Re: mini sad

From: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: mini sad
Date: 06 Oct 2002 18:35:23 +0200
Cc: p...@p...onet.pl

p...@p...onet.pl writes:

Jako, że pietrek zwrócił się do mnie prywatnie o pomoc, a nie czuję
się na siłach odpowiedzieć autorytarnie, piszę na grupę, mając
nadzieję, że wywoła to jakąś dyskusję/porady/itd. Jednocześnie
zaznaczam, że moja wiedza jest raczej podręcznikowa.

> Szukalem i nie znalazlem w internecie jakiegos artykulu nt malych
> przydomowych sadow. Moze ktorys z fachowcow mnie oswieci i powie jak
> zaprojektowac sad na 6- 8 drzew jabloni, gruszek, wisni i nie wiem
> co jeszcze (ale bez szalenstw).

Polecam jakąś książkę o sadownictwie -- i choć ostatnio w księgarniach
posucha jeśli chodzi o ten temat, w antykwariatach bywają, ot,
chociażby ,,Sadownictwo i szkółkarstwo. Podręcznik dla techników
ogrodniczych i policealnych studiów zawodowych'', PWRiL, Wawa, 1995.

> Interesuje mnie jakie odleglosci zachowac miedzy drzewami, w jakiej
> odleglosci od ogrodzenia je sadzic i czy to wogole ma sens bo nie
> mam pelnego ogrodzenia i zajace w zimie wszystko obgryza....;-)

A to zależy od formy, w jakiej chcesz prowadzić te drzewa. Zarówno
jabłonie jak i grusze można prowadzić w formie wysokiego szpaleru --
wtedy można je sadzić co 1 metr. Sadząc drzewa w regularnych rzędach
(w siatkę), odległości między drzewami uzależnione są od podkładki, na
której odmiany są szczepione -- na podkładkach skarlających odległości
między drzewami jabłoni i gruszy mogą wynosić 2.5 - 3 m, siewki nie
szczepione na pdkładkach skarlających -- co 4, 5 metrów. Odległości
będą zależały też od formy korony, jakiej nadasz swoim
drzewom... Czereśnie, jako drzewa silnie rosnące, wymagają rozstawu
ok. 4 metrów.

15 lat temu w Działkowcu był cykl o uprawie roślin sadowniczych w
różnych regionach kraju, w którym można wyczytać o odmianach
polecanych do upraw amatorskich:

Jabłonie: Close, Oliwka Żóta (Papierówka), Primula, Discovery (odmiany
deserowe), Antonówka i Red Boskoop (jako odmiany na przetwory) -- ale
jak mniemam w ciągu tych 15 lat trochę się zmieniło...

Grusze: Komisówka, Konferencja, Bonkreta Williamsa, Lukasówka,
Faworytka -- tutaj trzeba uważać, bo może się okazać, że grusze należy
posadzić conajmniej dwie, i to różnych odmian, aby wzajemnie się
zapylały.

Czereśnie: Rivan, Burlat, Kunzego, Hedelfińska.

Wiśnie: North Star, Kelleris 16, Łutówka

Morele: Early Orange, Somo

Brzoskwinie: Redhaven, Reliance, Kijowska Wczesna. -- z czterech
brzoskwiń sadzonych przeze mnie wiosną, dwie o tym, że siedzą w ziemi
przypomniały sobie dopiero pod koniec czerwca -- wtedy puściły nowe
pędy. Dwie pozostałe wogóle nie wykazały chęci do współpracy...

Śliwy: Fryga, Opal, Stanley, Renkloda Ulena, Renkloda Althana,
Renkloda Zielona, Ontario

Pozdrawiam,
Grzesiek
--