógł podpowiedzieć?

Sławek (FUT warning)
--
________
_/ __/ __/ 316. Teraz tylko trzeba sie nie pomylic.

2. Data: 2005-09-23 06:34:53

Od: "Kondziorek" <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> Ile zawiera tajemnicza 'butelka' nic mi nie wiadomo. :((
> Może ktoś na pl.rek.kuchnia będzie mógł podpowiedzieć?

Super przepisy !!!!!!!!!!
tylko ... troszkę czasu mi zajęło rozszyfrowanie niektórych składników .. na
ten przykład . właśnie czewronej patoki
google nie znalazło ..
a patoka to po prostu .......................miod
ale czemu czerwona ???????????????
Pozdrawiam
Kondziorek
p.s. Najbardziej podszedl mi kwas litewski (tez chlebowy nota bene) ..

3. Data: 2005-09-23 17:39:02

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kondziorek napisał(a):
> Super przepisy !!!!!!!!!!
> tylko ... troszkę czasu mi zajęło rozszyfrowanie niektórych składników .. na
> ten przykład . właśnie czewronej patoki
> google nie znalazło ..
> a patoka to po prostu .......................miod
> ale czemu czerwona ???????????????

Znalezione googlami:
Miód wrzosowy jako patoka ma zabarwienie jasnobrunatne o odcieniu
czerwonkawym i konsystencję wyraźnie galaretowatą. Krystalizuje się
przeważnie dość szybko, przybierając konsystencję masłowatą i barwę
żółto brunatną. Miód ten ma niezbyt silny zapach kwiatu wrzosu, który
stopniowo zanika, a smak przyjemny, choć lekko gorzkawy. Polecany w
schorzeniach dróg moczowych i prostaty.

pozdr. Jerzy

4. Data: 2005-09-23 20:30:46

Od: Dwiekawki <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Sławomir Szczyrba napisał(a):

> [...]
> Ile zawiera tajemnicza 'butelka' nic mi nie wiadomo. :((
> Może ktoś na pl.rek.kuchnia będzie mógł podpowiedzieć?

Nie wspomne jeszcze skąd wziąć wojłok, lak, i jaka ma byc technologia
drutowania ;)

Ja sie ostatnio zabralem za cos prostszego - produkje sobie chlebek...
no dobrze, maszynka produkuje, ja jej tylko wkladam skladniki ;) Ale
efekt bywa calkiem symatyczny... no i ta satysfakcja... że zero
konserwantow, ulepszaczy i chemii to nawet nie wspomne

Gotowy kwas widzialem tez w M1 Zabrze w pasazu, na stoisku kawiarnio -
ciastkarni, byla kiedys degustacja, sprobowalem - i raczej mną nie
wstrząsnął, ale nie mam porownania, bo nigdy nie pilem dobrego, wiec nie
wiem czy tamten byl zly ;)

Pozd
Grzesiek (Ć)

PS
Z Gliwic do Tychow jednak daleko jak sie okazuje, nie udalo sie na
obiecane piwko ani grilika wyskoczyc, a pogoda juz coraz mniej
sprzyjająca, eeeech

PS2 po godzinach nadchodzenia maili latwo stwierdzic kiedy sie nudzisz w
pracy :D

--
Dwiekawki
Zielony Lanosek 1.5S LPG obnaklejkowany SG

5. Data: 2005-09-23 23:42:51

Od: Sławomir Szczyrba <steev@.hot.pl> szukaj wiadomości tego autora

BOFH excuse 156: Zombie processes haunting Dwiekawki
> Nie wspomne jeszcze skąd wziąć wojłok, lak, i jaka ma byc technologia
> drutowania ;)

Solidna :)

[...]
> efekt bywa calkiem symatyczny... no i ta satysfakcja... że zero
> konserwantow, ulepszaczy i chemii to nawet nie wspomne

Doskonały na imprezowe kanapeczki :))

> PS
> Z Gliwic do Tychow jednak daleko jak sie okazuje, nie udalo sie na
> obiecane piwko ani grilika wyskoczyc, a pogoda juz coraz mniej
> sprzyjająca, eeeech

'Nie dziś, to jutro...' :)

> PS2 po godzinach nadchodzenia maili latwo stwierdzic kiedy sie nudzisz w
> pracy :D

Pudło. To akurat pisałem z domu :>

Sławek (wielozmianowy)
--
________
_/ __/ __/ The sig is MIA, presumed dead...

6. Data: 2005-09-23 23:52:33

Od: Sławomir Szczyrba <steev@.hot.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ave Kondziorek!
[...]
> Kondziorek
> p.s. Najbardziej podszedl mi kwas litewski (tez chlebowy nota bene) ..

Ano. Prosty i smaczny :)
A odpowiadając sam sobie, owa butelka najprawdopodobniej miała pojemność
0.625 sztofców. Errrm, znaczy 0.0625 wiadra... co to ja chciałem...
a właśnie - niecałe 0.77 litra :)

Sławek (http://www.polskiedzieje.pl/artykul,idart-14,t-Miar
y_w_dawnej_Polsce)
--
________
_/ __/ __/ The sig is MIA, presumed dead...

7. Data: 2005-09-26 06:51:42

Od: "Kondziorek" <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ciastkarni, byla kiedys degustacja, sprobowalem - i raczej mną nie
> wstrząsnął, ale nie mam porownania, bo nigdy nie pilem dobrego, wiec nie

Na BOGA !!!!!!!!!!!
te "erzace" sprzedawane w M1 , Lieder priece , biedronkach , tesco .. a
nawet w "normalnych" sklepach spozywczych nie maja NIC wspolnego z
PRAWDZIWYM kwasem chlebowym
albo toto to ulepek "pocytryniony" .. albo jak juz ze smakiem i konststencja
jest dobrze to okazuje sie ze .. slodzony aspartamem ....
(a moze aspartanem .. )
trzy rzeczy maja wspolne z KWASEM CHLEBOWYM .....
Kolor (calkiem w porzadku) .. i zapach .. (tez ujdzie) ... a .. i nazwe
oczywiscie
ale kolo kwasu chlebowego to toto chyba tylko stalo

8. Data: 2005-09-26 11:03:44

Od: "Małgorzata Leszczyńska" <g...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dwiekawki <d...@w...pl> napisał(a):

> Nie wspomne jeszcze skąd wziąć wojłok, lak, i jaka ma byc technologia
> drutowania ;)

Wojłok (nazwa rosyjska) to nic innego jak filc techniczny:
http://www.energo-mar.pl/Wersja_PL/Filc_techniczny.h
tm
A tu można znaleźć lak:
http://www.google.pl/search?hl=pl&c2coff=1&q=%22lak+