Re: o układzie A z B

From: "Saulo" <a...@p...neostrada.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: o układzie A z B
Date: Thu, 14 Nov 2002 11:14:10 +0100

Vicky wrote:
> [...]

A drugie nie kończy układu, w którym jest źródłem poniżeń.
Twoje stwierdzenie o akceptacji jako wykluczającej chorobę związku było na
tyle ogólne, że podałem przykład, który również pasuje do Twojego
stwierdzenia.

Między ideałem, a chorobą jest wiele miejsca na stany pośrednie. Ale jest
też granica.

Jest mi ich żal. "Wściekam się" na nich tak, jak wściekałbym się na kogoś,
kto robi coś bardzo głupiego, czyniąc tym sobie sam krzywdę. Szkoda mi i
jednego, i drugiego. Tego, które się poniża, i tego, które pozwala drugiemu
się poniżać wobec siebie. To jest uwłaczająca człowiekowi zgoda na relację
"pan-niewolnik".

Oboje mogą za to zapłacić w przyszłości. W ewentualnych innych związkach.
Poniżenie osłabia poczucie bezpieczeństwa i własnej godności. Przyzwolenie
na poniżanie się wobec nas - demoralizuje.

Saulo