mini sad

1. Data: 2002-10-05 17:30:52

Temat: mini sad
Od: p...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

Szukalem i nie znalazlem w internecie jakiegos artykulu nt malych przydomowych
sadow. Moze ktorys z fachowcow mnie oswieci i powie jak zaprojektowac sad na 6-
8 drzew jabloni, gruszek, wisni i nie wiem co jeszcze (ale bez szalenstw).
Interesuje mnie jakie odleglosci zachowac miedzy drzewami, w jakiej odleglosci
od ogrodzenia je sadzic i czy to wogole ma sens bo nie mam pelnego ogrodzenia i
zajace w zimie wszystko obgryza....;-)

2. Data: 2002-10-06 16:35:23

Temat: Re: mini sad
Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

p...@p...onet.pl writes:

Jako, że pietrek zwrócił się do mnie prywatnie o pomoc, a nie czuję
się na siłach odpowiedzieć autorytarnie, piszę na grupę, mając
nadzieję, że wywoła to jakąś dyskusję/porady/itd. Jednocześnie
zaznaczam, że moja wiedza jest raczej podręcznikowa.

> [...]
> przydomowych sadow. Moze ktorys z fachowcow mnie oswieci i powie jak
> zaprojektowac sad na 6- 8 drzew jabloni, gruszek, wisni i nie wiem

Polecam jakąś książkę o sadownictwie -- i choć ostatnio w księgarniach
posucha jeśli chodzi o ten temat, w antykwariatach bywają, ot,
chociażby ,,Sadownictwo i szkółkarstwo. Podręcznik dla techników
ogrodniczych i policealnych studiów zawodowych'', PWRiL, Wawa, 1995.

> Interesuje mnie jakie odleglosci zachowac miedzy drzewami, w jakiej
> odleglosci od ogrodzenia je sadzic i czy to wogole ma sens bo nie
> mam pelnego ogrodzenia i zajace w zimie wszystko obgryza....;-)

A to zależy od formy, w jakiej chcesz prowadzić te drzewa. Zarówno
jabłonie jak i grusze można prowadzić w formie wysokiego szpaleru --
wtedy można je sadzić co 1 metr. Sadząc drzewa w regularnych rzędach
(w siatkę), odległości między drzewami uzależnione są od podkładki, na
której odmiany są szczepione -- na podkładkach skarlających odległości
między drzewami jabłoni i gruszy mogą wynosić 2.5 - 3 m, siewki nie
szczepione na pdkładkach skarlających -- co 4, 5 metrów. Odległości
będą zależały też od formy korony, jakiej nadasz swoim
drzewom... Czereśnie, jako drzewa silnie rosnące, wymagają rozstawu
ok. 4 metrów.

15 lat temu w Działkowcu był cykl o uprawie roślin sadowniczych w
różnych regionach kraju, w którym można wyczytać o odmianach
polecanych do upraw amatorskich:

Jabłonie: Close, Oliwka Żóta (Papierówka), Primula, Discovery (odmiany
deserowe), Antonówka i Red Boskoop (jako odmiany na przetwory) -- ale
jak mniemam w ciągu tych 15 lat trochę się zmieniło...

Grusze: Komisówka, Konferencja, Bonkreta Williamsa, Lukasówka,
Faworytka -- tutaj trzeba uważać, bo może się okazać, że grusze należy
posadzić conajmniej dwie, i to różnych odmian, aby wzajemnie się
zapylały.

Czereśnie: Rivan, Burlat, Kunzego, Hedelfińska.

Wiśnie: North Star, Kelleris 16, Łutówka

Morele: Early Orange, Somo

Brzoskwinie: Redhaven, Reliance, Kijowska Wczesna. -- z czterech
brzoskwiń sadzonych przeze mnie wiosną, dwie o tym, że siedzą w ziemi
przypomniały sobie dopiero pod koniec czerwca -- wtedy puściły nowe
pędy. Dwie pozostałe wogóle nie wykazały chęci do współpracy...

Śliwy: Fryga, Opal, Stanley, Renkloda Ulena, Renkloda Althana,
Renkloda Zielona, Ontario

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Był pewien emeryt z Piły
doprawdy bardzo niemiły:

3. Data: 2002-10-06 18:06:12

Od: "Wojciech P" <d...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Bardzo polecam taka oto ksiazeczke:
http://www.merlin.com.pl/sklep/sklep/strona.towar?of
erta=228665&zet=rynzqwaj
amhgttuuwgqcorhejawvnu&ret=wys11942573

bo to dobrze napisane, na 50 stroniczkach cala potrzebna wiedza.
druga rada. Wybierz sie do dobrej szkolki w taki dzien, kiedy nie ma duzego
ruchu - na pewno ludzie tsam pracujacy dadza ci wiele doskonalych rad, W
wielu szkolkach pracuja prawdziwi ogrodnicy.W Krakowie to nawet w jednej
szkolce to sie takie praktyczne wyklady odbywaja.
Wojtek Pa

4. Data: 2002-10-06 18:49:33

Od: p...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

Dzięki, Dzięki
Właśnie o to mi chodziło! Pierwszy punkt zaczepienia w tych sprawach.
Do tej pory udało mi się zdobyć tylko nieco wiedzy o znanej i szanowanej
rodzinie Pinaceae.
Napiszcie jeszcze, czy mam się bać zajączków?
Pozdrawiam,
Pietrek

5. Data: 2002-10-06 21:07:47

Od: "Wojciech P" <d...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Napiszcie jeszcze, czy mam się bać zajączków?
> Pozdrawiam,
> Pietrek

Ty sie nie musisz bac zajaczkow. Jestes od nich wiekszy. A co do drzewek....
nalezy je zabezpieczyc specjalna siatka ochronna, ktora sie owija drzewko.
Sadze, ze i w szkolkach i w sklepach ogrodniczych mozna ja kupic.
Wojtek Pa

6. Data: 2002-10-06 22:13:19

Od: "Marta" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wojciech P" <d...@p...com.pl> napisał w wiadomości
> szkolce to sie takie praktyczne wyklady odbywaja.
> Wojtek Pa

W której?

Pozdrawiam

Marta

7. Data: 2002-10-07 01:24:23

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

> Napiszcie jeszcze, czy mam się bać zajączków?

Jezeli 6-8 drzew, to mozesz je ogrodzic indywidualnie, siatka o wysokosci
ponizej metra. Jesli kazde drzewko ogrodzisz koleczkiem o srednicy
tylko troche wiekszej niz pien, wyjdzie Ci malo siatki (i 2-3 paliki na drzewko).
Nie wiem tylko, jaka jest dostepnosc takiej siatki w Polsce.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

8. Data: 2002-10-07 06:30:30

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

"Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> writes:

> Jezeli 6-8 drzew, to mozesz je ogrodzic indywidualnie, siatka o
> wysokosci ponizej metra. [...] Nie wiem tylko, jaka jest dostepnosc
> takiej siatki w Polsce.

Siatkę, o różnej szerokości (wysokości) i różnej wielkości oczkach
można kupić w sklepach ogrodniczych.

A odpowiadając na pytanie o zające: tak, zajęcy nalezy się
bać. Podobnie jak i saren i jeleni -- te również gustują w młodych
pędach drzewek. Dlatego też proponowałbym trochę wyższą siatkę --
1.20, 1.50 m.

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Raz żył pewien pan w Oblęgorku,
Co dzień cały spał z głową w worku

9. Data: 2002-10-07 07:46:34

Od: "Irek Zablocki" <i...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

"Wojciech P" <d...@p...com.pl> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
> wielu szkolkach pracuja prawdziwi ogrodnicy.W Krakowie to nawet w jednej
> szkolce to sie takie praktyczne wyklady odbywaja.

A derenia tez opisujooo?

Irek kochany

10. Data: 2002-10-07 20:51:33

Temat: Re: mini sad - adres
Od: "Wojciech P" <d...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

to jest szkolka na Woli Justowskiej, od Królowej Jadwigi w prawo za skretem
do ZOO - to duza dosc szkolka - trudno minac.
Wojtek Pa

Użytkownik "Marta" <m...@m...pl> napisał w wiadomości

> Użytkownik "Wojciech P" <d...@p...com.pl> napisał w wiadomości
>
> W której?