nalewka wiśniowa - jak to zrobić ?

1. Data: 2007-02-26 17:08:51

Temat: nalewka wiśniowa - jak to zrobić ?
Od: "Rostov" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Od razu zaznaczam, że jestem w tej dziedzinie absolutnym amatorem,
więc z góry wybaczcie niezbyt zręczny charakter moich pytań :)

Mam sok z wiśni własnej roboty - 40 dag cukru na 1 l soku i
zagotowany.
Chciałbym, przy użyciu czystego spirytusu, zrobić z niego nalewkę -
tak mniej więcej 66%.

Moje pytania :
Co zrobić, żeby po zmieszaniu soku i spirytusu, sok nie sfermentował ?
Dodać jeszcze więcej cukru ? Jeśli tak, to ile ?
Może jeszcze jakieś dodatki ?

Po jakim najkrótszym okresie czasu taka nalewka nadaje się do picia ?

Z góry dzięki za wszelkie wskazówki ;)

2. Data: 2007-02-26 18:34:44

Temat: Re: nalewka wiśniowa - jak to zrobić ?
Od: "beton" <r...@r...neostrada.pl> szukaj wiadomości tego autora

nie lepiej wypic spirytus i przegryzc wiśnio?
ps.com...

3. Data: 2007-02-26 19:23:52

Od: "Antek Laczkowski" <a...@p...wyrzuc.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 26-02-2007 o 18:08:51 Rostov <r...@o...pl> napisał(a):

> [...]
> zagotowany.
> Chciałbym, przy użyciu czystego spirytusu, zrobić z niego nalewkę -

Do spirytusu dodać herbaty, (chłodnej, aby spiryt nie parował)
zamieszać, dać 10 sekund na przegryzkę, wypić.

> Moje pytania :
> Co zrobić, żeby po zmieszaniu soku i spirytusu, sok nie sfermentował ?
> Dodać jeszcze więcej cukru ? Jeśli tak, to ile ?
> Może jeszcze jakieś dodatki ?

Tak serio, to jak dodasz nadmiar alkoholu to sok nie sfermentuje,
to, co w nim mogło żyć (drożdże) zdechnie.
W/g mnie jeżeli nie chcesz dostać likieru wiśniowego, to zalej
spirytusem wiśnie z soku, może jeszcze coś uratujesz.
Ale to dotyczy soków niegotowanych.
Szkoda na to spirytusu, zagotowanie skutecznie zrobiło z soku kompot,
chyba, że tylko pasteryzowałeś.
NO SHUGAR, niech to będzie wytrawne!

> Po jakim najkrótszym okresie czasu taka nalewka nadaje się do picia ?
Tydzień?

Antek

4. Data: 2007-02-26 19:49:20

Od: m...@y...com szukaj wiadomości tego autora

On 26 Lut, 17:08, "Rostov" <r...@o...pl> wrote:
> [...]
> zagotowany.
> Chciałbym, przy użyciu czystego spirytusu, zrobić z niego nalewkę -

Na 1 litr spirytusu trzeba dać 439 ml soku.
W obliczeniu uwzględniłam kontrakcję spirytusu z wodą (tj.
zmniejszenie objętości przy mieszaniu spirytusu z wodą na skutek
znaczącej różnicy wielkości cząsteczek wody i alkoholu - tak, jakbyś
mieszał piasek z grochem: drobiny piasku wejdą między ziarna grochu).
Stężenie spirytusu użytego do obliczeń wynosi 95%.

Powinno stać przynajmniej kilka dni.

Tak mocnych wódek raczej się nie robi. Bardzo mocne to wódki 50-
procentowe!

Chyba, że chcesz pokazać gościom płonący trunek ;-) bo przy tym
stężeniu (66%) będziesz mógł nalewkę podpalić :-)))
Oby tylko nie zapalił Ci się oddech ;-)

Powodzenia :-)

5. Data: 2007-02-26 20:03:52

Od: m...@y...com szukaj wiadomości tego autora

On 26 Lut, 19:49, m...@y...com wrote:
> Tak mocnych wódek raczej się nie robi. Bardzo mocne to wódki 50-
> procentowe!

Dla ułatwienia podaję łatwe proporcje na słabsze wódki:

na 1 l wódki 40-procentowej : 421 ml spir. 95% + 608 ml soku
na 1 l wódki 45-procentowej : 474 ml spir. 95% + 557 ml soku
na 1 l wódki 50-procentowej : 526 ml spir. 95% + 505 ml soku
na 1 l wódki 60-procentowej : 631 ml spir. 95% + 400 ml soku
Została tu już uwzględniona kontrakcja.

Co do spirytusowania soków - trwały jest już 20- procentowy roztwór:
na 1 l roztworu : 211 ml spir. 95% + 804 ml soku (kontakcja
uwzględniona).
Nie trzeba wtedy gotować ani dosładzać, a przechowywać można latami.
Jest to wtedy surowiec do wyrobu nalewek.

6. Data: 2007-02-27 08:58:53

Od: "Rostov" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ale ogólnie nie trzeba tego soku dosładzać ?
Bo jak napisał kolega Antek - przy ponad 20% stężeniu alkoholu sok już
nie sfermentuje ?
No chyba, że będę chciał uzyskać coś bardzo słodkiego ;)

Pozdrawiam, Rostov

7. Data: 2007-02-27 09:05:14

Od: "Rostov" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ale ogólnie nie trzeba tego soku dosładzać ?
Bo jak napisała wcześniej Koleżanka - przy ponad 20% stężeniu alkoholu
sok już nie sfermentuje ?
No chyba, że będę chciał uzyskać coś bardzo słodkiego, a takie
szatańsko mocne ulepki właśnie lubię ;)

Pozdrawiam, Rostov

8. Data: 2007-02-27 09:30:50

Od: Krystyna Chiger <k...@h...people.pl> szukaj wiadomości tego autora

Rostov wrote:

> Mam sok z wiśni własnej roboty - 40 dag cukru na 1 l soku i
> zagotowany.
> Chciałbym, przy użyciu czystego spirytusu, zrobić z niego nalewkę -
> tak mniej więcej 66%.

Nalewka (jak sama nazwa wskazuje) to napój otrzymany przez zalanie
owoców alkoholem. Nalewki z tego nie zrobisz, może być tylko wódka
z sokiem, zwana też "tata z mamą" :)

> Moje pytania :
> Co zrobić, żeby po zmieszaniu soku i spirytusu, sok nie sfermentował ?
> Dodać jeszcze więcej cukru ? Jeśli tak, to ile ?
> Może jeszcze jakieś dodatki ?

Sok nie sfermentuje, ale możesz przy okazji wyprodukować galaretkę.
Wlewaj powoli spirytus do soku, nie odwrotnie.

> Po jakim najkrótszym okresie czasu taka nalewka nadaje się do picia ?

Jak się przegryzie, czyli najkrócej 24 godziny.

Najpiękniejszą muzyką przed snem

9. Data: 2007-02-27 10:02:22

Od: "Rostov" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 27 Lut, 10:30, Krystyna Chiger <k...@h...people.pl> wrote:

> Sok nie sfermentuje, ale możesz przy okazji wyprodukować galaretkę.
> Wlewaj powoli spirytus do soku, nie odwrotnie.

No właśnie, z tym się już gdzieś spotkałem.
Czy powstaje ona łatwiej, gdy sok jest bardziej słodki ?
Jak uniknąć powstania takiej galaretki ?
Głównie dzięki powolnemu wlewaniu spirytusu do soku ?

Pozdrawiam, Rostov

10. Data: 2007-02-27 12:25:16

Od: Krystyna Chiger <k...@h...people.pl> szukaj wiadomości tego autora

Rostov wrote:

> No właśnie, z tym się już gdzieś spotkałem.
> Czy powstaje ona łatwiej, gdy sok jest bardziej słodki ?

Powstaje tylko wtedy, kiedy sok jest slodki.

> Jak uniknąć powstania takiej galaretki ?

Używać soków nie słodzonych,nie gotowanych, naturalnych.

> Głównie dzięki powolnemu wlewaniu spirytusu do soku ?

Jest to jakaś szansa. Mieszaj przy tym wlewaniu, to może się uda.
Galaretka nie jest wielkim nieszczęściem. Umiejscowi się
na wierzchu, łatwo ją odłowić, a smakowo jest całkiem dobra.

Najpiękniejszą muzyką przed snem

Łosoś
jakie jecie teraz sałatki?
Kawa po irlandzku dla Ewy i nie tylko