Re: paramedics

From: <x...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: paramedics
Date: 2 Mar 2001 15:06:12 +0100

W dniu 1 marca 2001 Blade Runner napisal :

Witaj
Bardzo ciekawe co piszesz. Ja tez jestem pod wrazeniem sprawnosci
profesjonalnych ratownikow. Nie rozumiem tylko, po co ten komentarz, ze sa
lepsi od lekarzy. Racja, ze sa lepsi. Tak samo, jak pielegniarki sa lepsze w
pielegnacji pacjentow, technicy rtg w wykonywaniu zdjec rtg, a laboranci w
wykonywaniu badan laboratoryjnych. Wiesz dlaczego tego dziecka nie uratowal
lekarz? Bo go tam nie bylo i nie mialo prawa byc, od ryzykowania sa
ratownicy. Ranny lekarz to niekompetentny lekarz. Lekarz w tym czasie byl w
szpitalu i kombinowal co zrobic, zeby to dziecko przezylo. W Polsce
ratownictwo jest w powijakach. Czesciowo zajmuje sie tym Straz Pozarna i
TYLKO ona ma prawo wejsc w strefe zagrozenia, zadne pogotowie.

Ale w ogolnych zarysach calkowicie podzielam Twoje zdanie, ze sa lepsi

Pozdrawiam:

PS: A czytales o tym lekarzu, ktory dowiozl do szpitala klienta zranionego w
serce, odciagajac mu krew strzykawka z osierdzia i podajac dozylnie. Ten
musial miec cojones.
=====================================

Mysle, ze zgadzam sie z Toba. Paramedics ratowali na miejscu zamarzniecia
dziecko przez dwie godziny. Przywiezli ja do szpitala znakomicie utleniona ( w
tym rowniez z utlenionym mozgiem). Co widac na zdjeciach, bo dziecie znakomicie
sie bawi. Co bedzie dalej - nie wiadomo. Na razie goraczki nie ma, a chirurg
plastyczny zastanawia sie ile stopek trzeba bedzie amputowac ( co i tak wydaje
sie niska cena za zamarzniecie).

Nie zgadzam sie, ze tylko ranny lekarz to niekompetentny lekarz. A policjant ?
Ratownik to tez czlowiek . Strazak - tez. W kazdym dzialaniu , w trakcie akcji
ratowniczej, ryzyko , to realne musi byc wkalkulowane w nasze decyzje.
Niepotrzebnego ryzyka sie nie podejmuje. Czasem trzeba ubrac kamizelke z
kevlaru. Czasem aparat tlenowy jest konieczny. W kazdym razie tylko nosze i
karetka nie wystarczaja.

Co do kwestii pacjenta z tamponada serca.
Znam to z praktyki.
Bylo to pare lat temu , kiedy pracowalem przy indianskim rezerwacie w
miejscowosci Wabasca -Demarais. Pacjentka z depresja wziela meza dubeltowe i
wygarnela kaczym srutem w swoj mostek.

Kiedy dostalem ja po parunastu minutach do szpitala to byla nawet stabilna
hemodynamicznie. Ale kiedy czekalismy na samolot ze Slave Lake to zaczela sie
psuc. Z objawami niewydolnosci prawokomorowej (wypelnienie zyl szyjnych, spadek
cisnienia tetniczego etc.).

Poniewaz cisnienie tetnicze bylo juz w granicach 70/40, wiec nie mialem nic do
stracenia. Zrobila standartowe wklucie przez okolice dolnego konca mostka,
wsadzilem "venflona" (ktory tutaj nazywa sie inaczej) i odessalem te 200 cc
krwi. Cisnienie tetnicze poszlo w gore, wiec wiedzialem , ze jestem na dobrej
drodze. Wszystko to bylo juz w karetce w drodze na lotnisko (kazda miejscowosc
z malym szpitalikiem ma lotnisko). Venflon zostal na miejscu i kiedy w drodze
samolotem do Edmonton (400 km) cisnienie spadlo znowu - powtorne odessanie krwi
z worka osierdziowego przynioslo poprawe.

Nie wstrzykiwalem krwi ponownie do krazenia z dwoch powodow :

- nie jest to zalecane w ATLS protokole
- po wtore , jak leca dwie linie zylne to zawsze te pol litra utraconej krwi
mozna wyrownac. A nie zalezalo mi na kompletnym odessaniu krwi z worka
osierdziowego tylko na utrzymaniu pacjentki przy zyciu.
Kiedy wpadlismy na Emergency w University Hospital to kardio i torakochirurg
juz czekali i od tego momentu akcja ratownicza byla nagrywana na tasme.

Gdzies ta tasma sie poniewiera (wiem, ze uzywano ja do szkolenia studentow),
moge Ci kopie skombinowac, o ile zwrocisz mi koszta.

Naklucie worka osierdziowego i odbarczenie tamponady jest obowiazkowe , zgodnie
z zaleceniami ATLS. Co dwa - trzy lata kazdy wiejski lekarz w Kanadzie musi
zaliczyc kolejny kurs ATLS , bo inaczej nie mialby swojego "appointment"
przedluzonego. Kluje sie wiec biedna swinke (znieczulona ogolnie) w trakcie
takiego kursu. Imitujac tamponade (podaniem plynow ) i odbarczajac ja ponownie.

Nie ma innej metody na utrzymanie przy zyciu takiego pacjenta jak wlasnie takie
postepowanie, bo do torakochirurga moze byc i ponad 2000 kilometrow (zwlaszcza
na NWT czy na Yukonie).

Lekarz wiejski w Albercie czy BC dostaje dodatkowo te 70-100 tys. $ rocznie po
prostu za to , ze mieszka na wsi. Bo nikt inny pacjentowi nie udzieli pomocy w
malym szpitaliku. Wiec sie placi lekarzowi, aby byl. Za jego czynnosci placi mu
sie osobno.

No, ale to juz jest inna sprawa.

O tym, ze paramedics sa dobrzy to napisalem dlatego, ze taki jest fakt (ktory
Ty tez przyznajesz). Tak jest w Wielkiej Brytanii, Kanadzie czy USA. W Polsce,
jak slysze, ktos tam uwaza, ze lekarz z lapanki, bez kwalifikacji
ACLS/ATLS/NALS jest lepszy . No wiec w pogotowiu pracuja lekarze, a nie
paramedics. I pogotowie jest "przychodnia na kolkach".

Pozdrawiam

dradam