oczko wodne

11. Data: 2003-07-19 07:44:15

Temat: Re: oczko wodne - OT
Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Tadeusz Smal" <s...@s...pl> wrote in message
news:014901c34c5d$232c9660$597e63d9@d3h6c1...

> OK niech bedzie
> ze istnieje pojecie nadfioletu
> ale powszechnie uzywa sie pojecia promieniowania UV
> tak wiec ten nadfiolet jest komplikowaniem sprawy
> :)

Mnie w szkole uczono o nadfiolecie i podczerwieni - infra i ultra weszły
później (bardziej naukowe?), a promieniowanie UV to klka z angielskiego,
wymysł ostatnich lat:-)

Pozdrawiam, Basia.

12. Data: 2003-07-19 10:30:34

Od: p...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

Również powszechnie i co nie znaczy, że zawsze prawidłowo, nazywa się np.
grzybienie (Nymphaea) i grążele (Nuphar) liliami wodnymi, a przecież te dwa
rodzaje nie mają nic wspólnego z rodziną Liliowatych (Liliaceae), poza tym że
należą do jednej klasy jednoliściennych (Monocotyledones, Liliopsida). Uważam
że botanika i w przypadku nadfiloletu, fizyka, są naukami ścisłymi i moim
zdaniem, powinno się używać ścisłych określeń, aby uniknąć nieporozumień i
błędów.

> Mnie w szkole uczono o nadfiolecie i podczerwieni - infra i ultra weszły
> później (bardziej naukowe?), a promieniowanie UV to klka z angielskiego,
> wymysł ostatnich lat:-)

Dokładnie Basiu, niestety, taki już "trynd" panuje obecnie wśród Polaków, aby
przyjmować bez zastanowienia to co zachodnie.
Pozdrawiam.
Paweł Woynowski
http://www.mikrojezioro.met.pl

13. Data: 2003-07-19 15:16:51

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <p...@o...pl> napisał w wiadomości
> grzybienie (Nymphaea) i grążele (Nuphar) liliami wodnymi, a przecież te
dwa
> rodzaje nie mają nic wspólnego z rodziną Liliowatych (Liliaceae),

Mają coś wspólnego - nazwę. W przypadku grzybieni jest to nazwa zwyczajowa,
ale przecież uświęcona polską tradycją.

>poza tym że
> należą do jednej klasy jednoliściennych (Monocotyledones, Liliopsida).

Grzybienie i grązele należą do dwuliściennych.
KM

14. Data: 2003-07-19 19:21:54

Od: p...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> dwa
>
> Mają coś wspólnego - nazwę. W przypadku grzybieni jest to nazwa zwyczajowa,
> ale przecież uświęcona polską tradycją.

Co do polskiej tradycji, to tradycyjną nazwą, o ile wiem, to był i jest Nenufar.
Lilia wodna to wymysł powojenny.

> Grzybienie i grązele należą do dwuliściennych.

Fakt, mój błąd, zasugerowałem sie liliowatymi.
Paweł Woynowski

15. Data: 2003-07-19 22:01:07

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zdaniem, powinno się używać ścisłych określeń, aby uniknąć nieporozumień i

Grzybienie białe-ta polska nazwa jest w liczbie mnogiej,
a na Twojej stronie w liczbie pojedynczej-pisze jak byk
Grążel biały.Popraw ten błąd,ponieważ botanika to nauka
ścisła.

Pozdrawia boletus

16. Data: 2003-07-19 23:44:54

Temat: Odp: oczko wodne - OT
Od: "Piotr Siciarski" <p...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik boletus <b...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał

> [...]
> a na Twojej stronie w liczbie pojedynczej-pisze jak byk
> Grążel biały.Popraw ten błąd,ponieważ botanika to nauka

Boletusku, po 2óch wykładach Dirka taki botanik się zrobiłeś?
:-))))))))))))
Z trolla wtrącacza chcesz być trollem policjantem?:-))))))

Pozdrawiam
p...@r...pl

17. Data: 2003-07-19 23:53:32

Od: "Piotr Siciarski" <p...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <p...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:

> Dokładnie Basiu, niestety, taki już "trynd" panuje obecnie wśród Polaków,
aby
> przyjmować bez zastanowienia to co zachodnie.

No nie wiem, czy tylko "obecnie"...
Całkiem niedawno widziałem w chemii instrumentalnej z głębokich lat przed
stanem wojennym termin UltraViolet jako obowiązujący ówcześnie.

Ciekawe na ile polskie jest słowo fiolet?

Abstrahując - różne rośliny mają różny typ chlorofilu - właśnie a, b, lub
c - zależnie od promieniowania ultrafioletowego, które daje im energię.

Nie wiesz Pawle jakie długości fal lub liczby falowe mają lampy UV w tych
lampach "zabijających" glony w oczkach wodnych?

Pozdrawiam
p...@r...pl

18. Data: 2003-07-20 00:55:33

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> :-))))))))))))
> Z trolla wtrącacza chcesz być trollem policjantem?:-))))))

Jeśli botanika jest nauką ścisłą, uściśliłem to
co wymagało uściślenia:)

Pozdrawia boletus

19. Data: 2003-07-20 03:19:10

Od: p...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

Polski to taki język w którym imona własne można odmieniać, jeżeli mówisz o
jednej roślinie to powiesz Grzybień biały a jeżeli o grupie roślin to
Grzybienie białe, zależy od kontekstu w zdaniu.
Co zaś do "Grążela białego" na mojej stronie to proszę uściślij mi to miejsce,
jako że stronka się rozbudowała i nie mogę tego miejsca znaleść, byłbym
wdzięczny.

20. Data: 2003-07-20 03:25:19

Od: p...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> aby
>
> No nie wiem, czy tylko "obecnie"...
> Całkiem niedawno widziałem w chemii instrumentalnej z głębokich lat przed
> stanem wojennym termin UltraViolet jako obowiązujący ówcześnie.

Mówiąc o wojnie miałem na myśli nie stan wojenny lecz II Wojnę Światową

> [...]
>
> Nie wiesz Pawle jakie długości fal lub liczby falowe mają lampy UV w tych
> lampach "zabijających" glony w oczkach wodnych?

Jest to promieniowanie UV typu C tzn długość fali od 100 nm do 280 nm.

Pozdrawiam.
Paweł Woynowski
http://www.mikrojezioro.met.pl

liliowce zxe spotkania