Re: patoka (?)

1. Data: 2000-12-14 22:02:50

Temat: Re: patoka (?)
Od: l...@w...pdi.net (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 14 Dec 2000 09:15:20 +0100, "asia" <j...@h...com.pl>
wrote:

>Mam przepis na nalewke korzenna, jednym ze skladnikow jest cyt. "X ml miodu
>plynnego - patoki". I tu pytanie: czy to jest jakis specjalny miod, jesli
>tak to jaki? Chce zrobic te nalewke, ale nie wiem czy moge dac zwykly miod.

patoka to nie gatunek a stan miodu - miod moze miec postac patoki
(czyli miodu plynnego) lub krupca (miod zestalony). Jesli przepis
przewiduje patoke to znaczy ze jest problem z mala zawartoscia wody w
recepturze nie gwarantujaca skutecznego rozpuszczenia krupca - alkohol
nie rozpuszcza, wody malo - jak dasz krupiec to sie nie wymiesza do
czysta, czesc miodu opadnie na dno. niby mozna krupiec zmusic do
opnownego uplynnienia przez podgrzanie ale to barbarzynstwo - rownie
dobrze mozna uzyc podkarmelizowanego cukru, miodtak potraktowany traci
wiekszosc 9poza slodkim smakiem) swoich wlasciwosci.

--
Darek