Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!warszawa.rmf.pl!newsfeed.tpinternet.
pl!mimuw.edu.pl!news.mimuw.edu.pl!uw.edu.pl!not-for-mail
From: Daga Gorczyńska <d...@a...net.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: manipulacja a perswazja
Date: Wed, 31 Oct 2001 12:07:58 +0100
Organization: A poorly-installed InterNetNews reader
Lines: 70
Message-ID: <9rom3b$g8k$1@h1.uw.edu.pl>
References: <0...@n...onet.pl> <9rkqoq$629$1@news.tpi.pl>
<9rlsuv$e36$1@h1.uw.edu.pl> <d...@4...com>
<9rlvp6$fdm$1@h1.uw.edu.pl> <9rm158$hhg$1@info.cyf-kr.edu.pl>
<9rm2t8$gt5$1@h1.uw.edu.pl> <9rm8up$adp$1@info.cyf-kr.edu.pl>
<9rmb6i$kqd$1@h1.uw.edu.pl> <9rog75$a47$1@info.cyf-kr.edu.pl>
NNTP-Posting-Host: tch5p2-8-240.wlop.ppp.polbox.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: h1.uw.edu.pl 1004526507 16660 213.241.8.240 (31 Oct 2001 11:08:27 GMT)
X-Complaints-To: u...@h...uw.edu.pl
NNTP-Posting-Date: 31 Oct 2001 11:08:27 GMT
X-Priority: 3
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.00.2314.1300
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.00.2417.2000
X-MSMail-Priority: Normal
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:111372
Ukryj nagłówki
Mefisto <o...@p...onet.pl> w artykule
news:9rog75$a47$1@info.cyf-kr.edu.pl pisze...
[ciach eksepryment]
> Czy tego przykładu nie podawał przypadkiem Cialdini?
Być może. Ja go znam z wykładów, dlatego nie pamiętam dokładnie tych
komunikatów (a mam pamięć wzrokową :))). Podejrzewam, że w wielu
książkach można to znaleźć.
> Niewolnikiem "myślności" też nie można być, bo to grozi autyzmem.
Autyzmem??Toż autyzm, jak najnowsze badania wskazują, jest wrodzony. A
na pewno nie jest powodowany myśleniem. :)) No chyba, że tam smiley
miał być na końcu. :))
Nie
stać
> nas na ciągłą uważność, muszą być jakieś priorytety spraw, które nasz
mózg
> obrabia.
Pewnie, że są. Dlatego odpuszczamy sobie zastanawianie się nad reklamą
proszku do prania, a zastanawiamy się nad reklamą osiedla
mieszkaniowego. :) One muszą się więc różnić. Na tym polega cały biznes
reklamowy.
A mózg... wykorzystujemy jego znikomą część możliwości, myślę, że nic
by się nie stało, gdybyśmy zaczęli wykorzystywać więcej. :))
> Po pierwsze pomiędzy uświadomieniem a możliwościa zrobienia z tej
wiedzy
> użytku jest pewna przepaść, którą nie zawsze można przekroczyć.
Przepaść jest, ale też jest świadomośći, że o tym wiesz. :)) Wbrew
pozorom, to robi dobrze naszej samoocenie. :)
> Po drugie, tak naprawdę to nie zawsze jest aż tak istotne, by
wiedzieć
> dlaczego działamy tak jak działamy. Refleksja pojawia się dopiero
tam, gdzie
> rzeczywistość stwarza nam problem.
I gdzie jest to dla nas z jakichś względów ważne. Nie chcę się
powtarzać, już o tym w którymś poście dziś pisałam. :))
> (O feromonach)
> Działania feromonów sobie raczej nie uświadomisz.
No właśnie. Myślę, że to zasadnicza różnica między nimi a reklamą...
A sam temat jest po prostu ciekawy. Intrygujący, bo nie do końca
jeszcze zbadany.
Są to po prostu
substancje
> wytwarzane przez żywe organizmy, o znaczeniu informatycznym,
działające w
> nadzwyczaj małych stężeniach.
Co znaczy "o znaczeniu informatycznym"?
> Już teraz, z tego, co wiem, ludzkie feromony wchodzą w skład perfum.
Też tak słyszałam. Jak są pozyskiwane? Czy tak jak w Pachnidle
Sueskinda? :))
Serdeczności,
Daga
|